IBPP1/443-749/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-749/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przejęcia gospodarstwa rolnego oraz kontynuacji płacenia podatku VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przejęcia gospodarstwa rolnego oraz kontynuacji płacenia podatku VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem i prowadzi własne gospodarstwo rolne. Nie prowadzi innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym ani z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, ani z innego tytułu niż działalność rolnicza. Wnioskodawca zamierza przejść na VAT z tytułu prowadzenia działalności rolniczej, jednak jest mu wiadomo, że wiąże się to z byciem podatnikiem podatku VAT przez 5 lat. Wnioskodawca jednak po upływie 4 lat od rozpoczęcia bycia VAT-owcem osiągnie wiek emerytalny i chce w związku z tym przekazać swoje gospodarstwo następcy.

Gospodarstwo po przekazaniu nie zmieni swojego numeru identyfikacyjnego, zmieni się tylko właściciel (osoba, która je prowadzi).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż dokonując rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT będzie osobą fizyczną, i na nią będą wystawiane faktury VAT z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca prowadzi przedmiotowe gospodarstwo rolne jako osoba fizyczna, również zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT zostanie złożone przez niego jako przez osobę fizyczną.

Na wystawianych i przyjmowanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT będzie wskazywany numer NIP Wnioskodawcy jako osoby fizycznej.

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące numeru (identyfikacyjnego) gospodarstwa, chodzi tu o numer gospodarstwa, który nadawany jest przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej każde gospodarstwo korzystające z dopłat do uprawianej ziemi taki numer gospodarstwa posiada.

Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem przedmiotowego gospodarstwa rolnego, następca o którym mowa we wniosku nie jest współwłaścicielem tego gospodarstwa, nie prowadzi go wspólnie z Wnioskodawcą jako współwłaściciel.

Przekazanie gospodarstwa rolnego następcy nastąpi poprzez darowiznę, ponieważ Wnioskodawca osiągnie za 5 lat wiek emerytalny, a warunkiem przejścia na emeryturę rolniczą jest wyzbycie się gospodarstwa rolnego na rzecz następcy.

Wnioskodawca dokonując rejestracji do VAT spełnia niezbędne warunki określone przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy osoba, która po Wnioskodawcy przejmie gospodarstwo może kontynuować po nim opłacanie podatku VAT.

2.

Czy będzie zatrzymana ciągłość w byciu czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, pomimo że zmieni się właściciel.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinna zostać zachowana ciągłość, ponieważ numer gospodarstwa się nie zmieni, zmieni się jedynie właściciel, ale ten w dalszym ciągu będzie kontynuował bycie podatnikiem czynnym z tytułu VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do przepisu art. 96 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak wynika z ustępu 4 ww. przepisu, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Przepis art. 99 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ww. ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Z cytowanych wyżej przepisów prawa wynika, iż podatnikiem w myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest m.in. osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Konstrukcja przepisów art. 96 ww. ustawy stanowiących o obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do podatku VAT, czy też obowiązku zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu wskazuje, że obowiązek taki nałożony został na "podmiot, o którym mowa w art. 15" czy też odpowiednio - na "podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT". Również z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT wynika, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego".

Należy zauważyć, że rolnik ryczałtowy jest co do zasady zwolniony od podatku VAT w zakresie swojej działalności rolniczej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jeżeli jednak rolnik ryczałtowy zamierza zrezygnować z ww. zwolnienia musi spełnić określone warunki, mianowicie zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 5 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Stosownie natomiast do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ogólne zasady działania przedsiębiorstw osób fizycznych określone zostały w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Przedsiębiorca działa pod firmą - art. 432 § 1 k.c. Stosownie do art. 434 k.c. firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będący rolnikiem prowadzącym samodzielnie własne gospodarstwo rolne, zamierza dokonać rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi przedmiotowe gospodarstwo rolne jako osoba fizyczna, również zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT zostanie złożone przez niego jako przez osobę fizyczną. Na wystawianych i przyjmowanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT będzie wskazywany numer NIP Wnioskodawcy jako osoby fizycznej. Na Wnioskodawcę będą wystawiane faktury VAT z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca jednak po upływie 4 lat od rozpoczęcia bycia VAT-owcem osiągnie wiek emerytalny i chce w związku z tym przekazać swoje gospodarstwo następcy.

Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem przedmiotowego gospodarstwa rolnego, następca o którym mowa we wniosku nie jest współwłaścicielem tego gospodarstwa, nie prowadzi go wspólnie z Wnioskodawcą jako współwłaściciel.

Przekazanie gospodarstwa rolnego następcy nastąpi poprzez darowiznę, ponieważ Wnioskodawca osiągnie za 5 lat wiek emerytalny, a warunkiem przejścia na emeryturę rolniczą jest wyzbycie się gospodarstwa rolnego na rzecz następcy.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą w formie gospodarstwa rolnego, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. To na Wnioskodawcy, jako na podatniku ciąży obowiązek zarówno zarejestrowania się w związku z rozpoczęciem (czy też zamiarem rozpoczęcia) wykonywania czynności opodatkowanych, lub w związku z podjęciem decyzji o dobrowolnej rejestracji w zakresie podatku VAT, jak i obowiązek powiadomienia organu podatkowego o zakończeniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Skoro Wnioskodawca po upływie 4 lat od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny zamierza przekazać w formie darowizny swoje gospodarstwo rolne "następcy" w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego (a - jak wynika z treści wniosku - warunkiem przejścia na emeryturę rolniczą jest wyzbycie się gospodarstwa rolnego na rzecz następcy), to oznacza to, że Wnioskodawca po upływie określonego czasu zamierza zaprzestać wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca zamierzał pozostać w gotowości do dokonywania takich czynności. W takiej sytuacji ustawodawca nakłada na Wnioskodawcę obowiązek zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, nie uzależniają zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu od spełnienia przez podatnika jakichkolwiek warunków. W szczególności brak jest przepisu obligującego Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej jako zarejestrowany podatnik VAT czynny przez 5 lat, bez możliwości likwidacji tej działalności.

Decyzja o zaprzestaniu przez Wnioskodawcę wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jest suwerenną decyzją samego podatnika, zaś zgłoszenie o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia Wnioskodawcy z rejestru jako podatnika VAT.

Wprawdzie z treści wniosku wynika, iż gospodarstwo rolne, którego obecnie wyłącznym właścicielem jest Wnioskodawca, zostanie przekazane "następcy", który będzie kontynuował tę działalność (z treści wniosku wynika bowiem, iż "gospodarstwo po przekazaniu nie zmieni swojego numeru identyfikacyjnego, zmieni się tylko właściciel"), jednakże w świetle regulacji wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, przejmujący gospodarstwo rolne będzie odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, prowadzącym samodzielnie działalność gospodarczą (rolniczą) w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Fakt, iż Wnioskodawca prowadzący przedmiotowe gospodarstwo rolne jako osoba fizyczna, dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny (zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT zostanie również złożone przez Wnioskodawcę jako przez osobę fizyczną), nie przesądza o tym, że przejmujący to gospodarstwo rolne jest zobligowany do rejestracji jako podatnik VAT czynny tylko i wyłącznie dlatego, iż Wnioskodawca dokonał takiej rejestracji, a więc dla "kontynuowania bycia VAT-owcem" przez 5 lat. Należy w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, iż "następca" Wnioskodawcy będzie odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wykonującym samodzielnie działalność gospodarcza (rolniczą), zatem w przypadku gdy przejmujący gospodarstwo rolne zamierza dla wykonywanych przez siebie czynności w ramach gospodarstwa rolnego występować jako podatnik VAT czynny od momentu rozpoczęcia wykonywania tych czynności, będzie on zobligowany, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT (o ile oczywiście nie jest on już zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z tytułu prowadzonej przez siebie odrębnej działalności rolniczej).

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie ze wskazanym art. 43 ust. 5 ustawy o VAT, Wnioskodawca może po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, o czym należy pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Żaden zatem przepis nie zobowiązuje Wnioskodawcy do tego, aby przez 5 lat był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie zgodnie z art. 96 ust. 10 ustawy o VAT podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że podmiot przejmujący gospodarstwo rolne Wnioskodawcy "kontynuuje bycie podatnikiem czynnym z tytułu VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego", oraz że zostanie "zachowana ciągłość, ponieważ numer gospodarstwa się nie zmieni, zmieni się jedynie właściciel" należało uznać za nieprawidłowe, gdyż w przedmiotowej sprawie w przypadku Wnioskodawcy oraz jego "następcy" mamy do czynienia z dwoma odrębnymi podatnikami, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu. Nie można zatem uznać, iż przejmujący gospodarstwo rolne "kontynuuje bycie VAT-owcem", gdyż w przypadku jeżeli "następca" Wnioskodawcy zamierza występować jako podatnik VAT czynny od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności w ramach prowadzonej działalności rolniczej, jest on zobowiązany złożenia odrębnego zgłoszenia rejestracyjnego w trybie wynikającym z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT (jeżeli nie jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym).

Jeżeli natomiast osoba kontynuująca działalność gospodarczą po Wnioskodawcy podejmie decyzję o wyborze zwolnienia od podatku VAT, jakie przysługuje rolnikowi ryczałtowemu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (o ile osoba ta nie będzie na mocy odrębnych przepisów zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o VAT), to będzie mogła z tego zwolnienia korzystać, niezależnie od tego, czy darczyńca gospodarstwa (Wnioskodawca) był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym czy nie.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę i stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie dla Wnioskodawcy. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa interpretacja nie wywoła u przejmującego gospodarstwo rolne skutków, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja Podatkowa. Jeśli osoba przejmująca gospodarstwo rolne jest zainteresowana uzyskaniem interpretacji indywidualnej w swojej indywidualnej sprawie, zobowiązana jest do wystąpienia z odrębnym wnioskiem.

Ponadto zaznaczyć należy, że z powołanego wyżej przepisu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż tut. organ nie ma umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Tak więc ewentualny wymóg prowadzenia przez Wnioskodawcę (lub jego następcę) gospodarstwa rolnego przez okres 5 lat, wynikający z innych przepisów niż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie był przedmiotem rozstrzygnięcia tut. organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl