IBPP1/443-68/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-68/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data złożenia 20 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data złożenia 7 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data złożenia 20 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ponownego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ponownego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data złożenia 7 kwietnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-68/09/EA z dnia 30 marca 2009 r. oraz pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data złożenia 20 kwietnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-68/09/EA z dnia 10 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem i sprzedażą ciepła zarówno dla osób prawnych jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W 2007 r. dokonano sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co spowodowało, że w okresie od stycznia do grudnia 2007 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 w I części załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sprzedaży ogółem dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był niższy niż 70%.

W związku z tym, w okresie od stycznia do grudnia 2008 r. Wnioskodawca dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystając ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wymienionych w II części załącznika "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności" do ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. i z dnia 27 czerwca 2008 r.

W 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprzedaży ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej był większy niż 70%.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegająca na wytwarzaniu i sprzedaży ciepła - symbol PKWiU: 40.30.

Wnioskodawca nie ewidencjonuje obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przed dniem 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko w odniesieniu do przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Przed dniem 1 lipca 2008 r. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko w odniesieniu do przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Przed dniem 1 stycznia 2009 r. Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących w obrotach ogółem Wnioskodawcy z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70% (wynosił 99,51%).

W całym 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. był wyższy niż 70% (wyniósł 98,70%).

Wnioskodawca nie zainstalował kasy rejestrującej i nie ewidencjonował obrotu i kwoty podatku należnego przy jej zastosowaniu, ponieważ od 1 września 2007 r. Wnioskodawca dokonywał tylko sprzedaży zwolnionej - na podstawie II części załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów o kasach rejestrujących.

Po utracie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej - na podstawie I części załącznika, poz. 1-33 do rozporządzenia Ministra Finansów o kasach rejestrujących Spółka realizowała wyłącznie:

1.

Usługi dostawy ciepła (głównie) oraz sporadycznie inne usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ich w kasie rejestrującej na podstawie II części załącznika, poz. 38 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807 oraz Dz. U. Nr 113, poz. 720).Zapłata następowała na rachunek bankowy Spółki z podaniem numeru faktury oraz informacji określających jakiej transakcji zapłata dotyczy.

2.

Dostawy towarów i usług tylko na rzecz pracowników dotyczące między innymi sprzedaży złomu stalowego, regału, szkieł korekcyjnych, okularów, wynajmu samochodów, usług telekomunikacyjnych itp. - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ich w kasie rejestrującej na podstawie II części załącznika, poz. 34 do ww. rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących.

Od 1 września 2007 r. do nadal innych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT) Wnioskodawca nie dokonywał.

Wnioskodawca na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wykonuje:

* usługi związane z dostawą ciepła (PKWiU 40.30) - stale

* inne usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, np. uzgodnienie uzbrojenia terenu (PKWiU 74.20.74) - sporadycznie,

* dostawy i usługi na rzecz pracowników - w zależności od potrzeb i sytuacji - sporadycznie. Są to między innymi: sprzedaż złomu (PKWiU 27.10.92), sprzedaż starych mebli (regału) (PKWiU 36.12.1), wynajem samochodów (PKWiU 71.21), usługi telekomunikacyjne (PKWiU 64.20) sprzedaż zbędnego, przestarzałego sprzętu komputerowego bez oprogramowania i bez nośników pamięci np. CD (PKWiU 30.02.1) itp.,

* sprzedaż nieruchomości (PKWiU 70.12) - sporadycznie - transakcja miała miejsce w maju 2007 r. oraz w lipcu 2007 r. - w wyniku przeprowadzonego przetargu,

* do 31 sierpnia 2007 r. dokonywano sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych niebędących pracownikami PEC-u obejmującej między innymi: wynajem pomieszczeń (PKWiU 70.20), sprzedaż złomu (PKWiU 27.10.92), sprzedaż żużla (PKWiU 27.10.91), sprzedaż samochodu ciężarowego (PKWiU 34.10), sprzedaż zbędnych materiałów np. blachy (PKWiU 27.10.92), sprzedaż zbędnego, przestarzałego sprzętu komputerowego bez oprogramowania i bez nośników pamięci np. CD (PKWiU 30.02.1).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze stanem faktycznym opisanym w poz. 54 niniejszego wniosku Wnioskodawca ma prawo w 2009 r. korzystać ponownie ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z osiągnięciem w 2008 r. ponad 70% udziału obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. oraz korzystaniem w 2008 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących - na podstawie II części załącznika "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności" do ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. i z dnia 27 czerwca 2008 r., na podstawie § 2 pkt 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. Wnioskodawca ma prawo w 2009 r. stosować zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 cyt. wyżej ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy. Przy czym zarówno towary, jak i usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Jednakże stosownie do postanowień § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 września 2007 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2007 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, Nr 60, poz. 431 i Nr 243, poz. 1768), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Ponadto w myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2007 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2007 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 2.

Jak stanowi § 3 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007 r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2007 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2007 r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 września 2007 r., wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i niewymienionej w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2007 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2007 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2007 r.

Wszystkie powyższe regulacje cyt. rozporządzenia zostały utrzymane odpowiednio w kolejnych rozporządzeniach w sprawie kas rejestrujących, tj.:

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807),

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720),

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem i sprzedażą ciepła zarówno dla osób prawnych jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W 2007 r. dokonano sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co spowodowało, że w okresie od stycznia do grudnia 2007 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 w I części załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sprzedaży ogółem dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był niższy niż 70%.

W związku z tym, w okresie od stycznia do grudnia 2008 r. Wnioskodawca dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystając ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wymienionych w II części załącznika "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności" do ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. i z dnia 27 czerwca 2008 r.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegająca na wytwarzaniu i sprzedaży ciepła - symbol PKWiU: 40.30.

Wnioskodawca nie ewidencjonuje obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przed dniem 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko w odniesieniu do przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Przed dniem 1 lipca 2008 r. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko w odniesieniu do przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących w obrotach ogółem Wnioskodawcy z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70% (wynosił 99,51%).

W całym 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. był wyższy niż 70% (wyniósł 98,70%).

Wnioskodawca nie zainstalował kasy rejestrującej i nie ewidencjonował obrotu i kwoty podatku należnego przy jej zastosowaniu, ponieważ od 1 września 2007 r. Wnioskodawca dokonywał tylko sprzedaży zwolnionej - na podstawie II części załącznika do obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów o kasach rejestrujących.

Po utracie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej - na podstawie I części załącznika, poz. 1-33 do rozporządzenia Ministra Finansów o kasach rejestrujących Spółka realizowała wyłącznie:

1.

Usługi dostawy ciepła (głównie) oraz sporadycznie inne usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ich w kasie rejestrującej na podstawie II części załącznika, poz. 38 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807 oraz Dz. U. Nr 113, poz. 720).Zapłata następowała na rachunek bankowy Spółki z podaniem numeru faktury oraz informacji określających jakiej transakcji zapłata dotyczy.

2.

Dostawy towarów i usług tylko na rzecz pracowników dotyczące między innymi sprzedaży złomu stalowego, regału, szkieł korekcyjnych, okularów, wynajmu samochodów, usług telekomunikacyjnych itp. - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ich w kasie rejestrującej na podstawie II części załącznika, poz. 34 do ww. rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących.

Od 1 września 2007 r. do nadal innych czynności na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT) Wnioskodawca nie dokonywał.

Wnioskodawca na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wykonuje:

* usługi związane z dostawą ciepła (PKWiU 40.30) - stale

* inne usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, np. uzgodnienie uzbrojenia terenu (PKWiU 74.20.74) - sporadycznie.

* dostawy i usługi na rzecz pracowników - w zależności od potrzeb i sytuacji - sporadycznie. Są to między innymi: sprzedaż złomu (PKWiU 27.10.92), sprzedaż starych mebli (regału) (PKWiU 36.12.1), wynajem samochodów (PKWiU 71.21), usługi telekomunikacyjne (PKWiU 64.20) sprzedaż zbędnego, przestarzałego sprzętu komputerowego bez oprogramowania i bez nośników pamięci np. CD (PKWiU 30.02.1).itp.

* sprzedaż nieruchomości (PKWiU 70.12) - sporadycznie - transakcja miała miejsce w maju 2007 r. oraz w lipcu 2007 r. - w wyniku przeprowadzonego przetargu.

* do 31 sierpnia 2007 r. dokonywano sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie będących pracownikami PEC-u obejmującej między innymi: wynajem pomieszczeń (PKWiU 70.20), sprzedaż złomu (PKWiU 27.10.92), sprzedaż żużla (PKWiU 27.10.91), sprzedaż samochodu ciężarowego (PKWiU 34.10), sprzedaż zbędnych materiałów np. blachy (PKWiU 27.10.92), sprzedaż zbędnego, przestarzałego sprzętu komputerowego bez oprogramowania i bez nośników pamięci np. CD (PKWiU 30.02.1).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa należy stwierdzić, że przepisem podstawowym wynikającym z samej ustawy o podatku od towarów i usług jest art. 111 ust. 1, który stanowi o tym, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących i gdyby nie przepisy rozporządzenia, wprowadzające różnorodne zwolnienia z tego obowiązku, podatnicy byliby zobowiązani do ewidencjonowania każdej sprzedaży na rzecz ww. podmiotów przy użyciu kasy rejestrującej.

Ponieważ jednak ustawodawca korzysta z udzielonej mu w art. 111 ust. 7 pkt 3 cyt. ustawy o VAT delegacji ustawowej i wydaje rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, należy przepisy z nich wynikające uwzględnić przy badaniu obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu takiego urządzenia.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca (jak wskazał we wniosku) utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej przed dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie przepisu obowiązującego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) tj. przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804).

Wprawdzie Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, gdyż w okresie od stycznia do grudnia 2007 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 w I części załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sprzedaży ogółem dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był niższy niż 70%, jednakże należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej w okresie po utracie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej świadczył wyłącznie usługi, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle powyższego Wnioskodawca zobowiązany jest do ewidencjonowania, przy zastosowaniu kas rejestrujących, obrotu z tytułu sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w przypadku wykonywania czynności innych niż wymienione w załączniku do rozporządzenia jako zwolnione, skoro przed dniem 1 stycznia 2008 r. utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca nie zainstalował kasy i nie ewidencjonował obrotu z tytułu sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tylko z tego względu, że dokonywał wyłącznie czynności szczególnych - zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy. Ten rodzaj zwolnienia ma charakter autonomiczny wobec zwolnienia wynikającego z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia regulującego kwestie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności, innej niż korzystająca ze zwolnienia przedmiotowego, Wnioskodawca był zobowiązany do zaewidencjonowania tej czynności przy użyciu kasy rejestrującej.

Zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Przepis § 3 ust. 6 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 1 stycznia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2007 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2007 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika wprost, iż Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2008 r.

W tym miejscu szczególnie podkreślić należy, iż rozporządzeniodawca nie uzależnił zakazu stosowania zwolnienia wynikającego z przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 od faktu zainstalowania kasy rejestrującej czy też ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej lecz od utraty przez podatnika prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na mocy uprzednio obowiązujących przepisów prawa.

Powtórzenie powyższej zasady w każdym z kolejnych rozporządzeń regulujących zakres zwolnień spowodowało, iż Wnioskodawca tracąc raz prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, traci go bezpowrotnie na mocy dotychczas obowiązujących przepisów prawa, zatem nie ma prawa do ponownego korzystania ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl