IBPP1/443-635/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-635/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu - Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Europejskie Spotkania Folklorystyczne"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "Europejskie Spotkania Folklorystyczne ".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie z programu "Kultura 2007-2013" na realizację projektu "Europejskie Spotkania Folklorystyczne". Projekt ten dotyczy zorganizowania cyklu wydarzeń kulturalnych w formie koncertów, pokazów i wystaw. W ramach przewidzianych działań w budżecie uwzględnione są koszty organizacji imprez (wynajem scen, nagłośnienia, etc), koszty noclegu i wyżywienia artystów, koszty transportu personelu projektowego na spotkania robocze, wynagrodzenia dla personelu, koszty prowadzenia biura (zakup materiałów biurowych, media, itp.), zakup sprzętu w postaci laptopów oraz koszty promocji (wydruk materiałów, serwis www, nagranie i emisja materiałów audio-wizualnych, artykuły w prasie lokalnej. W powyższej sytuacji nie występuje żadna sprzedaż ze strony Wnioskodawcy, gdyż ww. projekt ma służyć bezpłatnemu świadczeniu usług na rzecz beneficjentów ostatecznych projektów.W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż w odniesieniu do czynności podatkowej podmiotem rozliczającym się jest Starostwo Powiatowe, które posiada NIP i obsługuje Powiat.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w ww. sytuacji Wnioskodawca, ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w projekcie "Europejskie Spotkania Folklorystyczne" w ramach Programu "Kultura 2007-2013" Wnioskodawca ma obowiązek płacić podatek VAT przy zakupie towarów i usług przewidzianych w projekcie bez możliwości odzyskania tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 i 21 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, promocji powiatu.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe, powiatu i starostwa powiatowego również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości Powiatu podmiotowość Starostwa Powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat wystąpił o dofinansowanie z programu "Kultura 2007-2013" na realizację projektu "Europejskie Spotkania Folklorystyczne". Projekt ten dotyczy zorganizowania cyklu wydarzeń kulturalnych w formie koncertów, pokazów i wystaw. W ramach przewidzianych działań w budżecie uwzględnione są koszty organizacji imprez (wynajem scen, nagłośnienia, etc), koszty noclegu i wyżywienia artystów, koszty transportu personelu projektowego na spotkania robocze, wynagrodzenia dla personelu, koszty prowadzenia biura (zakup materiałów biurowych, media, itp.), zakup sprzętu w postaci laptopów oraz koszty promocji (wydruk materiałów, serwis www, nagranie i emisja materiałów audio-wizualnych, artykuły w prasie lokalnej).

Ponadto z treści wniosku wynika, że w ramach realizacji projektu nie będzie występować żadna sprzedaż ze strony Wnioskodawcy, gdyż ww. projekt ma służyć bezpłatnemu świadczeniu usług na rzecz beneficjentów ostatecznych projektów. Zatem projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl