IBPP1/443-759/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-759/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży dwóch lokali użytkowych wraz z udziałami w gruncie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży dwóch lokali użytkowych wraz z udziałami w gruncie.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-759/09/AW z dnia 21 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem dwóch lokali użytkowych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym hipotecznie niewydzielonych: lokal nr 1 o pow. 117 m 2, lokal nr 2 o pow. 115,7 m 2 wraz z udziałami w działce gruntowej, na której stoi blok mieszkalny. Budynek wybudowany został w latach 60-tych. Lokale są wynajmowane na cele handlowo-usługowe. Własność tych lokali Gmina uzyskała na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20 maja 1991 r. - komunalizacja z mocy prawa. Obiekty te są od 1991 r. nieprzerwanie w używaniu Gminy poprzez wynajem na cele handlowo-usługowe podmiotom gospodarczym.

Gmina ma zamiar sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prawo własności udziałów w gruncie i lokale handlowe.

Zdaniem Gminy sprzedaż ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług gdyż:

* w stosunku do tych obiektów przy nabyciu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych nieruchomości (dotyczy lokali), do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

Aktualnie podatnikiem podatku VAT czynnym jest zarejestrowany tylko Urząd Miasta, który obsługuje zarówno Urząd Miasta jak i Gminę Miasto. W dniu 7 września 2009 r. złożono wniosek do Urzędu Skarbowego o zarejestrowanie Gminy Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT (w miejsce Urzędu Miasta - przy tym samym NIP-ie). Wniosek czeka na rozpatrzenie - według ustaleń z pracownikami Urzędu Skarbowego - do odpowiedzi na złożone wnioski w sprawie interpretacji.

2.

Do tej pory zarejestrowany jest tylko Urząd Miasta, Gmina nie jest rejestrowana gdyż wszystkie sprawy Gminy załatwia i prowadzi Urząd Miasta.

3.

Deklaracje VAT-7 składa Urząd Miasta i Urząd płaci podatek VAT.

4.

NIP nadano Urzędowi Miasta jeszcze w 1993 r. i do tej pory tak funkcjonuje. Podatek VAT opłaca Urząd Miasta.

5.

Faktury są wystawiane przez Urząd Miasta, gdyż to on prowadzi ewidencje księgowe i księgi rachunkowe. W przypadku przerejestrowania NIP-u na Gminę Miasto, faktury będą wystawiane przez Gminę.

6.

Lokale, które Gmina ma zamiar sprzedać, znajdują się w budynku wielomieszkaniowym wybudowanym w latach 60-tych XX wieku. Lokale nie były ulepszane. Gmina wynajmuje je od 1991 r., tak więc od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

7.

Budynek, blok mieszkalny, w którym znajdują się lokale użytkowe położony jest na jednej działce gruntowej o pow. 578 m 2, która jest w całości zabudowana. W działce tej są udziały 117/1000 i 118/1000 przynależne do ww. lokali przeznaczonych do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 września 2009 r. - data wpływu 5 października 2009 r.):

Czy sprzedaż tych lokali jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 września 2009 r. - data wpływu 5 października 2009 r.), sprzedaż tych lokali wraz z udziałami w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż:

1.

w stosunku do tych nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu prawa własności tych obiektów,

2.

w czasie posiadania obiektu Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie lokali,

3.

od pierwszego zasiedlenia lokali upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle art. 2 ust. 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Gmina jest właścicielem dwóch lokali użytkowych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym hipotecznie niewydzielonych: lokal nr 1 o pow. 117 m 2, lokal nr 2 o pow. 115,7 m 2 wraz z udziałami w działce gruntowej, na której stoi blok mieszkalny. Budynek wybudowany został w latach 60-tych. Lokale są wynajmowane na cele handlowo-usługowe. Własność tych lokali Gmina uzyskała na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20 maja 1991 r. - komunalizacja z mocy prawa. Obiekty te są od 1991 r. nieprzerwanie w używaniu Gminy poprzez wynajem na cele handlowo-usługowe podmiotom gospodarczym.

Gmina ma zamiar sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prawo własności udziałów w gruncie i lokale handlowe. Wnioskodawca wskazał, iż:

* w stosunku do tych obiektów przy nabyciu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych nieruchomości (dotyczy lokali), do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż lokale nie były ulepszane. Gmina wynajmuje je od 1991 r., tak więc od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Budynek, blok mieszkalny, w którym znajdują się lokale użytkowe położony jest na jednej działce gruntowej o pow. 578 m 2, która jest w całości zabudowana. W działce tej są udziały 117/1000 i 118/1000 przynależne do ww. lokali przeznaczonych do sprzedaży.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przedmiotowej sprawie lokale użytkowe, o których mowa we wniosku nie były ulepszane. Obiekty te są od 1991 r. nieprzerwanie w używaniu Gminy poprzez wynajem na cele handlowo-usługowe podmiotom gospodarczym, tak więc - w świetle przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - planowana dostawa lokali użytkowych nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa przez Wnioskodawcę owych lokali wraz z przynależącymi do nich udziałami w działce gruntowej, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (a nie jak stwierdzone zostało we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT), gdyż w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z dostawą dokonywaną w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, ani też z dostawą dokonywaną w sytuacji gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokali użytkowych a planowaną ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z powyższych przepisów wynika, iż stawka podatku VAT dotycząca dostawy gruntu, uzależniona jest od stawki, jaka obowiązuje przy dostawie opisanych we wniosku lokali. Jeżeli zatem dostawa lokali posadowionych na gruncie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, to zbycie gruntu, na którym są one posadowione jest również zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż lokali objętych wnioskiem wraz z udziałami w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT należało uznać za prawidłowe, jednakże na innej podstawie prawnej niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 tej ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl