IBPP1/443-71/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-71/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach .ając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miejski wystąpił z propozycją wykupienia lub zamiany fragmentu działki rolnej Wnioskodawcy, celem wydzielenia na drogę dojazdową do działek stanowiących własność Gminy jak i osób prywatnych. Wnioskodawca zaproponował Gminie zamianę gruntu.

Gmina uwzględniła propozycję zamiany gruntu i na tę okoliczność sporządziła Protokół uzgodnienia warunków umowy zamiany nieruchomości gruntowych przy ul. O.

Z umowy wynika, że wartość rynkowa działki Wnioskodawcy to 40 885,00 zł, natomiast wartość rynkowa nieruchomości Gminy to 40 885,00 zł w tym 22% podatku VAT (kwota podatku VAT wynosi 7372,71 zł). Zamiana działek jest jednorazowa z inicjatywy Gminy. Wydzielona część działki, która jest przeznaczona do zamiany, do tej pory była wykorzystywana rolniczo (uprawa zbóż, rzepaku).

W Miejscowym Planie Zagospodarowania działka jest oznaczona jako teren jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowo - usługowej.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rodzinne i nie jest podatnikiem podatku VAT - ponadto Wnioskodawca i jego żona pracują zawodowo.

Działka została nabyta w drodze zasiedzenia Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 28 grudnia 2006 r. - orzeczenie jest prawomocne z dniem 19 stycznia 2007 r. Wcześniej działka była własnością Gminy.

Działka będąca własnością Wnioskodawcy we wspólności ustawowej małżeńskiej przeznaczona do zamiany w momencie zamiany będzie działką niezabudowaną-rolną (użytkowana rolniczo).

W posiadanie działki Wnioskodawca wszedł na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po ojcu Wnioskodawcy z dnia 4 września 1995 r. przy wniosku z dnia 25 marca 1997 r. w Kw wpisano z dnia 16 kwietnia 1997 r. i na podstawie darowizny z dnia 23 marca 1999 r. Kancelarii Notarialnej przy wniosku z dnia 31 marca 1999 r. w Kw wpisano dnia 29 kwietnia 1999 r. z dnia 23 marca 1999 r. Kancelarii Notarialnej przy wniosku z dnia 31 marca 1999 r. w Kw wpisano dnia 29 kwietnia 1999 r.

Przedmiotową działkę Wnioskodawca użytkuje rolniczo nieprzerwanie od dnia śmierci ojca (2 lutego 1995 r.).

Działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Działka była i jest do nadal wykorzystywana do działalności rolniczej uprawa zbóż, rzepaku.

Wnioskodawca był i jest rolnikiem ryczałtowym, otrzymuje tzw. dopłaty unijne do jego gospodarstwa.

Przedmiotowa działka jest deklarowana wraz z innymi działkami, które Wnioskodawca użytkuje w jego gospodarstwie. Gdyby Wnioskodawca posiadał tylko przedmiotową działkę nie spełniałby warunków uzyskania tzw. dopłat unijnych.

Rolnikowi przysługuje jednolita płatność obszarowa, do będącej w jego posiadaniu w dniu 31 maja roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej płatności, powierzchni gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, kwalifikujących się do objęcia tą płatnością, jeżeli w tym dniu posiada działki rolne o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha; minimalna powierzchnia działki rolnej wynosi 0,1 ha, wszystkie grunty rolne są utrzymywane zgodnie z normami przez cały rok kalendarzowy, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej płatności, przestrzega wymogów przez cały rok kalendarzowy, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej płatności, został mu nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Rolnikowi, który w danym roku spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej, przysługują płatności uzupełniające do: powierzchni upraw roślin, uprawianych w pionie głównym, do której została przyznana jednolita płatność obszarowa, obejmujących: zboża, mieszanki zbóż, roślin oleistych, roślin wysokobiałkowych, roślin strączkowych, roślin motylkowatych drobnonasiennych; rośliny oleiste - rzepak, rzepik, słonecznik, soja; len włóknisty i oleisty; konopie na włókno; rośliny wysokobiałkowe - bób, bobik, łubin słodki, groch siewny; rośliny strączkowe - wyka siewna, soczewica jadalna i ciecierzyca pospolita; rośliny strączkowe pastewne; orzechy: orzechy włoskie i leszczyna, pod warunkiem, że liczba drzew orzechowych lub sadzonek tych drzew na hektar gruntów rolnych objętych wnioskiem o przyznanie płatności uzupełniającej jest nie mniejsza niż: 200 - w przypadku leszczyny, 75 - w przypadku orzecha włoskiego; rośliny motylkowate drobnonasienne; rośliny okopowe pastewne, z wyłączeniem ziemniaków pastewnych; mieszanki roślin motylkowatych drobnonasiennych z trawami na gruntach rolnych innych niż trwałe użytki zielone.

Zasady ubiegania się o płatności reguluje Ustawa z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 z późn. zm.) oraz krajowe i wspólnotowe akty prawne.

Wnioskodawca uzyskał w latach 2004-2009 płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (jednolita płatność obszarowa, krajowa uzupełniająca płatność obszarowa) i kwoty uzyskane dotyczą wszystkich działek rolnych zadeklarowanych do ww. płatności.

Działka nigdy nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy. Wnioskodawca nie dokonywał uatrakcyjnienia przedmiotowej działki.

Wnioskodawca zamierza w roku 2010 darować siostrze dwie działki ewidencyjne o łącznej powierzchni 0,91 ha. Działki te są użytkowane rolniczo. Działki Wnioskodawca nabył na podstawie darowizny z dnia 23 marca 1999 r. Kancelarii Notarialnej przy wniosku z dnia 31 marca 1999 r. w Kw wpisano dnia 29 kwietnia 1999 r. z dnia 23 marca 1999 r. Kancelarii Notarialnej przy wniosku z dnia 31 marca 1999 r. w Kw wpisano dnia 29 kwietnia 1999 r.

Ponadto toczy się postępowanie na wniosek Wnioskodawcy z dnia 19 października 2005 r. o uregulowanie stanu prawnego zgodnie z art. 73 ustawy z dnia 13 paździemika 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną działki ewidencyjnej, która jest zajęta pod drogę powiatową.

Wnioskodawca jest również w trakcie sporządzania ugody, w której wyraża zgodę na lokalizację na jego nieruchomościach przewodów i urządzeń służących przesyłaniu energii elektrycznej, które po wybudowaniu będą wchodzić w skład przedsiębiorstwa SA (zgodnie z art. 3051 oraz art. 49 § 1 k.c.) tj.:

* linii napowietrznej SN, na działce ewidencyjnej nr 1, 2, 3,

* linii kablowej SN, na fragmencie działki ewidencyjnej nr 4,

* 1 słup SN, na działce ewidencyjnej nr 2.

* Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży lub zamiany gruntów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 kwietnia 2010 r.):

Czy w związku z zamianą gruntu Wnioskodawca jest zobowiązany do rejestracji w zakresie podatku VAT i opodatkowania tej transakcji tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi on rejestrować się w zakresie podatku VAT i opodatkować tej transakcji tym podatkiem ponieważ jest to jednorazowa transakcja zaistniała z inicjatywy Gminy. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, a od transakcji Gmina odprowadzi należny podatek VAT, co jest zawarte w Protokole uzgodnienia warunków umowy zamiany nieruchomości gruntowych przy ul. O.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Natomiast art. 15 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy o VAT, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu.

Działalność rolnicza, w świetle ustawy o podatku towarów i usług, stoi na równi z działalnością gospodarczą, a więc rolnik posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, może korzystać ze zwolnienia od podatku, jako rolnik ryczałtowy, w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

A zatem rolnik sprzedający grunt wykorzystywany w działalności rolniczej nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na gospodarstwo rolne, jest zatem z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, nie korzystającym ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rodzinne i nie jest podatnikiem podatku VAT, ponadto Wnioskodawca i jego żona pracują zawodowo. Urząd Miejski wystąpił z propozycją wykupienia lub zamiany fragmentu działki rolnej Wnioskodawcy, celem wydzielenia na drogę dojazdową do działek stanowiących własność Gminy jak i osób prywatnych. Wnioskodawca zaproponował Gminie zamianę gruntu.

Gmina uwzględniła propozycję zamiany gruntu i na tę okoliczność sporządziła Protokół uzgodnienia warunków umowy zamiany nieruchomości gruntowych.

Z umowy wnika, że wartość rynkowa działki Wnioskodawcy to 40 885,00 zł, natomiast wartość rynkowa nieruchomości Gminy to 40 885,00 zł w tym 22% podatku VAT (kwota podatku VAT wynosi 7372,71 zł). Zamiana działek jest jednorazowa z inicjatywy Gminy. Wydzielona część działki, która jest przeznaczona do zamiany do tej pory była wykorzystywana rolniczo (uprawa zbóż, rzepaku).

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka jest oznaczona jako teren jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowo - usługowej.

Działka została nabyta w drodze zasiedzenia postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 28 grudnia 2006 r. - orzeczenie jest prawomocne z dniem 19 stycznia 2007 r. Wcześniej działka była własnością Gminy.

Działka będąca własnością Wnioskodawcy we wspólności ustawowej małżeńskiej przeznaczona do zamiany w momencie zamiany będzie działką niezabudowaną-rolną (użytkowana rolniczo).

W posiadanie działki Wnioskodawca wszedł na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po ojcu Wnioskodawcy z dnia 4 września 1995 r. i na podstawie darowizny z dnia 23 marca 1999 r.

Przedmiotową działkę Wnioskodawca użytkuje rolniczo nieprzerwanie od dnia śmierci ojca (2 lutego 1995 r.).

Działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Działka była i jest do nadal wykorzystywana do działalności rolniczej uprawa zbóż, rzepaku.

Wnioskodawca był i jest rolnikiem ryczałtowym, otrzymuje tzw. dopłaty unijne do gospodarstwa.

Przedmiotowa działka jest deklarowana wraz z innymi działkami, które Wnioskodawca użytkuje w jego gospodarstwie. Gdyby Wnioskodawca posiadał tylko przedmiotową działkę nie spełniałby warunków uzyskania tzw. dopłat unijnych.

Wnioskodawca uzyskał w latach 2004-2009 płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (jednolita płatność obszarowa, krajowa uzupełniająca płatność obszarowa) i kwoty uzyskane dotyczą wszystkich działek rolnych zadeklarowanych do ww. płatności.

Działka nigdy nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy. Wnioskodawca nie dokonywał uatrakcyjnienia przedmiotowej działki.

Wnioskodawca zamierza w roku 2010 darować siostrze dwie działki ewidencyjne o łącznej powierzchni 0,91 ha. Działki te są użytkowane rolniczo.

Ponadto toczy się postępowanie na wniosek Wnioskodawcy z dnia 19 października 2005 r. o uregulowanie stanu prawnego zgodnie z art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną działki ewidencyjnej, która jest zajęta pod drogę powiatową.

Wnioskodawca jest również w trakcie sporządzania ugody, w której wyraża zgodę na lokalizację na jego nieruchomościach przewodów i urządzeń służących przesyłaniu energii elektrycznej.

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży lub zamiany gruntów.

Z treści powołanego już art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć zawsze postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast zapis art. 604 k.c. daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel.

Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż w obecnym stanie prawnym grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, według stawki określonej w art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca, będący rolnikiem ryczałtowym zamierza zamienić część działki wykorzystywanej rolniczo, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest oznaczona jako teren jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowo - usługowej, a zatem obejmuje tereny przeznaczone pod zabudowę. W związku z tym, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność polegająca na zamianie działki przeznaczonej pod zabudowę nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%, określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również stwierdzić, że zamiana przedmiotowej działki nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, bowiem w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o VAT, zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 tegoż artykułu nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Podkreślić ponadto należy, iż w myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3.

Reasumując planowana przez Wnioskodawcę zamiana działki przeznaczonej pod zabudowę, służącej uprzednio w działalności rolniczej, będzie czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlegać będzie opodatkowaniu ww. podatkiem. Tym samym, Wnioskodawca przed zamianą działki zobowiązany będzie dokonać rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym, oraz opodatkować przedmiotową dostawę (zamianę) stawką podatku w wysokości 22%.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla drugiej strony planowanej transakcji tj. Gminy.

Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się jednie do Wnioskodawcy.

Natomiast jeżeli drugi z małżonków zainteresowany jest otrzymaniem interpretacji indywidualnej obowiązany jest do złożenia odrębnego wniosku i przedstawienia odpowiedniego dla niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zapytania i własnego stanowiska w sprawie oraz wniesienia odrębnej opłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl