IBPP1/443-663/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-663/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu do tut. organu 19 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji na realizację projektu " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji na realizację projektu " (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2011 r. znak: IBPP1/443-661,662,663/11/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego nie prowadzącą działalności gospodarczej, działającą w zakresie ochrony środowiska realizującą wyłącznie cele statutowe, między innymi takie jak: zachowanie, ochrona, odtwarzanie środowiska naturalnego, zachowanie, ochrona, odtwarzanie ładu przestrzennego oraz krajobrazu naturalnego i kulturowego, szeroko pojmowana proekologiczna działalność edukacyjna, pobudzanie i rozwój świadomości oraz postaw proekologicznych społeczeństwa w tym promocja i organizacja wolontariatu. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez: legalne działania interwencyjne w obronie środowiska, działalność edukacyjną, informacyjną, pomoc merytoryczną informacyjną techniczną dla podmiotów działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego i kulturowego, wspieranie projektów naukowych, służących poznaniu środowiska przyrodniczego.

Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT, którego rozliczenie do roku 2010 nie budziło wątpliwości. Stowarzyszenie otrzymywało i otrzymuje jednocześnie kilka dotacji ze środków publicznych z różnych źródeł w ramach projektów realizowanych na cele statutowe. Działania podejmowane przez Stowarzyszenie finansowane z dotacji korzystały w minionych latach ze zwolnienia np. z tytułu działań edukacyjnych zwolnionych z podatku wg uchylonego zał. nr 4 Ustawy o podatku od towarów i usług (działania edukacyjne - PKWIU ex. 80). Działania specjalistyczne związane z projektami, takie jak np. prowadzenie internetowych i telefonicznych punktów konsultacyjnych, monitoring dla miejsc przyrodniczo cennych były kwalifikowane jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane, wyłącznie statutowe (PKWIU ex. 90). Obecnie Stowarzyszenie realizuje opisany poniżej projekt, do którego odnosi się pytanie zawarte we wniosku, który rozpoczęty został w latach poprzednich i znajduje swoją kontynuację w roku 2011.

Projekt " (...)" realizowany w ramach programu dla wspierania działalności organizacji pozarządowych finansowanych przez "N". Projekt ten służyć ma: wzmocnieniu ruchu ekologicznego, stworzeniu strategii działań Stowarzyszenia, podniesieniu społecznej świadomości ekologicznej, zwiększeniu efektywności społecznego uczestnictwa i kontroli procesów administracyjnych, wzmocnieniu pozycji i wizerunku Stowarzyszenia poprzez utrzymanie stanowiska rzecznika prasowego Stowarzyszenia. Na budżet projektu składają się: koszty obsługi części strony internetowej - w części poświęconej projektowi (np.: stworzenie poddstrony poświęconej projektowi, projekt graficzny banneru reklamowego), wynagrodzenia osobowe pracowników etatowych stowarzyszenia (w części odp. pracy poświęconej projektowi), koszty stałe Stowarzyszenia: energia, woda, gaz, telefon, art. biurowe (w części odp. zużyciu tych środków na cele projektu), wynagrodzenie koordynatora, koszty publikacji materiałów będących wynikłem twórczych opracowań założeń projektowych, koszt stworzenia bazy danych monitoringu i zamierzeń realizacji szkodliwych inwestycji, koszt promocji miesięcznika w sieci internetowej, koszt obsługi telefonicznego i internetowego punktu konsultacyjnego.

Projekt rozliczany jest w systemach kwartalnych, raz na kwartał przedstawiane są w jednostkach finansujących koszty do refundacji. Projekt finansowany jest w całości lub częściowo ze środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy żadnych usług na zewnątrz.

2.

Przekazane przez "N" środki finansowe nie służą pokryciu ogólnych kosztów związanych z działalnością statutową Stowarzyszania. Środki z "N" stanowią środki celowe na pokrycie tylko i wyłącznie działań związanych z realizacją projektu, którego głównym celem jest wzmocnienie potencjału merytorycznego oraz technicznego Stowarzyszenia. Projekt ten jest realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Środki z dotacji wydatkowane są na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego i obejmują:

* wynagrodzenie osoby realizującej projekt w celu wypracowania i wdrożenia strategii działań Stowarzyszenia na lata 2011-2015. Działanie to ma wzmocnić pozycję organizacji w trzecim sektorze;

* koszty promocji w sieci internetowej wydawanego przez Stowarzyszenie miesięcznika ekologicznego w celu rozszerzenia wiedzy społeczeństwa w zakresie tematyki poruszanej na łamach miesięcznika;

* pokrycie części kosztów stałych Stowarzyszenia (prąd/ogrzewanie, telekomunikacja) odbywa się według ustalonej metodologii wydatkowania kosztów stałych określonej jako procentowy udział zużycia potrzebnego na realizację projektu do całego kosztu ponoszonego przez Stowarzyszenie.

W uzupełnieniu z dnia 29 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie działania realizowane w ramach projektu: " (...)" są dla uczestników nieodpłatne. Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat za uczestnictwo w działaniach projektowych - w tym w szkoleniach, konferencji, warsztatach. Dotacje otrzymane w tym zakresie nie stanowią dopłat, a stanowią w całości pokrycie kosztów ww. działań. Dotacje te nie są więc dopłatami do cen realizowanych usług i towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana na konto Stowarzyszenia w roku 2011, dotycząca projektu " (...)" nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja dotycząca projektu " (...)" nie podlega opodatkowaniu, gdyż w wyniku działań realizowanych w myśl projektu nie powstaje żadna usługa lub towar. Tym samym działania te nie spełniają warunków Ustawy o podatku od towarów i usług art. 29 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje (dopłaty, dofinansowanie) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt " (...)" w ramach programu dla wspierania działalności organizacji pozarządowych finansowanych przez "N". Na budżet projektu składają się: koszty obsługi części strony internetowej - w części poświęconej projektowi (np.: stworzenie poddstrony poświęconej projektowi, projekt graficzny banneru reklamowego), wynagrodzenia osobowe pracowników etatowych Stowarzyszenia (w części odp. pracy poświęconej projektowi), koszty stałe Stowarzyszenia: energia, woda, gaz, telefon, art. biurowe (w części odp. zużycia tych środków na cele projektu), wynagrodzenie koordynatora, koszty publikacji materiałów będących wynikłem twórczych opracowań założeń projektowych, koszt stworzenia bazy danych monitoringu i zamierzeń realizacji szkodliwych inwestycji, koszt promocji miesięcznika w sieci internetowej, koszt obsługi telefonicznego i internetowego punktu konsultacyjnego. W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy żadnych usług na zewnątrz. Przekazane przez "N" środki finansowe nie służą pokryciu ogólnych kosztów związanych z działalnością statutową Stowarzyszania. Środki z "N" stanowią środki celowe na pokrycie tylko i wyłącznie działań związanych z realizacją projektu, którego głównym celem jest wzmocnieni potencjału merytorycznego oraz technicznego naszego Stowarzyszenia. Projekt ten jest realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Środki z dotacji wydatkowane są na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego i obejmują wynagrodzenie osoby realizującej projekt w celu wypracowania i wdrożenia strategii działań Stowarzyszenia na lata 2011-2015. Działanie to ma wzmocnić pozycję organizacji w trzecim sektorze. Ponadto otrzymane środki z dotacji dotyczą kosztów promocji w sieci internetowej wydawanego przez Stowarzyszenie miesięcznika ekologicznego w celu rozszerzenia wiedzy społeczeństwa w zakresie tematyki poruszanej na łamach miesięcznika oraz dotyczą pokrycia części kosztów stałych Stowarzyszenia (prąd/ogrzewanie, telekomunikacja) według ustalonej metodologii wydatkowania kosztów stałych określonej jako procentowy udział zużycia potrzebnego na realizację projektu do całego kosztu ponoszonego przez Stowarzyszenie.

Dotacje otrzymane w tym zakresie nie stanowią dopłat, a stanowią w całości pokrycie kosztów ww. działań. Dotacje te nie są więc dopłatami do cen realizowanych usług i towarów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że otrzymana w ramach wsparcia kwota (dotacja) pokrywająca wszelkie koszty Wnioskodawcy poniesione w ramach realizowanego projektu, nie stanowi, jak wskazał Wnioskodawca, dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego otrzymana dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem dotacja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że dotacja dotycząca projektu " (...)" nie podlega opodatkowaniu należało uznać za prawidłowe. Zaznaczyć jednak należy, iż kwestia niepodlegania opodatkowaniu otrzymanej dotacji nie wynika z tego, iż w wyniku działań realizowanych w ramach projektu nie powstaje żadna usługa lub towar, tylko z wynika z tego, że otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, a stanowi dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl