IBPP1/443-731/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-731/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Publicznej Szkoły Podstawowej przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 24 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W Publicznej Szkole Podstawowej prowadzona jest zgodnie ze statutem szkoły stołówka szkolna.

Stołówkę tę prowadzi personel szkoły. Ze stołówki korzystają dzieci szkolne, dzieci z oddziałów przedszkolnych mieszczących się w budynku szkoły oraz pracownicy szkoły. Usługi te zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupy "Usługi w zakresie edukacji" o numerze PKWiU 80.

Od 1 stycznia 2009 r. szkolna stołówka prowadzi również sprzedaż posiłków dla innych osób fizycznych z zewnątrz oraz jednostek budżetowych (podopieczni Ośrodka Pomocy Społecznej) działających na terytorium Gminy. Usługi te zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupy "Usługi stołówkowe" o numerze PKWiU 55.51.00-00.00.

Obroty całkowite ze sprzedaży posiłków za I kwartał 2009 r. wynoszą 27.050,89 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową.

Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) Wnioskodawca prowadzi stołówkę, z której korzystają uczniowie i pracownicy szkoły. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły.

Posiłki sprzedawane na rzecz pozostałych osób z zewnątrz (oprócz jednostek budżetowych) odbierane są ze stołówki, natomiast zapłata za posiłki regulowana jest na podstawie rachunku wystawionego przez szkołę. Sprzedaż posiłków na rzecz jednostek budżetowych Ośrodka Pomocy Społecznej reguluje umowa zawarta między jednostkami na odbiór usług świadczonych przez stołówkę szkolną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 lipca 2009 r.):

Czy jednostkom budżetowym - podopiecznym Ośrodka Pomocy Społecznej korzystającym z odpłatnych posiłków w stołówce szkolnej należy naliczać i odprowadzać podatek od towarów i usług za zakupione obiady.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 lipca 2009 r.) wykonywanie czynności sprzedaży posiłków przez szkołę na rzecz jednostek budżetowych, jako sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe", opodatkowane jest 7% stawką.

Ponieważ sprzedaży posiłków dla jednostek budżetowych - dokonywanych na podstawie zawartej umowy - zleceniodawcą jest ta szkoła, zatem wskazać należy, iż w sytuacji świadczenia przez szkołę (będącą jednostką budżetową) tych usług, gdy ich zakupów dokonuje inna jednostka budżetowa, Ośrodek Pomocy Społecznej, prawidłowe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 wskazanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy o VAT. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 21 załącznika Nr 1 do rozporządzenia, określającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%" wymienione zostały usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonych innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody - PKWiU 41.00.2, natomiast pod poz. 153 ww. załącznika nr 3 usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne - PKWiU 90.00.

A zatem z powyższego przepisu wynika, iż:

* zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jest samorządową jednostką budżetową. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem szkolnym, prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są przez personel szkolny oraz wydawane odpłatnie posiłki dla dzieci oraz pracowników szkoły.

Stołówka szkolna prowadzona przez Wnioskodawcę nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Zgodnie z art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2001 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym stołówka jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. stołówka przygotowuje oraz wydaje odpłatnie posiłki również dla innych osób fizycznych z zewnątrz oraz jednostek budżetowych (podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej).

Pomiędzy Wnioskodawcą a jednostkami budżetowymi Ośrodka Pomocy Społecznej jest zawarta umowa na odbiór usług świadczonych przez stołówkę szkolną.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż posiłków dla innych osób fizycznych z zewnątrz oraz jednostek budżetowych (podopieczni Ośrodka Pomocy Społecznej) działających na terytorium Gminy zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupy "Usługi stołówkowe" o numerze PKWiU 55.51.00-00.00.

Jak wynika zatem z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, będący jednostką budżetową, w ramach prowadzonej przez siebie stołówki szkolnej wydaje od dnia 1 stycznia 2009 r. posiłki dla jednostek budżetowych (podopieczni Ośrodka Pomocy Społecznej). Sprzedaż posiłków na rzecz jednostek budżetowych Ośrodka Pomocy Społecznej reguluje umowa zawarta między jednostkami na odbiór usług świadczonych przez stołówkę szkolną.

Ponieważ, jak wynika z dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, świadczone przez niego usługi wydawania posiłków na rzecz jednostek budżetowych (podopieczni OPS-u), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe", zatem nie stanowią one usług wyłączonych z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku, określonych w § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia.

W związku z powyższym na mocy cyt. przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwolnieniu będą podlegały usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe", świadczone na podstawie konkretnych umów zawartych przez Wnioskodawcę z jednostkami budżetowymi Ośrodka Pomocy Społecznej.

Ponadto Wnioskodawca we wniosku wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obroty całkowite ze sprzedaży posiłków za I kwartał 2009 r. wynoszą 27.050,89 zł.

W związku z powyższym należy nadmienić, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania prowadzonej od 1 stycznia 2009 r. sprzedaży posiłków dla innych osób fizycznych z zewnątrz, gdyż we wniosku ORD-IN nie sformułowano pytania ani własnego stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie oraz nie przedstawiono wyczerpującego stanu faktycznego w tym zakresie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedawanych obiadów przygotowywanych przez stołówkę szkolną dla uczniów szkoły, dzieci przedszkolnych oraz pracowników szkoły zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl