IBPP1/443-6/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-6/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne będące wynagrodzeniem za osiągnięcie przez kontrahentów określonego poziomu zakupów oraz za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy dodatkowych usług mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne będące wynagrodzeniem za osiągnięcie przez kontrahentów określonego poziomu zakupów oraz za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy dodatkowych usług mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-6/10/MS z dnia 15 marca 2010 r. oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz C. P. Sp. z o.o. (C. - odbiorca) dostaw towarów, które następnie są sprzedawane w sieci sklepów odbiorcy.

W omawianym zakresie podstawą współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i C. jest umowa ramowa długoterminowej współpracy gospodarczej (umowa ramowa).

Umowa ramowa w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i odbiorcą. W szczególności przewiduje szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji towarów, czy premie pieniężne.

Zgodnie z zapisami umowy ramowej Wnioskodawca zobowiązał się do przyznania C. premii pieniężnej (premia) z tytułu i pod warunkiem dokonania przez odbiorcę, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy) określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy.

Do tej pory, dla celów rozliczeń VAT wskazanych powyżej zdarzeń, C. wystawiała Wnioskodawcy faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Innymi słowy do tej pory zarówno Wnioskodawca jak i C. traktowały wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT świadczone przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że w przeszłości C. dwukrotnie zwracała się do właściwego dla niej organu podatkowego z wnioskiem o wydanie tzw. wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT otrzymywanych premii pieniężnych (m.in. premii otrzymywanych od Wnioskodawcy). W dwóch interpretacjach (interpretacji z dnia 12 lipca 2005 r. nr oraz interpretacji z dnia 7 sierpnia 2007 r. nr) wydanych w odpowiedzi na przedmiotowe wnioski Naczelnik P. M. Urzędu Skarbowego w W. (organ) potwierdził prawidłowość schematu rozliczeń VAT stosowanego przez strony umowy ramowej. W szczególności organ potwierdził, że premie pieniężne otrzymywane przez C. (czyli także premie wypłacane przez Wnioskodawcę) powinny być dla celów VAT traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez C. na rzecz swoich dostawców (czyli także na rzecz Wnioskodawcy).

Wnioskodawca informuje, że 1 lutego 2008 r. zwrócił się z wnioskiem o interpretację indywidualną w sprawie zaistniałego stanu faktycznego. Decyzją z dnia 13 maja 2008 r. nr IBPP2/443-132/08/ASz Minister Finansów działający przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania premii pieniężnych oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług w zmian za premie pieniężne. W tym miejscu Wnioskodawca informuje, iż postanowienia umowy łączącej Wnioskodawcę z kontrahentem, zawierające zapisy o premiach pieniężnych oraz postanowienia art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy VAT nie uległy zmianie w stosunku do stanu poprzedniego, jednakże w ostatnich interpretacjach organów podatkowych w tym Izby Skarbowej w Warszawie z lipca bieżącego roku (znak: IPP-P2/443-346/09-2/BM) oraz Bygdoskiej Izby Skarbowej z dnia 10 czerwca 2009 r. (nr ITPP2/443-169a/09/EŁ) zmieniono całkowicie stanowisko w stosunku do otrzymanego przez Wnioskodawcę. Zgodnie z aktualnie obowiązującą linią orzecznictwa czynność otrzymywania premii nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Wnioskodawca oraz kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Faktury dokumentują zakupy usług związane tylko z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z zawartymi umowami ramowymi bądź umowami współpracy handlowej nabywcy dokonują czynności związanych ze zwiększeniem poziomu sprzedaży Wnioskodawcy.

Podstawowe czynności Wnioskodawca wymienia na przykładzie dwóch znaczących odbiorców C. P. Sp. z o.o. W.:

* promowanie produktów Wnioskodawcy poprzez dostarczone prospekty i materiały reklamowe w ilościach uzgodnionych z odbiorcą. Współpraca w zakresie promowania produktów Wnioskodawcy i wspierania istniejących poprzez organizowanie wspólnych kampanii reklamowych, prezentację towarów, oraz zapewnienie odpowiedniego wyszkolenia sprzedawców,

* - prowadzenie specjalnych akcji reklamowych według zasad określonych odrębnymi umowami, zawierającymi zasady partycypacji w kosztach prowadzonych przez C. akcji handlowych, promocyjnych i reklamowych,

* - zapewnienie odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych sprzedaży niezbędnych do umożliwienia klientom dobrania właściwych dla nich towarów oraz zademonstrowania ich jakości, kompletności i funkcjonowania,

* - przeprowadzenie szkoleń sprzedawców sieci C. w celu zapoznania ich z właściwościami sprzedawanych towarów,

* - przygotowanie ekspozycji i prezentacji dostarczanych towarów w punktach sprzedaży C.

P. Sp. z o.o. W.:

* usługi informacji marketingowej MIS - tj. udostępnienie dostawcy analiz sprzedaży poszczególnych artykułówgrup artykułów towarów z podziałem na dowolne okresy i regiony, przedstawianie trendów w sprzedaży poszczególnych artykułówgrup artykułów w odniesieniu do poprzednich okresów z uwidocznieniem regionalnych różnic. Celem powyższych analiz jest pomoc dla Wnioskodawcy w efektywniejszym planowaniu produkcji.

W zakresie posiadanych symboli PKWiU Wnioskodawca oświadcza, iż nie posiada ustalonych symboli PKWiU.

Obowiązek świadczenia usług wyżej przedstawionych wynika z zawartych umów z odbiorcami. Umowy regulują również zasady wypłaty wynagrodzenia - premia za świadczone usługi. Wysokość i częstotliwość wypłat określona jest w załącznikach do umów. Wypłata premii dla sieci C. od roku 2010 ustalona jest w okresach kwartalnych, natomiast dla sieci P. i pozostałych sieci w okresach miesięcznych bądź też kwartalnych. Potwierdzenie działań wynikających z umowy dla np. sieci P. przesyłane są w okresach miesięcznych pocztą e-mail.

Z zawartych umów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika zależność pomiędzy udzieleniem premii oraz zrealizowaniem poziomu zakupów a przyznaną wielkością premii.

Premie wyliczane dla sieci C. są w oparciu o progi, natomiast dla sieci P. i innych naliczane są w stałym procencie od zrealizowanego obrotu.

Podstawa naliczenia premii tj. wielkość obrotów jest ustalana i przesyłana przez odbiorcę a akceptowana przez Wnioskodawcę na podstawie zrealizowanych w danym okresie faktur sprzedaży i% marży.

W przypadku braku sprzedaży w danym okresie premia nie jest naliczana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 marca 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od kontrahentów faktur VAT dokumentujących wypłacone premie pieniężne za uzyskanie pułapu obrotów oraz promowanie i reklamowanie towarów.

Wątpliwości w powyższym zakresie, powstały po stronie Wnioskodawcy w związku z nowym w stosunku do poprzednich stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych) w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych przyznawanych z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjenta premii określonej ilości transakcji zakupu. Zgodnie z tym stanowiskiem tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków w zakresie VAT zarówno po stronie beneficjanta premii jak również podmiotu ją wypłacającego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 marca 2010 r.), premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a wystawione przez C. i P. oraz inne sieci faktury VAT stanowią podstawę dla Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z opisu przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów na rzecz C. P. Sp. z o.o., które następnie są sprzedawane w sieci sklepów odbiorcy.

W omawianym zakresie podstawą współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i C. jest umowa ramowa długoterminowej współpracy gospodarczej.

Umowa ramowa w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i odbiorcą. W szczególności przewiduje szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji towarów, czy premie pieniężne.

Zgodnie z zapisami umowy ramowej Wnioskodawca zobowiązał się do przyznania C. premii pieniężnej z tytułu i pod warunkiem dokonania przez odbiorcę, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy) określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy.

Zgodnie z zawartymi umowami ramowymi bądź umowami współpracy handlowej nabywcy dokonują czynności związanych ze zwiększeniem poziomu sprzedaży Wnioskodawcy.

Podstawowe czynności Wnioskodawca wymienia na przykładzie dwóch znaczących odbiorców C. P. Sp. z o.o. W.:

* promowanie produktów Wnioskodawcy poprzez dostarczone prospekty i materiały reklamowe w ilościach uzgodnionych z odbiorcą. Współpracę w zakresie promowania produktów Wnioskodawcy i wspierania istniejących poprzez organizowanie wspólnych kampanii reklamowych, prezentację towarów, oraz zapewnienie odpowiedniego wyszkolenia sprzedawców,

* prowadzenie specjalnych akcji reklamowych według zasad określonych odrębnymi umowami, zawierającymi zasady partycypacji w kosztach prowadzonych przez C. akcji handlowych, promocyjnych i reklamowych,

* zapewnienie odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych sprzedaży niezbędnych do umożliwienia klientom dobrania właściwych dla nich towarów oraz zademonstrowania ich jakości, kompletności i funkcjonowania,

* przeprowadzenie szkoleń sprzedawców sieci C. w celu zapoznania ich z właściwościami sprzedawanych towarów,

* przygotowanie ekspozycji i prezentacji dostarczanych towarów w punktach sprzedaży C.

P. Sp. z o.o. W.:

* usługi informacji marketingowej MIS- tj. udostępnienie dostawcy analiz sprzedaży poszczególnych artykułówgrup artykułów towarów z podziałem na dowolne okresy i regiony, przedstawianie trendów w sprzedaży poszczególnych artykułówgrup artykułów w odniesieniu do poprzednich okresów z uwidocznieniem regionalnych różnic. Celem powyższych analiz jest pomoc dla Wnioskodawcy w efektywniejszym planowaniu produkcji.

Obowiązek świadczenia przedmiotowych usług wynika z zawartych umów z odbiorcami. Umowy regulują również zasady wypłaty wynagrodzenia - premia za świadczone usługi. Wysokość i częstotliwość wypłat określona jest w załącznikach do umów. Wypłata premii dla sieci C. od roku 2010 ustalona jest w okresach kwartalnych, natomiast dla sieci P. i pozostałych sieci w okresach miesięcznych bądź też kwartalnych. Potwierdzenie działań wynikających z umowy dla np. sieci P. przesyłane są w okresach miesięcznych pocztą e-mail.

Z zawartych umów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika zależność pomiędzy udzieleniem premii oraz zrealizowaniem poziomu zakupów a przyznaną wielkością premii.

Premie wyliczane dla sieci C. są w oparciu o progi, natomiast dla sieci P. i innych naliczane są w stałym procencie od zrealizowanego obrotu.

Podstawa naliczenia premii tj. wielkość obrotów jest ustalana i przesyłana przez odbiorcę a akceptowana przez Wnioskodawcę na podstawie zrealizowanych w danym okresie faktur sprzedaży i% marży.

W przypadku braku sprzedaży w danym okresie premia nie jest naliczana.

Z powyższego wynika, iż premie pieniężne są udzielane nabywcom (odbiorcom) w zamian za osiągnięcie przez nich określonego pułapu obrotów w danym okresie oraz wykonanie dodatkowych świadczeń w zakresie promocji towarów (promowanie produktów Wnioskodawcy, prowadzenie specjalnych akcji handlowych, promocyjnych i reklamowych, zapewnienie odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych sprzedaży, przeprowadzenie szkoleń sprzedawców, przygotowanie ekspozycji i prezentacji dostarczanych towarów w przypadku C. P. Sp. z o.o.) oraz świadczenia usług informacji marketingowej MIS w przypadku P. Sp. z o.o.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał również, że obowiązek świadczenia usług wyżej przedstawionych wynika z zawartych umów z odbiorcami. Umowy regulują również zasady wypłaty wynagrodzenia - premia za świadczone usługi.

Zatem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami został zawarty stosunek zobowiązaniowy na mocy którego jedna strona transakcji zobowiązana jest do wykonania określonych czynności na rzecz drugiej strony, za które to czynności przewidziana jest należna zapłata nazwana premią pieniężną. Strony łączy tym samym stosunek prawny wiążący się ze świadczeniem wzajemnym.

Zatem zobowiązanie kontrahenta wynikające z zawartej umowy do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy wskazanych czynności powoduje, że zachowanie takie spełnia przesłanki do uznania go za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a wypłacona przez Wnioskodawcę premia stanowi wynagrodzenie za świadczenie tej usługi i powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, świadczenie usług przez Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy winno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez kontrahenta w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane-w części dotyczącej tych czynności, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej tę czynność nie podlega odliczeniu.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku cytowane wyżej przepisy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) oraz art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie ograniczają jednak prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od odbiorcy faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Tut. organ w przedmiotowej interpretacji uznał bowiem, że czynności wykonywane przez nabywców (odbiorców) na rzecz Wnioskodawcy są świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT i powinny być opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług oraz udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego stwierdza, że kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT a faktury dokumentują zakupy usług związane tylko z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z tym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od kontrahentów z tytułu udzielonych im premii pieniężnych, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl