IBPP1/443-637/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-637/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych realizowanych przez Wnioskodawcę jako wykonawcę świadczonych przez niego jako jednostka objęta systemem oświaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tut organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych realizowanych przez Wnioskodawcę jako wykonawcę, świadczonych przez niego jako jednostka objęta systemem oświaty.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 września 2012 r. Nr IBPP1/443-637/12/ES.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako placówka kształcenia ustawicznego, w ramach jednego z kierunków działalności Spółki Wnioskodawca realizuje szkolenia (głównie z zakresu szkoleń psychologicznych) o różnym charakterze. Czasami są to szkolenia mające na celu podwyższanie kwalifikacji zawodowych i przekwalifikowania zawodowego, jednakże bardzo często uczestnicy szkoleń nie szkolą się w ramach swoich zawodów lecz w celu nabywania wiedzy ogólnej (Wnioskodawca nie ma informacji w jakim celu chcą ją spożytkować).

Wnioskodawca posiada wpis jako jednostka kształcenia ustawicznego, co oznacza że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w ramach posiadanego wpisu korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 niezależnie od celu szkolenia i sposobów finansowania.

2.

Czy w przypadku gdy na pytanie nr 1 odpowiedź będzie negatywna Wnioskodawca w ramach bezpośredniego wykonawstwa, wykonując usługi szkoleniowe ma prawo stosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 przy spełnieniu przesłanek wynikających z tego przepisu opisanych tak jak we własnym stanowisku poniżej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1:

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się z podatku VAT 26) usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

29.

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W zakresie zwolnienia określonego w pkt 26 wchodzi działalność wymienionych w tym przepisie jednostek realizujących generalnie cele publiczne, nawet gdy sama jednostka nie jest jednostką publiczną lecz prywatną w zakresie szeroko rozumianego kształcenia i szkolenia. Wnioskodawca w jednym z zakresów swojej działalności posiada wpis jako instytucja szkoleniowa C. jako placówka kształcenia ustawicznego. Oznacza to, że w myśl tego przepisu Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że realizując każdy typ szkolenia bez względu na fakt czy służy on kształceniu zawodowemu czy też nie jeżeli tylko realizowanemu celowi szkoleniowemu można przypisać cele publiczne Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia przedmiotowego w VAT określonego w pkt 26.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2:

Analiza przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 wskazuje iż zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Oznacza to, iż zarówno z przepisów polskich jak i przepisów unijnych wynika iż w tym przepisie dla zastosowania zwolnienia muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

W odróżnieniu od pkt 26 status jednostki szkolącej nie ma znaczenia,

2.

W odróżnieniu od pkt 26 ma znaczenie charakter szkolenia - musi ono służyć kształceniu zawodowemu lub przekwalifikowaniu zawodowemu,

3.

W przypadku spełniania ww. dwóch przesłanek niezależnie musi być spełniona w celu zastosowania zwolnienia jedna z poniższych przesłanek wymienionych w pkt a do c:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - co oznacza, że formy i zasady szkolenia muszą być uregulowane w przepisach rangi ustawy, rozporządzenia lub umowy międzynarodowej, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją - co oznacza że na dane szkolenie lub grupę szkoleń jednostka szkoląca musi posiadać akredytację, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych - a z rozporządzenia wynika że wystarczy finansowanie w wartości przynajmniej 70% - i w tym zakresie nie ma znaczenia czy dofinansowanie zostało przekazane pierwszemu wykonawcy czy też podwykonawcy, jeżeli spełniają przesłanki wymienione w pkt 1 do 3.

Kwestia finansowania oznacza także zdaniem Wnioskodawcy, że jeżeli uczestnikiem szkolenia jest uczestnik którego przysłała instytucja finansowana ze środków publicznych a uczestnik kształci się w związku z wykonywanym zawodem lub przekwalifikowaniem zawodowym to spełniona jest przesłanka zasad finansowania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2012 r. Wnioskodawca sformułował stanowisko do pytania 2:

W przypadku gdy na pierwsze pytanie Wnioskodawca otrzyma negatywną odpowiedź wtedy jego zdaniem Wnioskodawca w ramach bezpośredniego wykonawstwa, wykonując usługi szkoleniowe ma prawo stosować zwolnienie opisane w art. 43 ust. 1 pkt 29 pod warunkiem, że spełniona będzie jedna z następujących przesłanek:

a.

Wnioskodawca wykonywać będzie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - przy czym chodzi tutaj o wykonywanie tych usług zgodnie z przepisem ustawy lub rozporządzenia przy spełnieniu zawartych w tych przepisach form i zasad kształcenia, lub

b.

Wnioskodawca wykonywać będzie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, jeżeli na konkretne szkolenie uzyska akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

Wnioskodawca wykonywać będzie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych, lub

d.

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, z zastrzeżeniem, iż te usługi będą niezbędne do świadczenia podstawowej usługi szkoleniowej zgodnie z zapisem ust. 17 do ww. przepisu czyli usługi "towarzyszące" usłudze zwolnionej szkoleniowej:

1.

są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. ł pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o V AT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. -w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu podkreślić należy, iż nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

* są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie

* są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako placówka kształcenia ustawicznego, w ramach jednego z kierunków działalności, realizuje szkolenia (głównie z zakresu szkoleń psychologicznych) o różnym charakterze. Czasami są to szkolenia mające na celu podwyższanie kwalifikacji zawodowych i przekwalifikowania zawodowego, jednakże bardzo często uczestnicy szkoleń nie szkolą się w ramach swoich zawodów lecz w celu nabywania wiedzy ogólnej (Wnioskodawca nie ma informacji w jakim celu chcą ją spożytkować).

Wnioskodawca posiada wpis jako jednostka kształcenia ustawicznego, co oznacza że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy szkolenia w ramach posiadanego wpisu korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 niezależnie od celu szkolenia i sposobu finansowania.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 199 lr. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające

uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające

uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Natomiast od dnia 1 września 20ł2 r. definicja kształcenia ustawicznego została zawarta w przepisie art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z wniosku nie wynika by Wnioskodawca był jednostką wyszczególnioną w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT realizująca usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zatem nie można uznać by realizowane przez niego usługi szkoleniowe mogły korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepisy prawa stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, jako usługi w zakresie kształcenia, w ramach jednostki objętej systemem oświaty objęte są zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż realizując każdy typ szkolenia jako jednostka objęta systemem oświaty, bez względu na to czy służy on szkoleniu zawodowemu czy też nie, ma prawo do zwolnienia przedmiotowego w VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wobec pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, zgodnie z wolą Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie nr 2 jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl