IBPP1/443-721/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-721/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania organizowanych przez Wnioskodawcę odpłatnych kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży za czynności opodatkowane podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania organizowanych przez Wnioskodawcę odpłatnych kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży za czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jest placówką oświatowo-wychowawczą, należącą do grupy placówek wychowania pozaszkolnego, równocześnie jest samorządową jednostką budżetową Gminy Miejskiej działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 979). Działalność Wnioskodawcy odbywa się na następujących obiektach:

1. przy Al. P.W.,

2. Ośrodek Sportowo-Rekreacyjny przy ul. W,

3. Baza Szkoleniowo-Wypoczynkowa w k.m.

Działalność statutowa Wnioskodawcy obejmuje zadania z zakresu rozwoju kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki wśród dzieci i młodzieży w szczególności:

a.

prowadzenie działalności dydaktyczno wychowawczej z uczestnikami zajęć,

b.

prowadzenie specjalistycznych ćwiczeń korekcyjnych z dziećmi i młodzieżą, u których stwierdzono wadę postawy ciała,

c.

prowadzenie zajęć klasami, grupami zorganizowanymi na pływalniach, salach gimnastycznych i kortach tenisowych,

d.

prowadzenie zajęć w sekcjach sportowych oraz grupach rekreacyjnych,

e.

organizowanie kolonii, obozów, zimowisk, zielonych szkół i wycieczek szkolnych,

f.

poradnictwo, szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria i konferencje,

g.

organizację otwartych imprez i akcji jak: zawody, konkursy, turnieje, badania profilaktyczne,

h.

organizowanie wymiany doświadczeń i współpracę z pokrewnymi placówkami, instytucjami i organizacjami,

i.

współpracę ze szkołami, uczelniami, placówkami kulturalnymi, sportowymi oraz jednostkami samorządu lokalnego i organami administracji państwowej,

j.

współpracę z rodzicami w zakresie wychowania i profilaktyki.

W zakresie działalności publicznej, jednostki Wnioskodawcy (obiekty wskazane w poz. 1 i 2) wykonują większość założeń statutowych i są to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Czerpią natomiast przychody we własnym imieniu i na własny rachunek w czasie wolnym od zajęć statutowych z tytułu odpłatnego udostępniania obiektów sportowych na prowadzenie zajęć rekreacyjno-sportowych, najmu pomieszczeń użytkowych, najmu sali konferencyjnej oraz wynajmu ogrodzenia pod tablicę reklamową. Przychody te można zaliczyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dla których Wnioskodawca wystawia faktury VAT stosując odpowiednio stawki podatku VAT 23%, 8% oraz stawkę zw. Nie można jednocześnie określić procentowego udziału sprzedaży opodatkowanej i niepodlegającej podatkowi VAT.

Obiektami powierzonymi Wnioskodawcy na prowadzenie działalności statutowej są w szczególności: sale gimnastyczne, kryta pływalnia, korty tenisowe, boisko sportowe oraz pomieszczenia biurowe, wykorzystywane do realizowania zadań statutowych i działań na własny rachunek. Wnioskodawca ponosi bieżące wydatki na utrzymanie obiektów sportowych i pomieszczeń administracyjnych, w tym na materiały podstawowe związane z utrzymaniem obiektów sportowych (środki czystości), media (woda, ścieki, prąd), usługi związane z funkcjonowaniem obiektu (porządkowe, wywóz odpadów, remontowe, przeglądy techniczne), inwestycje.

Ponoszone w tym zakresie wydatki są zasadniczo udokumentowane wystawianymi na Wnioskodawcę przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Faktury te obejmują całość poniesionych kosztów na utrzymanie ww. obiektów niemożliwych do rozdzielenia na poszczególne rodzaje działalności.

Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać ponoszonych wydatków do poszczególnych czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających VAT. Podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Odliczenie VAT naliczonego od faktur kosztowych ma miejsce jedynie w sytuacji, gdy można w 100% przyporządkować dany koszt do sprzedaży opodatkowanej.

S. posiada własną bazę noclegową i zaplecze gastronomiczne. W ramach organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży nabywa usługi transportu oraz usługi związane z uatrakcyjnianiem czasu wolnego.

Posiadając taką bazę S. świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty realizując tym samym cele zawarte w statucie jednostki.

S. jest organizatorem odpłatnych kolonii, obozów i zimowisk. Uczestnikami tych form wypoczynku są dzieci i młodzież będąca jednocześnie uczestnikami zajęć stałych prowadzonych przez S. w K. oraz dzieci i młodzież korzystająca tylko z wypoczynku takiego jak kolonie, obozy, zimowiska (w momencie złożenia karty kwalifikacyjnej na kolonię, dzieci traktowane są jako podopieczni S.). Dla tych usług stosuje się stawkę zwolnioną na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 15.

S. udostępnia również odpłatnie noclegi i wyżywienie innym jednostkom budżetowym stosując w tym wypadku zwolnienie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r., § 13 ust. 1 pkt 13.

S. udostępnia także odpłatnie bazę noclegową i wyżywienie innym instytucjom i osobom fizycznym, stosując w tym wypadku stawkę podatku VAT 8% traktując te usługi jako sklasyfikowane wg PKWiU w dziale 55 "usługi związane z zakwaterowaniem" na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3):

Czy w stosunku do usług organizowania odpłatnych kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży, które traktowane są jako zadania statutowe Wnioskodawcy możliwe byłoby potraktowanie ich jako czynności niepodlegajacych opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności odpłatnego świadczenia usług na rzecz osób trzecich, jakie mają miejsce u Wnioskodawcy ze względu na ich odpłatny charakter zgodnie z art. 5 ust. 1, pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie można ich traktować jako niepodlegajace VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 6 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;

2.

czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność (dostawa towarów czy też usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jest placówką oświatowo-wychowawczą, należącą do grupy placówek wychowania pozaszkolnego, równocześnie jest samorządową jednostką budżetową Gminy Miejskiej działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty. Działalność statutowa Wnioskodawcy obejmuje zadania z zakresu rozwoju kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki wśród dzieci i młodzieży, m.in. organizowanie kolonii, obozów, zimowisk, zielonych szkół i wycieczek szkolnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania organizowanych przez niego odpłatnych kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży, które traktowane są jako zadania statutowe Wnioskodawcy.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż organizowanie przez Wnioskodawcę kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży jest świadczeniem usług, za które Wnioskodawca pobiera opłatę.

Wnioskodawca podejmuje bowiem określone działania w postaci zorganizowania kolonii, obozów, zimowisk dla dzieci i młodzieży, za które otrzymuje od usługobiorcy określone wynagrodzenie. Istnieje zatem element wzajemności, konieczny do uznania organizowanych przez Wnioskodawcę kolonii, obozów, zimowisk za świadczenie usług, za które Wnioskodawca pobiera opłatę.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a nabywcą usługi istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto opisany we wniosku rodzaj usług (tekst jedn.: odpłatne kolonie obozy, zimowiska czy udostępnianie bazy noclegowej z wyżywieniem) jest przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy w ramach Bazy Szkoleniowo - Wypoczynkowej. Jest to działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT, a jej zakres jest tożsamy z działalnością wielu innych podmiotów działających na rynku i oferujących usługi noclegowe z wyżywieniem, w tym kolonii, obozów, zimowisk.

W świetle powyższego w tym zakresie Wnioskodawca działa na rynku w warunkach konkurencji.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że czynności odpłatnego świadczenia usług na rzecz osób trzecich, jakie mają miejsce u Wnioskodawcy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie można ich traktować jako niepodlegające VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl