IBPP1/443-738/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-738/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę kwartalnej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę kwartalnej premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 czerwca 2009 r. znak: IBPP1/443-445/09/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż potencjalny odbiorca jego towarów domaga się przyznania premii z tytułu obrotu osiągniętego za okres kwartału przy czym dla okresu kwartalnego niezależnie od osiągniętego obrotu (nie godzi się na zastosowanie w takiej sytuacji rabatu na fakturze).

Wyżej wymienione premie były wypłacane w 2008 r. zgodnie z zawartymi umowami handlowymi.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 czerwca 2009 r. wskazał ponadto, że zawarcie umowy o dostawę towarów, w której ustalone są progi, których przekroczenie powoduje przyznanie premii, nie jest związane z obowiązkiem ze strony kupującego dokonania zakupów w takiej ilości. Umowa taka nie jest z jego strony zobowiązaniem do intensyfikacji poziomu sprzedaży towarów, a tym samym, w przekonaniu Wnioskodawcy, nie ma obowiązku świadczenia usług przez kupującego na rzecz sprzedającego. Sprzedający na podstawie zawartej umowy nie ma żadnych możliwości egzekwowania od kupującego intensyfikacji sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy kontrahent Wnioskodawcy realizując opisywaną umowę nie świadczy zatem dla niego usługi zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów (ani innej), a jedynie dokonuje zakupu towarów.

Wnioskodawca ww. w piśmie z dnia 30 czerwca 2009 r. wskazał również, że premie są udzielane po zrealizowaniu określonych w umowie progów obrotu (chociaż wcześniej wskazał iż premie te są przyznawane niezależnie od osiągniętego obrotu), w stałym procencie ustalonym dla wielkości przedziałów określonych przez te progi niezależnie od osiągniętego obrotu. Dla przykładu w umowie z kontrahentami zamieszczone są zapisy, że:

a.

przy zrealizowaniu przez kupującego 12.500 zł obrotu kwartalnego sprzedający zapłaci mu premię w wysokości 1% zrealizowanego obrotu kwartalnego,

b.

przy zrealizowaniu przez kupującego 15.000 zł obrotu kwartalnego sprzedający zapłaci mu premię w wysokości 2% zrealizowanego obrotu kwartalnego.

Wnioskodawca wskazał również, że kalkulację wysokości progów będących podstawą ustalenia premii pieniężnej proponuje Wnioskodawca (sprzedawca), który przedstawia swoją propozycję kontrahentowi. Jeżeli kontrahent akceptuje propozycję zgoda stron znajduje swój wyraz w podpisanej następnie umowie. Natomiast rozliczenie wysokości obrotów osiągniętych przez kontrahenta odbywa się w sposób przedstawiony w umowie: to jest po zakończeniu kwartału rozliczenie wielkości obrotu przedstawia kupujący (biorąc pod uwagę zestawienie faktur dokumentujących obrót osiągnięty w danym okresie rozliczeniowym), które jest weryfikowane i akceptowane przez sprzedawcę (Wnioskodawcę). Sposób kalkulacji premii pieniężnych został przedstawiony powyżej.

Umowa z kontrahentem zawierająca ustalone progi opisane powyżej przewiduje premię już za realizację obrotu określonego w tych progach.

Umowa nie zawiera żadnych dalszych obowiązków dla kupującego w rodzaju nabywania towarów w określonej ilości lub jakości, w określonym czasie. Premia pieniężna nie jest związana z terminem regulowania należności (za opóźnienie w płatności sprzedawcy należą się odsetki ustawowe) i jest należna po osiągnięciu progu ustalonego w umowie nawet jeżeli termin zapłaty wypada poza okresem rozliczanego kwartału. Nie narzuca się również uwarunkowań w zakresie obowiązku szczególnego eksponowania zakupionych towarów.

Działania polegające m.in. na eksponowaniu towarów, posiadaniu pełnego asortymentu itp., zdaniem Wnioskodawcy są elementem usług marketingowych, których wykonywanie w innym miejscu również przewiduje umowa zawierana przez Wnioskodawcę z kontrahentami - co jednak nie było elementem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o interpretację.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zawarta umowa ustalająca zasady wynagrodzenia za świadczone przez kontrahenta usługi nie określa jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wyczerpująco przedstawił we wniosku o interpretację oraz w piśmie z dnia 30 czerwca 2009 r. stan faktyczny i swoją jego ocenę, w których wyraźnie stwierdza, że opisywane działania (zakup towarów przez kontrahentów) nie stanowią żadnej usługi. Wnioskodawca jeszcze raz podkreśla, że dla uzyskania premii wystarczające jest żeby kontrahent przekroczył ustalony w umowie handlowej próg obrotów (a nie wykonał na rzecz Wnioskodawcy usługę.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o VAT premia, o której mowa w opisie stanu faktycznego jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia ta nie jest usługą w rozumieniu ustawy VAT. W ramach swobody zawierania umów strony mogą zawrzeć taka umowę. Premie z tytułu obrotu jest premią wiązaną dotyczącą premii z tytułu sprzedaży towarów w okresie kwartalnym a następnie w okresie rocznym. Nie musi być ona związana z konkretną dostawą, dotyczy wszystkich dostaw, a tym samym nie jest to rabat. W tym przypadku kupujący jest zobowiązany wystawić notę księgową obciążającą sprzedającego. Co prawda jest to związane z określonym zachowaniem kupującego ale określonym zachowaniem kupującego jest sam fakt kupowania u sprzedającego, to na pewno nie jest to dowodem na świadczenie usług przez kupującego na rzecz sprzedającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie regulowane przywołanym wyżej § 13 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. były zawarte w § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wymienione we wniosku premie były wypłacane w 2008 r. zgodnie z zawartymi umowami handlowymi.

Zawarcie umowy o dostawę towarów, w której ustalone są progi, których przekroczenie powoduje przyznanie premii, nie jest związane z obowiązkiem ze strony kupującego dokonania zakupów w takiej ilości. Umowa taka nie jest z jego strony zobowiązaniem do intensyfikacji poziomu sprzedaży towarów, a tym samym nie ma obowiązku świadczenia usług przez kupującego na rzecz sprzedającego. Sprzedający na podstawie zawartej umowy nie ma żadnych możliwości egzekwowania od kupującego intensyfikacji sprzedaży. Premie są udzielane po zrealizowaniu określonych w umowie progów obrotu, w stałym procencie ustalonym dla wielkości przedziałów określonych przez te progi.

Kalkulację wysokości progów będących podstawą ustalenia premii pieniężnej proponuje Wnioskodawca (sprzedawca), który przedstawia swoją propozycję kontrahentowi. Jeżeli kontrahent akceptuje propozycję zgoda stron znajduje swój wyraz w podpisanej następnie umowie. Natomiast rozliczenie wysokości obrotów osiągniętych przez kontrahenta odbywa się w sposób przedstawiony w umowie: to jest po zakończeniu kwartału rozliczenie wielkości obrotu przedstawia kupujący (biorąc pod uwagę zestawienie faktur dokumentujących obrót osiągnięty w danym okresie rozliczeniowym), które jest weryfikowane i akceptowane przez sprzedawcę (Wnioskodawcę). Umowa z kontrahentem zawierająca ustalone progi opisane powyżej przewiduje premię już za realizację obrotu określonego w tych progach. Umowa nie zawiera żadnych dalszych obowiązków dla kupującego w rodzaju nabywania towarów w określonej ilości lub jakości, w określonym czasie. Premia pieniężna nie jest związana z terminem regulowania należności (za opóźnienie w płatności sprzedawcy należą się odsetki ustawowe) i jest należna po osiągnięciu progu ustalonego w umowie nawet jeżeli termin zapłaty wypada poza okresem rozliczanego kwartału. Nie narzuca się również uwarunkowań w zakresie obowiązku szczególnego eksponowania zakupionych towarów.

Stan faktyczny, którego dotyczy wniosek odnosi się do sytuacji, w której premie pieniężne otrzymywane przez kontrahenta od Wnioskodawcy uzależnione są od wielkości obrotów (nabyć określonej wartości) realizowanych pomiędzy Wnioskodawcą oraz kontrahentem, a stosowny zapis regulujący tę kwestię znajduje się w umowie handlowej łączącej Wnioskodawcę i kontrahenta. Innymi słowy: im większy obrót towarami tym większa premia w danym okresie rozliczeniowym.

Odnosząc się do powyższego, nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż przedmiotowych premii pieniężnych wypłacone na rzecz kontrahenta nie można uznać za rabat, skoro - jak wynika z opisu zaistniałego stanu faktycznego - obrót uprawniający kontrahenta do uzyskania tych premii ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonaną dostawę towarów odbywającą się w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii uzależniona jest od wielkości realizowanych przez kontrahenta obrotów wg określonych umownie progów ich wartości. Rozliczenie wysokości obrotów osiągniętych przez kontrahenta odbywa się w sposób przedstawiony w umowie: to jest po zakończeniu kwartału rozliczenie wielkości obrotu przedstawia kupujący (biorąc pod uwagę zestawienie faktur dokumentujących obrót osiągnięty w danym okresie rozliczeniowym), które jest weryfikowane i akceptowane przez sprzedawcę (Wnioskodawcę).

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowany musi zostać obrót z poszczególnych faktur dokumentujących konkretne dostawy, na których podstawie dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - kontrahent nie jest w żaden sposób przez Wnioskodawcę związany koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży czy promocję towarów Wnioskodawcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie wystawionych na swoją rzecz faktur. Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę "kwartalna premia pieniężna" stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający obrót (podstawę opodatkowania). Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., oraz § 16 ust. 1 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) należało wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. oraz § 16 ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl