IBPP1/443-657/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-657/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na usługi rozrywkowe organizowane na zlecenia zakładów pracy i innych podmiotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na usługi rozrywkowe organizowane na zlecenia zakładów pracy i innych podmiotów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, która mieści się w obiekcie zamkowym wpisanym do rejestru zabytków. Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2007 r. zadania instytucji obejmują upowszechnianie kultury, ochronę i udostępnianie zabytków, gromadzenie oraz udostępnianie zbiorów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi bardzo różnorodną działalność: udostępnia obiekt zabytkowy poprzez program zwiedzania zamku i baszty, organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w sekcjach i kółkach zainteresowań, prowadzi dział bibliotek z centralą, filiami i punktami bibliotecznymi, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne, które gromadzą nie tylko mieszkańców miasta i gminy, ale również turystów z województwa, a nawet z zagranicy, wynajmuje pomieszczenia i inne składniki majątkowe, prowadzi kawiarenkę zamkową, w której dodatkowo sprzedawane są pamiątki, świadczy sługi gastronomiczne organizując przyjęcia okolicznościowe na zlecenia osób fizycznych oraz zakładów pracy.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności organizuje na zlecenia zakładów pracy i innych instytucji imprezy rozrywkowe: spotkania integracyjne dla pracowników, spotkania dla kontrahentów. Do tej pory usługi te organizowane są w siedzibie instytucji, ale Wnioskodawca ma zamiar organizować takie imprezy w siedzibie zleceniodawców lub innych miejscach przez nich wyznaczonych. W ramach tych usług Wnioskodawca zapewnia różnorodny program artystyczny obejmujący koncerty, przedstawienia, pokazy walk rycerskich, pokazy sztucznych ogni, sztuki barmańskiej, iluzji. Czasami usługi rozrywkowe połączone są z organizacją konsumpcji.

Zgodnie z klasyfikacją wydaną w dniu 2 czerwca 2006 r. przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi organizowania imprez okolicznościowych na zamówienie innych podmiotów obejmujące zapewnienie lub nie części artystycznej - wraz z konsumpcją zostały zaklasyfikowane do PKWiU 55.30.11-00.00 - "Usługi gastronomiczne w restauracjach", natomiast organizowanie imprez okolicznościowych na zamówienia innych podmiotów z zapewnieniem części artystycznej - bez konsumpcji do PKWiU 92.34.13.-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi zaliczane do grupowania ex. 92 z wyłączeniem niektórych pozycji korzystają ze zwolnienia od VAT. Usługi rozrywkowe sklasyfikowane w poz. 92.34.13-00.00 nie zostały wymienione w żadnym punkcie wyłączeń, o których mowa w załączniku nr 4 poz. 11 ustawy o podatku od towarów i usług i dodatkowo Wnioskodawca nie sprzedaje biletów wstępu na te imprezy, a jedynie organizuje je na zlecenia innych pomiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia stawki VAT wyłącznie na usługi rozrywkowe organizowane na zlecenia zakładów pracy i innych podmiotów sklasyfikowane do grupowania 92.34.13-00.00.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r.), usługi rozrywkowe sklasyfikowane w poz. 92.34.13-00.00 korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy. Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono PKWiU ex 92: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12".

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Tytuł działu 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r., brzmi: "Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem" i obejmuje on:

a.

usługi związane z filmami i taśmami wideo (PKWiU 92.1);

b.

usługi radia i telewizji (PKWiU 92.2);

c.

inne usługi rozrywkowe, np. usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, usługi świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, usługi cyrkowe i inne (PKWiU 92.3);

d.

usługi świadczone przez agencje informacyjne (PKWiU 92.4);

e.

usługi związane z kulturą, np. usługi bibliotek, muzeów (PKWiU 92.5);

f.

usługi związane ze sportem (PKWiU 92.6);

g.

usługi rekreacyjne pozostałe (PKWiU 92.7).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności organizuje na zlecenia zakładów pracy i innych instytucji imprezy rozrywkowe: spotkania integracyjne dla pracowników, spotkania dla kontrahentów. Do tej pory usługi te organizowane są w siedzibie instytucji, ale Wnioskodawca ma zamiar organizować takie imprezy w siedzibie zleceniodawców lub innych miejscach przez nich wyznaczonych. W ramach tych usług Wnioskodawca zapewnia różnorodny program artystyczny obejmujący koncerty, przedstawienia, pokazy walk rycerskich, pokazy sztucznych ogni, sztuki barmańskiej, iluzji. Czasami usługi rozrywkowe połączone są z organizacją konsumpcji.

Zgodnie z klasyfikacją wydaną w dniu 2 czerwca 2006 r. przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi organizowania imprez okolicznościowych na zamówienie innych podmiotów obejmujące zapewnienie lub nie części artystycznej - wraz z konsumpcją zostały zaklasyfikowane do PKWiU 55.30.11-00.00 - "Usługi gastronomiczne w restauracjach", natomiast organizowanie imprez okolicznościowych na zamówienia innych podmiotów z zapewnieniem części artystycznej - bez konsumpcji do PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż nie sprzedaje biletów wstępu na te imprezy, a jedynie organizuje je na zlecenia innych pomiotów.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest określenie stawki VAT wyłącznie na usługi rozrywkowe organizowane na zlecenia zakładów pracy i innych podmiotów sklasyfikowane do grupowania 92.34.13-00.00.

Należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej ww. rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r.

Zaznaczyć należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, iż organizowanie imprez okolicznościowych na zamówienia innych podmiotów z zapewnieniem części artystycznej - bez konsumpcji sklasyfikowane zostało do PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że jeżeli usługi organizowania imprez okolicznościowych na zamówienia innych podmiotów z zapewnieniem części artystycznej - bez konsumpcji stanowią "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00, to nie zostały one wymienione w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako niekorzystające ze zwolnienia, nie są również zaklasyfikowane do usług związanych z rekreacją i sportem - należy je zatem uznać za zwolnione z podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl