IBPP1/443-753/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-753/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na otrzymane opłaty za zamieszczenie referatu w materiałach pokonferencyjnych (bez udziału w organizowanej konferencji) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 29 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na otrzymane opłaty za zamieszczenie referatu w materiałach pokonferencyjnych (bez udziału w organizowanej konferencji).

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-753/11/AL z dnia 19 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

"X" jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako uczelnia publiczna "X" podlega pod ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Artykuł 13 ww. ustawy zawiera katalog podstawowych zadań uczelni, do których należą między innymi:

* kształcenie i promowanie kadr naukowych;

* upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

* kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.

Ponadto, stosownie do zapisu art. 111 powołanej ustawy, pracownicy dydaktyczni zobowiązani są do kształcenia i wychowywania studentów, podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i uczestniczenia w pracach organizacyjnych uczelni. Pracownicy naukowi zobowiązani są również do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, rozwijania twórczości naukowej albo artystycznej. Regulacje zawarte w art. 111 nakładają na nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego obowiązek kształcenia kardy naukowej.

W ramach działalności statutowej, w związku z zadaniami narzuconymi przez ustawodawcę w powołanej ustawie, Wnioskodawca organizuje konferencje naukowe. Konferencje adresowane są przede wszystkim do pracowników naukowych krajowych i zagranicznych uczelni wyższych, studentów, a także zainteresowanych daną dziedziną wiedzy przedstawicieli instytucji naukowych, badawczych itp. Tematy konferencji są ściśle powiązane z kierunkiem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności naukowej i dydaktycznej. Program konferencji obejmuje odczyty, wykłady, publiczne dyskusje. Celem organizowanych konferencji jest wymiana szeroko pojętej myśli naukowej. Bezpośrednie kontakty uczestników sprzyjają szybkiej wymianie informacji oraz doświadczeń naukowych, poglądów i osiągnięć. Pozwalają ich uczestnikom na zdobycie, pogłębienie wiedzy z danej dziedziny, a co się z tym wiąże wpływają na podnoszenie kwalifikacji pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów.

Konferencje odbywają się zwykle poza siedzibą "X".

Od uczestników pobierane są opłaty, których wysokość ustalana jest na podstawie wstępnej kalkulacji kosztów zakupu usług z zewnątrz. Należą do nich: koszty wynajmu sali konferencyjnej, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, druku ulotek itp.

W przypadku konferencji, której adresatami są przede wszystkim pracownicy naukowi uczelni wyższych, kalkulując wysokość opłaty konferencyjnej zwykle bierze się również pod uwagę koszty związane z przygotowaniem i drukiem publikacji pokonferencyjnej zawierającej streszczenia wygłoszonych referatów. Pracownicy naukowi uczelni wyższych są bowiem zobowiązani do dokumentowania swojego dorobku naukowego, co jest weryfikowane na podstawie opublikowanych artykułów, referatów itp.

Stosownie do zapisu art. 16 Ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2003 r. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.) jednym z warunków dopuszczenia do przewodu habilitacyjnego osoby, która posiada stopień naukowy doktora, jest uzyskanie znacznego dorobku naukowego. Z uwagi na rolę, jaką odgrywa udokumentowany dorobek naukowy przy nadawaniu kolejnych stopni naukowych, zdarzają się sytuacje, w których pracownicy naukowi z innych uczelni, nie mogąc wziąć udziału w organizowanej konferencji, przesyłają jedynie referat do opublikowania w materiałach pokonferencyjnych. W takich przypadkach również pobierana jest opłata. Kalkuluje się ją w oparciu o koszty honorarium, opracowania redakcyjnego wraz z korektą składu, druku itp.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż związku z wątpliwościami dotyczącymi symbolu PKWiU dla czynności opublikowania referatu materiałach pokonferencyjnych Wnioskodawca zwrócił się dwukrotnie z prośbą o wydanie opinii interpretacyjnej w tej sprawie do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (w 2006 r. oraz w 2009 r.). W złożonych wnioskach prosił o wskazanie symbolu PKWiU dla usługi publikacji referatu w materiałach pokonferencyjnych. Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie, które Uczelnia otrzymała w 2006 r., poinformował Wnioskodawcę, iż publikacje pokonferencyjne ukazujące się formie książkowej oznaczone symbolem ISBN należy klasyfikować w grupowaniu:

PKWiU 22.11.21 "książki, broszury, ulotki i tym podobne wyroby drukowane".

Z kolei w 2009 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego informację, iż publikacje pokonferencyjne ukazujące się w formie książkowej, zawierające streszczenia wygłoszonych referatów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.11.1 "Książki drukowane" (PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.). Stosownie do otrzymanych informacji z GUS-u pobierane opłaty za publikację referatu Wnioskodawca powinien traktować jako zapłatę za towar.

Z uwagi jednak na fakt, iż sprzedawane książki zawierające streszczenia referatów mają inną cenę (niższą) niż opłaty za publikację referatu, Wnioskodawca stosował do tej pory stawkę podstawową podatku VAT do otrzymywanych opłat za publikacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT Wnioskodawca powinien opodatkowywać otrzymane opłaty za zamieszczenie referatu w materiałach pokonferencyjnych (bez udziału w organizowanej konferencji).

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymuje opłatę jedynie za publikację referatu, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 jego zdaniem nie będzie miało zastosowania. Opłaty te Wnioskodawca powinien opodatkować stawką 23% na mocy art. 146a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub do podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym należy zwrócić uwagę w szczególności na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zauważyć należy, iż stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, co do zasady podlega opodatkowaniu wówczas gdy ma charakter odpłatny.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, który dodany został do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy stawkę podatku w wysokości 5% należy stosować przy dostawie, której przedmiotem są oznaczone symbolem PKWiU ex 58.11.1: książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille'a.

Nadmienić w tym miejscu należy, książki drukowane oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN (PKWiU 58.11.1) wymienione zostały również pod poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy, określającego katalog towarów i usług opodatkowanych stawką 7% (od 1 stycznia 2011 r. 8%). Jednakże w objaśnieniach do załącznika nr 3 do ustawy zastrzeżono, że wykaz towarów i usług nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) został jednocześnie wymieniony w załączniku nr 3 i 10 do ustawy to podlega opodatkowaniu stawką niższą, to jest stawką 5%.

Z powyższego wynika, iż aby dany podmiot mógł skorzystać z preferencyjnej 5% stawki podatku VAT przy dostawie książek muszą być spełnione dwa warunki:

* książki te winny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 58.11.1: książki drukowane - wyłącznie książki (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług),

* książki winny być oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako uczelnia publiczna "X" podlega pod ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

W ramach działalności statutowej, w związku z zadaniami narzuconymi przez ustawodawcę w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym, Wnioskodawca organizuje konferencje naukowe. Konferencje adresowane są przede wszystkim do pracowników naukowych krajowych i zagranicznych uczelni wyższych, studentów, a także zainteresowanych daną dziedziną wiedzy przedstawicieli instytucji naukowych, badawczych itp. Tematy konferencji są ściśle powiązane z kierunkiem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności naukowej i dydaktycznej. Program konferencji obejmuje odczyty, wykłady, publiczne dyskusje. Celem organizowanych konferencji jest wymiana szeroko pojętej myśli naukowej. Bezpośrednie kontakty uczestników sprzyjają szybkiej wymianie informacji oraz doświadczeń naukowych, poglądów i osiągnięć. Pozwalają ich uczestnikom na zdobycie, pogłębienie wiedzy z danej dziedziny, a co się z tym wiąże wpływają na podnoszenie kwalifikacji pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów.

W przypadku konferencji, której adresatami są przede wszystkim pracownicy naukowi uczelni wyższych, kalkulując wysokość opłaty konferencyjnej zwykle bierze się również pod uwagę koszty związane z przygotowaniem i drukiem publikacji pokonferencyjnej zawierającej streszczenia wygłoszonych referatów. Pracownicy naukowi uczelni wyższych są bowiem zobowiązani do dokumentowania swojego dorobku naukowego, co jest weryfikowane na podstawie opublikowanych artykułów, referatów itp.

Stosownie do zapisu art. 16 Ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2003 r. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.) jednym z warunków dopuszczenia do przewodu habilitacyjnego osoby, która posiada stopień naukowy doktora, jest uzyskanie znacznego dorobku naukowego. Z uwagi na rolę, jaką odgrywa udokumentowany dorobek naukowy przy nadawaniu kolejnych stopni naukowych, zdarzają się sytuacje, w których pracownicy naukowi z innych uczelni, nie mogąc wziąć udziału w organizowanej konferencji, przesyłają jedynie referat do opublikowania w materiałach pokonferencyjnych. W takich przypadkach również pobierana jest opłata. Kalkuluje się ją w oparciu o koszty honorarium, opracowania redakcyjnego wraz z korektą składu, druku itp.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi symbolu PKWiU dla czynności opublikowania referatu materiałach pokonferencyjnych Wnioskodawca zwrócił się dwukrotnie z prośbą o wydanie opinii interpretacyjnej w tej sprawie do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie, które Uczelnia otrzymała w 2006 r., poinformował Wnioskodawcę, iż publikacje pokonferencyjne ukazujące się formie książkowej oznaczone symbolem ISBN należy klasyfikować w grupowaniu: PKWiU 22.11.21 "książki, broszury, ulotki i tym podobne wyroby drukowane".

Z kolei w 2009 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego informację, iż publikacje pokonferencyjne ukazujące się w formie książkowej, zawierające streszczenia wygłoszonych referatów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.11.1 "Książki drukowane" (PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.). Stosownie do otrzymanych informacji z GUS-u pobierane opłaty za publikację referatu Wnioskodawca powinien traktować jako zapłatę za towar.

Z uwagi jednak na fakt, iż sprzedawane książki zawierające streszczenia referatów mają inną cenę (niższą) niż opłaty za publikację referatu, Wnioskodawca stosował do tej pory stawkę podstawową podatku VAT do otrzymywanych opłat za publikacje.

Odnosząc się do powyższego tut. organ stwierdza, że z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby pomiędzy Wnioskodawcą, a pracownikiem naukowym innej uczelni wnoszącym opłatę za publikację przesłanego przez niego referatu w materiałach pokonferencyjnych, dochodziło do dostawy towarów. W ocenie tut. organu w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi przez Wnioskodawcę na rzecz tego pracownika naukowego w postaci opublikowania jego referatu w materiałach pokonferencyjnych.

W świetle powyższego wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU 58.11.1 właściwy dla towarów w postaci "Książek drukowanych" nie znajduje odniesienia do opisanej czynności.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak również zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W niniejszej sprawie opublikowanie przez Wnioskodawcę referatu pracownika innej uczelni w materiałach pokonferencyjnych Wnioskodawcy będzie stanowiło usługę ściśle związaną z usługą kształcenia świadczoną przez Uczelnię. Z usługą kształcenia ściśle związana jest bowiem w niniejszej sprawie możliwość biernego uczestnictwa pracownika innej uczelni, (który nie może przybyć osobiście) w organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji, konsekwencją którego jest zamieszczenie referatu w materiałach pokonferencyjnych.

W związku z powyższym opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za opublikowanie referatu pracownika innej uczelni w materiałach pokonferencyjnych Wnioskodawcy będą podlegały zwolnieniu od podatku na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzeń.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymane opłaty za zamieszczenie referatu w materiałach pokonferencyjnych (bez udziału w organizowanej konferencji) winny być opodatkowane 23% stawką podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl