IBPP1/443-68/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-68/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 15 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT towarów i usług protetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT towarów i usług protetycznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-68/08/PK z dnia 7 kwietnia 2008 r. oraz pismem z dnia 15 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 1986 r. Wnioskodawca otrzymał dyplom Technika Dentystycznego i od tego czasu pracuje w swoim zawodzie. Od 1993 r. prowadzi także działalność gospodarczą i w ramach wykonywania swojego zawodu na początku tej działalności zajmował się wykonawstwem protez zębowych i ich naprawami, a także wykonawstwem aparatów ortodontycznych dla dzieci. W 1997 r. dokonał zmiany we wpisie do ewidencji na: "Usługi w zakresie techniki ortodontycznej i od tamtej pory zajmuje się już tylko Ortodoncją czyli wykonawstwem aparatów, leczących wady zgrywu u dzieci. Według PKWiU przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest: 33.10.17-59.90.

Od 2006 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ przychód jego przekroczył próg wejścia w VAT i od tego momentu systematycznie odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek VAT. Na podstawie nowego art. 43 ust. 1 pkt 14 i zmiany poz. 101 w załączniku nr 3 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2008 r. świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez techników zostały zwolnione z VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy, jako technik dentystyczny, wykonujący aparaty ortodontyczne dla dzieci, jest również zwolniony od stycznia 2008 r. z podatku VAT, czy też w dalszym ciągu powinien go płacić.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi przez niego świadczone, związane z wykonawstwem aparatów ortodontycznych dla dzieci, jak najbardziej mieszczą się w ramach wykonywanego zawodu dlatego uważa, że powinien być zwolniony z płacenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Na podstawie art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), został znowelizowany art. 43 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w ten sposób, że dodany został pkt 14 w brzmieniu: "zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych".

Jak podaje Wnioskodawca, jest on technikiem dentystycznym i w ramach swego zawodu wykonuje aparaty ortodontyczne oraz dokonuje ich dostawy. Wnioskodawca swą działalność sklasyfikował pod symbolu PKWiU 33.10.17-59.90 - Protezy dentystyczne pozostałe (z wyjątkiem sztucznych zębów), których dostawa - jak wykazano wyżej - korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Natomiast w poz. 101 załącznika nr 3 - wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% - do ustawy o VAT, o której wspomniał Wnioskodawca, została wskazana dostawa towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 33.10.17

* sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane

* z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych. Zatem ta regulacja prawna nie będzie miała zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Oznacza to, że na mocy znowelizowanego artykułu 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, korzystać ze zwolnienia od podatku będą usługi świadczone przez wskazane w tym przepisie podmioty (tj. dentystów oraz techników dentystycznych), a także dostawa towarów, lecz tylko tych, które zostały w przepisie wymienione, a więc protez dentystycznych (w tym, zgodnie z nomenklaturą PKWiU, również aparatów ortodontycznych) lub sztucznych zębów.

Reasumując należy stwierdzić, że na podstawie cytowanego powyżej uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, zwolnieniu podlega dostawa protez dentystycznych dokonywana między innymi przez techników dentystycznych. Mając na uwadze fakt, iż zgodnie z klasyfikacją PKWiU aparaty ortodontyczne zalicza się do grupowania 33.10.17-59-90 protezy dentystyczne pozostałe (z wyjątkiem sztucznych zębów) to w świetle powyższego należy stwierdzić, iż zarówno dostawa protez dentystycznych jak i aparatów ortodontycznych podlega regulacji znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT i objęta została zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2008 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl