IBPP1/443-593/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-593/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismami z 2 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) i z 16 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udziału w przychodach ze sprzedaży biletów komunikacji pasażerskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udziału w przychodach ze sprzedaży biletów komunikacji pasażerskiej.

Wniosek uzupełniono pismem z 2 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 24 września 2013 r. nr IBPP1/443-593/13/AW oraz pismem z 16 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (MZK) powołany został przez Radę Miasta w 1996 r. jako zakład budżetowy, następnie Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 października 2008 r. przekształcono go w jednostkę budżetową pod dotychczasową nazwą. Urząd Skarbowy nadał NIP oraz GUS dnia 18 grudnia 2008 r. nadał numer identyfikacyjny REGON (rodzaj przeważającej działalności: wg PKD 2004 to 7513Z, wg PKD 2007 to 8413Z). Potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego o numerze identyfikacji podatkowej wydane było przez Naczelnika Urzędu Skarbowego dnia 31 grudnia 2008 r.

MZK jest więc jednostką organizacyjną ujętą w strukturze Gminy i realizuje zadania własne Gminy między innymi: planuje rozwój transportu zbiorowego, projektuje linie komunikacyjne, organizuje przetargi jako zamawiający w celu wyłonienia wykonawców usług przewozowych, zawiera umowy na przewozy pasażerskie, zajmuje się dystrybucją i sprzedażą biletów komunikacyjnych itp.

Faktyczny przedmiot działania to organizacja komunikacji miejskiej w mieście oraz innych gminach na podstawie zawartych umów i porozumień.

Między innymi zawarta została w dniu 4 grudnia 2012 r. umowa pomiędzy Kolejami a Miastem (na rzecz MZK) w sprawie wspólnej realizacji zadań dotyczących połączeń autobusowo-trolejbusowych oraz kolejowych. Umowa dotyczy funkcjonowania wspólnego systemu taryfowo-biletowego. Emitentem biletów są Koleje. Dystrybucję biletów prowadzą zarówno Koleje jak też MZK. MZK sprzedaje bilety " XXX" na rzecz Kolei wyłącznie w systemie zapłaty gotówkowej poprzez 10 automatów biletowych zlokalizowanych na peronach kolejowych w mieście. Wg zapisu pkt 4 paragrafu 5 umowy z dnia 4 grudnia 2012 r. MZK przelewa całą gotówkę za zakupione przez pasażerów bilety na konto bankowe Kolei natomiast wystawia fakturę na kwotę udziału w przychodach. MZK wystawiał fakturę na kwotę udziału stanowiącą 19,2% sprzedaży netto biletów "XXX" (czyli wspólnych). Zgodnie z przepisami ustawy VAT udział w przychodach Wnioskodawca opodatkował 23% podatkiem VAT. Natomiast bilety, których emitentem jest MZK sprzedaje z naliczonym podatkiem 8%. Wnioskodawca stosuje 8% skalę podatkową zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy VAT wg PKWiU poz. 155 49,31 - transport lądowy pasażerski miejski i podmiejski.

W piśmie z 2 października 2013 r. podano ponadto, że MZK jest nieposiadającą osobowości prawnej jednostką budżetową Miasta. Powołana ona została na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 31 października 2008 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT dla podatku od towarów i usług oraz miesięcznie składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca wykonując zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego Miasta planuje, zarządza oraz organizuje publiczny transport zbiorowy. Jako jednostka organizacyjna ujęta w strukturze Gminy realizując zadania Gminy planuje rozwój transportu, organizuje przetargi jako zamawiający w celu wyłonienia wykonawców usług przewozowych, zajmuje się dystrybucją biletów komunikacyjnych, zawiera umowy.

Między innymi zawarta została w dniu 4 grudnia 2012 r. umowa pomiędzy Kolejami a Miastem (na rzecz MZK) w sprawie wspólnej realizacji zadań dotyczących połączeń autobusowo trolejbusowych oraz kolejowych pomiędzy Miastem K. a Miastem T.

Przedmiotem umowy jest ustalenie zasad emisji, dystrybucji i rozliczeń związanych z realizacją systemu taryfowo-biletowego zwanego Taryfą Y.

Taryfa Y jest częścią taryfy przewozowej Kolei. Umowa dotyczy funkcjonowania wspólnego systemu taryfowo-biletowego.

1. Wspólny system obejmuje tzw. "bilety XXX", które są własnością Kolei, Koleje są ich emitentem, MZK sprzedaje bilety wspólne, " XXX", które opodatkowane są 8% podatku VAT (PKWiU 49.31) wyłącznie w 10 automatach biletowych. Po zakończonej miesięcznej sprzedaży przychód ze sprzedaży wspólnych biletów "XXX" w automatach MZK przelewa na rachunek bankowy Kolei. Koleje zliczają wszystkie przychody uzyskane ze sprzedaży wspólnych biletów XXX, zarówno sprzedanych przez siebie jak i sprzedane przez MZK. Od tej łącznej sprzedaży netto wyliczany jest 19,2% udział w sprzedaży i nanoszony na fakturę dla Kolei wystawianą przez MZK. Do udziału w sprzedaży netto (biletów XXX) obecnie Wnioskodawca dolicza 23% podatek VAT. "XXX" bilety uprawniają pasażerów do korzystania z przewozu pasażerskiego w: pociągach Kolei na wyznaczonych trasach oraz w autobusach, trolejbusach, które świadczą usługi komunikacji miejskiej na terenie Miasta na zlecenie MZK. Pasażer po odbytej podróży w pociągu może przesiąść się bezpośrednio, w dopuszczalnym okresie czasowym, do autobusu bądź do trolejbusu świadczącego usługę komunikacji miejskiej (tylko na terenie Miasta) na zlecenie MZK.

2. Pasażer nabywając bilet nabywa usługę komunikacji pasażerskiej świadczoną zarówno przez Koleje jak i przez MZK.

3. Udział w przychodach ze sprzedaży biletów "XXX" stanowi 19,2% sprzedaży wszystkich biletów "XXX", zarówno sprzedanych przez MZK, jak też przez Koleje w ich punktach sprzedaży. Bilety uprawniają do korzystania z usług przewozowych.

4. MZK dokonuje sprzedaży biletów pasażerom w imieniu i na rzecz zarówno Kolei jak też na rzecz MZK, gdyż pasażerowie mogą korzystać za nie z usługi przewozu świadczonej przez Koleje, jak też usługi przewozu w autobusach i trolejbusach zlecanych przez MZK.

5. Kwota udziału jaką otrzymuje MZK od Kolei nie jest wymieniona w umowie jako wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów na rzecz Kolei, pomimo iż właścicielem biletów są Koleje.

6. Kwota udziału jaką MZK otrzymuje od Kolei jest kwotą wyliczaną z tytułu sprzedaży biletów wspólnych uprawniających do korzystania z usług komunikacji pasażerskiej świadczonych zarówno przez Koleje jak też przez MZK.

W piśmie z dnia 16 października 2013 r. Wnioskodawca podał, że zgodnie z punktem 17 § 3 umowy zawartej 4 grudnia 2012 r. pomiędzy Kolejami a Miastem (na rzecz MZK): "MZK nie jest uprawnione do wystawiania na żądanie klienta faktury VAT dokumentującej dokonanie sprzedaży biletu XXX. Podmiotem uprawnionym do wystawiania na żądanie klienta faktury VAT dokumentującej sprzedaż biletów są Koleje za pośrednictwem swojego Biura obsługi Klienta".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 2 października 2013 r.):

Czy udział w przychodach ze sprzedaży wspólnych biletów "XXX" komunikacji pasażerskiej zbiorowej należy opodatkowywać 23% stawką podatku VAT gdy wiadomo, że sprzedawane bilety uprawniają do korzystania z usług komunikacji pasażerskiej, zbiorowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeanalizowaniu zapisów ustawy o VAT uważa on, iż udział w przychodach ze sprzedaży wspólnych biletów "XXX" komunikacji pasażerskiej zbiorowej należy opodatkowywać 8% stawką podatku VAT, gdyż przychody te dotyczą usługi komunikacji pasażerskiej, zbiorowej a w umowie zawartej między Kolejami a MZK nie ma jednoznacznego określenia, że udział w przychodach ze sprzedaży ww. biletów stanowi wynagrodzenie, prowizję czy jakąś rekompensatę za czynności sprzedaży.

W poz. 155 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (symbol PKWiU 49.31) opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8% (do 31 grudnia 2013 r.).

Do wystawionych faktur z mylnie naliczoną 23% stawką podatku VAT należy wystawić faktury korygujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 tej ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 powołanej ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 155 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono PKWiU 49.31 - Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski.

Należy nadmienić, że według art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W tym celu wykorzystuje się klasyfikację zawartą w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 4 grudnia 2012 r. została zawarta umowa pomiędzy Kolejami a Miastem (na rzecz MZK) w sprawie wspólnej realizacji zadań dotyczących połączeń autobusowo-trolejbusowych oraz kolejowych. Umowa dotyczy funkcjonowania wspólnego systemu taryfowo-biletowego. Emitentem biletów są Koleje. Dystrybucję biletów prowadzą zarówno Koleje jak też MZK. MZK sprzedaje bilety " XXX" na rzecz Kolei wyłącznie w systemie zapłaty gotówkowej poprzez 10 automatów biletowych zlokalizowanych na peronach kolejowych w mieście. Wg umowy MZK przelewa całą gotówkę za zakupione przez pasażerów bilety na konto bankowe Kolei natomiast wystawia fakturę na kwotę udziału w przychodach. MZK wystawiał fakturę na kwotę udziału stanowiącą 19,2% sprzedaży netto biletów "XXX" (czyli wspólnych).

MZK jest nieposiadającą osobowości prawnej jednostką budżetową Miasta i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT dla podatku od towarów i usług oraz miesięcznie składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca wykonując zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego Miasta planuje, zarządza oraz organizuje publiczny transport zbiorowy. Jako jednostka organizacyjna ujęta w strukturze Gminy realizując zadania Gminy planuje rozwój transportu, organizuje przetargi jako zamawiający w celu wyłonienia wykonawców usług przewozowych, zajmuje się dystrybucją biletów komunikacyjnych, zawiera umowy.

Przedmiotem umowy z dnia 4 grudnia 2012 r. zawartej pomiędzy Kolejami a Miastem jest ustalenie zasad emisji, dystrybucji i rozliczeń związanych z realizacją systemu taryfowo-biletowego zwanego Taryfą Y. Taryfa Y jest częścią taryfy przewozowej Kolei. Umowa dotyczy funkcjonowania wspólnego systemu taryfowo-biletowego. Obejmuje on "bilety XXX", które są własnością Kolei, Koleje są ich emitentem, MZK sprzedaje bilety wspólne, " XXX", które opodatkowane są 8% podatku VAT (PKWiU 49.31) wyłącznie w 10 automatach biletowych. Po zakończonej miesięcznej sprzedaży przychód ze sprzedaży wspólnych biletów "XXX" w automatach MZK przelewa na rachunek bankowy Kolei. Koleje zliczają wszystkie przychody uzyskane ze sprzedaży wspólnych biletów XXX, zarówno sprzedanych przez siebie jak i sprzedane przez MZK. Od tej łącznej sprzedaży netto wyliczany jest 19,2% udział w sprzedaży i nanoszony na fakturę dla Kolei wystawianą przez MZK.

Pasażer nabywając bilet nabywa usługę komunikacji pasażerskiej świadczoną zarówno przez Koleje jak i przez MZK.

Udział w przychodach ze sprzedaży biletów "XXX" stanowi 19,2% sprzedaży wszystkich biletów "XXX", zarówno sprzedanych przez MZK, jak też przez Koleje w ich punktach sprzedaży. Bilety uprawniają do korzystania z usług przewozowych.

MZK dokonuje sprzedaży biletów pasażerom w imieniu i na rzecz zarówno Kolei jak też na rzecz MZK, gdyż pasażerowie mogą korzystać za nie z usługi przewozu świadczonej przez Koleje, jak też usługi przewozu w autobusach i trolejbusach zlecanych przez MZK.

Kwota udziału jaką otrzymuje MZK od Kolei nie jest wymieniona w umowie jako wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów na rzecz Kolei, pomimo iż właścicielem biletów są Koleje. Kwota udziału jaką MZK otrzymuje od Kolei jest kwotą wyliczaną z tytułu sprzedaży biletów wspólnych uprawniających do korzystania z usług komunikacji pasażerskiej świadczonych zarówno przez Koleje jak też przez MZK.

Zgodnie z punktem 17 § 3 umowy zawartej 4 grudnia 2012 r. pomiędzy Kolejami a Miastem (na rzecz MZK): "MZK nie jest uprawnione do wystawiania na żądanie klienta faktury VAT dokumentującej dokonanie sprzedaży biletu XXXgo. Podmiotem uprawnionym do wystawiania na żądanie klienta faktury VAT dokumentującej sprzedaż biletów są Koleje za pośrednictwem swojego Biura obsługi Klienta".

W przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że Wnioskodawca (MZK) dokonuje sprzedaży biletów na świadczone przez siebie usługi transportu lądowego pasażerskiego, które - zgodnie z przytoczonymi wyżej regulacjami - opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Procentowy udział wypłacany przez Koleje na rzecz Wnioskodawcy jest zatem zapłatą za sprzedaż biletów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że udział w przychodach ze sprzedaży wspólnych biletów "XXX" komunikacji pasażerskiej zbiorowej należy opodatkowywać 8% stawką podatku VAT, gdyż przychody te dotyczą usługi komunikacji pasażerskiej, zbiorowej - uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) stanowi, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W związku z powyższym należy również zgodzić się z Wnioskodawcą, że w zaistniałym stanie faktycznym faktury wystawione zostały z mylnie naliczoną 23% stawką podatku VAT i że wobec tego należy wystawić faktury korygujące.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl