IBPP1/443-75/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-75/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 31 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i rozliczenia opłat cmentarnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i rozliczenia opłat cmentarnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 31 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-75/09/EA z dnia 18 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zadania z zakresu zakładania i rozszerzania cmentarzy komunalnych należą do zadań własnych gminy, a ich utrzymanie i zarządzanie jest zadaniem wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w świetle ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.

Natomiast z ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Rada Miasta uchwałą z dnia 19 grudnia 1991 r. dokonała wyboru formy organizacyjno-prawnej jednostki realizującej zadania z zakresu gospodarki komunalnej, ustalając, że będzie to jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o., będące spółką, w której 100% udziałów posiada Miasto prowadzi działalność obejmującą między innymi: "pogrzeby i działalność pokrewna - PKD 93.03.2" oraz "działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami na zlecenie - PKD 70.32.2. "

Do dnia 18 grudnia 2008 r. spółka wykonywała zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzami komunalnymi na podstawie umowy cywilno - prawnej zawartej z Miastem. Za wykonywane czynności spółka pobierała wynagrodzenie pochodzące z opłat związanych z korzystaniem z cmentarzy.

Mając na uwadze aktualny stan przepisów prawnych Rada Miejska dnia 18 grudnia 2008 r. podjęła Uchwałę w sprawie powierzenia Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o.o. obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy dotyczącego administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi.

W Uchwale uszczegółowiono zakres obowiązków Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o., który obejmuje między innymi przyjmowanie opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych.

W świetle powyższego brak uregulowań dotyczących zasad rozliczania się spółki z Miastem z tytułu pobieranych opłat cmentarnych i formy przekazywania pobranych opłat do budżetu Miasta.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji w zakresie skutków podatkowych zarówno dla Wnioskodawcy jak i dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o., ponieważ realizacja przedmiotowego zadania przez spółkę wynika z uchwały Rady Miejskiej w sprawie powierzenia obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy dotyczącego administrowania i zarządzania cmentarzami, w tym pobierania opłat.

Rada Miejska zamierza określić zasady i sposób rozliczeń, który musi być zgodny z przepisami prawa zarówno w odniesieniu do Urzędu jak i spółki, której właścicielem jest Gmina.

Przedmiotowe opłaty pobierane przez spółkę stanowią dochód własny gminy zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 czerwca 1993 r.

Po dokonaniu ewentualnych zmian w sposobie rozliczania przychodów z tytułu opłat cmentarnych, przedmiotowa opłata stanowić będzie obrót Urzędu a nie jak dotychczas spółki.

Pobierane przez spółkę opłaty wynikają ze świadczenia przez spółkę usług, które zostały zaklasyfikowane do symbolu 93.03.11 - usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów, natomiast zwrot pobranych opłat na rachunek dochodów Urzędu wynika z odrębnych przepisów i wiąże się z realizacją zadania własnego Gminy. Zdaniem Wnioskodawcy stanowi usługę z zakresu administracji publicznej i należy uznać, że jest to usługa zwolniona od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostateczna wersja pytań sformułowana w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 marca 2009 r. - data wpływu 31 marca 2009 r.):

Czy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. może w swoim imieniu wystawiać faktury VAT z tytułu pobieranych opłat cmentarnych.

Czy Urząd może obciążyć Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. fakturą VAT z tytułu zwrotu pobranych opłat cmentarnych uznając jednocześnie, że zwrot pobranych opłat cmentarnych na rachunek Urzędu stanowi czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 6 symbol PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej.

Czy wykonywanie przez spółkę zadania z zakresu administrowania i zarządzania cmentarzami, w tym pobieranie opłat, należy uznać za świadczenie usług na rzecz Miasta zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 marca 2009 r. - data wpływu 31 marca 2009 r.),

Spółka jako czynny podatnik podatku VAT, świadczący na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, usługi w zakresie obsługi pogrzebów, odpłatnego udostępniania urządzeń cmentarnych zgodnie z ich przeznaczeniem i z tego tytułu bezpośrednio pobierający opłaty, powinna nadal wystawiać w swoim imieniu faktury VAT, z tytułu sprzedaży świadczonych przez siebie usług (PKWiU-93.03.11), dokonywać rozliczeń z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT należnego na podstawie prowadzonych rejestrów VAT.

Urząd Miasta jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT powinien wystawiać na rzecz spółki fakturę VAT z tytułu zwrotu pobranych opłat, ponieważ zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 88, poz. 539 z 2008 r., z późn. zm.) przedmiotowe opłaty stanowić powinny źródło dochodów własnych gminy. Pobór opłat na rzecz budżetu Gminy należy uznać jako usługę z zakresu administracji publicznej. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 6 symbol PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Spółka świadczy na rzecz Miasta usługi administrowania i zarządzania cmentarzami na podstawie postanowień wynikających z aktu prawa miejscowego, tj. uchwały Rady Miejskiej i zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług należy rozumieć m.in. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stwierdzić należy, iż powyższy przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Wynika to z brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki.

Uwzględniając powyższe, jednostki samorządu terytorialnego nie korzystają zatem z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy (Miasta).

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina (Miasto) i Urząd Gminy (Miasta) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać Gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej Urzędowi Gminy (Miasta).

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym ich organy oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Wprawdzie z cyt. wyżej przepisu wynika, iż to podatnik obowiązany jest wystawić fakturę, jednak z przepisu tego nie wynika, aby podatnik nie mógł upoważnić innej osoby do dokonania w jego imieniu samej czynności wystawienia faktury, za którą to czynność podatnik wypłaci wynagrodzenie.

Powyższe potwierdza również treść art. 220 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1), każdy podatnik upewnia się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę lub usługobiorcę, lub w jego imieniu i na jego rzecz, przez osobę trzecią, w następujących przypadkach:

1.

dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez niego na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

dostaw towarów, o których mowa w art. 33;

3.

dostaw towarów dokonanych na warunkach przewidzianych w art. 138;

4.

wszelkich zaliczek wpłaconych przed dokonaniem jednej z dostaw towarów, o których mowa w pkt 1, 2 i 3;

5.

wszelkich zaliczek wpłaconych na jego rzecz przez innego podatnika lub przez osobę prawną niebędącą podatnikiem przed zakończeniem świadczenia usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Rada Miasta uchwałą z dnia 19 grudnia 1991 r. dokonała wyboru formy organizacyjno prawnej jednostki realizującej zadania z zakresu gospodarki komunalnej, ustalając, że będzie to jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o., będące spółką, w której 100% udziałów posiada Miasto prowadzi działalność obejmującą między innymi: "pogrzeby i działalność pokrewna - PKD 93.03.2" oraz "działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami na zlecenie - PKD 70.32.2. "

Do dnia 18 grudnia 2008 r. spółka wykonywała zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzami komunalnymi na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z Miastem. Za wykonywane czynności spółka pobierała wynagrodzenie pochodzące z opłat związanych z korzystaniem z cmentarzy.

Mając na uwadze aktualny stan przepisów prawnych Rada Miejska dnia 18 grudnia 2008 r. podjęła Uchwałę w sprawie powierzenia Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o.o. obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy dotyczącego administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi.

W Uchwale uszczegółowiono zakres obowiązków Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o., który obejmuje między innymi przyjmowanie opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych.

W świetle powyższego brak uregulowań dotyczących zasad rozliczania się spółki z Miastem z tytułu pobieranych opłat cmentarnych i formy przekazywania pobranych opłat do budżetu Miasta.

Rada Miejska w zamierza określić zasady i sposób rozliczeń, który musi być zgodny z przepisami prawa zarówno w odniesieniu do Urzędu jak i spółki, której właścicielem jest Gmina.

Przedmiotowe opłaty pobierane przez spółkę stanowią dochód własny gminy zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 czerwca 1993 r.

Po dokonaniu ewentualnych zmian w sposobie rozliczania przychodów z tytułu opłat cmentarnych, przedmiotowa opłata stanowić będzie obrót Urzędu, a nie jak dotychczas spółki.

Pobierane przez spółkę opłaty wynikają ze świadczenia przez spółkę usług, które zostały zaklasyfikowane do symbolu 93.03.11 - usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów, natomiast zwrot pobranych opłat na rachunek dochodów Urzędu wynika z odrębnych przepisów i wiąże się z realizacją zadania własnego Gminy. Zdaniem Wnioskodawcy stanowi usługę z zakresu administracji publicznej i należy uznać, że jest to usługa zwolniona od podatku VAT.

Zatem wskazać należy, że wszystkie czynności wykonywane przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. są (będą) realizowane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy i na jego rachunek, gdyż to właśnie Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia spraw w zakresie cmentarnictwa, w tym do prowadzenia cmentarza komunalnego. Tak więc w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podatnikiem pozostanie zlecający usługę przyjmowania opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych czyli Wnioskodawca.

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o., na mocy Uchwały Rady Miejskiej z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie powierzenia Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o.o. obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy dotyczącego administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, może być upoważnione do pobierania opłat.

Jednakże Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o., nie ma uprawnień do wystawiania w imieniu własnym faktury, gdyż jest on tylko administratorem, a pobierane opłaty cmentarne nie będą stanowiły dla niego obrotu (w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, którego dotyczy zapytanie Wnioskodawcy).

Obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przedmiotowym przypadku Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. tylko pobiera opłatę w imieniu Wnioskodawcy, natomiast opłata ta należna jest Wnioskodawcy i stanowi dochód dla niego, a nie dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. (administratora).

Niemniej jednak zauważyć należy, iż cytowane wyżej przepisy ustawy o VAT dotyczące kwestii wystawiania faktur w związku z przedstawionymi regulacjami Dyrektywy dopuszczają możliwość wystawienia faktury w imieniu podatnika i na jego rzecz, przez osobę trzecią.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 r., na podstawie § 35 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna była zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym ustawodawca nie wymaga, aby faktura była podpisana przez podatnika.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W przedmiotowej sytuacji zaistnieje możliwość wystawiania faktur przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w imieniu Wnioskodawcy w szczególności jeżeli:

* Miasto w imieniu którego działa Urząd Miasta udzieli Spółce pisemnego pełnomocnictwa do wystawiania faktur dotyczących opłat cmentarnych,

* danymi Sprzedawcy na fakturze będą dane Miasta (Urzędu Miasta), danymi nabywcy - dane uiszczającego opłatę cmentarną,

* w treści faktury będzie widniał opis, np. opłata cmentarna (dot. wpłaty z dnia... na konto Urzędu Miejskiego nr...),

* w postanowieniach zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką będą zawarte odpowiednie zapisy dotyczące przekazywania faktur Wnioskodawcy (np. w terminie do 5-go dnia każdego miesiąca), terminu przekazania zgromadzonych środków na rachunek Urzędu oraz wynagrodzenia dla Spółki z tytułu fakturowania opłat cmentarnych,

* opłaty cmentarne oraz przychód z tytułu wspomnianych opłat będą ujmowane w księgach oraz deklarowane w rozliczeniach podatkowych Wnioskodawcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, iż opisany wyżej sposób przekazania Spółce uprawnień do wystawiania faktur w imieniu Wnioskodawcy byłby prawidłowy. Pamiętać jednak należy, iż faktury muszą spełniać wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., a więc zachowana musi również odpowiednia numeracja faktur.

Ponadto kwestia zasad i terminów rozliczania Wnioskodawcy z administratorem nie leży w gestii organu podatkowego. Zasady te powinny być ustalone między stronami, jednakże w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii wystawiania faktur dokumentujących uiszczenie opłaty cmentarnej VAT przez Spółkę w swoim imieniu należy uznać za nieprawidłowe.

W analizowanej sprawie podkreślić należy, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług lecz w innym zakresie, mianowicie jako administrator i zarządzający cmentarzami, gdyż wyłączenie od opodatkowania dotyczy ściśle określonych podmiotów, tj. organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy. Nie korzysta również ze zwolnienia od podatku jako jednostka samorządu terytorialnego. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o., mimo iż wykonuje czynności poboru opłaty cmentarnej w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, samo nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą, przy czym ani cel, ani rezultat prowadzonej działalności nie wykluczają go z kategorii podatników podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż pobierane przez spółkę opłaty wynikają ze świadczenia przez spółkę usług, które zostały zaklasyfikowane do symbolu 93.03.11 - usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów. Należy przy tym zauważyć, że pobieranie przez spółkę przedmiotowych opłat to tylko jedna z usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w imieniu Miasta (Urzędu Miasta) z zakresu administrowania i zarządzania cmentarzami na zlecenie Miasta.

Jak już wskazano w niniejszej interpretacji, w przedmiotowym przypadku Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. (administrator) tylko pobiera opłatę w imieniu Wnioskodawcy, natomiast opłata ta należna jest Wnioskodawcy i jest dochodem dla niego, a nie dla administratora, jak również stanowi obrót Wnioskodawcy.

W myśl cytowanego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem administratora z tytułu świadczenia przedmiotowych usług w imieniu Miasta (Urzędu Miasta) jest kwota należna za świadczenie tych usług, tj. kwota wynagrodzenia Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. (administratora) ustalona w uchwale, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego, w związku z brzmieniem cyt. przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka z o.o. jest zobowiązana do dokumentowania świadczonych przez siebie na rzecz Miasta usług administrowania i zarządzania cmentarzami, w ramach których pobiera opłaty cmentarne i wpłaca je na konto Miasta (Urzędu Miasta), poprzez wystawienie faktury VAT dla Miasta (Urzędu Miasta), na podstawie której wypłacone zostanie wynagrodzenie.

Wobec tego konieczne jest stwierdzenie, iż to nie Miasto (Urząd Miasta) dokonuje sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. (administratora) lecz odwrotnie. Tak więc zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ww. ustawy, Miasto (Urząd Miasta) nie może wystawić faktury z tytułu "zwrotu pobranych opłat cmentarnych" (przekazania pobranych opłat cmentarnych na konto Miasta).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie możliwości obciążenia Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. przez Urząd fakturą VAT z tytułu zwrotu pobranych opłat cmentarnych należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie odpowiedź na pozostałą cześć pytania (tj. czy "zwrot pobranych opłat cmentarnych na rachunek Urzędu stanowi czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 6 symbol PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej") stała się bezprzedmiotowa.

Jednakże zaznaczyć należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Ł.

Odnośnie uznania wykonywania przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. zadania z zakresu administrowania i zarządzania cmentarzami, w tym pobierania opłat, za świadczenie usług na rzecz Miasta zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, co następuje.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że za wykonywane czynności Spółka będzie pobierała wynagrodzenie.

Z analizy powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że czynności wykonywania przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. zadania z zakresu administrowania i zarządzania cmentarzami, w tym pobierania opłat za wynagrodzeniem stanowi świadczenie usług w myśl ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Za usługę w rozumieniu ww. przepisu uznać bowiem należy działanie wykonywane przez dany podmiot, a wynikające z nakazu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu w sytuacji lub nakazu wynikającego z mocy prawa, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy czynnością wykonaną przez dany podmiot, a wynagrodzeniem otrzymanym z tego tytułu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w wyżej omówionej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszym rozstrzygnięciem nie objęto zagadnienia określenie właściwej stawki podatku od towarów i usług dla opisanych we wniosku usług, gdyż Wnioskodawca nie sformułował zapytania w tym zakresie. Należy bowiem zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Urząd Miasta działający w imieniu Miasta, a zapytanie dotyczy Spółki z o.o., wystawiającej fakturę na rzecz Miasta (Urzędu Miasta), przedmiotowa interpretacja nie wywołuje dla Spółki z o.o. skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl