IBPP1/443-631/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-631/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ Nr IBPP1/443-631/08/AS z dnia 2 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina R. S. jako beneficjent Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), priorytet 3, działanie 3.5, poddziałanie 3.5.1, zrealizowała w okresie od 16 września 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. projekt pod nazwą "Dobudowa gimnazjum wraz z salą gimnastyczną do budynku wielofunkcyjnego w R. B.". Zakup towarów i usług dokonany przez Gminę R. S. w ramach realizowanego zadania nie jest związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.Po zrealizowaniu przedmiotowego zadania, współfinansowanego ze środków ZPORR, Gmina nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności opodatkowanej związanej z projektem. Gmina jest nadal właścicielem budynków szkoły i sali gimnastycznej, użytkowane są one jednak przez Gimnazjum w R. B. i są zarządzane przez Dyrektora tej placówki oświatowej. Gimnazjum nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi w ogóle działalności opodatkowanej tym podatkiem. Przedmiotowa interpretacja jest wymagana celem przedłożenia w małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w K. jako wyjaśnienie w badaniu możliwości odzyskania przez Gminę R. S. podatku VAT, zapłaconego w fakturach dotyczących projektu, a który był kosztem kwalifikowanym. W uzupełnieniu z dnia 8 lipca 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż zadania własne Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej. Gmina jako organ prowadzący szkoły na swoim terenie w ramach przedmiotowego projektu wybudowała budynek dla Gimnazjum w R. B. i oddała go temu podmiotowi w bezpłatne użytkowanie. Gimnazjum jest szkołą publiczną i jest wobec Gminy podmiotem podległym, a nadzór nad użytkowaniem budynku szkoły sprawuje Dyrektor Gimnazjum, któremu funkcję tę powierza Wójt Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych, jako beneficjent Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), priorytet 3, działanie 3.5, poddziałanie 3.5.1, zrealizowała w okresie od 16 września 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. projekt pod nazwą "Dobudowa gimnazjum wraz z salą gimnastyczną do budynku wielofunkcyjnego w R. B.". W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca wskazał również, iż mienie powstałe w wyniku realizacji tego projektu pozostanie dalej własnością Wnioskodawcy, jednak oddane zostanie w bezpłatne użytkowane Gimnazjum, które jest szkołą publiczną. Nadzór nad użytkowaniem budynku sprawuje Dyrektor Gimnazjum, któremu funkcję tę powierza Wójt Gminy. Gimnazjum nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi w ogóle działalności opodatkowanej tym podatkiem. Gmina nie wykonuje i nie zamierza prowadzić działalności opodatkowanej związanej z projektem.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, sprawy edukacji publicznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu pn. "Dobudowa gimnazjum wraz z salą gimnastyczną do budynku wielofunkcyjnego w R. B." podmiotowi, który te zadania Gminy wykonuje, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec tego przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz Gimnazjum w R. B. w bezpłatne używanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu pn. "Dobudowa gimnazjum wraz z salą gimnastyczną do budynku wielofunkcyjnego w R. B." nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl