IBPP1/443-628/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-628/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), oraz pismem z dnia 18 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT do sprzedaży wyrobu medycznego - protezy kończyny dolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT do sprzedaży wyrobu medycznego - protezy kończyny dolnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 czerwca 2008 r. oraz pismem z dnia 18 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako autoryzowany dystrybutor niemieckiej firmy M. B. wprowadził do obrotu na rynku polskim wyrób medyczny protezy kończyny dolnej.

Wyrób medyczny protezy kończyny dolnej został zarejestrowany i wprowadzony do obrotu na terenie UE, przez jego wytwórcę firmę M. B. w Niemczech w 2006 r.

Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż wyrobu medycznego protezy kończyny dolnej 7% stawką VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając wyrób medyczny protezy kończyny dolnej z 7% stawką VAT, Wnioskodawca może powoływać się na załącznik numer 3 poz. 101 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. art. 41.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest, że wyrób medyczny protezy kończyny dolnej powinien być sprzedawany ze stawką VAT 7%.

Proteza kończyny dolnej jest wyrobem medycznym spełniającym wymogi definicji wyrobu medycznego w myśl ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z dokumentem "deklaracja zgodności" z dnia 31 sierpnia 2005 r., wyrób protezy kończyny dolnej jest wyrobem medycznym zaliczonym do klasy I, dopuszczony jest do obrotu na terytorium UE, spełnia wymogi europejskiej dyrektywy 93/42/EWG oraz posiada znak CE. Wyrób protezy kończyny dolnej nie jest zarejestrowany w Polsce w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych ponieważ zgodnie z art. 54 ustawy o wyrobach Medycznych z 20 kwietnia 2004 r. zgłoszenie tego produktu nie jest wymagane.

Wnioskodawca jest w posiadaniu certyfikatów:

1.

EG Certyfikat 93/42 EWG

2.

DIN EN ISO 9001:2000

3.

EU DECLARATION OF CONFORMITY.

W załączniku numer 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. brak pozycji za wyjątkiem pozycji 101 według której można sklasyfikować produkt protezy kończyny dolnej jako wyrób medyczny sprzedawany ze stawką VAT 7%. Z uwagi na powyższe oraz fakt, iż proteza kończyny dolnej jest wyrobem medycznym Wnioskodawca uważa, iż sprzedaż tego wyrobu z 7% stawką VAT jest zgodna z prawem. Dopuszcza się ww. wyrób do obrotu i do używania na terytorium RP.

Wyrób protezy kończyn dolnych posiada nr PKWiU 33.10.17-90.90 nadany przez Urząd Statystyczny w Łodzi w dniu 29 kwietnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Jak wynika z ust. 2 cyt. wyżej artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, została wskazana dostawa towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 33.10.17:

* sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane

* z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako autoryzowany dystrybutor niemieckiej firmy M. B. wprowadził do obrotu na rynku polskim wyrób medyczny protezy kończyny dolnej. Wyrób protezy kończyn dolnych posiada nr PKWiU 33.10.17-90.90 nadany przez Urząd Statystyczny w Łodzi w dniu 29 kwietnia 2008 r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wyrób medyczny protezy kończyny dolnej posiadający nr PKWiU 33.10.17-90.90 (protezy innych części ciała, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane) należy zaklasyfikować do towarów, które zostały wymienione w poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Tym samym, dostawa wyrobu medycznego - protezy kończyny dolnej na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 101 załącznika nr 3 tejże ustawy, podlega opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl