IBPP1/443-643/09/MS - Czynsz dzierżawny otrzymany od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe a obrót gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-643/09/MS Czynsz dzierżawny otrzymany od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe a obrót gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy czynsz dzierżawny otrzymany od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe stanowi dla Gminy obrót w podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy czynsz dzierżawny otrzymany od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe stanowi dla Gminy obrót w podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe czynsz dzierżawny z tytułu dzierżawy obwodów łowieckich zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo Łowieckie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynsz dzierżawny otrzymany od Starostwa Powiatowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe stanowi dla Wnioskodawcy obrót w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymany czynsz dzierżawny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Umowy dzierżawy z kołami łowieckimi zawiera Starostwo Powiatowe i Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe i to na nich ciąży obowiązek naliczenia pobierania podatku od towarów i usług z tytułu dzierżawy obwodów łowieckich a Wnioskodawca nie jest stroną w cywilnoprawnej umowie. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 2 pkt 6 ww. ustawy określono, iż pod pojęciem towarów należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wydzierżawianie obwodów łowieckich regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku Łowieckiego.

Obwody łowieckie wydzierżawiają, na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz właściwej izby rolniczej:

1.

obwody łowickie leśne - dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,

2.

obwody łowieckie polne - starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej,

3.

obwody łowieckie znajdujące się na terenie więcej niż jednego powiatu - starosta powiatu, na terenie którego znajduje się największa część obwodu łowieckiego (art. 29 ust. 1 ww. ustawy).

4.

Dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako wydzierżawiający obwody łowieckie leśne oraz starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej jako wydzierżawiający obwody łowieckie polne - zawierają umowy z kołami łowieckimi jako dzierżawcami na dzierżawę tych obiektów. Przy czym zgodnie z art. 29a ust. 3 ustawy - Prawo łowieckie w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące dzierżawy.

Natomiast zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 cyt. ustawy - Prawo łowieckie wydzierżawiający obowiązany jest rozliczyć otrzymany czynsz dzierżawny między nadleśnictwami i gminami (ust. 1). Nadleśnictwu przypada czynsz odpowiadający powierzchni państwowych gruntów leśnych, a gminom - odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu łowieckiego (ust. 2).

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że wydzierżawianie leśnych obwodów łowieckich przez Dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz wydzierżawianie polnych obwodów łowieckich przez Starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, dokonywane jest w oparciu o umowy cywilnoprawne, gdzie stroną stosunku prawnego świadczącą przedmiotowe usługi dzierżawy na rzecz kół łowieckich są odpowiednio Dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Starosta.

Zatem na wskazanych podmiotach a nie na Wnioskodawcy (który nie świadczy przedmiotowych usług dzierżawy), jak prawidłowo stwierdzono we wniosku, ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przedmiotowych usług dzierżawy.

W konsekwencji odnosząc się do wskazanej we wniosku kwestii przekazania Wnioskodawcy przez Starostę i Dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe czynszów z tytułu świadczonych przez te podmioty usług dzierżawy polnych i leśnych obwodów łowieckich wynikający z przepisów z art. 31 ust. 1 i 2 cyt. ustawy - Prawo łowieckie, stwierdzić należy, że z uwagi na to, iż Wnioskodawca nie świadczy przedmiotowych usług dzierżawy przekazane przez te podmioty czynsze nie stanowią należności za świadczenie usług.

Jednocześnie przekazanie środków pieniężnych (wynikające z rozliczenia przez Starostę i Dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe czynszów z tytułu świadczonych usług dzierżawy) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż pieniądz jako środek płatniczy nie jest towarem i nie mieści się w zakresie powołanej definicji ustawowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymany od Starosty i Dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe czynsz dzierżawny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl