IBPP1/443-681/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-681/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pomnika i umocowaniu go na cmentarzu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek z dnia 20 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pomnika i umocowaniu go na cmentarzu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej. Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu, z dnia 21 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych (PKWiU 93.03 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. 42, poz. 264 z późn. zm.)

W ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. na życzenie klienta Wnioskodawca oferuje również dodatkowe usługi stanowiące część kompletnej usługi np. zapewnia ubrania i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb itp.

Klienci m.in. mają możliwość zakupu u Wnioskodawcy gotowego pomnika. Taki pomnik Wnioskodawca instaluje tuż po dokonaniu pochówku na cmentarzu. Obecna technologia jest na tyle zaawansowana, że pozwala stawiać pomnik od razu po przeprowadzeniu pogrzebu.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 7 lipca 2009 r., sprzedaż wraz z montażem pomników nagrobnych, łącznie z kompleksową usługą pogrzebową, mieści się w grupowaniu PKWiU 93.03 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. 42, poz. 264 z późn. zm.)

Wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii stawki podatku VAT rodzi jedynie taka sytuacja, gdy ww. usługi świadczone są wraz z usługą pogrzebową, na którą często wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego - obecnie wysokiego - zasiłku pogrzebowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż pomnika i umocowanie go na cmentarzu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej jest opodatkowane stawką 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pogrzebowe i pokrewne opodatkowane są podatkiem w stawce 7%. Dostawa towarów oraz świadczenie na zlecenie klienta usług, które dotyczą wykonania konkretnego pochówku i świadczą o kompleksowości działań firmy, należy również opodatkować według tej samej stawki.

W interpretacji indywidualnej o sygn. P-3-443/23/05 stwierdzono, że "usługi (w danym stanie faktycznym chodziło o usługi budowlane) (...) bez usług pogrzebowych i pokrewnych wraz z dostawa trumien, należy opodatkować wg stawki właściwej dla wykonanej usługi".

A contrario, jeśli usługa, tudzież dostawa jest dokonana w ramach usługi pogrzebowej, na którą wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego zasiłku pogrzebowego, stosować się do niej powinno stawkę obniżoną. Wnioskodawca uważa, iż skoro do usługi pogrzebowej zalicza się zakładanie drewnianej obudowy na grób, nie powinno się inaczej traktować sprzedaży i instalowania pomników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 160 wymienionego załącznika Nr 3 stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną".

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w dziale 93 "Usługi pozostałe", pod symbolem PKWiU 93.03 znajdują się "Usługi pogrzebowe i pokrewne".

Tak więc, kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z Komunikatem Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. 42, poz. 264 z późn. zm.)

W ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. na życzenie klienta Wnioskodawca oferuje również dodatkowe usługi stanowiące część kompletnej usługi np. zapewnia ubrania i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb itp.

Klienci m.in. mają możliwość zakupu u Wnioskodawcy gotowego pomnika. Taki pomnik Wnioskodawca instaluje tuż po dokonaniu pochówku na cmentarzu. Obecna technologia jest na tyle zaawansowana, że pozwala stawiać pomnik od razu po przeprowadzeniu pogrzebu.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 7 lipca 2009 r., sprzedaż wraz z montażem pomników nagrobnych, łącznie z kompleksową usługą pogrzebową mieści się w grupowaniu PKWiU 93.03, (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. 42, poz. 264 z późn. zm.)

W świetle powyższego, jeżeli sprzedaż wraz z montażem pomników nagrobnych, w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej mieści się w grupowaniu PKWiU 93.03. - usługi pogrzebowe i pokrewne, to podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie wniosek złożyła Firma Pogrzebowa, w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pomnika i umocowaniu go na cmentarzu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej.

W piśmie z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.), będącym uzupełnieniem wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca nadmienił, że " (...) podobne problemy z zakwalifikowaniem usług budowlano-pogrzebowych mają firmy: R., P. Przesłały do Was podobne zapytanie dnia 30.06.09, dlatego pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi będzie dotyczyło także ww. firm".

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis ten wprowadza zatem ograniczenie kto może wystąpić o taką interpretację - wniosek może złożyć zainteresowany podmiot w swojej indywidualnej sprawie. Miedzy zatem sprawą, w której Wnioskodawca wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji, a Wnioskodawcą musi wystąpić związek tego rodzaju, iż przedstawiony we wniosku problem musi dotyczyć sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania Wnioskodawcy.

Zatem niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy - Firmy Pogrzebowej.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Mając powyższe na uwadze zaznaczyć należy, ze niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Firmy Pogrzebowej, a zatem nie wywołuje żadnych skutków podatkowoprawnych dla jakichkolwiek innych podmiotów.

Końcowo zauważyć należy, że wskazana we wniosku interpretacja prawa podatkowego o sygn. P-3-443/23/05, wydana została w indywidualnej sprawie, w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko dla niej stanu faktycznego, zatem tut. organ nie jest nią związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej podobnej tematyki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl