IBPP1/443-758/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-758/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto jest właścicielem gruntu o pow. 2140 m#178; (księga wieczysta.....) nabytego w drodze komunalizacji na podstawie decyzji wojewody z dnia 9 lipca 1991 r. Na gruncie tym stoi budynek handlowy niemieszkalny trwale złączony z gruntem o powierzchni użytkowej 3346 m#178; o wartości początkowej 1.906.078 zł.

Budynek jest własnością Gminy Miasta na podstawie umowy notarialnej z dnia 18 stycznia 2002 r. o zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego i własności budynku. Budynek został wybudowany w latach 70 -tych XX-wieku, stan techniczny średni.

Budynek ten od 2002 r. nieprzerwanie jest w używaniu Gminy poprzez wynajem całego budynku na cele handlowe podmiotom gospodarczym.

Gmina ma zamiar sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prawo własności działek wraz z budynkiem handlowym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że aktualnie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta, który obsługuje zarówno Urząd Miasta jak i Gminę Miasto. W dniu 7 września 2009 r. złożono po raz drugi wniosek do US o zarejestrowanie Gminy Miasto jako podatnika VAT-u (w miejsce Urzędu Miasta). Wniosek do tej pory czeka na rozpatrzenie wg ustaleń z pracownikami US do odpowiedzi na złożone wnioski w sprawie interpretacji. Zatem zarejestrowanym podatnikiem VAT-u jest Urząd Miasta - Gmina Miasto nie jest rejestrowana. Wszystkie sprawy za Gminę załatwia Urząd Miasta. Deklaracje VAT-7 składa i płaci podatek Urząd Miasta. Numer NIP nadano w 1993 r. Urzędowi Miasta i od tej daty tak to funkcjonuje.

Faktury do tej pory wystawiane są przez Urząd Miasta, gdyż to on prowadzi rozliczenia i ewidencje księgowe. W przypadku przerejestrowania NIP-u na Gminę Miasto - faktury Wnioskodawca będzie musiał wystawiać na Gminę Miasto.

W 2008 r. poniesiono wydatki na ulepszenie obiektu tj. na budowę kotłowni gazowej. Wydatki związane z tym ulepszeniem wyniosły 15% wartości początkowej obiektu, czyli były niższe niż 30% wartości początkowej obiektu.

Przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż budynek został nabyty na podstawie umowy notarialnej z dnia 18 stycznia 2002 r. o zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego i własności budynku przez Likwidatora Przedsiębiorstwa Handlu.

Budynek po raz pierwszy został zasiedlony przez Przedsiębiorstwa Handlu w latach 70 XX-wieku i od tego okresu upłynęło ponad 30 lat.

Pierwszy raz cały budynek Wnioskodawca wynajął w roku 2002, gdy stał się właścicielem - poprzez wynajem całego obiektu kilkunastu podmiotom gospodarczym na prowadzenie działalności handlowej w tym obiekcie. Wszystkim najemcom wystawiane są faktury VAT.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych - obiekt posiada symbol PKOB -1230 (budynki handlowo-usługowe - domy towarowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 września 2009 r.):

Czy sprzedaż (dostawa) tej nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 września 2009 r.) sprzedaż tej nieruchomości (gruntu i budynku) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług gdyż:

1.

w stosunku do tych nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu prawa własności tych obiektów,

2.

w czasie posiadania obiektu Gmina poniosła wydatek na ulepszenie budynku ale wydatek na to ulepszenie był niższy niż 30% całkowitej wartości początkowej obiektu,

3.

od pierwszego zasiedlenia budynku upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż zamierza dokonać zbycia nieruchomości składającej się z działki gruntowej zabudowanej budynkiem handlowym niemieszkalnym trwale złączonym z gruntem o powierzchni użytkowej 3346 m#178; o wartości początkowej 1.906.078 zł.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych - obiekt posiada symbol PKOB -1230 (budynki handlowo-usługowe - domy towarowe).

Należy wskazać, że zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wnioskodawca wskazał odpowiedni symbol PKOB dla budynku, tj.: symbol PKOB - 1230 - budynki handlowo-usługowe - domy towarowe.

Zatem sprzedaż ww. budynku wraz z gruntem, na którym jest posadowiony - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego budynek handlowy niemieszkalny, który Wnioskodawca zamierza sprzedać wraz z gruntem, został wybudowany w latach 70-tych XX-wieku. Budynek jest własnością Gminy Miasta na podstawie umowy notarialnej z dnia 18 stycznia 2002 r. o zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego i własności budynku. Przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż budynek został nabyty na podstawie ww. umowy notarialnej z dnia 18 stycznia 2002 r. o zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego i własności budynku przez Likwidatora Przedsiębiorstwa Handlu.

Cały budynek jest od 2002 r. nieprzerwanie wynajmowany na cele handlowe podmiotom gospodarczym. Wszystkim najemcom wystawiane są faktury VAT.

W 2008 r. poniesiono wydatki na ulepszenie obiektu tj. na budowę kotłowni gazowej. Wydatki związane z tym ulepszeniem wyniosły 15% wartości początkowej obiektu czyli były niższe niż 30% wartości początkowej obiektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że "Budynek po raz pierwszy został zasiedlony przez Przedsiębiorstwa Handlu w latach 70 XX-wieku i od tego okresu upłynęło ponad 30 lat".

Zgodnie jednak z cytowanym wyżej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku, po jego wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej). W przedmiotowej sprawie budynek handlowy wprawdzie był ulepszany (budowa kotłowni gazowej) ale wydatki związane z tym ulepszeniem wyniosły 15% wartości początkowej obiektu czyli były niższe niż 30% wartości początkowej obiektu, ponadto w ocenie Wnioskodawcy budynek był pierwszy raz zasiedlony przez Przedsiębiorstwa Handlu w latach 70-XX wieku, następnie Wnioskodawca od 2002 r. nieprzerwanie wynajmuje go w całości na cele handlowe podmiotom gospodarczym.

W związku z powyższym dostawa przez Wnioskodawcę budynku handlowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły okoliczności, które wyłączają zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu. W przedmiotowej sprawie dostawa nie jest bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku nie upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W świetle cytowanego wyżej przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, przy spełnieniu warunków wskazanych w tym przepisie, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynku handlowego.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również grunt na którym posadowiony jest ww. budynek.

Jeśli zatem chodzi o kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położony jest budynek, to rozstrzygają ją przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji, stwierdzić należy, że co do zasady planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę budynku handlowego wraz z gruntem, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT (a nie jak stwierdzone zostało we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT) oraz na podstawie art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Jeżeli natomiast Wnioskodawca spełni warunki i wybierze opodatkowanie dostawy budynku handlowego na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to również opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dostawa gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa sprzedaż winna być zwolniona z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe, jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż podstawą prawną zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl