IBPP1/443-660/14/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-660/14/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 27 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że w związku z nabyciem nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że w związku z nabyciem nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2013 r. Spółka zakupiła nieruchomości zabudowane w T. z zamiarem wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Transakcja zakupu nieruchomości w części podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast w części korzystała ze zwolnienia z tego podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług) - w zależności od kwalifikacji dokonanej po analizie historii ulepszeń poszczególnych budynków i budowli. W 2014 r. planowana jest sprzedaż tych nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości określonych w stanie faktycznym, w stosunku do budynków lub budowli, które w całości lub w części zostały nabyte z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług, Spółka powinna uznać, iż w związku z ich nabyciem nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do budynków i budowli, których nabycie w całości lub w części korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, należy uznać, że w stosunku do tych obiektów (ich części), Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Spółka planuje dostawę nieruchomości. W celu prawidłowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług poszczególnych budowli i budynków, koniecznym jest przeanalizowanie, czy dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku, dostawę budynków, budowli lub ich części nie objętych zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na Ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W odniesieniu do warunku dotyczącego braku prawa do odliczenia, zarówno w doktrynie prawa podatkowego jak i w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego dominuje pogląd, że warunek ten jest spełniony także w sytuacji, w której podatnik nabył budynek lub budowlę w ramach czynności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

Przykładowo, zgodnie z interpretacją indywidualną Ministra Finansów wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lutego 2014 r. (sygn. IBPP2/443-1108/13/AB); " (...) W związku z powyższym Wnioskodawca przy sprzedaży części budynku magazynu (36 m2) która będzie po pierwszym zasiedleniu, lecz od daty rozpoczęcia najmu tej części budynku do chwili sprzedaży nie minie okres 2 lat jak również pozostałej części budynku magazynu, która nie była przedmiotem najmu, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż przy nabyciu budynku magazynu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), jak również Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku magazynowego przekraczających 30% wartości początkowej budynku".

Zgodnie natomiast z interpretacją indywidualną Ministra Finansów wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 grudnia 2013 r. (sygn. IBPP2/443-833/13/AB):

" (...) Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2005 r. Wnioskodawca zakupił prawo wieczystego użytkowania działki o powierzchni 6,7390 ha wraz z prawem własności zlokalizowanego na tej działce budynku nastawni. Zakup ten udokumentowany był fakturą VAT ze stawką ZW.

(...) W przedmiotowej sprawie dostawa murowanego budynku niemieszkalnego będzie natomiast mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż w stosunku do ww. budynku przy nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak również Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie tego budynku".

Tym samym biorąc pod uwagę fakt, że Spółka zakupiła budynki i budowle, których nabycie w całości lub w części korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, należy uznać, że w stosunku do tych obiektów (ich części), Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Treść art. 43 ust. 7a powyższej ustawy wskazuje, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w styczniu 2013 r. Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) zakupił nieruchomości zabudowane z zamiarem wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Transakcja zakupu nieruchomości w części podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast w części korzystała ze zwolnienia z tego podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług) - w zależności od kwalifikacji dokonanej po analizie historii ulepszeń poszczególnych budynków i budowli. W 2014 r. planowana jest sprzedaż tych nieruchomości.

W celu dokonania sprzedaży Wnioskodawca będzie dokonywał analizy podstaw do zastosowania zwolnienia tej dostawy od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT powinien uznać, że przy nabyciu nieruchomości zwolnionych od podatku nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że dokonana na rzecz Wnioskodawcy w 2013 r. dostawa części nieruchomości była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że skoro dostawa części nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy w 2013 r. korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, to Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż podatek ten w ogóle nie wystąpił.

Zatem na potrzeby oceny jakiej będzie dokonywał Wnioskodawca w celu ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT (zwolnienia) z tytułu planowanej sprzedaży powinien przyjąć, że przy nabyciu tych nieruchomości nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że w stosunku do budynków i budowli, których nabycie w całości lub w części korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, należy uznać, że w stosunku do tych obiektów (ich części), Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości zastosowanego zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT przy dostawie nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy w 2013 r., ani też kwestia zwolnienia od podatku planowanej przez Wnioskodawcę dostawy tych nieruchomości w 2014 r., gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy ani nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14 m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl