IBPP1/443-661/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-661/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M. W. przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działki budowlanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działki budowlanej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-661/08/AW z dnia 20 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 16 października 2007 r. Wnioskodawca wraz małżonką nabył do majątku wspólnego w drodze Umowy o przeniesienie własności nieruchomości zawartej w Kancelarii Notarialnej działkę gruntu położoną w D.K. Wcześniej uzyskał prawo do zawarcia ww. Umowy w drodze przetargu organizowanego przez Gminę Ch. Do ceny netto wylicytowanej podczas przetargu Gmina doliczyła podatek VAT w wysokości 22%. Zamierzeniem Wnioskodawcy było wybudowanie w nieokreślonej przyszłości na przedmiotowej działce domu jednorodzinnego, po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Gminę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie jednak Wnioskodawca zamierza sprzedać tę działkę i ewentualnie zakupić działkę w innej, dogodniejszej lokalizacji.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od maja 2004 r. z tytułu wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej,

2.

nabyty grunt nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą,

3.

według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ch. teren, na którym położona jest przedmiotowa działka przeznaczony jest pod zabudowę mieszaną z zabudową mieszkaniową jednorodzinną,

4.

grunt nie będzie zabudowany w momencie sprzedaży,

5.

grunt nie jest zabudowany i nie jest wykorzystywany do żadnych celów,

6.

grunt nie był i nie jest przedmiotem umowy najmu czy dzierżawy,

7.

Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości gruntowych,

8.

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży gruntów,

9.

środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca przeznaczy najprawdopodobniej na zakup innej działki w lepszej lokalizacji,

10.

Wnioskodawca uznał, że przedmiotowa działka jest położona jednak zbyt blisko hałaśliwej drogi międzymiastowej,

11.

Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie prowadzi sprzedaży produktów rolnych, przedmiotowa działka nie jest wykorzystywana do celów produkcji rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając obecnie przedmiotową działkę gruntu, Wnioskodawca powinien do jej ceny doliczyć podatek VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on doliczać podatku VAT w wysokości 22%, ponieważ nabył przedmiotową działkę z zamiarem realizacji budowy własnego domu, a sprzedaje ją w celu ewentualnego kupna działki w innej, lepszej (spokojniejszej) lokalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowych, nie wskazują, iż miałyby być one czynione z zamiarem wykonywania w sposób częstotliwy. Działka będąca przedmiotem przyszłej sprzedaży, została zakupiona w 2007 r. do majątku wspólnego małżonków. Ze złożonego wniosku wynika, że nie została ona nabyta z zamiarem dalszej odsprzedaży lecz w celu wybudowania na niej domu jednorodzinnego. Stanowi ona majątek osobisty, który nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Ponadto Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie prowadzi sprzedaży produktów rolnych, przedmiotowa działka nie jest wykorzystywana do celów produkcji rolnej.Grunt nie jest również wykorzystywany do żadnych innych celów, nie jest i nie będzie zabudowany w momencie sprzedaży, nie był także i nie jest przedmiotem umowy najmu czy dzierżawy. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości gruntowych i nie dokonywał wcześniej sprzedaży gruntów. Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca przeznaczy najprawdopodobniej na zakup innej działki w lepszej, spokojniejszej lokalizacji, gdyż uznał, że przedmiotowa działka jest położona jednak zbyt blisko hałaśliwej drogi międzymiastowej.

W świetle powyższego sprzedaż przedmiotowej działki, dokonaną z majątku osobistego należy uznać za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawcy nie można w tym zakresie uznać za podatnika podatku VAT, a okoliczności dokonania jednorazowej transakcji zbycia gruntu nie można przypisać znamion częstotliwości. Wnioskodawca sprzedając grunt korzysta zatem z przysługującego mu prawa do rozporządzenia własnym majątkiem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego.Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl