IBPP1/443-734/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-734/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko R. Spółdzielni Mleczarskiej, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usługi reklamowej z tytułu której wypłacane jest wynagrodzenie w wysokości zależnej od osiągniętych obrotów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonane usługi-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usługi reklamowej z tytułu której wypłacane jest wynagrodzenie w wysokości zależnej od osiągniętych obrotów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonane usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 8 lutego 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę z firmą K. na reklamę Wnioskodawcy poprzez zamieszczenie artykułu sponsorowanego w wydawanej przez zleceniobiorcę gazetce reklamowej K.

Wnioskodawca występuje w niniejszej umowie jako Zleceniodawca / Dostawca, natomiast K., jako Zleceniobiorca / Zamawiający.

W ramach współpracy handlowej prowadzonej pomiędzy stronami, Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty nabiałowe do sklepów sieci K. i jest to przedmiotem umowy o dostawę towarów.

W związku z prowadzoną działalnością zawarta została powołana powyżej umowa. Przewiduje ona następujące czynności:

1.

Zleceniodawca (Wnioskodawca) zleca Zleceniobiorcy (K.) reklamę swojego przedsiębiorstwa poprzez zamieszczenie artykułu sponsorowanego w wydawanej przez Zleceniobiorcę gazetce reklamowej K."

2.

Zleceniobiorca zobowiązuje się do co najmniej 1-krotnego, w ramach każdego roku kalendarzowego, opublikowania artykułu, którego sponsorem będzie Zleceniodawca, w gazetce reklamowej K. w nakładzie minimum 2 000 000 egzemplarzy, dystrybuowanej w okolicy wszystkich sklepów K. na terenie Polski. Artykuł będzie dotyczył asortymentu oferowanego przez Zleceniodawcę lub wizerunku Zleceniodawcy.

3.

Treść artykułu przygotuje Zleceniobiorca. Zleceniodawca dostarczy Zleceniobiorcy logo w formie elektronicznej najpóźniej miesiąc po podpisaniu umowy.

4.

Za usługę reklamy, określoną w § 1 i 2 niniejszej umowy, Zleceniodawca zobowiązuje się zapłacić Zleceniobiorcy wynagrodzenie roczne w wysokości 1% obrotu osiągniętego w danym roku przez Zleceniodawcę wobec Zleceniobiorcy, powiększone o podatek VAT w wysokości obowiązującej w dniu wystawienia faktury VAT.

W dalszej części umowa wskazuje, że wynagrodzenie będzie płatne w 12 miesięcznych ratach na podstawie zafakturowanego obrotu.

Wynika z tego, że umowa dotycząca udziału w gazetce reklamowej, rozliczana jest na podstawie określonego procentu obrotu pomiędzy firmami, a dodatkowo Wnioskodawca nie ma informacji, w której gazetce ich artykuł zostanie zamieszczony, a rozliczanie zobowiązania za niego dokonywane jest przez część roku zaliczkowo, a przez kolejną część z opóźnieniem.

Jest to konsekwencją rozliczenia tej usługi w okresie całego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W przedstawionej kwestii, wątpliwości Wnioskodawcy wzbudza fakt, że pomimo iż z umowy nie wynika, że usługa przedstawiona w umowie jest premią pieniężną, czy bonusem, to jednak usługa dotycząca gazetki (i to tylko jednej gazetki w ciągu roku) jest rozliczana na podstawie określonego procentu od obrotu. A to już jest kwestia sporna, ponieważ jak wiadomo jeżeli przedmiot tej umowy nie byłby zakwalifikowany jako usługa, to dla Wnioskodawcy skutkuje brakiem możliwości odliczenia VAT, pomimo otrzymania faktury.

W związku z faktem, że każda Izba Skarbowa i samo Ministerstwo Finansów np. pismem z 30 grudnia 2004 r. wydaje w tej kwestii sprzeczne interpretacje, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem i prośbą o interpretację indywidualną przypadku Wnioskodawcy, który nie jest bezpośrednio uznany za bonus, ale jednak forma rozliczania usługi pozostawia wątpliwości.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wydanie gazetki jest wykonaniem usługi w rozumieniu przepisów o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z możliwością jego odliczenia przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, dla której jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty nabiałowe do sklepów sieci K. Wnioskodawca zleca sieci K. reklamę swojego przedsiębiorstwa poprzez zamieszczenie artykułu sponsorowanego w wydawanej przez K. gazetce reklamowej. Sponsorem gazetki reklamowej jest Wnioskodawca. Natomiast Zleceniobiorca zobowiązuje się do co najmniej 1-krotnego, w ramach każdego roku kalendarzowego, opublikowania artykułu, którego sponsorem będzie Zleceniodawca, w gazetce reklamowej K. w nakładzie minimum 2 000 000 egzemplarzy, dystrybuowanej w okolicy wszystkich sklepów K. na terenie Polski. Artykuł będzie dotyczył asortymentu oferowanego przez Zleceniodawcę lub wizerunku Zleceniodawcy. Za usługę reklamy Wnioskodawca zobowiązuje się zapłacić K. wynagrodzenie roczne w wysokości 1% obrotu osiągniętego w danym roku przez Wnioskodawcę wobec K., powiększone o podatek VAT w wysokości obowiązującej w dniu wystawienia faktury VAT. Wynagrodzenie będzie płatne w 12 miesięcznych ratach na podstawie zafakturowanego obrotu.

Zatem Wnioskodawca zleca K. reklamę swojego przedsiębiorstwa, za co wypłacane jest wynagrodzenie.

W świetle powyższego należy uznać, iż pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Okoliczność, że wysokość wynagrodzenia zależna jest od wielkości obrotu osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym przez Wnioskodawcę wobec K., nie zmienia faktu, iż zgodnie z zawartą umową pomiędzy stronami, jest to wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę za świadczenie usługi reklamowej. Zleceniobiorca przygotowuje reklamę oraz publikuje ją w wydawanej gazetce przynajmniej raz do roku, czyli wypełnia zobowiązania wynikające z umowy. Wynagrodzenie to jest wypłacane bez względu na skuteczność reklamy.

Zatem jest to wynagrodzenie za wykonywanie przedmiotu umowy z należytą starannością. Przedmiotem umowy jest zaś świadczenie usługi reklamowej za wynagrodzeniem. Ponadto wypłacone wynagrodzenie nie ma związku z konkretną dostawą towaru.

Określone umową o współpracy zachowanie się K., tj. Zleceniobiorcy w stosunku do Wnioskodawcy poprzez prowadzenie reklamy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi reklamowej za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego należy odwołać się do przepisów działu IX ustawy o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową przepisów rozdziału 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczonej usługi reklamowej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl