IBPP1/443-628/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-628/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania otrzymanej od Gminy rekompensaty z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy - jest:

* prawidłowe w zakresie wskazania, że otrzymywana od Gminy rekompensata, która stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT,

* prawidłowe w zakresie wskazania, że stawka podatku VAT dla ww. usług wynosić będzie 8%, stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT,

* prawidłowe w zakresie wskazania, że przedmiotowe usługi należy udokumentować fakturami stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania otrzymanej od Gminy rekompensaty z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.

Wniosek został uzupełniony pismem z 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-628/13/ES z 1 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu z dnia 10 października 2013 r.):

Wnioskodawca jest podmiotem ze stuprocentowym udziałem Gminy i prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych. Wykonuje ją m.in. w zakresie wywozu i unieszkodliwiania odpadów, zimowego i letniego utrzymania dróg, utrzymania zieleni, świadczenia usług w zakresie gospodarki odpadami, usług remontowo-budowlanych, gospodarki zielenią, zarządzania cmentarzami.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 24 czerwca 1993 r.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 listopada 2012 r. Wnioskodawcy powierzono wykonywanie części obowiązkowego zadania własnego gminy utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.

Na podstawie ww. uchwały Wnioskodawca w dniu 2 stycznia 2013 r. zawarł z Gminą umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Przedmiotem tego zlecenia jest przede wszystkim objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami, nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, prowadzenie selektywnego zbierania odpadów, zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie przygotowania i przeprowadzania przetargów oraz zawieranie umów na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami, przygotowanie i przekazanie do właściwych organów rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Są to zatem usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.11), usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (38.12), usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.21), usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych (38.22).

Z tytułu świadczenia usług objętych ww. umową Wnioskodawca będzie otrzymywał od gminy rekompensatę, która obejmować będzie wszystkie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia ww. usług, w tym wydatki na przygotowanie i przeprowadzenie przetargów oraz wydatki na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych przez podmioty wykonujące te usługi na podstawie umów zawartych z Wnioskodawcą. Wysokość rekompensaty odpowiadać będzie sumie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów własnych na wykonanie usług objętych ww. umową obejmujących koszty bezpośrednie w tym osobowe, materiałowe i inne, np. koszty związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych, koszty wydziałowe oraz odpowiednią część kosztów ogólnozakładowych ustalanych według zasad określonych w obowiązujących przepisach o rachunkowości oraz innych kosztów i wydatków poniesionych w związku z wykonywaniem usług określonych w ww. umowie, w szczególności opłat i obciążeń publiczno-prawnych, z wyłączeniem podatku dochodowego od osób prawnych innych podatków, które zostały przez Wnioskodawcę odliczone lub zostały mu zwrócone. Przedmiotowe usługi w zakresie zadań publicznych realizowane będą wyłącznie w oparciu o umowę zawartą z gminą, a gmina będzie rekompensowała Wnioskodawcy 100 procent poniesionych wydatków; rekompensata stanowić będzie zatem zapłatę za świadczone przez Wnioskodawcę usługi publiczne w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, obejmować będzie także zwrot wydatków za usługi zlecone przez Wnioskodawcę innym podmiotom (np. w wyniku przetargu). Otrzymywana rekompensata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę, w szczególności nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 października 2013 r.):

1. Czy kwota rekompensaty należnej Wnioskodawcy od gminy będzie stanowić obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

2. W razie udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy dla ww. usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy należy zastosować 8% stawkę podatku od towarów i usług (VAT).

3. Jaki dokument Wnioskodawca ma wystawić dla gminy w celu rozliczenia należnej rekompensaty.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 10 października 2013 r.):

Pytanie 1.: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca będzie otrzymywał od gminy rekompensatę, która stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne, a więc będzie stanowiła obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Pytanie 2.: Usługi świadczone w ramach zawartej przez Wnioskodawcę z gminą umowy, za wykonanie których Wnioskodawca otrzymywać będzie od gminy rekompensatę są usługami w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w tym w szczególności są to: usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.11), usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (38.12), usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.21), usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych (38.22). Wyżej wymienione usługi zostały zamieszczone w załączniku nr 3 do ustawy o podatku VAT, stosownie zaś do art. 146a pkt 2 tej ustawy stawka podatku dla tych usług wynosi 8%.

Pytanie 3.: zgodnie z art. 106 ustawy o podatku VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ustawy. Otrzymana przez Wnioskodawcę rekompensata jest zapłatą za wykonane usługi na rzecz gminy, które to usługi świadczone są odpłatnie, a zatem przedmiotowe usługi należy udokumentować fakturami stosownie do wyżej powołanego art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie wskazania, że otrzymywana od gminy rekompensata, która stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT,

* prawidłowe w zakresie wskazania, że stawka podatku VAT dla ww. usług wynosić będzie 8%, stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT,

* prawidłowe w zakresie wskazania, że przedmiotowe usługi należy udokumentować fakturami stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że na podstawie uchwały Rady Miejskiej z 29 listopada 2012 r. Gmina powierzyła Wnioskodawcy (czynnemu zarejestrowanemu podatnikowi VAT) obowiązek wynikający z zakresu zadań własnych Gminy, dotyczący utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.

Na podstawie ww. uchwały Wnioskodawca w dniu 2 stycznia 2013 r. zawarł z Gminą umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Są to usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.11), usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (38.12), usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (38.21), usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych (38.22), a także usługi obejmujące czynności administracyjne związane z podstawowymi ww. usługami.

Z tytułu świadczenia usług objętych ww. umową Wnioskodawca będzie otrzymywał od gminy rekompensatę, która obejmować będzie wszystkie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia ww. usług. Otrzymywana rekompensata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę, w szczególności nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów trzecich.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy kwota rekompensaty należnej Wnioskodawcy od gminy będzie stanowić obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc wyżej przedstawiony stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą występuje świadczenie wzajemne, gdyż Wnioskodawca zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej został zobowiązany do świadczenia usług utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy, za które to świadczenie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Odnosząc się do powyższego wskazać należy zatem, że realizowane czynności w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy noszą znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadania własnego gminy, ale wykonuje te czynności jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT na rzecz gminy, za które to usługi otrzymuje wynagrodzenie. A zatem pomiędzy płatnością, którą otrzymuje Wnioskodawca w postaci rekompensaty od Gminy, a świadczeniem na rzecz Gminy, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie. Z uwagi na powyższe rekompensata, którą otrzymuje Wnioskodawca stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymywana od gminy rekompensata, która stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia czy dla ww. usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy należy zastosować 8% stawkę podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego wynika, że w ramach usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wnioskodawca świadczy usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11), usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12), usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21), usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22).

Odnośnie powyższego należy zauważyć, że jak stanowi przepis art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - w świetle art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano pod pozycją:

* 143 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (symbol PKWiU 38.11.1),

* 144 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (symbol PKWiU 38.11.2),

* 146 usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1),

* 148 usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia (PKWiU 38.21.10.0),

* 149 usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21.2),

* 150 usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22.19.0).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11), usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12), usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21), usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22).

Należy zauważyć, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 2008 w grupowaniu 38.11 wymienione zostały usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne, w grupowaniu 38.12 - usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych, w grupowaniu 38.21 - usługi związane z obróbką i usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, a w grupowaniu 38.22 - usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że jeśli świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.11, 38.12, 38.21 i 38.22 są wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, to są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż skoro wymienione usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zostały zamieszczone w załączniku nr 3 do ustawy o podatku VAT, to stawka podatku VAT dla ww. usług wynosić będzie 8%, stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się również do kwestii jaki dokument ma wystawić dla gminy w celu rozliczenia należnej rekompensaty.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak już ustalono w niniejszej interpretacji, rekompensata, którą otrzymuje Wnioskodawca stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca (zarejestrowany czynny podatnik VAT) jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT na rzecz Gminy - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, dokumentującej wyświadczone na rzecz Gminy usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, z które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci rekompensaty.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymana przez Wnioskodawcę rekompensata jest zapłatą za wykonane usługi na rzecz gminy, które to usługi świadczone są odpłatnie, a zatem przedmiotowe usługi należy udokumentować fakturami stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Jak wynika bowiem z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ zauważa, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl