IBPP1/443-644/11/AL - Opodatkowanie podatkiem VAT usług szkoleniowych realizowanych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-644/11/AL Opodatkowanie podatkiem VAT usług szkoleniowych realizowanych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych realizowanych jako jednostka objęta systemem oświaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2011 r. Nr IBPP1/443-644/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. z siedzibą w X zwana dalej Spółką prowadzi działalność gospodarczą obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa PKWiU 7022Z, analiz technicznych PKWiU 7120B oraz szkoleń PKWiU 8559B.

Spółka posiada zaświadczenie nr XXX z dnia 27 listopada 2007 r. wydane przez Wiceprezydenta Miasta o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Zaświadczenie zostało wydane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i stanowi podstawę prowadzenia CKU jako placówki kształcenia ustawicznego wymienionej w art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Spółka uzyskuje przychody ze szkoleń organizowanych przez wyodrębnioną placówkę kształcenia ustawicznego nazwaną CKU.

Tematyka i zakres szkoleń obejmuje szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego.

Szkolenia zawodowe mają na celu uzupełnianie wiedzy i podnoszenie posiadanych kwalifikacji uczestników. Między innymi obejmują one następujące tematy: Przegląd systemu zarządzania, Audit wewnętrzny, Proces zakupów, Praktyczne MBA, Zarządzanie reklamacjami, Mechanizmy rekrutacji i selekcji pracowników, Biznesplan, Negocjacje, itp.

Należy podkreślić, że wpisana do rejestru Placówka Kształcenia Ustawicznego prowadzi działalność w zakresie kształcenia, a nie prowadzi jej w obszarze wychowania.

Szkolenia przekwalifikowania zawodowego podnoszą kompetencje i nadają dodatkowe umiejętności. Uczestnicy mają możliwość przystąpienia do egzaminu, a w przypadku pozytywnego wyniku otrzymania certyfikatu kompetencji, który dodatkowo potwierdza ich wiedzę i umiejętności. Uzyskane certyfikaty i kompetencje w ramach tych szkoleń pomagają beneficjentom w przekwalifikowaniu, zmianie pracy, czy zawodu. Znajdują się w tej grupie szkolenia Auditor wiodący, Auditor wewnętrzny, Specjalista i Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością według obowiązujących norm ISO.

Powyżej opisana działalność prowadzona jest dla podmiotów prywatnych, jak również dla podmiotów sektora publicznego (jednostki samorządu terytorialnego, szpitale, uczelnie wyższe).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż Spółka jest Wnioskodawcą w zakresie wykonywanych czynności przez nią samą, ponieważ CKU działa w ramach struktury organizacyjnej Sp. z o.o.

Wnioskodawca odnosi się do sytuacji, w której świadczone usługi wykonywane są przez CKU na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty i przepisów wykonawczych (warunki przeprowadzania szkoleń są identyczne).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Czynności wykonywane przez CKU są czynnościami Spółki, ponieważ jest to jednostka organizacyjna działająca w strukturze Spółki.

CKU Spółki z o.o. została wpisana jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta dnia 27 listopada 2007 r. na podstawie artykułu 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Szkolenia objęte przez Spółkę wnioskiem są świadczone przez CKU.

Szkolenia świadczone przez Spółkę w ramach CKU zawiera poniższa lista:

1.

(...),

(...),

112.

(...).

Powyższe szkolenia (seminaria i kursy) prowadzone są w formie pozaszkolnej zgodnie z procedurą CKU (należy przyjąć, że wszystkie szkolenia przygotowywane, wykonywane i dokumentowane są według jednakowych zasad).

Poniżej zamieszczono listę szkoleń, które zakończone są egzaminami:

1.

(...),

(...),

29.

(...).

Zleceniodawcami dla Spółki w obszarze prowadzenia szkoleń są: osoby fizyczne nieprowadzące działalności, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki prawa handlowego, fundacje, jednostki samorządu terytorialnego i podległe im jednostki organizacyjne oraz podmioty realizujące projekty finansowane ze środków budżetu państwa.

Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie odpowiedzi dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla prowadzonych przez niego w formach pozaszkolnych szkoleń zawodowych i przekwalifikowania dla dorosłych w zależności od źródła finansowania szkoleń w podziale na finansowanie ze środków prywatnych i publicznych (środki budżetu państwa).

Oferta usługi szkoleniowej obejmuje przygotowanie i przekazanie materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie szkolenia oraz wystawienie zaświadczeń uczestnictwa, a w przypadku szkoleń zakończonych egzaminem przeprowadzenie egzaminu, sprawdzenie wyników, wystawienie certyfikatu.

Do zawarcia umowy dochodzi poprzez akceptację przez Zleceniodawcę warunków oferty wystawionej przez Spółkę - czyli wystawienie zlecenia.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie egzaminów i wydawanych certyfikatów, Wnioskodawca traktuje je jako jeden z elementów świadczonych szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia prowadzone dla podmiotów prywatnych przez Spółkę posiadającą placówkę kształcenia ustawicznego, która działa tylko w zakresie kształcenia, a nie działa w zakresie wychowania i jest wymieniona w artykule 2 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) są opodatkowane podatkiem od towarów i usług stawką podstawową.

Zdaniem Wnioskodawcy opierając się na przepisie artykułu 43 ustęp 1 punkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, że zwolnione są usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

wnioskuje, iż w związku z posiadaniem Placówki Kształcenia Ustawicznego (zwanego CKU) powołanej zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi, która prowadzi działalność tylko w zakresie kształcenia nie spełnia warunków wymienionych w artykule 43 ustęp 1 punkt 26 Ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie wypełnia łącznego warunku działalności w zakresie kształcenia i wychowania. Spółka uważa, że tym samym świadczone przez nią usługi edukacyjne na rzecz firm i osób prywatnych podlegają opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

* są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie

* są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa PKWiU 7022Z, analiz technicznych PKWiU 7120B oraz szkoleń PKWiU 8559B.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki działa CKU.

Wnioskodawca posiada zaświadczenie nr XXX z dnia 27 listopada 2007 r. wydane przez Wiceprezydenta Miasta o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Zaświadczenie zostało wydane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i stanowi podstawę prowadzenia CKU jako placówki kształcenia ustawicznego wymienionej w art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty.

Spółka uzyskuje przychody ze szkoleń organizowanych przez wyodrębnioną placówkę kształcenia ustawicznego tj. CKU. CKU prowadzi działalność w zakresie kształcenia.

Zleceniodawcami dla Spółki w obszarze prowadzenia szkoleń są: osoby fizyczne nieprowadzące działalności, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki prawa handlowego, fundacje, jednostki samorządu terytorialnego i podległe im jednostki organizacyjne oraz podmioty realizujące projekty finansowane ze środków budżetu państwa.

Tematyka i zakres szkoleń obejmuje szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego.

Szkolenia zawodowe mają na celu uzupełnianie wiedzy i podnoszenie posiadanych kwalifikacji uczestników.

Szkolenia przekwalifikowania zawodowego podnoszą kompetencje i nadają dodatkowe umiejętności. Uczestnicy mają możliwość przystąpienia do egzaminu, a w przypadku pozytywnego wyniku, otrzymania certyfikatu kompetencji, który dodatkowo potwierdza ich wiedzę i umiejętności. Uzyskane certyfikaty i kompetencje w ramach tych szkoleń pomagają beneficjentom w przekwalifikowaniu, zmianie pracy, czy zawodu.

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach CKU przeprowadził 112 szkoleń oraz 28 szkoleń zakończonych egzaminami.

Oferta usługi szkoleniowej obejmuje przygotowanie i przekazanie materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie szkolenia oraz wystawienie zaświadczeń uczestnictwa, a w przypadku szkoleń zakończonych egzaminem przeprowadzenie egzaminu, sprawdzenie wyników, wystawienie certyfikatu.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie usługi edukacyjne realizowane w ramach wyszczególnionych we wniosku szkoleń również tych zakończonych egzaminem oraz wydaniem ceryfikatu (jako integralnych elementów przeprowadzanych szkoleń), są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia, to korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl