IBPP1/443-579/13/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-579/13/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników w zakresie złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników w zakresie złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na telefoniczne wezwanie tut. organu w celu doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W omawianym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Z dniem 1. IX br. zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa powstanie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego składające się z dotychczasowej Medycznej Szkoły Policealnej (posiadającej NIP) oraz z nowo utworzonej Szkoły Policealnej dla Dorosłych w G. Dotychczasowa Medyczna Szkoła Policealna pełnić będzie tylko funkcję dydaktyczną (podobnie jak nowa szkoła dla dorosłych). Podatnikiem stanie się Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z nowym numerem REGON.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest nowym podmiotem powstałym z połączenia Medycznej Szkoły Policealnej i Szkoły Policealnej dla Dorosłych w G.

Medyczna Szkoła Policealna z dniem 1 września 2013 r. przestaje istnieć jako samodzielny podatnik, a podatnikiem będzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G. będzie działać na podstawie aktu założycielskiego i statutu, które stanowią załączniki uchwały Sejmiku Województwa nr.

Mienie Medycznej Szkoły Policealnej w G. staje się mieniem Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G. zostało utworzone na podstawie następujących przepisów prawnych:

* art. 18 pkt 19 lit. f ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.),

* art. 5c pkt 1, art. 58 ust. 1 i 6 oraz art. 62a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

* art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla powstającego 1.IX br. Centrum należy złożyć zgłoszenie identyfikacyjne czy aktualizacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 i 5a ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie w momencie rozpoczęcia działalności. Powstałe 1.IX br. Centrum będzie stanowiło kontynuację działalności dydaktycznej z poszerzoną ofertą edukacyjną. Wnioskodawca uważa, że należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W polskim prawie zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej.

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tzn. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie: innej osoby prawnej (osób prawnych); osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku: przekształcenia innej osoby prawnej, przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis art. 93a § 1 - w świetle art. 93a § 2 stosuje się odpowiednio do:

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

spółki kapitałowej;

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swego przedsiębiorstwa.

Z przepisu art. 93b Ordynacji podatkowej wynika, że przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Wskazane przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, regulujące kwestię następstwa prawnego na gruncie przepisów prawa podatkowego, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia należy wskazać, że przepisami regulującymi bardziej szczegółowo omawianą kwestię jest Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników z dnia 13 października 1995 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.), dalej zwana ustawą o NIP.

Według art. 2 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Stosownie do art. 2 ust. 2 i 3 cyt. ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają:

* również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków,

* także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych, obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

W myśl art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Powyższe przepisy oznaczają, ze każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, zobowiązany jest do zgłoszenia identyfikacyjnego. Podkreślić należy również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W oparciu o art. 5a ust. 1 podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej składają zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, natomiast zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, w przypadku określonym w ust. 1 podatnicy prowadzący działalność gospodarczą zgodnie z art. 9, są obowiązani dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego w celu uzupełnienia danych, w szczególności wykazu rachunków bankowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Według art. 6 ust. 1a podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

W myśl art. 6 ust. 10 płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

W świetle art. 9 ust. 1 podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

W ustawie o NIP przepis art. 12 ust. 1 reguluje sytuacje, w których dopuszcza się sukcesję numeru identyfikacji podatkowej. Zgodnie z podanym artykułem numer identyfikacji podatkowej nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Według art. 12 ust. 2 ww. ustawy o NIP w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a.

Z opisu przedstawionego w omawianym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że z dniem 1 września 2013 r. zgodnie z Uchwałą Sejmiku Województwa powstanie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G. składające się z dotychczasowej Medycznej Szkoły Policealnej (posiadającej NIP) oraz z nowo utworzonej Szkoły Policealnej dla Dorosłych w G. Dotychczasowa Medyczna Szkoła Policealna pełnić będzie tylko funkcję dydaktyczną (podobnie jak nowa szkoła dla dorosłych). Podatnikiem stanie się Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z nowym numerem REGON.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będzie nowym podmiotem powstałym z połączenia Medycznej Szkoły Policealnej w G. i Szkoły Policealnej dla Dorosłych w G.

Medyczna Szkoła Policealna w G. z dniem 1 września 2013 r. przestaje istnieć jako samodzielny podatnik, a podatnikiem będzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego G.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G. będzie działać na podstawie aktu założycielskiego i statutu, które stanowią załączniki uchwały Sejmiku Województwa nr.

Mienie Medycznej Szkoły Policealnej w G. staje się mieniem Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G.

Zgodnie z art. 5c pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w: art. 5 ust. 9, art. 6 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 7a ust. 4 i ust. 6 pkt 4, art. 7c ust. 1 pkt 4, art. 7d, art. 14 ust. 5, art. 58 ust. 6, art. 59 ust. 1 oraz art. 62 ust. 1 i 5 - wykonuje odpowiednio: rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa. Zatem w omawianym przypadku organem prowadzącym jest Sejmik Województwa....

Na podstawie art. 62a ustawy o systemie oświaty:

1. Organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3a, może je połączyć w zespół, zwany "centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego".

2. W skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe.

3. Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.

4. Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców.

Zgodnie z art. 18 pkt 19 lit. f ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących: tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Z wniosku wynika zatem, że z dniem 1 września 2013 r. Wnioskodawca przestaje istnieć jako samodzielny podmiot, a powstałe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będzie nowym podmiotem.

W związku z tym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w G. jako nowy podmiot nie będzie miało prawnej możliwości posługiwania się NIP nadanym Medycznej Szkole Policealnej w G.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu wynika, że planowane przekształcenie spowoduje powstanie nowego podmiotu, a Wnioskodawca z dniem 1 września 2013 r. przestanie istnieć. Nie jest to więc ani zmiana nazwy Wnioskodawcy czy adresu prowadzenia działalności czy też poszerzenie zakresu działalności Wnioskodawcy. Nie dochodzi tu również do następstwa podatkowego, w wyniku którego nowy podmiot mógłby przejąć NIP nadany Wnioskodawcy, nie zachodzi bowiem żaden wyjątków, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o NIP. Wręcz przeciwnie, mamy tu do czynienia z sytuacją, w której NIP Wnioskodawcy wygaśnie w związku z ustaniem Jego bytu prawnego.

W świetle powyższego brak jest podstaw prawnych do złożenia przez Wnioskodawcę takiego zgłoszenia aktualizacyjnego, które wskazywałoby na kontynuację działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie jednakże zobowiązany do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego, w którym poinformuje właściwego naczelnika urzędu skarbowego o ustaniu swojego bytu prawnego. Jest to bowiem zdarzenie wpisujące się w obowiązki wynikające z art. 9 ust. 1 ustawy o NIP. Nowy podmiot z kolei winien dokonać wszelkich obowiązków rejestracyjnych we własnym zakresie, gdyż nie będzie to kontynuacja działalności Wnioskodawcy, a NIP nadany Wnioskodawcy wygaśnie w związku z ustaniem Jego bytu prawnego.

Podsumowując w omawianej sytuacji powstanie nowy podmiot, na który nie przechodzi numer NIP nadany przekształcanemu podatnikowi Medycznej Szkole Policealnej w G.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja indywidualna nie może więc odnosić się do obowiązków podatkowych podmiotów innych niż sam Wnioskodawca.

Zatem niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie, tak więc odnosi się wyłącznie do obowiązków podatkowych Wnioskodawcy. Nie wywołuje natomiast żadnych skutków prawnopodatkowych dla nowego, odrębnego od Wnioskodawcy podmiotu, tj. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego który to podmiot, jeśli jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w swojej indywidualnej sprawie, winien złożyć odrębny wniosek, w którym opisze właściwy dla siebie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), sformułuje pytanie i własne stanowisko w sprawie oraz dokona odrębnej opłaty.

Należy również zauważyć, że organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację lub uzupełnienia dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Tym samym dołączone do wniosku lub uzupełnienia dokumenty nie są przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl