IBPP1/443-7/10/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-7/10/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U, z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 5 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który podmiot posiada status podatnika podatku VAT oraz dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru identyfikacji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który podmiot posiada status podatnika podatku VAT oraz dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru identyfikacji podatkowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z nadaniem decyzją Urzędu Skarbowego w S. z dnia 24 września 2009 r. Numeru Identyfikacji Podatkowej Powiatowi S., Wnioskodawca ma wątpliwości co do podmiotowości prawno-podatkowej w przypadku Powiatu i jego jednostek organizacyjnych tj. Starostwa Powiatowego w S., Zarządu Dróg Powiatowych w S., Powiatowego Urzędu Pracy w S. i szkół ponadgimnazjalnych.

Wątpliwości powzięto w następującym stanie prawnym i faktycznym:

* Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

* powiat posiada osobowość prawną (a zatem zdolność do działania we własnym imieniu) - art. 2 ust. 2 ww. ustawy,

* zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu w tym powiatowego urzędu pracy - art. 33 ww. ustawy,

* oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu tub osoba upoważniona przez zarząd - art. 48 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe nie wykonuje zadań w imieniu własnym, lecz działa w imieniu Powiatu. Jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej Powiatu - faktycznie realizującą m.in. czynności objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (VAT) tj. dzierżawa, najem, sprzedaż towarów i budynków z gruntem. Zauważyć należy, że niektóre czynności w przypadku których występuje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT wymagają oświadczenia woli w imieniu powiatu, dotyczy to w szczególności m.in. sprzedaży nieruchomości, oddania w dzierżawę i najem nieruchomości w przypadku, których - zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oświadczenia woli składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu lub osoba upoważniona przez zarząd.

Dodać należy, że ewidencja wymienionych nieruchomości prowadzona jest w księgach Starostwa Powiatowego w S., jak również operacje związane z zarządem (gospodarowaniem) nimi tj. dochody z tytułu czynszu, sprzedaży majątku ujmowane są w księgach Starostwa zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.).

Ponieważ ww. cyt. przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, Wnioskodawca prosi o rozstrzygnięcie, który podmiot Powiat S. czy Starostwo Powiatowe w S. winien się zarejestrować jako podatnik od towarów i usług.

W obecnej sytuacji jako podatnik i płatnik podatku VAT zarejestrowane jest Starostwo Powiatowe w S., posiada własny NIP, składa miesięczne deklaracje VAT-7, nie korzysta z odliczeń podatku VAT, wystawia faktury VAT mimo, iż np. akt notarialny w sprawie sprzedaży nieruchomości był wystawiony na Powiat S.

Starostwo Powiatowe w S. w związku z zawartymi umowami dzierżawy obwodów łowieckich, dnia 25 lutego 2000 r. złożyło w Urzędzie Skarbowym w S. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, natomiast Powiat S. nie składał zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Starostwo Powiatowe w S. dnia 8 stycznia 1999 r., natomiast Powiat S. dnia 21 września 2009 r. wystąpił z wnioskiem o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP do Urzędu Skarbowego w S. Starostwu Powiatowemu w S. został nadany Numer Identyfikacji Podatkowej NIP decyzją Urzędu Skarbowego w S. z dnia 13 stycznia 1999 r.

Powiat jako osoba prawna wykonuje zadania przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

Jednostkami organizacyjnymi Powiatu S. są:

1.

Zarząd Dróg Powiatowych w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 22 stycznia 1999 r., jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT;

2.

Powiatowy Urząd Pracy w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 12 listopada 1996 r., jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT;

3.

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 21 marca 1996 r. jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT;

4.

Centrum Kształcenia Praktycznego w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 9 września 2003 r., jednostka złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dnia 10 września 2003 r. w związku z rozpoczęciem odpłatnego świadczenia usług (przeglądy techniczne pojazdów, naprawa pojazdów, najem pomieszczeń), jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 17 września 2003 r.;

5.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 14 stycznia 2000 r. Jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

6.

Rodzinny Dom Dziecka w P. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 3 lutego 2000 r., jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

7.

Liceum Ogólnokształcące w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 22 lutego 1996 r., jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT;

8.

Zespół Szkół w P. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 23 lutego 1996 r., jednostka złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dnia 4 października 2000 r. w związku z przekroczeniem obrotu zobowiązującego do zgłoszenia do celów podatku VAT z tytułu działalności prowadzonej w stołówce szkolnej i wynajmu pomieszczeń, jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 4 października 2000 r.;

9.

Zespół Szkół w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 22 kwietnia 1996 r., jednostka złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dnia 2 czerwca 2004 r. w związku z przekroczeniem obrotu zobowiązującego do zgłoszenia do celów podatku VAT z tytułu działalności (sprzedaż usług gastronomicznych i noclegowych, wynajem pomieszczeń), jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 15 czerwca 2004 r.;

10.

Zespół Szkół Ekonomicznych w S. - decyzja o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP została wydana 25 marca 1996 r., jednostka nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Każda z wymienionych jednostek organizacyjnych prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz przepisów szczególnych wynikających z ustawy o finansach publicznych (rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 25 marca 2010 r. - data wpływu 29 marca 2010 r.):

1.

Czy status podatnika podatku VAT ma Powiat jako osoba prawna czy Starostwo Powiatowe jako jednostka obsługująca Powiat czy też oba te podmioty.

2.

Kto powinien występować jako podatnik podatku VAT kiedy czynności wykonywane są przez jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu (np. wynajem pomieszczeń, sprzedaż usług gastronomicznych i noclegowych przez Zespół Szkół w S., który jako jednostka organizacyjna działa w imieniu i na rzecz osoby prawnej tj. Powiatu).

3.

Czyim numerem NIP należy się posługiwać, gdy Starostwo Powiatowe w S. występuje jako pracodawca dla pracowników samorządowych w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS.

4.

Czy prawidłowa jest dotychczasowa praktyka polegająca na tym, że nadane są dwa odrębne NIP-y (Starostwa i Powiatu), a w rozliczeniach podatku VAT występuje jedynie Starostwo (jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 28 lutego 2000 r.) i posługuje się NIP-em Starostwa... W przypadku gdy stosowana praktyka jest nieprawidłowa, jakie kroki należy poczynić, aby była zgodna z obowiązującymi przepisami.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 25 marca 2010 r. - data wpływu 29 marca 2010 r.), podatnikiem podatku od towarów i usług powinno być Starostwo Powiatowe w S. Wszelkie działania (czynności) Powiatu S. są ewidencjonowane w Starostwie Powiatowym w S. i jako Urząd rozlicza się z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku VAT, podatku dochodowego, używając NIP nadany Starostwu Powiatowemu w S., mimo, iż umowy cywilno-prawne np. akty notarialne w sprawie sprzedaży nieruchomości były wystawiane na Powiat S., czy też Skarb Państwa. Jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych (np. urzędów), Urzędy te zapewniają realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego i ich obsługę techniczno-organizacyjną (np. odprowadzanie składek ZUS, rozliczanie się z podatków, zawieranie umów).

Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć odpowiednie jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe) w celu wykonywania swoich zadań.

W takiej sytuacji podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być jednostka organizacyjna, która występuje w imieniu Powiatu. W przeciwnym razie taka sama czynność (najem) wykonywana w Powiecie bezpośrednio przez Starostwo (podatnikiem VAT powinien być Powiat) i przez Powiatowy Urząd Pracy (podatnikiem powinna być jednostka organizacyjną). Nie ma podstaw do różnicowania tych jednostek w zakresie prawa podatkowego i uznawania, że działanie jednej z nich to działanie samego Powiatu, a drugiej działanie odrębnego podatnika.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć odpowiednie Jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe) w celu wykonywania swoich zadań. Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu jest Zespół Szkół w S. Zarząd Powiatu na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół w S., decyzją w sprawie ustanowienia trwałego zarządu (na podstawie art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Dz. U. Nr 115, poz. 741 z późn. zm., art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 1996 r. Nr 97, poz. 329 z późn. zm. oraz art. 104 k.p.a.) przekazał w trwały zarząd nieruchomości gruntowe wraz z budynkami na cele statutowe - prowadzenia działalności oświatowo - wychowawczej. Zarządca za zgodą Powiatu ma prawo do oddania nieruchomości lub części nieruchomości pozostającej w jego trwałym zarządzie do odpłatnego korzystania w ramach umów osobom trzecim. Stroną w zawartych umowach cywilno-prawnych o najem pomieszczeń jest Zespół Szkół w S. i najemca (faktury wystawiane są przez Zespół Szkół w S.). Uzyskane dochody z tytułu ww. czynności gromadzone są na wyodrębnionym rachunku dochodów własnych funkcjonującym przy jednostce organizacyjnej z przeznaczeniem na finansowanie bieżących zadań jednostki (art. 22 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm., od dnia ł stycznia 2010 r. art. 223 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być jednostka organizacyjna Powiatu czyli Zespół Szkół w S.

Osoby prawne (Powiat, Skarb Państwa) nie mają struktur organizacyjnych (np. siedziby, adresu), ich strukturami są właściwe urzędy i inne jednostki organizacyjne, które powinny być odrębnymi podatnikami podatku VAT. Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i stosownie do postanowień tej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w starostwach powiatowych, a zatem zakładem pracy tych osób jest Starostwo Powiatowe w S. i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów OS-065-171-MG/2633/05 z dnia 18 maja 2005 r., "że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi".

Z chwilą nadania (24 września 2009 r.) Powiatowi S. NIP-u nastąpiła rozbieżność, gdyż NIP nie może być w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu NIP.

Odnośnie pyt. nr 4 zdaniem Wnioskodawcy, jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych (np. urzędów), Urzędy te zapewniają realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego i ich obsługę techniczno-organizacyjną (np. odprowadzanie składek ZUS, rozliczanie się z podatków, zawieranie umów). Osoby prawne (Powiat, Skarb Państwa) nie mają struktur organizacyjnych (np. siedziby, adresu), ich strukturami są właściwe urzędy i inne jednostki organizacyjne, które powinny być odrębnymi podatnikami podatku VAT. W świetle przedstawionych faktów podatnikiem podatku VAT powinno być Starostwo Powiatowe w S. (jako jednostka organizacyjna) i posługiwać się własnym nr NIP natomiast Powiat jako osoba prawna nigdy nie powinien być podatnikiem podatku VAT i nie powinien mieć własnego nr NIP. Takie stanowisko zajął Minister Finansów w piśmie z dnia 19 grudnia 1994 r. (nr PPł-7207-69/94/SK), w którym uznał, że podatnikiem zawsze jest odpowiedni urząd działający za osobę prawną (Skarb Państwa, powiat).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) nie przewiduje nawet konta rozliczeń podatkowych dla jednostki samorządu terytorialnego, natomiast przewiduje takie konta dla jednostek budżetowych w tym starostw. W przypadku interpretacji Ministra, iż podatnikiem podatku VAT winien być Powiat jako osoba prawna, Starostwo Powiatowe w S. dostosuje się i wystąpi do Urzędu Skarbowego w S. ze zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R dla Powiatu. Należy zaznaczyć, iż w dotychczasowych rozliczeniach podatku VAT z Urzędem Skarbowym, Starostwo nie korzystało z prawa odliczeń podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, przez działalność gospodarczą, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym, służącym zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) należy stwierdzić, iż starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dia samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer Identyfikacji Podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Ponadto według art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w starostwie powiatowym. Zakładem pracy dla tych osób jest, zatem Starostwo Powiatowe i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat - jako jednostka samorządu terytorialnego. Zgłoszenie rejestracyjne zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług również winno być dokonane przez Powiat mimo, że "technicznie" czynności tej może dokonać Starostwo Powiatowe. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT) - wystawiane i sporządzane przez Starostwo Powiatowe, winny posiadać Numer Identyfikacji Podatkowej Powiatu i jako podatnik, sprzedawca, nabywca winien być wskazany Powiat-jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Powiatowi jako osobie prawnej. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez starostwo a dotyczące czynności przypisanych prawnie powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy dotyczące określenia statusu podatnika podatku VAT dla Powiatu jako osoby prawnej czy też Starostwa Powiatowego jako jednostki obsługującej Powiat, należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast pytania dotyczącego sposobu rozliczania jednostek organizacyjnych podległych Powiatowi, które są odrębnymi podmiotami w zakresie podatku VAT należy zauważyć, iż powiatowe jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP. Powyższe wynika z cyt. wyżej art. 2 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawa każdy podmiot, który należy do jednej z kategorii wymienionych w tychże przepisach, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego i rejestracyjnego.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

W kwestii pytania nr 3 należy natomiast zauważyć, iż biorąc pod uwagę powołane w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisy prawa regulujące m.in. problematykę zatrudnienia pracowników samorządowych, zakładem pracy dla pracowników samorządowych jest Starostwo Powiatowe i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z tym, Starostwo Powiatowe nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Powiatu, ale musi posiadać swój odrębny numer do wyżej wskazanych rozliczeń.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czyim numerem NIP należy się posługiwać, gdy Starostwo Powiatowe w S. występuje jako pracodawca dla pracowników samorządowych w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS należało uznać za prawidłowe.

Ustosunkowując się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 4, po uwzględnieniu udzielonej przez organ podatkowy w niniejszej interpretacji indywidualnej odpowiedzi w zakresie pytania nr 1 należy stwierdzić, iż dotychczasowa praktyka polegająca na tym, że nadane są dwa odrębne NIP-y (Starostwa i Powiatu) jest w tym zakresie prawidłowa, jednakże nie jest prawidłową praktyką, iż w rozliczeniach podatku VAT występuje jedynie Starostwo (jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) i posługuje się NIP-em Starostwa. Przy czym należy wskazać, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające konieczność wystąpienia do Urzędu Skarbowego w S. ze zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R dla Powiatu.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Powiat czy też Starostwo Powiatowe, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl