IBPP1/443-76/12/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-76/12/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca na podstawie Umowy Darowizny zawartej przed Notariuszem i potwierdzonej Aktem Notarialnym w dniu 16 września 2008 r. otrzymał od matki grunty o łącznej powierzchni 4,6224 ha. Darowane Wnioskodawcy grunty to kilka różnych nieruchomości sklasyfikowane jako tereny budowlane, łąka, las, tereny pod wodami płynącymi. Wszystkie te tereny od kilku pokoleń były w posiadaniu rodziny Wnioskodawcy, stanowiły część gospodarstwa rolnego. Obecnie od wielu lat leżą nieużytkowane. W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał jedną z nieruchomości w stanie takim jakim ją nabył.

W tym samym roku jedną z działek o pow. 0,5095 ha Wnioskodawca podzielił na 5 mniejszych i drogę dojazdową.

Wnioskodawca nadmienia, iż rzeczona działka w planie zagospodarowania przestrzennego była od dawna oznaczona jako tereny MU czyli przeznaczona na cele budowlane. Wnioskodawca nie występował do Gminy o zmianę przeznaczenia tych gruntów w planie, nie zwracał się z wnioskiem o odrolnienie, nie występował o uzbrojenie terenu (działki nadal są nieuzbrojone).

Do dnia dzisiejszego zostały sprzedane dwie z wydzielonych działek wraz z udziałem po 1/5 udziału w drodze do każdej z nich. Osiągnięte ze zbycia środki pieniężne Wnioskodawca przeznaczył na cele mieszkaniowe (zakup mieszkania).

Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi gospodarstwa rolnego, nie jestem rolnikiem ryczałtowym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że w akcie notarialnym z dnia 16 września 2008 r. Rep. A nr... udokumentowano darowiznę nieruchomości gruntowych przekazanych na rzecz Wnioskodawcy przez matkę... następujących 11 działek:

Nr w ew. gruntów pow. (ha):

1.

199/10 - pow. (ha): 0,6990 - łąka,

2.

190/12 - pow. (ha): 0,5095 - tereny budowlane,

3.

200/11 - pow. (ha): 0,3083 - las,

4.

201/12 - pow. (ha): 2,2696 - tereny budowlane,

5.

24 - pow. (ha): 0,4392 - tereny budowlane, ponadto nieruchomość obciążona wysoką uciążliwością dla otoczenia (napowietrzna linia średniego napięcia oraz zlokalizowany na działce transformator,

6.

27 - pow. (ha): 0,0124 - tereny budowlane,

7.

28 - pow. (ha): 0,0165 - tereny budowlane,

8.

130 - pow. (ha): 0,1890 - nieużytki,

9.

891/89 - pow. (ha): 0,0040 - grunty pod wodami płynącymi,

10.

965/89 - pow. (ha): 0,0335 - tereny różne,

11.

966/89 - pow. (ha): 0,1432 - łąki, nieużytki.

Łączna powierzchnia otrzymanych gruntów: 4,6242 hektara.

Otrzymane nieruchomości nie były użytkowane, leżą jako nieużytki. Wnioskodawca kosi jedynie trawę, ewentualnie co kilka lat ziemia zostaje przeorana aby nie wyrosły na niej zbyt duże krzewy czy zarośla.

Otrzymane nieruchomości nie służyły prowadzeniu działalności rolniczej, Wnioskodawca nie sprzedawał żadnych płodów rolnych. Rodzice Wnioskodawcy wiele lat temu uprawiali te grunty na własne potrzeby, ale już od kilku lat nikt tej ziemi nie uprawiał. Ofiarowana przez matkę darowizna miała na celu bardziej zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych niż uprawę roli.

Wnioskodawca dotychczas wystąpił do Gminy o podział geodezyjny 1 działki nr 190/12 o pow. 0,5095 ha, ale nie ukrywa, iż w przyszłości nosi się z zamiarem wystąpienia do Gminy z prośbą o podział działki nr 201/12 o pow. 2,2696 hektara, gdyż w obecnej sytuacji rynkowej nie ma możliwości sprzedania tego gruntu w całości (zbyt duża powierzchnia a co za tym idzie za wysoka cena).

W roku 2010 Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 190/12 o pow. 0,5095 ha. Działka ta została podzielona na 5 działek budowlanych oraz jedna działka o pow. 0,0700 ha wydzielona jako droga dojazdowa wewnętrzna.

Zgodnie z Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy G., Uchwała Nr.. z dnia 23 maja 2005 r. nieruchomość będąca przedmiotem podziału (działka nr 190/12 oznaczona jest jako: Tereny jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowo - usługowej i zagrodowej symbol terenu w planie MU. (Wszystkie działki).

Wnioskodawca z działki nr 190/12, z której w wyniku podziału powstało 5 działek budowlanych oraz działka mająca na celu udostępnienie dojazdu, w roku 2011 sprzedał 2 działki oraz 2/5 udziału w drodze a w roku 2012 również 2 działki i 2/5 udziału w drodze. Obecnie nie nosi się z zamiarem sprzedaży 5 działki.

Jeżeli chodzi o zdarzenia przyszłe, które związane są z zamiarem podziału działki nr 201/12 o pow. 2,2696 ha, Wnioskodawca chciałby to podzielić na działki. Ze względu na duży areał z pewnością może to być nawet powyżej 20 działek. Wnioskodawca planuje co najmniej 10 działek ofiarować w drodze darowizny swoim dzieciom lub wnukom oraz dzieciom swojego brata, gdyż poczuwa się w obowiązku ująć je w podziale majątku, który od wielu pokoleń należał do rodziny. Pozostałe działki z pewnością w przypadku wystąpienia jakiś potrzeb finansowych Wnioskodawca będzie chciał sprzedać. Trudno Wnioskodawcy obecnie określić przyczynę podjęcia decyzji o sprzedaży działek w przyszłości, z pewnością jakieś konkretne cele, Wnioskodawca myśli, że głównie mogą być to jakieś potrzeby mieszkaniowe, może zmiana samochodu ewentualnie jakieś wydatki bieżące.

W stosunku do żadnej z otrzymanych jak i podzielonych nieruchomości Wnioskodawca nie występował do Gminy o:

* opracowanie planu zagospodarowania terenu,

* zmianę zagospodarowania terenu,

* uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy,

* wyłączenie gruntów z produkcji rolnej,

* ani Wnioskodawca nie podejmował żadnych innych działań.

Wnioskodawca nie dokonywał żadnych działań mających na celu uatrakcyjnienie wydzielonych działek, nie dokonywał uzbrojenia terenu, nie wyposażał w urządzenia sieci wodociągowej, kanalizacyjnej ani energetycznej. Została wydzielona faktycznie jedna działka jako droga dojazdowa, ale to tylko grunt przeznaczony na dojazd do działek, nie jest to nawet polna droga, ani asfaltowa ani utwardzona kamieniem, jest to wydzielony pas ziemi przeznaczony na dojazd.

Wnioskodawca nie podejmował jakiś szczególnych działań marketingowych. Na swojej działce Wnioskodawca wkopał tablicę informacyjną wykonaną we własnym zakresie z informacją: "Działki na sprzedaż nr telefonu...". Wnioskodawca nie przewiduje innej formy reklamy poza opisaną powyżej.

Żadna z nieruchomości nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy, Wnioskodawca nie czerpał z nich żadnych korzyści majątkowych.

Wszystkie wydzielone działki jak i te które dopiero mogą powstać stanowią tereny niezabudowane - rola.

Z działek sprzedanych w roku 2011 Wnioskodawca zakupił mieszkanie, z działek sprzedanych w roku 2012 Wnioskodawca planuje dokonać remontu domu mieszkalnego, wykonać docieplenie budynku, wykonać tynki, ogrodzić. Dotychczas te prace nie były wykonywane i są niezbędne i konieczne. Na co przeznaczy środki otrzymane w przyszłości, trudno Wnioskodawcy obecnie określić, ale będą to potrzeby mniej więcej określone jak powyżej.

Oprócz nieruchomości opisanych w niniejszym wniosku Wnioskodawca nie posiada innych, które chciałbym sprzedać.

W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał działkę nr 24 o pow. 0,4392. Nie dokonywał jej podziału, nie płacił podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7, ani zgłoszenia VAT-R. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to czy sprzedaż działek jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT grunty są towarami w rozumieniu ustawy - art. 2 pkt 6a ich sprzedaż traktowana jako czynność odpłatnej dostawy. Chociaż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej prosi o interpretację czy sprzedaż majątku osobistego, który Wnioskodawca otrzymał w drodze darowizny nie będzie podlegała pod zastosowanie wskazanych przepisów ustawy VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż ww. działek nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku VAT.

2.

Czy gdyby w przyszłości Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Gminy z wnioskiem o podział tego gruntu na działki budowlane nie zostałby uznany za podatnika VAT w przypadku częściowej sprzedaży tych działek... (pytanie dotyczy otrzymanej w drodze darowizny dużej parceli gruntowej o pow. powyżej 2 hektarów. W planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość ta jest oznaczona jako MU czyli przeznaczona na tereny budowlane).

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT od sprzedaży działek, gdyż nie nabył ich w celach handlowych lecz otrzymał jako darowiznę i grunty te stanowią jego majątek osobisty.

Wnioskodawca nie działał jak handlowiec lecz jako osoba fizyczna, która nie ma możliwości zbycia gruntu o większej powierzchni, gdyż obecna sytuacja rynkowa wymusza niejako podjęcie decyzji o podziale nieruchomości.

Powołując się na liczne interpretacje i orzeczenia sądów można uznać, iż sprzedaż działek nie rodzi w przypadku Wnioskodawcy zobowiązań podatkowych w zakresie podatku VAT, gdyż nie nabył tych gruntów w celach inwestycyjnych i takie stanowisko zajmuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 23 lipca 2008 r. IBPP1/443-758/08/LSz. Podobne stanowisko przedstawiają interpretacje: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPP1/443-567/08/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie 7 lipca 2008 r., IPPP1/443-83/07-9/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu 9 czerwca 2008 r. - ILPP1/443-295/08-2/AK.

Jeżeli podatnik nabył nieruchomość w drodze spadku lub darowizny, to nie można mówić, że dana osoba działa jako handlowiec będący podatnikiem VAT, jedynie dokonuje sprzedaży swojego prywatnego majątku wykonując tym samym sprawo do własności.

Podobne stanowisko zajął Sąd WSA w Gliwicach sygn. akt III SA/Gl 161/08.

Podsumowując można stwierdzić, iż aby osobę fizyczną można było uznać za podatnika VAT z tytułu sprzedaży działek budowlanych, zamiar dalszej odsprzedaży powinien mu towarzyszyć już w momencie nabycia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jego zdaniem sprzedaż opisana nie rodzi obowiązku zapłaty podatku VAT gdyż Wnioskodawca nie nabył tych gruntów w celach komercyjnych jako podmiot gospodarczy lecz otrzymał od matki grunty należące od kilku pokoleń do jego rodziny a obecna sytuacja rynkowa wymusza niejako podjęcie decyzji o dokonaniu podziału, gdyż wartość rynkowa dużego areału absolutnie wyklucza znalezienie nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki będącej przedmiotem wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r., tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości przez Wnioskodawcę oraz planowanej sprzedaży nieruchomości w przyszłości w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana jest przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej otrzymanej w drodze darowizny, nie wskazują, iż miałyby być one czynione z zamiarem wykonywania w sposób częstotliwy.

Mając na uwadze powyższe, sprzedaż gruntu otrzymanego w drodze darowizny, jako dokonaną z majątku osobistego należy uznać za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawcy nie można w tym zakresie uznać za podatnika podatku VAT, a okoliczności dokonania okazjonalnej transakcji zbycia gruntu nie można przypisać znamion częstotliwości. Wnioskodawca sprzedając grunt korzysta zatem z przysługującego mu prawa do rozporządzenia własnym majątkiem.

Stan faktyczny sprawy wskazuje, iż dostawę przedmiotowych nieruchomości uznać należy za transakcję okazjonalną, jednorazową czyli taką, która nie była czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), nie można uznać Wnioskodawcy za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ustawy o VAT w odniesieniu do dostawy działek (zarówno już dokonanych, jak i zamierzonych w przyszłości), gdyż nic nie wskazuje aby dokonując incydentalnej dostawy działek wydzielonych z nieruchomości otrzymanych w darowiźnie, Wnioskodawca działał w takim charakterze. Wnioskodawca otrzymał nieruchomości niezabudowane w 2008 r. od matki na podstawie umowy darowizny. Otrzymane nieruchomości nie były użytkowane (nieużytki), nie służyły prowadzeniu działalności rolniczej, Wnioskodawca nie sprzedawał żadnych płodów rolnych. W stosunku do żadnej z otrzymanych jak i podzielonych nieruchomości Wnioskodawca nie występował do Gminy o opracowanie planu zagospodarowania terenu, zmianę zagospodarowania terenu, uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej. Wnioskodawca nie dokonywał także żadnych działań mających na celu uatrakcyjnienie wydzielonych działek, nie dokonywał uzbrojenia terenu, nie wyposażał w urządzenia sieci wodociągowej, kanalizacyjnej ani energetycznej. Wnioskodawca nie podejmował także szczególnych działań marketingowych. Żadna z nieruchomości nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy, Wnioskodawca nie czerpał z nich żadnych korzyści majątkowych.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie wykorzystywał działek do żadnych celów związanych z działalnością gospodarczą.

Z działek sprzedanych w roku 2011 Wnioskodawca zakupił mieszkanie, z działek sprzedanych w roku 2012 Wnioskodawca planuje dokonać remontu domu mieszkalnego, wykonać docieplenie budynku, wykonać tynki, ogrodzić. Dotychczas te prace nie były wykonywane i są niezbędne i konieczne. Co do przeznaczenia środków finansowych otrzymanych z planowanej sprzedaży działek Wnioskodawcy trudno obecnie określić na co zostaną przeznaczone, ale będą to potrzeby mniej więcej określone jak powyżej.

W kwestii wystąpienia przez Wnioskodawcę do Gminy o podział geodezyjny działki nr 190/12 o pow. 0,5095 ha i dokonania podziału tej nieruchomości w 2010 r. przez Wnioskodawcę na 5 działek budowlanych oraz 1 działki mającej na celu udostępnienie dojazdu (jest to wydzielony pas ziemi przeznaczony na dojazd, nie jest to polna droga, ani asfaltowa ani utwardzona kamieniem) oraz planowany w przyszłości zamiar wystąpienia do Gminy z prośbą o podział działki nr 201/12 o pow. 2,2696 hektara na ponad 20 działek (w obecnej sytuacji rynkowej Wnioskodawca nie ma możliwości sprzedania gruntu w całości z uwagi na zbyt dużą powierzchnię i cenę) należy odnieść się do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180-181/10. Z treści wskazanych orzeczeń wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji wystąpiły pojedyncze z przykładowo wskazanych okoliczności, związane z podziałem działki nr 190/12 (w tym wydzielenie drogi dojazdowej do działek) a także planowane wystąpienie o podział działki nr 201/12. Nie można jednak przypisać Wnioskodawcy aktywności porównywalnej do działań podmiotów zajmujących profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Zaznaczyć należy, że powyższe dotyczy gruntu otrzymanego pierwotnie przed 5 laty w formie darowizny od matki, a więc nie gruntu zakupionego w celach działalności gospodarczej, gruntu niewykorzystywanego w inny sposób do jakiejkolwiek działalności gospodarczej, ponadto przyczyną wystąpienia o podział nieruchomości jest brak możliwości znalezienia nabywcy na działki o dużej powierzchni.

Tym samym Wnioskodawca dokonując dostawy działek wydzielonych z przedmiotowej nieruchomości otrzymanej w darowiźnie od matki (1 działka sprzedana w 2010 r. oraz 4 działki i 4/5 udziału w działkach sprzedane w 2011 r. i 2012 r., a kolejne przeznaczone do sprzedaży), korzysta (będzie korzystał) z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem osobistym, a zatem czynność ta nie będzie uznana za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a co za tym sprzedaż przedmiotowego gruntu nie podlegała (nie będzie podlegać) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania podatkiem VAT ewentualnej darowizny działek swoim dzieciom i bratankom, gdyż Wnioskodawca nie zadał pytania w tym zakresie i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem indywidualnej interpretacji w tym zakresie, winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze zaistniały w tej sprawie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), przedstawi własne stanowisko, zada stosowne pytanie oraz uiści należną opłatę.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w której indywidualnie oceniano stany faktyczne i stanowiska Wnioskodawców. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl