IBPP1/443-595/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-595/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy na potrzeby placówki oświatowej urządzenia zawierającego skaner, drukarkę oraz moduł do transmisji danych cyfrowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy na potrzeby placówki oświatowej urządzenia zawierającego skaner, drukarkę oraz moduł do transmisji danych cyfrowych

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać dostaw urządzenia zawierającego skaner, drukarkę oraz moduł do transmisji danych cyfrowych dla placówki oświatowej. Urządzenie to będzie wykorzystywane przez szkołę jako urządzenie skanujące karty z danymi zawierającymi ocenę i frekwencję uczniów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo przy dostawie ww. urządzenia zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowanie dostawy urządzenia zawierającego w sobie opcje skanera, drukarki i modułu do przesyłania danych cyfrowych powinno podlegać takiej samej stawce VAT (0%), co opodatkowanie wymienionych oddzielnie tych urządzeń, w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przeznaczeniem tego urządzenia będzie skanowanie danych zawierających ocenę i frekwencję uczniów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jednak przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W myśl ust. 13 tegoż artykułu opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, czyli:

* jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

* drukarki,

* skanery,

* urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),

* urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Ponadto zgodnie art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a), stosuje stawkę 0% pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Dostawca obowiązany jest też przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla podmiotów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w zakres sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT w wysokości 22%.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Urządzenie wielofunkcyjne (zawierające skaner, drukarkę oraz moduł do transmisji danych cyfrowych), którego dotyczy zapytanie, nie zostało wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku VAT. A zatem nie jest spełniona już pierwsza z przesłanek warunkujących możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku w wysokości 0% przy dostawie tego towaru.

Mając na uwadze powyższe oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego urządzenia wielofunkcyjnego (zawierającego skaner, drukarkę oraz moduł do transmisji danych cyfrowych) dla placówki oświatowej będzie podlegała, niezależnie od spełnienia warunków wynikających z postanowień zawartych w art. 83 ust. 14 pkt 1 oraz ust. 15 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl