IBPP1/443-743/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-743/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 19 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przesłanek do uznania Wydziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz opodatkowania czynności wniesienia w formie aportu Wydziału do nowoutworzonej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przesłanek do uznania Wydziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz opodatkowania czynności wniesienia w formie aportu Wydziału do nowoutworzonej spółki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 19 października 2009 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 września 2009 r. oraz z dnia 14 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna zamierza utworzyć nową spółkę z o.o. ze 100% udziałem, do której wniesie aport w postaci Wydziału.

Obecnie Wydział jest jednym z wydziałów Centrum i zajmuje się produkcją oraz sprzedażą katalizatorów miedziowych, żelazowo-chromowych oraz żelazowych.

Nowo powstała spółka nadal będzie zajmowała się produkcją i sprzedażą katalizatorów. Do nowo utworzonej spółki będzie wniesiony aport w postaci:

* środków trwałych w postaci budynków, budowli, gruntów, wartości niematerialnych i prawnych,

* produktów.

Ponadto do nowej spółki na podstawie przepisów Kodeksu Pracy przejdą pracownicy, którzy obecnie pracują w przedmiotowym wydziale. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do przedmiotowego wydziału przychody, koszty (które są ewidencjonowane na oddzielnym koncie tzw. MPK-u) należności i zobowiązania. Przychody, należności i zobowiązania nie są ewidencjonowane na odrębnych kontach jednak jest możliwość ręcznego ustalenia, które przychody, należności i zobowiązania dotyczą Wydziału.

Za okres od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. Wnioskodawca sporządził dla Wydziału bilans i rachunek zysków i strat.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w 2002 r. zwracał się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego w sprawie wniesienia wydziału do nowej spółki, ale nie uzyskał jednoznacznej odpowiedzi, czy jego stanowisko jest prawidłowe. Ponadto od tego czasu zmienił się stan faktyczny, a także zmianie uległa ustawa o podatku od towarów i usług.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 29 września 2009 r. wynika, iż Wydział jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną posiadającą własne struktury organizacyjne (kierownik, zastępca, mistrzowie, pracownicy obsługi), posiada zespół składników materialnych i niematerialnych (budynki, budowle, instalacje, zgłoszenia patentowe, licencje itp.). Jest wyodrębniony finansowo ponieważ jest w stanie przyporządkować przychody, koszty, należności i zobowiązania.

Wydział realizuje samodzielnie funkcje produkcyjne tzn: produkcję katalizatora miedziowego i żelazowo-chromowego oraz żelazowego.

Wydział posiada składniki materialne i niematerialne (instalacje, patenty, licencje), pozwalające samodzielnie realizować zadania produkcyjne: produkcja katalizatorów przemysłowych.

Wydział posiada niezbędną infrastrukturę oraz zasoby personalne, które umożliwiają samodzielne funkcjonowanie i realizację zadań gospodarczych (posiadają budynki, magazyny, instalację, personel itp.).

Obecnie cześć przedsiębiorstwa, która ma być wydzielona w formie nowej spółki nosi nazwę Wydział, natomiast nie jest jeszcze ustalone, jaką nazwę będzie miała nowo powstała Spółka. Do nowej spółki przekazane zostaną: budynki, instalacje, wyroby, surowce, materiały itp. Na dzień dzisiejszy nie jest ustalone, czy grunty/wieczyste użytkowanie zostanie wniesione w formie aportu czy zostanie zawarta umowa dzierżawy terenu. Nowa spółka otrzyma środki pieniężne na 2-3 miesiące funkcjonowania gdyż nie będzie od startu generowała przychodów z uwagi na sezonowość sprzedaży. Spółka otrzyma licencje np. dot. katalizatora żelazowego AN. Spółka otrzyma zgłoszenia patentowe np. na katalizator żelazowo-chromowy i katalizator miedziowy. Przedmiotowa spółka nie otrzyma majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych, ponieważ Wydział nie posiada takich praw. Do spółki zostanie wniesiona tajemnica przedsiębiorstwa w zakresie dot. działalności Wydziału. Spółka otrzyma dokumenty dotyczące produkcji, handlu, rozliczeń finansowych i technologii katalizatorów.

Zobowiązania dotyczące wydziału (np.: za zakup surowców) będą składnikiem aportu do przyszłej spółki.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 października 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnia, że posiada wyłącznie prawo wieczystego użytkowania gruntów, które zamierza wnieść do nowopowstałej Spółki w formie aportu. Z uwagi na rozbieżności w opisanym stanie faktycznym pomiędzy wnioskiem z dnia 14 lipca 2009 r. a uzupełnieniem wniosku z dnia 29 września 2009 r. Wnioskodawca podtrzymuje opis stanu faktycznego z pierwotnego wniosku z dnia 14 lipca 2009 r., w którym stwierdza, że Wnioskodawca wniesie do nowo powstałej spółki aport w postaci: prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko, że do nowopowstałej spółki zostanie wniesione prawo wieczystego użytkowania gruntów. W chwili obecnej są to dwie działki zabudowane obiektami wydziału. Na gruntach objętych prawem wieczystego użytkowania posadowione są budynki i budowle, które mają być wniesione aportem. Innego rodzaju grunty, np. łąki, nie będą wniesione aportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wydział, który Wnioskodawca zamierza wnieść w formie aportu może potraktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wydział, który Wnioskodawca zamierza wnieść w formie aportu do spółki jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa ponieważ:

1.

jest wyodrębniony organizacyjnie - jest odrębnym wydziałem, mającym wydzielony majątek (zaewidencjonowany na odrębnym stanowisku kosztów), pracowników przypisanych do danego wydziału,

2.

jest wyodrębniony finansowo-można przyporządkować do niego przychody, koszty, należności i zobowiązania,

3.

posiada zespół składników: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne,

4.

ww. składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych - produkcja katalizatorów,

5.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze tzn. produkcję i sprzedaż katalizatorów.

W ocenie Wnioskodawcy aport, który ma być wniesiony do spółki, jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, w związku z tym na dzień wniesienia aportu nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów opodatkowania. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. transakcji jest konsekwencją postanowień art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), który stanowi, iż w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu. Polskie przepisy VAT osiągają więc dozwolony przez dyrektywę skutek - tj. uznanie, że przeniesienie majątku przedsiębiorstwa na inny podmiot nie jest dostawą, poprzez regulację zawartą w art. 6 ustawy o VAT.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, iż przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, definiuje pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mianowicie, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ponadto odwołując się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) należy stwierdzić, że zgodnie z art. 551 tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu.

Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55#178; Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W świetle powyższego podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż mający być przedmiotem aportu do nowoutworzonej spółki z o.o. Wydział:

* jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną posiadającą własne struktury organizacyjne (kierownik, zastępca, mistrzowie, pracownicy obsługi),

* posiada zespół składników materialnych i niematerialnych (budynki, budowle, instalacje, zgłoszenia patentowe, licencje itp.),

* jest wyodrębniony finansowo, ponieważ jest w stanie przyporządkować przychody, koszty (które są ewidencjonowane na oddzielnym koncie tzw. MPK-u), należności i zobowiązania. Przychody, należności i zobowiązania nie są ewidencjonowane na odrębnych kontach jednak jest możliwość ręcznego ustalenia, które przychody, należności i zobowiązania dotyczą Wydziału,

* realizuje samodzielnie funkcje produkcyjne tzn: produkcję katalizatora miedziowego i żelazowo-chromowego oraz żelazowego,

* posiada składniki materialne i niematerialne (instalacje, patenty, licencje), pozwalające samodzielnie realizować zadania produkcyjne: produkcja katalizatorów przemysłowych,

* posiada niezbędną infrastrukturę oraz zasoby personalne, które umożliwiają samodzielne funkcjonowanie i realizację zadań gospodarczych (posiada budynki, magazyny, instalację, personel itp.).

Ponadto z treści wniosku wynika, iż za okres od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. Wnioskodawca sporządził dla Wydziału bilans i rachunek zysków i strat.

Do nowej spółki przekazane zostaną: budynki, instalacje, wyroby, surowce, materiały itp. Do nowopowstałej spółki zostanie wniesione prawo wieczystego użytkowania gruntów. W chwili obecnej są to dwie działki zabudowane obiektami Wydziału. Na gruntach objętych prawem wieczystego użytkowania posadowione są budynki i budowle, które mają być wniesione aportem.

Nowa spółka otrzyma środki pieniężne na 2-3 miesiące funkcjonowania, gdyż nie będzie od startu generowała przychodów z uwagi na sezonowość sprzedaży. Spółka otrzyma licencje np. dotyczące katalizatora żelazowego AN. Spółka otrzyma zgłoszenia patentowe np. na katalizator żelazowo-chromowy i katalizator miedziowy. Przedmiotowa spółka nie otrzyma majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych, ponieważ Wydział nie posiada takich praw. Do spółki zostanie wniesiona tajemnica przedsiębiorstwa w zakresie dot. działalności Wydziału. Spółka otrzyma dokumenty dotyczące produkcji, handlu, rozliczeń finansowych i technologii katalizatorów.

Zobowiązania dotyczące wydziału (np.: za zakup surowców) będą składnikiem aportu do przyszłej spółki.

Tym samym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, należy stwierdzić, iż o ile mający być przedmiotem aportu Wydział posiada cechy jakie przypisuje mu Wnioskodawca, a które wymienione są w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wówczas należy uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci Wydziału do nowoutworzonej spółki z o.o. ze 100% udziałem Wnioskodawcy stanowić będzie czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl