IBPP1/443-682/13/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-682/13/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 18 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 października 2013 r. znak: IBPP1/443-682/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca stara się o płatność w związku z realizacją operacji z zakresu Małych Projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie realizacji operacji pn. "...".

Niezbędnym dokumentem jest interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony o kwalifikowalności VAT. Należy wskazać, że Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma możliwości odzyskać podatek VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że:

1. W związku z realizacją projektu pn. "..." zakupiono następujące towary i usługi:

a. Zakup i montaż audioprzewodnika z kolumnami głośnikowymi i oprzyrządowaniem.

W skład tej pozycji wchodzi:

1. Zakup wzmacniacza AMWL-7 DSP 1/200.

2. Zakup kolumny głośnikowej K1 -15 reg. RAL 8008.

3. Zakup kolumny głośnikowej K1M - 30 RAL 9018.

4. Zakup kolumny głośnikowej K1M - 30 RAL 8008 POZIOMO.

5. Zakup kolumny głośnikowej K1M - 30 RAL 8008.

6. Zakup kolumny głośnikowej K1M - 30 RAL 6021.

7. Zakup kolumny głośnikowej K1M - 45 RAL 9018.

8. Zakup kolumny głośnikowej K2 - 80 THRAL 8017.

9. Zakup kolumny głośnikowej K2 - 80TH.

10. Zakup wzmacniaczy WM - 400.

11. Zakup zestawu bezprzewodowego LDWS 1000 HHCRDUCH.

12. Zakup gniazda XLR OBx1.

13. Zakup wtyku CANON NEUTRIX męski.

14. Zakup wtyku CANON NEUTRIX żeński.

15. Zakup kabla mikr. LIYCY 2x0,4.

16. Zakup przewodu OMY 3x0,75 głośn.

17. Montaż nagłośnienia.

b. Nagranie informacji historyczno-turystycznej - usługa.

1. Nagranie w studio 20 minutowej informacji historyczno-turystycznej, odtwarzanej przez audioprzewodnik w języku polskim, niemieckim i angielskim.

2. Nagranie w studio 40 minutowej informacji historyczno-turystycznej, odtwarzanej przez audioprzewodnik w języku polskim, niemieckim i angielskim.

c. Wydanie bezpłatnej broszury informacyjnej.

1. Wydanie broszury informacyjnej - usługa.

d. Opracowanie projektu i kosztorysu instalacji audioprzewodnika - usługa.

Oprócz zakupów i usług, w ramach projektu realizowana była praca wolontariuszy polegająca na:

e. Zebraniu materiałów i opracowaniu broszury informacyjnej - 65 godzin pracy wolontariackiej.

f. Zebraniu i zredagowaniu informacji turystycznej w języku polskim, angielskim, niemieckim - wersja 40 minutowa - 180 godzin pracy wolontariackiej.

g. Zebraniu i zredagowaniu informacji turystycznej w języku polskim, angielskim, niemieckim - wersja 20 minutowa - 90 godzin pracy wolontariackiej.

2. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na limit sprzedaży.

3. Zakup i montaż audioprzewodnika z kolumnami głośnikowymi i oprzyrządowaniem, nagranie informacji historyczno-turystycznej oraz wydanie bezpłatnej broszury informacyjnej udokumentowane zostało fakturami VAT.

Opracowanie projektu i kosztorysu instalacji audioprzewodnika udokumentowane zostało rachunkiem do umowy o dzieło.

4. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zrealizowany projekt będzie wykorzystywany nieodpłatnie na rzecz pielgrzymów i turystów. System będzie oprowadzał pielgrzymów i turystów po zabytkowym XVII wiecznym drewnianym kościele, a broszura informacyjna będzie wydawana nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 października 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 października 2013 r.), nie ma on prawa i możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Artykuł 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca stara się o płatność w związku z realizacją operacji z zakresu Małych Projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie realizacji operacji pn. "...". W związku z realizacją ww. projektu zakupiono następujące towary i usługi: zakup i montaż audioprzewodnika z kolumnami głośnikowymi i oprzyrządowaniem, nagranie informacji historyczno-turystycznej, wydanie bezpłatnej broszury informacyjnej, opracowanie projektu i kosztorysu instalacji audioprzewodnika. W ramach projektu realizowana była również praca wolontariuszy polegająca na zebraniu materiałów i opracowaniu broszury informacyjnej oraz zebraniu i zredagowaniu informacji turystycznej w języku polskim, angielskim i niemieckim.

Wnioskodawca poinformował, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Zakup i montaż audio przewodnika z kolumnami głośnikowymi i oprzyrządowaniem, nagranie informacji historyczno-turystycznej oraz wydanie bezpłatnej broszury informacyjnej udokumentowane zostało fakturami VAT. Opracowanie projektu i kosztorysu instalacji audioprzewodnika udokumentowane zostało rachunkiem do umowy o dzieło.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zrealizowany projekt będzie wykorzystywany nieodpłatnie na rzecz pielgrzymów i turystów. System będzie oprowadzał pielgrzymów i turystów po zabytkowym XVII wiecznym drewnianym kościele, a broszura informacyjna będzie wydawana nieodpłatnie.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W sytuacji więc gdy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i poczynione zakupy towarów i usług, w celu realizowanej operacji pn. "..." nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji będącej przedmiotem zapytania.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto kwestia czy podatek naliczony VAT winien zwiększać koszty kwalifikowalne Projektu, nie może być przedmiotem wydanej przez tut. organ interpretacji indywidualnej.

Należy bowiem podkreślić, iż tut. organ wydaje interpretacje przepisów prawa podatkowego. Organy podatkowe nie są zatem właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w jego sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. Tym samym nie jest możliwe wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie wskazania czy podatek naliczony VAT winien zwiększać koszty kwalifikowalne Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl