IBPP1/443-581/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-581/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup usług audytu prawnego oraz wyceny spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup usług audytu prawnego oraz wyceny spółki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPBI/2/423-663/09/BG, IBPP1/443-581/09/MS z dnia 3 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Większościowy udziałowiec (80%) Urząd Miejski działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. Nr 118, poz. 561) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzonej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należnych do Skarbu Państwa, zleci przeprowadzenie audytu prawnego oraz wyceny Spółki. Faktury za wyżej wymienione usługi będą wystawione na Spółkę, a Miasto planuje podpisać umowę z Wnioskodawcą, w której wskaże Wnioskodawcę jako stronę ponoszącą koszty ww. usług (koszty prywatyzacji). Zbycie udziałów ma na celu znalezienie inwestora, który zapewni Wnioskodawcy dalsze funkcjonowanie i uzyskiwanie przychodów.

Ponadto uzupełniono wniosek o następujące informacje:

a.

zlecającym wykonanie audytu oraz wyceny Spółki jest Wnioskodawca,

b.

Prezydent Miasta posiada pełnomocnictwo do sprzedaży udziałów Spółki Wnioskodawcy na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 14 lutego 2006 r.,

c.

przepisy dot. obowiązku dokonania wyceny i audytu prawnego to art. 68 oraz art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), przed zaoferowaniem do zbycia udziałów w Spółce organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zleca dokonanie analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku Spółki oraz oszacowanie wartości przedsiębiorstwa.

Urząd Miejski działając na podstawie ww. przepisów zlecił zarządowi Spółki wykonanie wyceny audytu pismem z dnia 13 maja 2009 r.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miasta zlecił Spółce wykonanie wyceny i audytu na podstawie ww. przepisów i pisma, natomiast obciążyły kosztami i wystawiły fakturę firmy, które otrzymały zlecenie od Spółki.

Podatek naliczony wynikający z faktur jest związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Kierując się zasadą ostrożności i nie posiadając na chwilę obecną interpretacji w ww. zakresie Wnioskodawca nie odliczył VAT naliczonego w fakturach dokumentujących wykonanie usług wyceny oraz audytu oraz zaliczył wartość brutto faktur do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu dla celów obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Po otrzymaniu interpretacji Spółka zweryfikuje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego oraz możliwość zaliczenia ww. kosztów do kosztów uzyskania przychodów dla celów wyliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT naliczony od ww. usług będzie podlegał odliczeniu przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest związane z wykorzystaniem usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ww. usługi służą znalezieniu inwestora, który ma zabezpieczyć źródło przychodów oraz zapewnić kontynuację wykonywania czynności opodatkowanych w związku z tym spełniają warunki ww. przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86. ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków.

Prywatyzacja natomiast, w rozumieniu ustawy, zgodnie z art. 1 ust. 2, polega na:

1. obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055),

1a) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;

2.

rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:

a.

sprzedaż przedsiębiorstwa,

b.

wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,

c.

oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

W myśl art. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce rozumie się przez to spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast przez statut, akcje, akcjonariuszy i walne zgromadzenie należy rozumieć odpowiednio umowę lub akt założycielski, udziały, wspólników i zgromadzenie wspólników.

Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przed zaoferowaniem do zbycia akcji Skarbu Państwa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa:

1.

zleca dokonanie analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki oraz oszacowanie wartości przedsiębiorstwa,

2.

może zlecić dokonanie analiz w zakresie:

a.

ustalenia stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki,

b.

oceny realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska,

c.

innym, każdorazowo określonym, jeżeli wymaga tego ochrona interesu Skarbu Państwa,

3.

może zobowiązać spółkę, w której Skarb Państwa posiada większość głosów na walnym zgromadzeniu, do wprowadzenia w jej przedsiębiorstwie zmian wynikających z wymogów ochrony środowiska, a w szczególności wynikających z analizy, o której mowa w pkt 2 lit. b.

Do określenia szczegółowych zasad w tym zakresie upoważniona została przez ustawodawcę Rada Ministrów, która rozporządzeniem z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 37, poz. 288) określiła zakres analizy spółki, sposób jej zlecania, opracowania, odbioru i finansowania oraz warunki w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia z zastrzeżeniem art. 39 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.), opracowanie analizy spółki jest finansowane:

1.

ze środków, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa;

2.

przez spółkę, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 68 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy przepisy ustawy oraz przepisy wydane na jej podstawie stosuje się odpowiednio do komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych. Określone w ustawie kompetencje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa lub organu założycielskiego wykonuje wobec prywatyzowanego przedsiębiorstwa komunalnego organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego oraz organ wykonawczy związku jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz organu stanowiącego związku jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że większościowy udziałowiec (80%) Urząd Miejski, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzonej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należnych do Skarbu Państwa, zleci przeprowadzenie audytu prawnego oraz wyceny Spółki Wnioskodawcy (art. 68 oraz art. 32 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji). Zlecającym wykonanie audytu oraz wyceny Spółki (firmom trzecim) będzie Wnioskodawca.

Faktury za wyżej wymienione usługi będą wystawione na Spółkę, a Miasto planuje podpisać umowę ze Spółką, w której wskaże Spółkę jako stronę ponoszącą koszty ww. usług. Zbycie udziałów ma na celu znalezienie inwestora, który zapewni Spółce dalsze funkcjonowanie i uzyskiwanie przychodów.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołany stan prawny wskazać należy, że zakres odliczeń przewidziany w ustawie o VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie, bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Przedmiotowy zakres odliczeń podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca dokonując, w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzonej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należnych do Skarbu Państwa, zakupu usług audytu prawnego oraz wyceny Spółki partycypuje w finansowaniu procesu prywatyzacji. Jednocześnie prywatyzacja Spółki Wnioskodawcy, mając na uwadze jej cel ekonomiczny, w ostatecznym rezultacie ma zapewnić prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanego podmiotu gospodarczego w tym kontynuowanie wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji uznać należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupione usługi audytu prawnego oraz wyceny Spółki w zakresie w jakim zakupy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że nabyte przez Wnioskodawcę usługi będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby nabyte usługi wykorzystano do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub do czynności zwolnionych od podatku) lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych została objęta odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl