IBPP1/443-596/10/MS - Obowiązki gminy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-596/10/MS Obowiązki gminy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 23 czerwca 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 września (data wpływu 22 września 2010 r.) oraz pismem z dnia 1 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie stwierdzenia:

* kto powinien posiadać status podatnika podatku od towarów i usług Gmina czy Urząd Miejski - jest prawidłowe,

* czy Gminie zostanie nadany nowy numer NIP, który będzie umieszczać na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT oraz czyim numerem NIP należy posługiwać się w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS - jest prawidłowe,

* czy Gmina, której zostanie nadany nowy numer NIP będzie korzystała ze zwolnienia w 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów na rzecz ludności w wysokości 20.000 zł - jest nieprawidłowe,

* czy Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup każdej kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* kto powinien posiadać status podatnika podatku od towarów i usług Gmina czy Urząd Miejski,

* czy Gminie zostanie nadany nowy numer NIP, który będzie umieszczać na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT oraz czyim numerem NIP należy posługiwać się w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS,

* czy Gmina, której zostanie nadany nowy numer NIP będzie korzystała ze zwolnienia w 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów na rzecz ludności w wysokości 20.000 zł,

* czy Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup każdej kasy fiskalnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-596/10/MS z dnia 8 września 2010 r. oraz pismem z dnia 1 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina za pośrednictwem Urzędu Miejskiego zawiera umowy cywilnoprawne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Gmina jako osoba prawna, będąca jednostką samorządu terytorialnego szczebla podstawowego, nie ma własnych struktur organizacyjnych, stąd nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu, który jest jej aparatem pomocniczym, o czym stanowi art. 33 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z tym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Miejski jako jednostka organizacyjna obsługująca Gminę. Na wszystkich dokumentach w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczeń z ZUS oraz dokumentach podatkowych VAT sporządzanych jak i otrzymywanych, a także składanych deklaracjach VAT-7 podaje się nazwę i NIP Urzędu Miejskiego. Wnioskodawca dodaje również, że Urząd prowadzi ewidencję obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej. Ewidencją objęte są usługi najmu stanowisk na targowiskach, dzierżawa gruntów zabudowanych, opłaty za ksero oraz sprzedaż dzienników budowy i tablic informacyjnych.

Gmina rozpocznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników w trakcie 2010 r.

Gmina złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które Gmina będzie zamierzała stosować do ewidencjonowania.

Do wniosku o odliczenie od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej (kas rejestrujących), dołączony zostanie oryginał faktury potwierdzającej zakup przez Gminę kasy rejestrującej (kas rejestrujących) wraz z dowodem zapłaty całej należności za tą kasę rejestrującą (kasy rejestrujące).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kto powinien posiadać status podatnika podatku od towarów i usług; Gmina czy Urząd Miejski.

Czy Gminie zostanie nadany nowy numer NIP, który będzie umieszczać na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT.

Czyim numerem NIP należy posługiwać się w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS.

Czy Gmina, której zostanie nadany nowy numer NIP będzie korzystała ze zwolnienia w 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów na rzecz ludności w wysokości 20.000 zł.

Czy Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup każdej kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.

Natomiast art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 wyżej wymienionego przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę status podatnika podatku od towarów i usług powinna posiadać Gmina. Urząd Miejski powinien wyrejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług poprzez złożenie dokumentu VAT-Z.

Z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tak więc Gmina, powinna zarejestrować się jako podatnik VAT, składając deklarację VAT-R oraz zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 w celu nadania Gminie nowego numeru NIP, którym posługiwać się będzie na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT.

Według art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają nie tylko podatnicy a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych".

W związku z tym, iż NIP Urzędu nie zostaje wykreślony oznacza to, że Urząd Miejski może nadal nim się posługiwać. Zatem jako zakład pracy, będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i płatnikiem składek ZUS powinien posługiwać się wyłącznie numerem NIP Urzędu Miejskiego.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r. Jednakże zwolnienie to obowiązuje jedynie do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych.

Stanowi o tym § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina jako podatnik rozpoczynający sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kas fiskalnych w przypadku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu w obowiązującym terminie. Niezbędne będzie również złożenie zawiadomienia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania, przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się w zakresie stwierdzenia:

* kto powinien posiadać status podatnika podatku od towarów i usług Gmina czy Urząd Miejski - za prawidłowe,

* czy Gminie zostanie nadany nowy numer NIP, który będzie umieszczać na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT oraz czyim numerem NIP należy posługiwać się w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS - za prawidłowe,

* czy Gmina, której zostanie nadany nowy numer NIP będzie korzystała ze zwolnienia w 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów na rzecz ludności w wysokości 20.000 zł - za nieprawidłowe,

* czy Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup każdej kasy fiskalnej - za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zadanych przez Wnioskodawcę pytań w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne.

Urząd jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, w żadnym zaś przypadku Urząd.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że status podatnika podatku VAT posiada Gmina, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii złożenia deklaracji VAT-R przez Gminę oraz możliwości wyrejestrowania Urzędu Gminy poprzez złożenie dokumentu VAT-Z stwierdzić należy:

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie natomiast do art. 96 ust. 6 ww. ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w deklaracjach VAT-7 składanych organowi podatkowemu w części identyfikującej podatnika podawano nazwę i NIP Urzędu Miejskiego, tj. "Urząd Miejski w C.-D." i NIP nadany temuż Urzędowi. Taki stan rzeczy wynikał z faktu, że zgłoszenia rejestracyjnego do VAT dokonał Urząd Miasta, który wystąpił z wnioskiem o nadanie numeru NIP i taki numer uzyskał.

Powyższe wynikało z faktu wątpliwości interpretacyjnych w zakresie spraw związanych z rejestracją organów samorządu terytorialnego dla celów identyfikacji podatkowej i podatku VAT i niejednolitą praktyką organów podatkowych.

Jednakże nie ulega wątpliwości, że ww. rozliczenia w podatku VAT są rozliczeniami Gminy - jako podatnika (jak wskazano wyżej Urząd Miasta jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy Gminie). Konsekwentnie przyjąć należy, że zgłoszenia rejestracyjnego do VAT dokonała Gmina, jednak w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów podatku VAT błędnie wskazano podatnika, tj. Urząd Miasta zamiast Gminę, co wymaga korekty.

Skoro bowiem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności w rozumieniu ustawy o VAT jest wyłącznie Gmina, to na Gminie ciąży obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji oraz składania deklaracji dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług.

Gmina winna zatem złożyć korektę zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to - jak już wskazano powyżej - podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie mającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Tak jak na podatnikach ciąży obowiązek zarejestrowania się w przypadkach określonych ściśle przepisami ustawy, tak samo ciąży na nich obowiązek powiadomienia organu podatkowego o zakończeniu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednakże zauważyć należy, iż przepis art. 96 ust. 6 ww. ustawy dotyczący obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, również jednoznacznie odwołuje się do podatnika, o którym mowa w art. 15.

Jak wykazano wyżej, Gmina nie zaprzestała wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, natomiast Urząd Miasta nigdy takich czynności nie wykonywał.

Tym samym stwierdzić należy, iż Urząd Miasta nie jest podmiotem uprawnionym do złożenia dokumentu VAT-Z, tj. zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków, płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, podmioty te również otrzymują NIP.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do powołanego już przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie to zostało utrzymane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. poprzez zapis w § 12 ust. 1 pkt 12, który stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stwierdzono już w niniejszej interpretacji urząd gminy jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

W konsekwencji podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Miasta (Gminy).

Zatem zgodnie z powołanym już art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług podlega obowiązkowi ewidencyjnemu (jest obowiązana do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego celem otrzymania numeru identyfikacji podatkowej).

W świetle powyższego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług Gmina powinna stosować NIP nadany Gminie. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd dotyczące czynności przypisanych prawnie Gminie lub wystawiane w związku z dostawą lub świadczeniem usług na rzecz Gminy powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Gminy.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem Urząd Gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Urząd Gminy jest więc zakładem pracy dla pracowników samorządowych i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. W związku z powyższym Urząd jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Gminy, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.

W świetle powyższego Urząd Miasta powinien utrzymać swój dotychczasowy numer NIP dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS).

Natomiast Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną będąca podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej swojej działalności wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP dotyczące czynności przypisanych prawnie Gminie, powinna sygnować własnym numerem NIP (odrębnym od numeru NIP Urzędu Gminy dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne -ZUS) nadanym jej zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina powinna złożyć zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 w celu nadania jej numeru NIP, którym posługiwać się będzie na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT należało uznać za prawidłowe.

Prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy, że Urząd Miasta winien utrzymać swój dotychczasowy numer NIP dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z kolei, jak wynika z art. 111 ust. 8 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do treści § 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Natomiast jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji stwierdzone już zostało, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną.

Ponadto stwierdzono, że mimo, iż w deklaracjach VAT-7 składanych organowi podatkowemu w części identyfikującej podatnika podawano nazwę i NIP Urzędu Miejskiego, to nie ulega wątpliwości, że ww. rozliczenia w podatku VAT są rozliczeniami Gminy - jako podatnika (jak bowiem wskazano Urząd Miasta jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy Gminie).

Jednocześnie z przestawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Gmina za pośrednictwem Urzędu Miejskiego zawiera umowy cywilnoprawne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a Urząd prowadzi ewidencję obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej. Ewidencją objęte są usługi najmu stanowisk na targowiskach, dzierżawa gruntów zabudowanych, opłaty za ksero oraz sprzedaż dzienników budowy i tablic informacyjnych.

Mając na uwadze powyższe, w związku z postanowieniami art. 111 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że prowadzona dotychczas przez Urząd Miasta ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników jest ewidencją obrotu i podatku należnego Gminy na rzecz tych podmiotów.

W sytuacji dokonania korekty zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku VAT, poprzez wskazanie Gminy jako podatnika VAT zamiast Urzędu Miasta, Gmina nie stanie się tym samym podatnikiem rozpoczynającym sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż przedmiotową sprzedaż już prowadzi za pośrednictwem Urzędu Miasta i sprzedaż ta jest ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących.

W konsekwencji w tej sytuacji nie mają zastosowania postanowienia § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących odnoszące się do podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r.

Prowadzona dotychczas przez Urząd Miasta ewidencja obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być kontynuowana z wykorzystaniem kas rejestrujących. Przy czym z uwagi na dokonaną korektę zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R Gminy i złożenie przez Gminę zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 konieczne będzie odpowiednie przeprogramowanie kas rejestrujących celem wprowadzenia danych identyfikacyjnych Gminy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina jako podatnik rozpoczynający w 2010 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, należało uznać za nieprawidłowe.

Kwestię prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących reguluje art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Przepisem art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia sposobu, warunków i trybu odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadków, warunków i trybu zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz innych przypadków naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujących konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzegania przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

W oparciu o powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W myśl § 2 ust. 2 powołanego rozporządzenia kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu zakupu kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym, a podatkiem naliczonym, o którym mowa w art. 86 ustawy. (...).

Natomiast treść § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. (...)

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Uwzględniając treść powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, iż skorzystanie przez podatnika z prawa do odliczenia części kwot wydatkowanych z tytułu zakupu kas rejestrujących, możliwe jest jedynie po spełnieniu łącznie warunków określonych przez ustawodawcę. Należy jednak podkreślić, że prawo do odliczenia wydatków poniesionych z tytułu zakupu kas dotyczy wyłącznie tych kas, które zostały zgłoszone do użytkowania przez podatnika na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (powstania obowiązku).

Przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Oznacza to, że kolejne kasy, nabyte po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania, nie uprawniają podatnika do skorzystania z ustanowionej ulgi. Odnosi się to także do sytuacji, w której podatnik dokonuje rozszerzenia działalności, w związku z czym instalowane są nowe kasy, które są kasami nabytymi już po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania lub w sytuacji nabycia kas w celu wymiany starych modeli na nowe.

W niniejszej interpretacji stwierdzone zostało, że Gmina nie jest podatnikiem rozpoczynającym sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż przedmiotową sprzedaż już prowadzi za pośrednictwem Urzędu Miasta i sprzedaż ta jest ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Gminie, jako podatnikowi, który już ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, nie będzie przysługiwała ulga w postaci odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kolejnych kas rejestrujących i nie zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kas fiskalnych w przypadku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia:

* kto powinien posiadać status podatnika podatku od towarów i usług Gmina czy Urząd Miejski - jest prawidłowe,

* czy Gminie zostanie nadany nowy numer NIP, który będzie umieszczać na wystawianych i otrzymywanych fakturach VAT oraz czyim numerem NIP należy posługiwać się w zakresie rozliczeń podatku dochodowego i składek ZUS - jest prawidłowe,

* czy Gmina, której zostanie nadany nowy numer NIP będzie korzystała ze zwolnienia w 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów na rzecz ludności w wysokości 20.000 zł - jest nieprawidłowe,

* czy Gmina będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup każdej kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl