IBPP1/443-71/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-71/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu użytkowego wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i w gruncie - jest:

* prawidłowe w zakresie określenia, iż sprzedaż lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie określenia, iż w przypadku dostawy nieruchomości na rzecz najemcy, podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości,

* prawidłowe w zakresie określenia, iż w przypadku dostawy nieruchomości na rzecz osoby trzeciej, podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu użytkowego wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i w gruncie.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-71/13/ES z dnia 15 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat zamierza w 2013 r. ustanowić i następnie zbyć prawo własności lokalu użytkowego o pow. ok. 1500 m. kw. Lokal znajduje się w dwukondygnacyjnym budynku, zlokalizowanym na gruncie stanowiącym własność Powiatu. Przedmiotowy lokal znajduje się na wyższej kondygnacji. Powiat stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe potwierdził Wojewoda stosowną decyzją deklaratoryjną. Aktualnie przedmiotowa nieruchomość obciążona jest prawem bezpłatnego użytkowania na rzecz Szpitala Rejonowego. Zbycie lokalu nastąpi wraz z ustanowieniem współwłasności w gruncie i w częściach wspólnych budynku. Powiat ponosił nakłady na wybudowanie przedmiotowego budynku do 2009 r. Dnia 28 sierpnia 2009 r., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na częściowe użytkowanie budynku, dotyczące lokalu położonego na niższej kondygnacji, a mieszczącego warsztaty i archiwum Szpitala. Lokal użytkowy znajdujący się na wyższej kondygnacji, a mający być przedmiotem sprzedaży, obecnie jest przedmiotem umowy najmu z dnia 29 lipca 2009 r. Wynajmującym jest Szpital, a najemcą: Centrum (...) sp. z o.o. Najemca poczynił na przedmiocie najmu znaczne nakłady budowlane, dotyczące przystosowania lokalu do świadczenia usług medycznych. Ulepszenia, jakie poczynił najemca były znacznej wartości (przekraczające 30% wartości lokalu, co wynika z przyjęcia środka trwałego przez Centrum (...) sp. z o.o.) i zostały wykonane w latach 2009 - 2011 r. Najemca posiadał zgodę na dokonanie określonych wyżej inwestycji. Decyzją z dnia 5 sierpnia 2010 r., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, po rozpatrzeniu wniosku Centrum (...) sp. z o.o., wydał pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego lokalu. Powiat zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość bez uprzedniego rozwiązywania umowy najmu. Stosownie do uregulowań zawartych w kodeksie cywilnym, przyszły nabywca wstąpi w miejsce Wynajmującego, jako strona umowy, gdyż nastąpi sukcesja praw.

Z uwagi, iż sprzedaż nastąpi w trybie przetargu ustnego nieograniczonego, przyszłym nabywcą może zostać osoba trzecia, jak i obecny najemca.

* Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 22 lipca 2010 r., wcześniej podatnikiem było Starostwo Powiatowe.

* Ustanowienie odrębnego prawa własności lokalu użytkowego nastąpi na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali w związku z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

* Najemca jest czynnym podatnikiem VAT.

* Cena sprzedaży będzie obejmować nakłady wraz z ulepszeniami.

* Ani przed ani po sprzedaży nie nastąpi rozliczanie nakładów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że sam wybudował budynek, który jest zlokalizowany na działce oznaczonej geodezyjnie nr 1563/454 km 4, (...), a zapisanej w księdze wieczystej nr (...) na rzecz Powiatu, w bezpłatnym użytkowaniu Szpitala Rejonowego.

Wnioskodawca stał się właścicielem działki oznaczonej geodezyjnie nr 1563/454 km 4, z mocy prawa wraz z ustanowieniem powiatów, tj. z dniem 1 stycznia 1999 r., co potwierdził stosowną decyzją Wojewoda.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest właścicielem gruntu przynależnego do sprzedawanego lokalu a oznaczonego geodezyjnie nr 1563/454 km 4. Po sprzedaży lokalu - na gruncie powstanie wpółwłasność (część wspólna).

Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia z tytułu wynajmu lokalu użytkowanego przez Centrum (...) sp. z o.o. Obecnie stroną umowy jest Szpital Rejonowy, któremu nieruchomość została oddana do bezpłatnego użytkowania.

Stosownie do;

* § 7 ust. 2 umowy: "W sytuacji wypowiedzenia umowy z przyczyn dotyczących Wynajmującego, Wynajmujący zwróci Najemcy część wartości nakładów związanych z przeprowadzeniem prac, o których w § 3 ust. 1 obliczoną proporcjonalnie do czasu zakończenia umowy";

* § 7 ust. 3 umowy: "W sytuacji wypowiedzenia umowy z przyczyn obciążających bądź dotyczących Najemcy, Wynajmujący nie będzie zobligowany do zwrotu nakładów związanych z przeprowadzeniem prac, o których w § 3 ust. 1, względnie innych nakładów, na które Wynajmujący TM wyraził zgodę."

W przypadku niezakończenia umowy najmu przed sprzedażą po stronie Najemcy nie powstanie roszczenie o zwrot nakładów.

Jak stwierdzono wyżej nie nastąpi rozliczanie nakładów.

Nabywca dokona całej zapłaty za przedmiotowy lokal Wnioskodawcy, tj. Powiatowi.

Wnioskodawca wystawi fakturę VAT za cały lokal wraz z ulepszeniami.

Jak stwierdzono wyżej nabywca nabędzie od Wnioskodawcy cały lokal wraz z ulepszeniami. Wnioskodawcy przy budowie lokalu (budynku) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego więc z tego prawa nie skorzystał.

Zakończenie nakładów na ulepszenie lokalu przez obecnego najemcę (Centrum (...) sp. z o.o.) miało miejsce w sierpniu 2010 r., zaś po ulepszeniu, to jest od 1 września 2010 r. przedmiotowy lokal był przedmiotem najmu opodatkowanego podatkiem VAT. W związku z tym we wrześniu 2010 r., po ulepszeniu miało pierwsze zasiedlenie (faktura VAT wystawiona przez Szpital Rejonowy).

Przyjmując, że lokal zostanie zbyty do końca sierpnia br. (lokal jest zbywany w trybie przetargu nieograniczonego i nie można precyzyjnie określić daty zbycia), od pierwszego zasiedlenia do dostawy towaru upłynie około 3 lat.

Wnioskodawca nie wydał lokalu, gdyż stroną umowy najmu jest Szpital Rejonowy.

Szpital Rejonowy zawarł umowę najmu z Centrum (...) sp. z o.o. Umowę zawarto dnia 29 lipca 2009 r. Po dokonaniu nakładów na ulepszenie lokalu, Centrum (...) sp. z o.o. rozpoczęło działalność we wrześniu 2010 r. (pierwsze zasiedlenie).

Wnioskodawca nie użytkuje lokalu i nie ponosił wydatków na jego ulepszenie.

Jak stwierdzono wyżej Wnioskodawca nie wykorzystuje lokalu. Stroną umowy z dnia 29 lipca 2009 r. jest Szpital Rejonowy.

Wnioskodawca wybudował budynek w stanie surowym. Nieruchomość został oddana w bezpłatne użytkowanie na rzecz Szpitala Rejonowego. Szpital Rejonowy oddał w najem przedmiotowy lokal na rzecz Centrum (...) sp. z o.o., który dokonał nakładów i przystosował lokal do prowadzenia działalności medycznej. Lokal nie był przez Wnioskodawcę wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Umowę najmu zawarto w dniu 29 lipca 2009 r.

Nie dokonano jeszcze sprzedaży przedmiotowego lokalu (zdarzenie przyszłe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży wyżej opisanej nieruchomości (lokalu użytkowego wraz ze współwłasnością w częściach wspólnych budynku i gruntu) sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawę opodatkowania będzie stanowił obrót, tj. cena uzyskana w przetargu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT;

2.

podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie określenia, iż sprzedaż lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie określenia, iż w przypadku dostawy nieruchomości na rzecz najemcy, podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości,

* prawidłowe w zakresie określenia, iż w przypadku dostawy nieruchomości na rzecz osoby trzeciej, podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że dostawa nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla czynności jej zbycia Powiat występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy o VAT jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi także kwestia czy w przypadku sprzedaży wyżej opisanej nieruchomości podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość w przetargu nieograniczonym, zatem przyszłym nabywcą może zostać zarówno osoba trzecia jak i obecny najemca.

W związku z powyższym ww. kwestię należy rozstrzygnąć odrębnie w stosunku do sprzedaży nieruchomości na rzecz najemcy i odrębnie w stosunku do sprzedaży tej nieruchomości na rzecz osoby trzeciej. Pod względem podatkowym transakcje te będą bowiem traktowane różnie.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie to ma szerszy zakres niż sprzedaż w ujęciu cywilnoprawnym. Przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem to nie tylko przeniesienie jego własności. Dostawa towarów nie będzie więc obejmowała tylko sprzedaży towarów (w sensie cywilnoprawnym). Dla uznania, że miała miejsce dostawa towarów, wystarczy, że podmiot nabędzie tzw. własność ekonomiczną, tzn. będzie miał możliwości dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem. Zatem chodzi o dysponowanie rzeczą jak właściciel.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 2 ustawy, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje niezależnie od tego, czy czynności podlegające opodatkowaniu zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. W obecnym stanie prawnym nie budzi wątpliwości, że czynności, które są nieważne na gruncie prawa cywilnego z powodu np. niezachowania wymaganej formy, mogą podlegać opodatkowaniu. Czynności opodatkowane na gruncie VAT zostały bowiem oderwane od ważności i skuteczności tych czynności na gruncie prawa cywilnego. Decydujące znaczenie ma bowiem nie prawny (na gruncie prawa cywilnego), lecz ekonomiczny aspekt transakcji. Tym samym czynność nieważna na gruncie prawa cywilnego (na przykład z powodu niezachowania wymaganej formy czynności) może być uznana za wykonaną skutecznie na gruncie ustawy VAT.

Uwagi powyższe wskazują jednoznacznie, że rozważając skutki podatkowe planowanej przez Wnioskodawcę transakcji należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy o VAT. O ile jest oczywiste, że w sprawie opisanej we wniosku nastąpi przeniesienie własności lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem, to bynajmniej nie jest oczywiste, że tym samym dojdzie do dostawy nakładów, jakie poniósł najemca na ulepszenie ww. lokalu użytkowego.

Stosownie do art. 336 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

Posiadacz zależny to zatem osoba, która włada cudzą rzeczą i jest podporządkowana posiadaczowi samoistnemu na podstawie stosunku prawnego, uprawniającego ją do władania rzeczą. Do powstania posiadania zależnego dochodzi zazwyczaj w drodze zawarcia odpowiedniej umowy m.in. umowy najmu, dzierżawy.

W myśl art. 676 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

Na podstawie art. 675 § 1 tej ustawy po zakończeniu najmu najemca obowiązany jest zwrócić rzecz w stanie nie pogorszonym jednakże nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że roszczenie o zwrot nakładów ulepszających powstaje z chwilą dokonania przez wynajmującego wyboru pomiędzy uprawnieniami z art. 676 Kodeksu cywilnego, a wybór ten możliwy jest dopiero w momencie zwrotu wynajmowanej nieruchomości, a nie w momencie zakończenia umowy czy też zawarcia z najemcą umowy sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie, w przypadku gdy sprzedaż dokonana będzie na rzecz najemcy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca przed sprzedażą nie wejdzie w ekonomiczne posiadanie nakładów poniesionych przez najemcę, zatem przedmiotem sprzedaży na rzecz najemcy będzie wyłącznie to, co Wnioskodawca wybudował i czego jest faktycznym właścicielem ekonomicznym. Natomiast właścicielem nakładów cały czas będzie podmiot, który te nakłady poniósł.

Zatem podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem, na której to nieruchomości zostały poczynione nakłady przez najemcę i na rzecz którego zostanie dokonana sprzedaż i nie zostanie przed sprzedażą dokonane rozliczenie nakładów, będzie zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - kwota należna z tytułu sprzedaży - bez uwzględnienia wartości nakładów poniesionych przez najemcę. Nie można bowiem sprzedać najemcy czegoś co on już posiada.

Mając powyższe na uwadze, odnośnie dostawy nieruchomości na rzecz najemcy, stanowisko Wnioskodawcy, iż podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości, należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca nie może bowiem sprzedać nakładów podmiotowi, który je już posiada.

Inaczej natomiast przedstawia się sytuacja w przypadku gdy sprzedaż będzie dokonana na rzecz osoby trzeciej. Jeżeli bowiem Wnioskodawca zamierza dokonać na rzecz osoby trzeciej sprzedaży lokalu użytkowego wraz z nakładami poniesionymi na ten lokal przez najemcę i cena sprzedaży wpłacona Wnioskodawcy będzie obejmować również wartość tych poniesionych nakładów, to w myśl zasady, że nie można sprzedać czegoś czego się nie posiada, należy uznać, że Wnioskodawca nabędzie te nakłady od najemcy przed sprzedażą lokalu i następnie dokona sprzedaży całości, tj. lokalu wraz z ulepszeniami na rzecz osoby trzeciej.

W takim przypadku podstawą opodatkowania sprzedaży na rzecz osoby trzeciej lokalu użytkowego wraz z przynależnym mu udziałem w częściach wspólnych budynku oraz przynależnym do tego lokalu gruntem oraz nakładami, będzie zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - kwota należna z tytułu sprzedaży z uwzględnieniem wartości nakładów poniesionych przez najemcę, a nabytych przez Wnioskodawcę przed sprzedażą.

Z wniosku nie wynika bowiem, aby to najemca sprzedawał nakłady na rzecz osoby trzeciej, która stanie się właścicielem lokalu, nie wynika też, aby nakłady pozostały przy najemcy i były dopiero w przyszłości rozliczone pomiędzy najemcą, a nowym wynajmującym czyli nowym właścicielem lokalu.

Mając powyższe na uwadze, odnośnie dostawy nieruchomości na rzecz osoby trzeciej, stanowisko Wnioskodawcy, iż podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota uzyskana w przetargu, tj. zawierająca również nakłady (ulepszenia) poczynione na nieruchomości, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia wysokości stawki podatku właściwej dla dostawy przedmiotowej nieruchomości, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Kwestia ta może być przedmiotem ewentualnego odrębnego wniosku o wydanie interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl