IBPP1/443-727/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-727/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem środków trwałych oraz komponentów do produkcji elementów protetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem środków trwałych oraz komponentów do produkcji elementów protetycznych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 kwietnia 2011 r. oraz pismem z dnia 13 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest technikiem dentystycznym i prowadzi pracownię protetyczną, którą do tej pory prowadził wykonując samodzielnie (dla gabinetów stomatologicznych) aparaty ortodontyczne. Wnioskodawca jest od dnia 1 lutego 2011 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT. Obecnie Wnioskodawca planuje zatrudnienie (ze względu na specyfikę pracy) technika informatyka, który na planowanych do zakupu, zaawansowanych technologicznie środkach trwałych wykonywał będzie protetyczne elementy (odbiorcami będą gabinety stomatologiczne).

Jego praca polegać będzie (zgodnie z podpisanym zakresem obowiązków oraz stosowną dokumentacją) na produkcji elementów protetycznych wg poniższego schematu.

ETAP 1. Pierwszym etapem pracy, będzie wykonanie (miniprogramu) projektu wizualnego dla modelu roboczego pracy protetycznej, za pomocą Scannera Lava. Całość prac prowadzi osoba niebędąca technikiem dentystycznym.

ETAP 2. Następnie gotowy projekt wirtualny zostanie przesłany do maszyny CNC gdzie za pomocą frezarki Lava zostaną wycięte konstrukcje z bloczków tlenku cyrkonu. Elementy są po wyfrezowaniu dodatkowo poddawane obróbce mechanicznej. Całość prac prowadzi osoba niebędąca technikiem dentystycznym.

ETAP 3. Następnie konstrukcje te będą syntertyzowane w piecu. Całość prac prowadzi osoba niebędąca technikiem dentystycznym. Na tym etapie kończy się proces produkcji podbudowy protetycznej z tlenku cyrkonu (w celu wykonania np. mostu porcelanowego konieczne jest wykonanie dalszych etapów rozpoczętej już pracy - etap 4 oraz 5.)

ETAP 4. Przy nadzorze oraz udziale technika dentystycznego następuje nałożenie oraz wymodelowanie porcelany, tworząc efekt wizualny. Prace "kosmetyczne" prowadzone są przez technika dentystycznego.

ETAP 5. Gotowy produkt wypalany jest w piecu do wypalania porcelany. Całość prac prowadzi osoba niebędąca technikiem dentystycznym.

Zgodnie z powyższym:

* Elementy protetyczne wykonywane przez osobę niebędącą technikiem dentystycznym to podbudowy, których produkcja ogranicza się do etapów 1,2,3

* Elementy protetyczne wykonywane przez osobę niebędącą technikiem dentystycznym przy niewielkim udziale technika dentystycznego to mosty oraz korony, w których osoba niebędąca technikiem wykonuje w całości etapy 1,2,3,5; technik dentystyczny nadzoruje i częściowo wykonuje etap 4.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że podbudowy, mosty i korony oraz aparaty ortodontyczne to wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679).

Podbudowy, mosty i korony - poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług.

Aparaty ortodontyczne - poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podbudowy, mosty i korony - PKWiU 32.50.22.0.

Aparaty ortodontyczne - PKWiU 32.50.50.0.

Podbudowa cyrkonowa pod koronę lub most jest protezą dentystyczną.

Aparat ortodontyczny nie jest protezą dentystyczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowym jest uznanie kwoty podatku naliczonego VAT z faktur VAT dotyczących zakupu środków trwałych oraz komponentów do produkcji sprzedawanych towarów (elementów protetycznych wytwarzanych w całości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym oraz elementów protetycznych wytwarzanych w przeważającej większości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym), jako podatek naliczony do rozliczenia z podatkiem należnym ze sprzedaży opodatkowanej (obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Zdaniem Wnioskodawcy: kwotę podatku naliczonego VAT z faktur VAT dotyczących zakupu środków trwałych oraz komponentów do produkcji sprzedawanych towarów opisanych powyżej, należy uznać jako podatek naliczony do rozliczenia z podatkiem należnym ze sprzedaży opodatkowanej (obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Należy jednak zauważyć, iż przepisy ustawy o VAT przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (od dnia 1 lutego 2011 r. zarejestrowany podatnik VAT) jest technikiem dentystycznym i prowadzi pracownię protetyczną, którą do tej pory prowadził wykonując samodzielnie (dla gabinetów stomatologicznych) aparaty ortodontyczne. Obecnie Wnioskodawca planuje zatrudnienie (ze względu na specyfikę pracy) technika informatyka, który na planowanych do zakupu, zaawansowanych technologicznie środkach trwałych wykonywał będzie protetyczne elementy (odbiorcami będą gabinety stomatologiczne). Jego praca polegać będzie (zgodnie z podpisanym zakresem obowiązków oraz stosowną dokumentacją) na produkcji elementów protetycznych.

Elementy protetyczne (podbudowy, mosty i korony) wytwarzane będą w całości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym, jak również wytwarzane będą w przeważającej większości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym, gdzie przez technika dentystycznego dokonywana jest jedynie obróbka kosmetyczna.

Z wydanych przez tut. organ dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnych z dnia 16 maja 2011 r. znak: IBPP1/443-255/11/ES i znak: IBPP1/443-725/11/ES, w związku z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym w przedmiotowym wniosku, wynika natomiast, iż:

* sprzedaż towarów - elementów protetycznych (podbudów) - wytwarzanych w całości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym, należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%,

* sprzedaż towarów - elementów protetycznych (mostów i koron) - wytwarzanych w przeważającej większości przez zatrudnioną osobę niebędącą technikiem dentystycznym, gdzie przez technika dentystycznego dokonywana jest jedynie obróbka kosmetyczna, należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane środki trwałe oraz komponenty do produkcji przedmiotowych elementów protetycznych - Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabywane środki trwałe i komponenty wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem środków trwałych oraz komponentów do produkcji przedmiotowych elementów protetycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze inne wyłączenia z prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto w przypadku, gdyby zakupione środki trwałe i komponenty nie były w całości wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych lub gdyby zmienił ich przeznaczenie, należy mieć na uwadze art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl