IBPP1/443-707/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-707/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lata 2005-2009, w których Wnioskodawca dokona odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dotyczących nabycia, czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartych umów leasingowych oraz paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lata 2005-2009, w których Wnioskodawca dokona odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dotyczących nabycia, czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartych umów leasingowych oraz paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (stan faktyczny):

Wnioskodawca posiada rozwiniętą flotę samochodową. Istotnym elementem tej floty są samochody osobowe, wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej m.in. jako środki transportu wykorzystywane przez przedstawicieli handlowych, bądź jako środki transportu wykorzystywane do celów służbowych przez menedżerów Wnioskodawcy. Wszystkie samochody są wykorzystywane tylko do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W latach 2005-2009 Wnioskodawca, do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego stosował, m.in. zasady wynikające z przepisów art. 86 ust. 3 i 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tymi zasadami, Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT naliczonego w kwocie stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000,00 zł w przypadku nabycia, czy też czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingowej, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3. Wnioskodawca na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 w latach 2005-2009 nie stosował także obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z pojawiającymi się wyrokami wojewódzkich sądów administracyjnych, orzekanymi na podstawie treści wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2008 r. (w sprawie C-414/07), Wnioskodawca rozważa dokonanie korekty podatku VAT naliczonego od zakupu samochodów osobowych, usług leasingowych i paliw do samochodów osobowych za lata 2005-2009.

Wszystkie samochody, których dotyczy wniosek wykorzystywane są przez Wnioskodawcę na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, bądź stanowią własność Wnioskodawcy. Opisane we wniosku samochody nie spełniają wymagań, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia potwierdzającego, że pojazdy spełniają warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. Dopuszczalna masa całkowita poszczególnych pojazdów została wskazana w załączniku nr 1 do uzupełnienia wniosku Wnioskodawcy o interpretację przepisów podatkowych.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do uzupełnienia wniosku samochody od lp. 1 do 24 posiadają homologację jako ciężarowe (nie spełniają jednak wymagań art. 86 ust. 4 ustawy o VAT), natomiast samochody od lp. 25 do 78 nie posiadają homologacji jako ciężarowe.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do uzupełnienia wniosku samochody od lp. 1 do 24 posiadają ładowność powyżej 500 kg, natomiast samochody od lp. 25 do 78 nie posiadają wskazanej ładowności. Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów, z których wynika, że samochody wymienione w załączniku nr 1 od lp. 1 do 24 posiadają homologację jako samochody ciężarowe i posiadają ładowność powyżej 500 kg, natomiast do samochodów od lp. 25 do 78 Wnioskodawca nie posiada takich dokumentów.

Ładowność samochodów oraz ilość miejsc w samochodach, których dotyczy wniosek została wskazana w załączniku nr 1. Klasyfikacja samochodów w myśl rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, jest następująca: samochody wymienione w załączniku nr 1 od lp. 1 do 24 posiadają klasyfikację jako ciężarowe, natomiast samochody od lp. 25 do 78 posiadają klasyfikację jako osobowe.

Załącznik nr 1 do uzupełnienia wniosku o interpretację przepisów podatkowych:

Lp-nr rej-nr rej poprzedni-marka pojazdu-typ pojazdu-rok produkcji-pierwsza rejestr-pojemność silknika-dop. masa (mtm) -ładowność (mtm) -ilość osób

* 1.; XXX; XXX; OPEL; COMBO 1.7 D; 2003; 2004-01-05; 1686; 1795; 592; 4.

* 2.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-27; 1242; 1370; 501; 4.

* 3.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5; 2003; 2003-11-27; 2495; 1990; 558; 4.

* 4.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-12-09; 1242; 1370; 501; 4.

* 5.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2004; 2004-04-28; 1798; 2065; 673; 5.

* 6.; XXX; XXX;FORD; MONDEO 1,8; 2002; 2002-10-15; 1798; 1875; 544; 4.

* 7.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-22; 1596; 1820; 517; 4.

* 8.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-25; 1596; 1820; 517; 4.

* 9.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-10-25; 1596; 1590; 513; 4.

* 10.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-25; 1596; 1820; 517; 4.

* 11.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-07; 1596;; 513; 4.

* 12.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-07; 1596; 1590; 513; 4.

* 13.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-06; 1596; 1590; 513; 4.

* 14.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.3; 2002; 2002-11-22; 1299; 1540; 502; 4.

* 15.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.3; 2002; 2003-01-02; 1299; 1540; 502; 4.

* 16.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2003; 2003-03-24; 1798 2065; 673; 5.

* 17.; XXX;; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2003; 2003-04-08; 1596; 1820; 517; 4.

* 18.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2003; 2003-04-08; 1798; 1875; 544; 4.

* 19.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2003; 2003-04-16; 1596; 1820; 517; 4.

* 20.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-06; 1242; 1370; 501; 4.

* 21.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-06; 1242; 1370; 501; 4.

* 22.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2004; 2004-04-28; 1798; 2065; 673; 5.

* 23.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2004; 2004-06-07; 1596; 1590; 513; 4.

* 24.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-07-03; 1242; 1370; 501; 4.

* 25.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2004; 2005-01-05; 1242; 1530;...; 5.

* 26.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5 AUT; 2005; 2005-10-26; 2495; 2025;...; 5.

* 27.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2005; 2005-10-26; 1560; 1790;...; 5.

* 28.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5 AUT; 2005; 2005-10-26; 2495; 2025;...; 5.

* 29.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2005; 2005-10-26; 1596; 1820;...; 5.

* 30.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2005; 2005-10-26; 1596; 1820;...; 5.

* 31.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.4 TDCi; 2008; 2008-03-13; 1399; 1570;...; 5.

* 32.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-17; 1560; 1790;...; 5.

* 33.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-17; 1560; 1790;...; 5.

* 34.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 2.0; 2007; 2007-06-29; 1999; 1795;...; 5.

* 35.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2007; 2007-03-06; 1560; 1790;...; 5.

* 36.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2006; 2006-09-29; 1596; 1825;...; 5.

* 37.; XXX; XXX; PEUGEOT; 207; 0; 2007-08-31;...; 1640;...; 5.

* 38. XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2004; 2004-11-05; 1798; 1875;...; 5.

* 39.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2004; 2004-12-02; 1596; 1820;...; 5.

* 40.; XXX; XXX; FERRARI; F430 FI; 2004; 2004-01-01; 4308; 1720;...; 2.

* 41. XXX; XXX; FIAT; PANDA 2005; 2005-06-15; 1108; 1255;...; 5.

* 42. XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2005; 2005-04-07; 1798; 1875;...; 5.

* 43.; XXX; XXX; FIAT; PANDA; 2005; 2005-07-05; 1108; 1255;...; 5.

* 44. XXX;XXX;FIAT; PANDA; 2005; 2005-06-15; 1108; 1255;...; 5.

* 45.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2004; 2004-08-11; 1596; 1820;...; 5.

* 46.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-03-05; 1242; 1530;...; 5.

* 47.; XXX; XXX; MERCEDES; BENZ S600; 2006; 2006-10-25; 5514; 2690;...; 5.

* 48.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2006; 2006-11-20; 1798; 2065;...; 5.

* 49.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2007-01-04; 999; 1350;...; 5.

* 50.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5; 2004; 2004-04-13; 2495; 1990;...; 5.

* 51.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-07-06; 1242; 1530;...; 5.

* 52.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 2.0; 2007; 2007-07-10; 1999; 1795;...; 5.

* 53.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-10-18; 1242; 1530;...; 5.

* 54.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2007; 2007-11-12; 1560; 1790;...; 5.

* 55.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-08-11; 1242; 1530;...; 5.

* 56.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-07-12; 1242; 1530;...; 5.

* 57.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2006-05-21; 1242; 1530;...; 5.

* 58.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2004; 2005-07-12; 1242; 1530;...; 5.

* 59.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2005; 2005-10-31; 999; 1350;...; 5.

* 60.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2005; 2005-11-24; 1560; 1880;...; 5.

* 61.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-12-13; 1242; 1530;...; 5.

* 62.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-12-16; 1242; 1530;...; 5.

* 63.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2006; 2006-05-09; 1560;1880;...; 5.

* 64.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2006-06-29; 999; 1350;...; 5.

* 65.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-08-17; 1242; 1530;...; 5.

* 66.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-09-06; 1242; 1530;...; 5.

* 67.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-09-26; 1242; 1530;...; 5.

* 68.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-21; 1560; 1790;...; 5.

* 69.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2006-11-22; 999; 1350;...; 5.

* 70.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-27; 3168; 2270;...; 5.

* 71.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2008; 2008-07-01; 1968; 2090;...; 5.

* 72.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,8 TDCi; 2008; 2008-11-04; 1753; 1875;...; 5.

* 73.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi 2005; 2005-12-13; 1560; 1880;...; 5.

* 74.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2006; 2006-02-15; 1560; 1880;...; 5.

* 75.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,0 TDCi; 2006; 2006-10-10; 1998; 2035;...; 5.

* 76.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

* 77.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

* 78.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 września 2009 r. - data wpływu 24 września 2009 r.):

Czy Wnioskodawca posiada prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lata 2005-2009, w których dokona odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dotyczących nabycia, czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartych umów leasingowych i umów najmu oraz paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, wykorzystywanych w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca posiada prawo dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lata 2005-2009, z ww. tytułu i korekta ta jest zasadna, ponieważ Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia 100% podatku naliczonego z ww. tytułu. W okresie od 1 maja 2004 r. nie miały zastosowania wszelkie określone prawem krajowym ograniczenia w odliczeniach podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dotyczących nabycia, czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartych umów leasingowych oraz paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, wykorzystywanych w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Z tego też względu, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że posiada prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dotyczących nabycia, czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartych umów leasingowych oraz paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, wykorzystywanych w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 27 marca 2009 r. syg. I SA/Kr 154/09, w wyroku z dnia 3 kwietnia 2009 r. syg. I SA/Kr 147/09 oraz w wyroku z dnia 30 kwietnia 2009 r. syg. I SA/Kr 176/09. We wszystkich tych przypadkach sąd powołał się na Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, który wskazał, że "...klauzula - standstill - przewidziana w art. 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy nie ma na celu umożliwienia nowym państwom członkowskim dokonania zmiany swych wewnętrznych przepisów w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów tej dyrektywy. Tego rodzaju zmiana byłaby sprzeczna z samą ideą tej klauzuli".

Należy to zdaniem sądu rozumieć w ten sposób, że jeżeli wprowadzone z dniem 1 maja 2004 r. przepisy ustawy o VAT będą powodowały rozszerzenie ograniczeń istniejących w ustawodawstwie polskim przed 1 maja 2004 r. co do możliwości odliczania podatku naliczonego, to tym samym przepisy te nie będą miały w ogóle zastosowania do określania począwszy od 1 maja 2004 r. zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie będą też miały zastosowania przepisy uchylonej, a obowiązującej jedynie do 30 kwietnia 2004 r., ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt 2 i pkt 3a obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika:

* samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika,

* paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.

Stosownie do § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.), obowiązującym do 30 kwietnia 2004 r., podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku, o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.

Od dnia 1 maja 2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Kwestię odliczania podatku naliczonego od zakupionych samochodów oraz paliwa do nich uregulowano w przepisie art. 86 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 tej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 3 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 21 sierpnia 2005 r.), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg,

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5000 zł.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 sierpnia 2005 r., dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie ww. decyzji nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się także za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Ponadto art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do 21 sierpnia 2005 r. - stanowił, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy.

Z dniem 22 sierpnia 2005 r. ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756) wprowadziła nowe brzmienie przepisów dotyczących zasad rozliczania podatku naliczonego przy nabyciu samochodów i tym samym nabyciu paliw do tychże samochodów (zmiana m.in. art. 86 i art. 88 ustawy o podatku VAT).

I tak, stosownie do art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005 r.), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł.

Stosownie do ust. 4 ww. art. 86, przepis ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a)

odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b)

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów usług - w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle powyższego ograniczeń przy odliczaniu podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia pojazdów, jak i z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do ich napędu, nie stosuje się do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, spełniających określone wymagania. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT).

Z powyższych uregulowań wynika, że na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy dotyczącej podatku VAT, tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podatnikom w ogóle nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem samochodu osobowego, jak również nie było możliwe odliczanie podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do takiego samochodu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przepisy ustawy o VAT obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r. przewidywały dla podatników korzystniejsze rozwiązanie w przypadku nabycia samochodów osobowych, bowiem w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 21 sierpnia 2005 r. możliwe było odliczenie podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty podatku określonej na fakturze kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5000 zł. Natomiast od dnia 22 sierpnia 2005 r. kwota odliczenia jeszcze uległa zwiększeniu, mianowicie kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł.

Na gruncie bowiem, jak już wskazano wyżej, przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodów osobowych jak i paliwa do tych samochodów w ogóle nie przysługiwało.

Należy wskazać, że podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 1 stycznia 2007 r. jest Dyrektywa 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz.UE.L2006.347.1 z późn. zm.), a wcześniej VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - 77/388/EWG (Dz. Urz. UE. L 1977 Nr 145 poz. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 (6) Szóstej Dyrektywy oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy podatek od wartości dodanej nie może być odliczany od wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością. Do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia.

Wyłączenia te mogą dotyczyć podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz nabywanych paliw. Istnieje zatem możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały w prawie krajowym w momencie wejścia w życie szóstej Dyrektywy.

Tym samym wskazany przepis formułuje zasadę "stand still", przewidującą utrzymanie w mocy krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego, które obowiązywały przed wejściem w życie VI Dyrektywy.

Z uwagi na cel przepisu art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy pojęcie "prawo krajowe" odnosi się do krajowego systemu odliczenia podatku od wartości dodanej obowiązującego i rzeczywiście stosowanego w chwili wejścia w życie tejże Dyrektywy. Klauzula "stand still" ma bowiem na celu uniemożliwienie nowym państwom członkowskim dokonania zmian swych wewnętrznych przepisów w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów Dyrektywy.

W sentencji wyroku z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż "Artykuł 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie, przy dokonywaniu transpozycji tej dyrektywy do prawa wewnętrznego, uchyliło całość przepisów krajowych dotyczących ograniczeń prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów używanych dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu, zastępując je, w dniu wejścia w życie tej dyrektywy na swym terytorium, przepisami ustanawiającymi nowe kryteria w tym przedmiocie, jeżeli - co winien ocenić sąd krajowy - te ostatnie przepisy powodują rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanych ograniczeń. Powyższy przepis w każdym razie stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie zmieniło później swoje ustawodawstwo, obowiązujące od wyżej wskazanego dnia, w sposób, który rozszerza zakres zastosowania tych ograniczeń w stosunku do sytuacji istniejącej przed tym dniem".

W tym kontekście uchylenie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w dniu akcesji Polski do struktur Unii Europejskiej i wprowadzenie przepisów nowych, zawierających ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, samo w sobie nie może stanowić podstawy do stwierdzenia naruszenia art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy. Istotne jest bowiem ustalenie, czy nowe przepisy krajowe nie doprowadziły do rozszerzenia zakresu wcześniejszych krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku.

Należy przy tym zaznaczyć, że ze względu na zbieżność w tym względzie regulacji Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), uwagi powyższe odnoszą się również do treści art. 176 tego aktu prawnego.

W świetle powyższego oraz wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o., zważyć należy, iż prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych przysługuje, co do zasady, w przypadku gdy:

1.

przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r. umożliwiają (umożliwiały) odliczenie podatku,

2.

przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r. uniemożliwiają (uniemożliwiały) odliczenie podatku, ale przepisy o podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień 30 kwietnia 2004 r. umożliwiały odliczenie podatku, tj. w przypadku paliwa do używanych przez podatnika pojazdów samochodowych, w odniesieniu do których na podstawie homologacji producenta lub importera dla danego typu pojazdu samochodowego bezspornie wynika, że nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi powyżej 500 kg.

Jeżeli zatem, wskutek ograniczeń po dniu 30 kwietnia 2004 r. prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych, nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia (które mu przysługiwało zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług w dniu 30 kwietnia 2004 r. lub w dniu 1 maja 2004 r.), podatnikowi - zgodnie z ww. wyrokiem ETS - przysługuje prawo do odliczenia podatku (przez dokonanie korekty rozliczenia) bez uwzględnienia tych ograniczeń.

Koniecznym jest wskazanie, iż powołany wyrok ETS dotyczy wyłącznie odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa, a nie wypowiada się na temat pełnego odliczenia od zakupu samochodów spełniających warunki wynikające z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Należy jednak zauważyć, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT regulujący prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa zawiera odwołanie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy - czyli do przepisów określających katalog pojazdów, przy zakupie których podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa jest nierozerwalnie związane z uregulowaniami art. 86 ust. 3 oraz art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, a wręcz kształtowane zależnie od postanowień przyjętych w tych przepisach.

Wobec powyższego przyjąć należy, iż skoro Trybunał uznał za naruszenie klauzuli stałości zmianę przepisów regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa to tym samym zmiana przepisów kształtujących zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych (dokonana na podstawie tej samej ustawy zmieniającej, w tym samym trybie i czasie) również odbyła się z naruszeniem klauzuli stałości.

Tak więc przedstawione wyżej wyjaśnienia dotyczące prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych odpowiednio dotyczą również możliwości odliczania, zgodnie z art. 86 ww. ustawy o VAT podatku naliczonego z tytułu nabycia lub importu pojazdów samochodowych oraz nabycia usług, zgodnie z umową najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są pojazdy samochodowe. Oznacza to, że prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku przysługuje w odniesieniu do pojazdów samochodowych, w stosunku do których przepisy obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r. umożliwiały prawo do takiego odliczenia lub w przypadku jeżeli nie umożliwiały, ale prawo takie przysługiwałoby według zasad obowiązujących w dniu 30 kwietnia 2004 r., tj. w przypadku pojazdów samochodowych, o których mowa co do zasady w pkt 2 wyjaśnień dokonanych w niniejszej interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada rozwiniętą flotę samochodową. Istotnym elementem tej floty są samochody osobowe, wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej m.in. jako środki transportu wykorzystywane przez przedstawicieli handlowych, bądź jako środki transportu wykorzystywane do celów służbowych przez menedżerów Wnioskodawcy. Wszystkie samochody są wykorzystywane tylko do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W latach 2005-2009 Wnioskodawca, do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego stosował, m.in. zasady wynikające z przepisów art. 86 ust. 3 i 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tymi zasadami, Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT naliczonego w kwocie stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000,00 zł w przypadku nabycia, czy też czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingowej, dotyczących samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3. Wnioskodawca na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 w latach 2005-2009 nie stosował także obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Wszystkie samochody, których dotyczy wniosek wykorzystywane są przez Wnioskodawcę na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, bądź stanowią własność Wnioskodawcy. Opisane we wniosku samochody nie spełniają wymagań, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia potwierdzającego, że pojazdy spełniają warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. Dopuszczalna masa całkowita poszczególnych pojazdów została wskazana w załączniku nr 1 do uzupełnienia wniosku Wnioskodawcy o interpretację przepisów podatkowych (zwanego dalej załącznikiem).

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do uzupełnienia wniosku samochody od lp. 1 do 24 posiadają homologację jako ciężarowe (nie spełniają jednak wymagań art. 86 ust. 4 ustawy o VAT), natomiast samochody od lp. 25 do 78 nie posiadają homologacji jako ciężarowe.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do uzupełnienia wniosku samochody od lp. 1 do 24 posiadają ładowność powyżej 500 kg, natomiast samochody od lp. 25 do 78 nie posiadają wskazanej ładowności. Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów, z których wynika, że samochody wymienione w załączniku nr 1 od lp. 1 do 24 posiadają homologację jako samochody ciężarowe i posiadają ładowność powyżej 500 kg, natomiast do samochodów od lp. 25 do 78 Wnioskodawca nie posiada takich dokumentów.

Ładowność samochodów oraz ilość miejsc w samochodach, których dotyczy wniosek została wskazana w załączniku nr 1. Klasyfikacja samochodów w myśl rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, jest następująca: samochody wymienione w załączniku nr 1 od lp. 1 do 24 posiadają klasyfikację jako ciężarowe, natomiast samochody od lp. 25 do 78 posiadają klasyfikację jako osobowe.

Załącznik nr 1 do uzupełnienia wniosku o interpretację przepisów podatkowych:

Lp-nr rej-nr rej poprzedni-marka pojazdu-typ pojazdu-rok produkcji-pierwsza rejestr-pojemność silknika-dop. masa (mtm) -ładowność (mtm) -ilość osób

1.

1.; XXX; XXX; OPEL; COMBO 1.7 D; 2003; 2004-01-05; 1686; 1795; 592; 4.

2.

2.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-27; 1242; 1370; 501; 4.

3.

3.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5; 2003; 2003-11-27; 2495; 1990; 558; 4.

4.

4.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-12-09; 1242; 1370; 501; 4.

5.

5.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2004; 2004-04-28; 1798; 2065; 673; 5.

6.

6.; XXX; XXX;FORD; MONDEO 1,8; 2002; 2002-10-15; 1798; 1875; 544; 4.

7.

7.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-22; 1596; 1820; 517; 4.

8.

8.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-25; 1596; 1820; 517; 4.

9.

9.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-10-25; 1596; 1590; 513; 4.

10.

10.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2002; 2002-10-25; 1596; 1820; 517; 4.

11.

11.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-07; 1596;; 513; 4.

12.

12.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-07; 1596; 1590; 513; 4.

13.

13.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2002; 2002-11-06; 1596; 1590; 513; 4.

14.

14.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.3; 2002; 2002-11-22; 1299; 1540; 502; 4.

15.

15.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.3; 2002; 2003-01-02; 1299; 1540; 502; 4.

16.

16.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2003; 2003-03-24; 1798 2065; 673; 5.

17.

17.; XXX;; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2003; 2003-04-08; 1596; 1820; 517; 4.

18.

18.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2003; 2003-04-08; 1798; 1875; 544; 4.

19.

19.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2003; 2003-04-16; 1596; 1820; 517; 4.

20.

20.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-06; 1242; 1370; 501; 4.

21.

21.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-06-06; 1242; 1370; 501; 4.

22.

22.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2004; 2004-04-28; 1798; 2065; 673; 5.

23.

23.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6; 2004; 2004-06-07; 1596; 1590; 513; 4.

24.

24.; XXX; XXX; FIAT; PUNTO 1,2; 2003; 2003-07-03; 1242; 1370; 501; 4.

25.

25.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2004; 2005-01-05; 1242; 1530;...; 5.

26.

26.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5 AUT; 2005; 2005-10-26; 2495; 2025;...; 5.

27.

27.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2005; 2005-10-26; 1560; 1790;...; 5.

28.

28.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5 AUT; 2005; 2005-10-26; 2495; 2025;...; 5.

29.

29.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2005; 2005-10-26; 1596; 1820;...; 5.

30.

30.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2005; 2005-10-26; 1596; 1820;...; 5.

31.

31.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.4 TDCi; 2008; 2008-03-13; 1399; 1570;...; 5.

32.

32.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-17; 1560; 1790;...; 5.

33.

33.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-17; 1560; 1790;...; 5.

34.

34.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 2.0; 2007; 2007-06-29; 1999; 1795;...; 5.

35.

35.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2007; 2007-03-06; 1560; 1790;...; 5.

36.

36.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2006; 2006-09-29; 1596; 1825;...; 5.

37.

37.; XXX; XXX; PEUGEOT; 207; 0; 2007-08-31;...; 1640;...; 5.

38.

38. XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2004; 2004-11-05; 1798; 1875;...; 5.

39.

39.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2004; 2004-12-02; 1596; 1820;...; 5.

40.

40.; XXX; XXX; FERRARI; F430 FI; 2004; 2004-01-01; 4308; 1720;...; 2.

41.

41. XXX; XXX; FIAT; PANDA 2005; 2005-06-15; 1108; 1255;...; 5.

42.

42. XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8; 2005; 2005-04-07; 1798; 1875;...; 5.

43.

43.; XXX; XXX; FIAT; PANDA; 2005; 2005-07-05; 1108; 1255;...; 5.

44.

44. XXX;XXX;FIAT; PANDA; 2005; 2005-06-15; 1108; 1255;...; 5.

45.

45.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 Kombi; 2004; 2004-08-11; 1596; 1820;...; 5.

46.

46.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-03-05; 1242; 1530;...; 5.

47.

47.; XXX; XXX; MERCEDES; BENZ S600; 2006; 2006-10-25; 5514; 2690;...; 5.

48.

48.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 1,8 KOMBI; 2006; 2006-11-20; 1798; 2065;...; 5.

49.

49.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2007-01-04; 999; 1350;...; 5.

50.

50.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,5; 2004; 2004-04-13; 2495; 1990;...; 5.

51.

51.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-07-06; 1242; 1530;...; 5.

52.

52.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 2.0; 2007; 2007-07-10; 1999; 1795;...; 5.

53.

53.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2007; 2007-10-18; 1242; 1530;...; 5.

54.

54.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2007; 2007-11-12; 1560; 1790;...; 5.

55.

55.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-08-11; 1242; 1530;...; 5.

56.

56.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-07-12; 1242; 1530;...; 5.

57.

57.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2006-05-21; 1242; 1530;...; 5.

58.

58.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2004; 2005-07-12; 1242; 1530;...; 5.

59.

59.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2005; 2005-10-31; 999; 1350;...; 5.

60.

60.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2005; 2005-11-24; 1560; 1880;...; 5.

61.

61.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-12-13; 1242; 1530;...; 5.

62.

62.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2005; 2005-12-16; 1242; 1530;...; 5.

63.

63.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2006; 2006-05-09; 1560;1880;...; 5.

64.

64.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2006-06-29; 999; 1350;...; 5.

65.

65.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-08-17; 1242; 1530;...; 5.

66.

66.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-09-06; 1242; 1530;...; 5.

67.

67.; XXX; XXX; FORD; FIESTA 1.25; 2006; 2006-09-26; 1242; 1530;...; 5.

68.

68.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi; 2006; 2006-11-21; 1560; 1790;...; 5.

69.

69.; XXX; XXX; KIA; PICANTO; 2006; 2006-11-22; 999; 1350;...; 5.

70.

70.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-27; 3168; 2270;...; 5.

71.

71.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2008; 2008-07-01; 1968; 2090;...; 5.

72.

72.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,8 TDCi; 2008; 2008-11-04; 1753; 1875;...; 5.

73.

73.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi 2005; 2005-12-13; 1560; 1880;...; 5.

74.

74.; XXX; XXX; FORD; FOCUS 1,6 TDCi Kombi; 2006; 2006-02-15; 1560; 1880;...; 5.

75.

75.; XXX; XXX; FORD; MONDEO 2,0 TDCi; 2006; 2006-10-10; 1998; 2035;...; 5.

76.

76.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

77.

77.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

78.

78.; XXX; XXX; VOLKSWAGEN; PASSAT; 2007; 2007-11-06; 1968; 2090;...; 5.

Zatem z opisu przedmiotowej sprawy wynika, iż w latach 2005-2009 Wnioskodawca na podstawie umów leasingu operacyjnego, najmu, bądź sprzedaży nabył na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT zarówno samochody osobowe (wymienione w załączniku w poz. od 25 do 78) jak i pojazdy samochodowe, posiadające dokumenty homologacyjne potwierdzające, że są to samochody inne niż osobowe (samochody ciężarowe) o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg (wymienione w załączniku w poz. od 1 do 24).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż na mocy obowiązujących od dnia 22 sierpnia 2005 r. przepisów art. 86 ust. 3 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24 z uwagi na fakt, iż dopuszczalna masa całkowita tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony i Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania dla tych pojazdu zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów, że spełniają one warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. Wnioskodawca miałby jedynie prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonej w fakturach VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy nie przysługiwałoby na mocy obowiązującego od dnia 22 sierpnia 2005 r. przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24.

Również na mocy przepisów art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 21 sierpnia 2005 r., Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, bowiem dopuszczalna ładowność poszczególnych samochodów wynosi odpowiednio:

* dla samochodów, w których ilość miejsc wynosi 4: 592 kg (samochód opisany w poz. nr 1 załącznika), 501 kg (samochody opisane w poz. nr 2, 4, 20, 21 i 24 załącznika), 502 kg (samochody opisane w poz. nr 14 i 15 załącznika), 558 kg (samochód opisany w poz. nr 3 załącznika), 554 kg (samochody opisane w poz. nr 6 i 18 załącznika), 517 kg (samochody opisane w poz. nr 7, 8, 10, 17 i 19 załącznika), 513 kg (samochody opisane w poz. nr 9, 11, 12, 13 i 23 załącznika)

* dla samochodów, w których ilość miejsc wynosi 5: 673 kg (samochody opisane w poz. nr 5, 16 i 22 załącznika)

czyli mniej niż określona wzorem DŁ = 357 + n x 68 kg (357 + 4 x 68 kg = 629 kg oraz odpowiednio 357 + 5 x 68 kg = 697 kg). Wnioskodawca miałby jedynie prawo do odliczenia 50% kwoty podatku określonej w fakturach VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 21 sierpnia 2005 r. Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy paliwa ww. samochodów.

Natomiast na mocy art. 25 ust. 1 pkt 2 i pkt 3a obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego wynikającego z fakturach VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, bowiem ładowność poszczególnych samochodów z tej grupy jest wyższa niż 500 kg i Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów, z których wynika, że samochody wymienione w załączniku nr 1 od lp. 1 do 24 posiadają homologację jako samochody ciężarowe i posiadają ładowność powyżej 500 kg.

Z powyższego wynika, iż przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004 r. w przedstawionej konkretnej sytuacji umożliwiałyby Wnioskodawcy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24 oraz paliwa do tych samochodów, natomiast obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r. przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług częściowo ograniczyłyby Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych samochodów (od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 21 sierpnia 2005 r. - do wysokości 50%, nie więcej niż 5.000 zł, a od 22 sierpnia 2005 r. - do wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł) oraz uniemożliwiłyby Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do tego samochodu.

Tym samym stwierdzić należy, iż w rozpatrywanej sprawie zmiana przepisów prawa, która weszła w życie w dniu 1 maja 2004 r. spowodowała w tej konkretnej sytuacji rozszerzenie zakresu stosowania ograniczeń w prawie do odliczenia podatku naliczonego lecz jedynie w przypadku nabycia samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24 oraz paliwa do tych samochodów, posiadających odpowiednie dokumenty potwierdzające, że są to samochody inne niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg. W niniejszej sytuacji mamy zatem do czynienia z naruszeniem klauzuli "stand still".

W konsekwencji powyższego uznać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, tj. samochodów innych niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę stosownych dokumentów potwierdzających status tych samochodów jako samochodów innych niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie paliwa jedynie do samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24, czyli innych niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę stosownych dokumentów potwierdzających status tych samochodów jako samochodów innych niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg.

Natomiast odnosząc powyższe do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie samochodów osobowych (wymienionych w poz. 25-78 załącznika), należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując nabycia samochodów osobowych, może skorzystać wyłącznie z częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 21 sierpnia 2005 r. w kwocie 50% nie więcej niż 5000 zł, a od dnia 22 sierpnia 2005 r. do nadal w kwocie 60% nie więcej niż 6000 zł. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do napędu takich samochodów.

Wobec powyższego należy jeszcze raz podkreślić, że w odniesieniu do samochodów osobowych jak i paliw nabywanych do tych samochodów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 r.), podatnikom nie przysługiwało w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wprowadzenie zatem od dnia 1 maja 2004 r. możliwości odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50%, nie więcej niż 5000 zł (zwiększonej później do 60%, nie więcej niż 6000 zł) stanowiło zmniejszenie, a nie zwiększenie ograniczeń w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów innych niż osobowe, pod warunkiem potwierdzenia takiego statusu samochodu odpowiednimi dokumentami, a w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów mieszczących się w tak określonej kategorii.

Wnioskodawcy natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego przy zakupie samochodów osobowych jak i paliwa do tych samochodów.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej prawa do złożenia deklaracji korygujących za wcześniejsze okresy rozliczeniowe, należy stwierdzić, co następuje.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ww. ustawy).

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy).

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do złożenia deklaracji korygujących za wcześniejsze okresy rozliczeniowe, w których skorzysta z prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu samochodów wymienionych w załączniku w poz. od 1 do 24 oraz z faktur dokumentujących nabycie paliwa do napędu tych samochodów.

Natomiast w odniesieniu do samochodów osobowych, które zostały wymienione w poz. 25-78 załącznika, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do złożenia korekt deklaracji VAT - 7, gdyż jak wykazano wyżej, w przypadku tych samochodów Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich zakup, czynsz (ratę) lub inne płatności wynikające z zawartych umów leasingowych i umów najmu oraz w ogóle nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa do napędu ww. samochodów.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, iż dotyczą one innych stanów faktycznych niż przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji).

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl