IBPP1/443-752/13/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-752/13/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 29 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji p.n. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji p.n. "...".

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 29 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 października 2013 r. znak: IBPP1/443-752/13/MG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zrealizował zadanie inwestycyjne p.n. "..." współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007 -2013.

Okres realizacji projektu: 28 kwietnia 2011 r. - 22 lipca 2013 r.

Przedmiotem projektu była rewitalizacja budynku Starej szkoły na potrzeby Y oraz cele edukacyjne. Głównym celem projektu było przywrócenie dawnych funkcji edukacyjnych i nadanie nowych: społecznych, gospodarczych i kulturalnych zdegradowanemu obiektowi wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia.

Prace obejmowały: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie ścian zewnętrznych i odnowienie elewacji, wykonanie nowego podziału funkcjonalnego pomieszczeń, wzmocnienie stropów, wykonanie kotłowni gazowej i instalacji co., wykonanie instalacji wod. - kan., gazowej, elektrycznej, wentylacji mechanicznej, montaż windy dla osób niepełnosprawnych oraz nowego podjazdu, zakup wyposażenia budynku, zagospodarowanie terenu: chodniki wokół budynku, zakup ławek parkowych.

Dzięki rewitalizacji obiektu starej szkoły przywrócone zostały warunki do kształcenia i wychowania dzieci klas od I do III w ramach szkoły podstawowej oraz zostały stworzone warunki do:

* funkcjonowania świetlicy środowiskowej, punktu informacyjno - konsultacyjnego, grup wsparcia dla osób uzależnionych i ich rodzin,

* funkcjonowania chórów, zespołów folklorystycznych, kina studyjnego, teatru amatorskiego oraz formalnych i nieformalnych grup zainteresowań kulturą i sztuką,

* organizacji i osób realizujących i korzystających z wsparcia zawodowego - szeroko rozumianego poradnictwa i szkoleń w zakresie aktywizacji i przekwalifikowania zawodowego na rynku pracy.

Z uwagi na powyższe obiekt jest ogólnodostępny.

Produktem jest: 1 budynek przebudowany i wyremontowany na co najmniej 2 spośród wymienionych celów o powierzchni 1.458,35 m2 przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rezultatem jest 1 zrewitalizowany obszar o pow. 0,2027 ha oraz 791 osób korzystających z infrastruktury.

Jako nabywca na fakturach figuruje Wnioskodawca (Gmina).

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy.

W wyniku zrealizowanego projektu, Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa wyżej, nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie jest wykorzystywane przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 29 października 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że liczba osób korzystających z infrastruktury objętej wsparciem (791 osób) jest to wskaźnik rezultatu projektu planowany na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie, jako jeden ze wskaźników osiągnięcia celów projektu.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Ze złożonego wniosku wynika, że wyniku realizacji projektu zostały stworzone warunki m.in. do funkcjonowania świetlicy, punktu informacyjno-konsultacyjnego, chórów, zespołów folklorystycznych, kina studyjnego, teatru amatorskiego, grup zainteresowań, poradnictwa i szkoleń, prosimy zatem o wyjaśnienie czy Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT udostępnia/będzie udostępniał budynek na ww. cele wszystkim chętnym wyłącznie nieodpłatnie czy też pobiera/będzie pobierał z tego tytułu opłaty (od kogo i na jakich zasadach...) np. w postaci czynszu za najem, za bilety wstępu do kina czy bilety na spektakl, ewentualne inne opłaty (jakie...)" Wnioskodawca wskazał, że mimo stworzonych warunków w wyniku zrealizowanego projektu, Gmina nie udostępnia budynku szkoły na wszystkie wyżej wymienione cele i nie pobiera żadnych opłat. W budynku mieści się szkoła podstawowa dla dzieci klas I do III.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją inwestycji p.n. "...", Wnioskodawcy (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją inwestycji p.n. "...", Wnioskodawcy (Gminie) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska. Powyższa informacja jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym gmina posiada osobowość prawną.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4.

lokalnego transportu zbiorowego;

5.

ochrony zdrowia;

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8.

edukacji publicznej;

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11.

targowisk i hal targowych;

12.

zieleni gminnej i zadrzewień;

13.

cmentarzy gminnych;

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy;

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem, który umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powołując się na przedstawione wyżej regulacje nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Realizacja prawa do odliczenia przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", następuje poprzez złożenie deklaracji VAT -7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zrealizował zadanie inwestycyjne dotyczące rewitalizacji budynku starej szkoły na potrzeby Y oraz cele edukacyjne, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Okres realizacji projektu: 28 kwiecień 2011 r. - 22 lipiec 2013 r.

Przedmiotem projektu była rewitalizacja budynku starej szkoły na potrzeby Y oraz cele edukacyjne. Głównym celem projektu było przywrócenie dawnych funkcji edukacyjnych i nadanie nowych: społecznych, gospodarczych i kulturalnych zdegradowanemu obiektowi wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia. Prace obejmowały: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie ścian zewnętrznych i odnowienie elewacji, wykonanie nowego podziału funkcjonalnego pomieszczeń, wzmocnienie stropów, wykonanie kotłowni gazowej i instalacji co., wykonanie instalacji wod. - kan., gazowej, elektrycznej, wentylacji mechanicznej, montaż windy dla osób niepełnosprawnych oraz nowego podjazdu, zakup wyposażenia budynku, zagospodarowanie terenu: chodniki wokół budynku, zakup ławek parkowych. Dzięki rewitalizacji obiektu starej szkoły przywrócone zostały warunki do kształcenia i wychowania dzieci klas od I do III w ramach szkoły podstawowej oraz zostały stworzone warunki do:

* funkcjonowania świetlicy środowiskowej, punktu informacyjno - konsultacyjnego, grup wsparcia dla osób uzależnionych i ich rodzin,

* funkcjonowania chórów, zespołów folklorystycznych, kina studyjnego, teatru amatorskiego oraz formalnych i nieformalnych grup zainteresowań kulturą i sztuką,

* organizacji i osób realizujących i korzystających z wsparcia zawodowego - szeroko rozumianego poradnictwa i szkoleń w zakresie aktywizacji i przekwalifikowania zawodowego na rynku pracy.

Obecnie obiekt jest ogólnodostępny. Nabywcą na fakturach jest Wnioskodawca. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi własność Wnioskodawcy.

W związku z realizacją tej inwestycji, Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług. Powstałe w wyniku realizacji inwestycji mienie nie jest wykorzystywane przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza omawianej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Zakupy jakie zostały dokonane na potrzeby inwestycji przez Wnioskodawcę pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Wnioskodawca wyjaśnił, że mimo stworzonych warunków w wyniku zrealizowanego projektu, nie udostępnia on budynku szkoły na wszystkie wyżej wymienione cele i nie pobiera żadnych opłat. W budynku mieści się szkoła podstawowa dla dzieci klas I do III. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest wykorzystywane przez niego do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W opisanej we wniosku sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku - efekty inwestycji nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdza się, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rewitalizacji budynku starej szkoły na potrzeby Y oraz cele edukacyjne.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z realizacją inwestycji nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystania przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl