IBPP1/443-741/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-741/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2010 r.) oraz pismem z dnia 20 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2010 r., znak: IBPP1/443-741/10/PK, oraz pismem z dnia 20 października 2010 r., będącym odpowiedzią na telefoniczne wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów i produktów z branży elektrycznej. W celu uatrakcyjnienia oferty, zgodnie z zapisami umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, dostawcy proponują Wnioskodawcy system promocyjny w postaci premii pieniężnych uzależnionych od osiągnięcia określonego poziomu zakupów w określonym czasie (w okresie kwartału i półrocza) i dokonywania terminowych lub przedterminowych płatności za faktury sprzedaży. Premii nie można przypisać do konkretnej jednostkowej dostawy, ponieważ dotyczy ona określonego ciągu zachowań odbiorcy (osiągnięcie wolumenu sprzedaży). Pułap obrotu ustalony jest kwotowo. Wysokość premii ustalana jest natomiast jako procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na kwotę należnej premii pieniężnej dotychczas Wnioskodawca wystawiał dostawcy fakturę VAT, w której premia pieniężna obciążona zostaje 22% podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu ww. wniosku ORD-IN Wnioskodawca podał, że wykonuje na rzecz niektórych z kontrahentów czynności marketingowo-promocyjne określone w zawartych umowach, zmierzające do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów, polegające na:

* umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo kontrahenta w rejonie ekspozycji towarów kontrahenta;

* prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów kontrahenta;

* przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu;

* doradztwie w zakresie asortymentu;

* akcjach reklamowych - kolportażu materiałów reklamowych;

* prowadzeniu promocji sprzedaży na rzecz kontrahenta;

* stałym zakupie towarów u kontrahenta.

Zawierane umowy ustalające zasady wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi określają jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podejmowane przez Wnioskodawcę odrębnie dla każdego z kontrahentów.

Premie pieniężne nie zostaną wypłacane w przypadku niedotrzymania warunków koniecznych do wypłaty premii określanych w umowach, głównie tj.: w przypadku nie osiągnięcia obrotu na określonym poziomie w ustalonym okresie (kwartał, półrocze) lub nieterminowych płatności.

Z umów zawartych miedzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania premii głównie od takich działań jak: dokonywanie przez Wnioskodawcę nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe regulowanie należności. W zależności od kontrahenta, z którym zawiera się umowy, warunkiem również są inne działania, tj.: eksponowanie towarów dostawcy, reklama towarów dostawcy, itp.

Premii nie można przypisać do konkretnej jednostkowej dostawy, ponieważ dotyczy ona określonego ciągu zachowań dostawcy (osiągnięcie wolumenu sprzedaży). Pułap obrotu ustalony jest kwotowo na podstawie faktur VAT. Wysokość premii ustalana jest natomiast jako procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze). Wysokość obrotów i progi procentowe są określone przez kontrahentów w strukturach prowizyjnych na dany rok, stanowiących załączniki do umów z poszczególnymi kontrahentami. Sposób kalkulacji polega na iloczynie stopy procentowej i kwoty wygenerowanego obrotu. Premia jest wypłacana kwartalnie lub półrocznie w następnym miesiącu po zakończeniu każdego kwartału (półrocza).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej obowiązany jest do wystawienia faktury i opodatkowania premii według stawki 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przedstawionym stanie faktycznym premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę nie są związane z określoną dostawą, lecz jej wypłata związana jest z określonym zachowaniem Wnioskodawcy, a zatem jest świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym premia powinna być udokumentowana fakturą VAT. Powyższe stanowisko, do którego stosował się Wnioskodawca, jest zgodne z ogólną interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr pp3-812-1222/2004/AP/4026, dokonaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Ministerstwo uznało, że premia pieniężna związana z konkretną dostawą powinna być traktowana jak rabat. Natomiast premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego premię.

W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca podał, że w zakresie zastosowania stawki 22% dla opodatkowania premii pieniężnych, o których mowa we wniosku - ze względu na brak symboli PKWiU zastosowanie ma art. 41 ust. 13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy preferencyjne stawki podatku: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 13 ww. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Dostawcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których nabywcom wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy). Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywców do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny, polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów i produktów z branży elektrycznej. W celu uatrakcyjnienia oferty, zgodnie z zapisami umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, dostawcy proponują Wnioskodawcy system promocyjny w postaci premii pieniężnych uzależnionych od osiągnięcia określonego poziomu zakupów w określonym czasie (w okresie kwartału i półrocza) i dokonywania terminowych lub przedterminowych płatności za faktury sprzedaży.

Pułap obrotu ustalony jest kwotowo na podstawie faktur VAT. Wysokość premii ustalana jest natomiast jako procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze). Wysokość obrotów i progi procentowe są określone przez kontrahentów w strukturach prowizyjnych na dany rok, stanowiących załączniki do umów z poszczególnymi kontrahentami. Sposób kalkulacji polega na iloczynie stopy procentowej i kwoty wygenerowanego obrotu. Premia jest wypłacana kwartalnie lub półrocznie w następnym miesiącu po zakończeniu każdego kwartału (półrocza).

Premie pieniężne nie zostaną wypłacane w przypadku niedotrzymania warunków koniecznych do wypłaty premii określanych w umowach, głównie tj.: w przypadku nie osiągnięcia obrotu na określonym poziomie w ustalonym okresie (kwartał, półrocze) lub nieterminowych płatności.

Z umów zawartych miedzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania premii głównie od takich działań jak: dokonywanie przez Wnioskodawcę nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe regulowanie należności. W zależności od kontrahenta, z którym zawiera się umowy, warunkiem również są inne działania, tj.: eksponowanie towarów dostawcy, reklama towarów dostawcy, itp.

Inne działania, które wykonuje Wnioskodawca na rzecz niektórych z kontrahentów, to czynności marketingowo-promocyjne określone w zawartych umowach, zmierzające do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów, polegające na:

* umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo kontrahenta w rejonie ekspozycji towarów kontrahenta;

* prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów kontrahenta;

* przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu;

* doradztwie w zakresie asortymentu;

* akcjach reklamowych - kolportażu materiałów reklamowych;

* prowadzeniu promocji sprzedaży na rzecz kontrahenta;

* stałym zakupie towarów u kontrahenta.

Zawierane umowy ustalające zasady wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi określają jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podejmowane przez Wnioskodawcę odrębnie dla każdego z kontrahentów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne otrzymywane od dostawców mają dwojaki charakter:

1.

część z nich stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług - w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT;

2.

część z nich stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że część z premii otrzymywanych przez Wnioskodawcę stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług. W przypadku niektórych z jego kontrahentów istnieje bowiem stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą - świadczącym usługę, a dostawcą - beneficjentem usługi, na mocy którego otrzymanie premii uzależnione jest od podejmowania na rzecz danego dostawcy czynności marketingowo-promocyjnych określonych w zawartych umowach, a zmierzających do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów danego dostawcy. Te inne działania polegają na umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo kontrahenta w rejonie ekspozycji towarów kontrahenta, prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów kontrahenta, przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu, doradztwie w zakresie asortymentu, akcjach reklamowych - kolportażu materiałów reklamowych, prowadzenie promocji sprzedaży na rzecz kontrahenta oraz stałym zakupie towarów u kontrahenta.

Zdaniem tut. organu w zakresie, w jakim premie pieniężne są wypłacane z tytułu świadczenia tychże czynności, stanowią one wynagrodzenie za świadczenie usług. Tym samym należy uznać, że w tym zakresie stosunek prawny łączący strony wiąże się ze świadczeniem wzajemnym, co wyczerpuje definicję odpłatnego świadczenia usług, a wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej obowiązany jest do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii opodatkowania właściwą stawką podatku VAT otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za świadczenie przez niego usług marketingowo-promocyjnych na rzecz dostawcy stwierdzić należy, iż co do zasady stawka podatku VAT wynosi 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli jednak wskazane we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy nie byłyby wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (Wnioskodawca nie wskazał we wniosku symbolu PKWiU dla świadczonych przez siebie usług marketingowo-promocyjnych), czynności świadczone przez Wnioskodawca podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku działania kontrahentów nie wypełniają definicji odpłatnego świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że część z premii otrzymywanych przez Wnioskodawcę można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem wartość obrotu uprawniająca go do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalana jest na podstawie wielkości zrealizowanych zakupów dokonanych w określonym przedziale czasowym (kwartał, półrocze). W przypadku otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii można stwierdzić, jaka w danym okresie była liczba dostaw, a tym samym przyporządkować bonus do konkretnych transakcji. Zatem przedmiotowy rabat, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będzie do obniżenia ceny towarów. Istnieje bowiem możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli jest ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat może być przyporządkowany przez wypłacającego premię (sprzedawcę) do konkretnej dostawy.

Wnioskodawca w tym przypadku nie świadczy na rzecz swoich kontrahentów usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi i należałoby je dokumentować fakturą dotyczącą premii pieniężnej.

Ponadto w świetle zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę jako nabywcę a nie dostawcę należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z rabatem (bowiem wysokość obrotów i progi procentowe są określone przez kontrahentów Wnioskodawcy w strukturach prowizyjnych na dany rok). Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w takim przypadku podmiot udzielający premii pieniężnej (rabatu) obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Reasumując stwierdzić należy, iż premie pieniężne stanowiące procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze) związane z podejmowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz danego dostawcy czynności marketingowo-promocyjnych wyszczególnionych w ww. wniosku, należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług. W takim przypadku Wnioskodawca uprawniony do otrzymania premii pieniężnej obowiązany jest do wystawienia faktury VAT i opodatkowania premii według stawki podstawowej 22%. Natomiast premie pieniężne stanowiące procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze) związane tylko z osiąganiem określonego poziomu zakupów w określonym czasie i dokonywaniem terminowych lub przedterminowych płatności za faktury sprzedaży, bez wykonywania dodatkowych czynności przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów, należy uznać za rabat, którego udzielenie sprzedawca winien udokumentować fakturą korygującą. W takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT, ani do opodatkowania premii według stawki podstawowej 22%.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacjach przedstawionych w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanych premii pieniężnych przez dostawców Wnioskodawcy, jak również prawidłowości dokumentowania przez kontrahentów Wnioskodawcy opisanych premii pieniężnych, i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy wypłacających te premie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl