IBPP1/443-763/10/AL - Określenie stawki podatku VAT w przypadku dostawy przez gminę średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego na rzecz ochotniczej straży pożarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-763/10/AL Określenie stawki podatku VAT w przypadku dostawy przez gminę średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego na rzecz ochotniczej straży pożarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w A. i B. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek z dnia 10 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w A i B.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-763/10/AL z dnia 8 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ochrony przeciwpożarowej należy do zadań własnych gminy. Dodatkowo zgodnie z art. 29 i 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 147 poz. 1229 z późn. zm.) koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciw¬pożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 29 pkt 2), a koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP ponosi gmina (art. 32 ust. 2).

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej ustawowo obowiązki, podjęła decyzję o zakupie średniego wozu ratownictwa drogowego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w B. oraz zakupie sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla OSP w B. i OSP w A.

W chwili obecnej Gmina posiada podpisaną umowę o dofinansowanie ww. zakupów ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Nie przewiduje się współfinansowania zakupów ze środków Zarządu OSP.

Gmina podpisała z Ochotniczymi Strażami Pożarnymi w A. i B. porozumienie, w którym określono, że faktury na zakup samochodu pożarniczego, sprzętu i wyposażenia specjalistycznego pożarniczego wystawiane będą na Gminę jako płatnika, a jako odbiorca na odpowiednią OSP w B. lub w A. Ten sposób dostawy i fakturowania określono też w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia przetargów nieograniczonych na dostawy ww. towarów. Przetargi na przedmiotowe zakupy zostały rozstrzygnięte, a oferenci zaproponowali stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Dostawy są realizowane, natomiast oferenci nie wystawiali jeszcze faktur.

W zakres dostawy sprzętu strażackiego wchodzą: buty, ubrania specjalistyczne UPS i sztormiaki strażackie, hełmy i rękawice strażackie, pompy pływające i szlamowe, aparaty oddechowe, piła łańcuchowa do drewna, agregaty prądotwórcze, radiostacje samochodowe i nasobne, kombinezony pszczelarskie, zestawy pompowe ciągnione, łodzie ratownicze, syreny alarmowe, drabiny aluminiowe, maszty oświetleniowe z najaśnicami i mostki przejazdowe.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Załącznik ten zawiera planowane do zakupu ww. towary, miedzy innymi w pozycji 129 pożarnicze samochody specjalistyczne, sprzęt pływający, łodzie.

Artykuł 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Z powyższych przepisów wynika, że stosowanie stawki VAT w wysokości 7% uzależnione jest od spełnienia następujących warunków, które w opisanym wyżej przypadku są spełnione:

1.

dostawa musi odbywać się na terenie kraju - dostawa w Gminie,

2.

dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej - dostawa dla OSP w B. i A., potwierdzona zapisem odbiorcy - Ochotnicza Straż Pożarna w B. i A. - na fakturze, (zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej - ochotnicza straż pożarna zaliczona jest do jednostek ochrony przeciwpożarowej),

3.

towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy - wyszczególnione wyżej towary będące przedmiotem dostawy zawarte są w poz. 129-134 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z uzupełnienia z dnia 14 października 2010 r. do wniosku Gmina nie będzie właścicielem nabytego średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo - gaśniczego. Faktycznym właścicielem średniego wozu ratownictwa drogowego będzie Ochotnicza Straż Pożarna w B., natomiast właścicielem sprzętu ratowniczo - gaśniczego będzie w części (część pozycji przeznaczona dla jednostki) Ochotnicza Straż Pożarna w B. oraz w części Ochotnicza Straż Pożarna w A.

Ponadto nabywany sprzęt przeznaczony będzie wyłącznie do celów ochrony przeciwpożarowej.

Gmina wyszczególniona będzie na fakturze VAT wyłącznie jako płatnik. Nabywcą przedmiotowego wozu i sprzętu ratowniczo - gaśniczego będą odpowiednie Ochotnicze Straże Pożarne.

Gmina przeprowadziła postępowanie przetargowe (zgodnie z prawem zamówień publicznych) i jest stroną umowy o dostawę wozu strażackiego i sprzętu. W tym przypadku Gmina nie jest w stanie określić, czy zgodnie z przepisami podatkowymi na fakturze VAT powinna widnieć jako nabywca. Na fakturze natomiast określono, że nabywcą wozu lub sprzętu jest odpowiednia Ochotnicza Straż Pożarna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana do dokonanej sprzedaży średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo - gaśniczego w przypadku gdy płatnikiem faktury będzie Gmina, natomiast faktycznym odbiorcą samochodu i sprzętu - określonym na fakturze, odpowiednia jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w A. lub B.... Czy jest to stawka podatku VAT 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dokonanej sprzedaży średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo - gaśniczego w przypadku gdy płatnikiem faktury będzie Gmina, natomiast faktycznym odbiorcą samochodu i sprzętu - określonym na fakturze odpowiednia jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w A. lub B. powinna być zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej ustawowo obowiązki, podjął decyzję o zakupie średniego wozu ratownictwa drogowego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w B. oraz zakupie sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla OSP w B. i OSP w A.

W zakres dostawy sprzętu strażackiego wchodzą: buty, ubrania specjalistyczne UPS i sztormiaki strażackie, hełmy i rękawice strażackie, pompy pływające i szlamowe, aparaty oddechowe, piła łańcuchowa do drewna, agregaty prądotwórcze, radiostacje samochodowe i nasobne, kombinezony pszczelarskie, zestawy pompowe ciągnione, łodzie ratownicze, syreny alarmowe, drabiny aluminiowe, maszty oświetleniowe z najaśnicami i mostki przejazdowe.

Jak wskazał Wnioskodawca towary będące przedmiotem dostawy dla OSP wymienione są w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącym wykaz towarów, których dostawa korzysta z opodatkowania 7% stawką VAT.

Ponadto dostawa będzie odbywać się na terenie kraju, będzie dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej - OSP w B. i A., potwierdzona zapisem odbiorcy (nabywcy i właściciela) - Ochotnicza Straż Pożarna w B. lub A. - na fakturze, (zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej - ochotnicza straż pożarna zaliczona jest do jednostek ochrony przeciwpożarowej) a nabywany sprzęt przeznaczony będzie wyłącznie do celów ochrony przeciwpożarowej.

Wnioskodawca nie będzie właścicielem nabytego średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo - gaśniczego. Faktycznym właścicielem średniego wozu ratownictwa drogowego będzie Ochotnicza Straż Pożarna w B., natomiast właścicielem sprzętu ratowniczo - gaśniczego będzie w części (część pozycji przeznaczona dla jednostki) Ochotnicza Straż Pożarna w B. oraz w części Ochotnicza Straż Pożarna w A.

Wnioskodawca wyszczególniony będzie na fakturze VAT wyłącznie jako płatnik. Na fakturze określono, że nabywcą wozu lub sprzętu jest odpowiednia Ochotnicza Straż Pożarna.

Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego, w sytuacji gdy faktycznym nabywcą (właścicielem) średniego wozu ratownictwa drogowego oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego, (którego elementy dostawy zostały wymienione we wniosku) będzie Ochotnicza Straż Pożarna w B., jak również faktycznym nabywcą (właścicielem) sprzętu ratowniczo-gaśniczego będzie Ochotnicza Straż Pożarna w A. i oba te podmioty będą wyszczególnione na fakturach dokumentujących dostawy ww. sprzętu jako ich nabywcy, natomiast Gmina będzie wyszczególniona na fakturach dokumentujących zakupy wyłącznie jako płatnik a jednocześnie nabyte przez OSP w B. i A. towary wymienione będą w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy i służyć będą ochronie przeciwpożarowej, właściwą dla dostawy ww. sprzętu będzie 7% stawka VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby faktycznym nabywcą-właścicielem sprzętu była Gmina) lub zmiany stanu prawnego.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do innych podmiotów (ochotniczych straży pożarnych i dostawców) wskazanych we wniosku, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się jednie do Wnioskodawcy.

Natomiast jeżeli inne podmioty (ochotnicze straże pożarne oraz dostawcy), wymienione we wniosku, zainteresowane są otrzymaniem interpretacji indywidualnych mogą złożyć odrębne wnioski i przedstawić odpowiedni dla każdej z nich stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), zapytanie i własne stanowisko w sprawie oraz wnieść odrębną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl