IBPP1/443-575/10/AW - Możliwość wystawiania końcowej faktury VAT o wartości zerowej ze wskazaniem towarów podlegających wydaniu w przypadku wpłaty przez kontrahenta zaliczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-575/10/AW Możliwość wystawiania końcowej faktury VAT o wartości zerowej ze wskazaniem towarów podlegających wydaniu w przypadku wpłaty przez kontrahenta zaliczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu do tut. organu 1 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania końcowej faktury VAT, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania końcowej faktury VAT, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka Akcyjna) jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Spółka oferuje klientom do sprzedaży zarówno towary będące na składzie i eksponowane w sklepach jak też meble zamawiane i dostarczane na indywidualne zamówienia klientów. Klient zobowiązany jest wpłacić zaliczkę na zakup mebli, a przed wydaniem towarów uzupełnić ją do wysokości 100% wartości zamówienia.

Zgodnie z § 5 ust. 1, § 7 ust. 1 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Spółka wystawia faktury VAT dla podmiotów gospodarczych, a także na życzenie klienta dla osób fizycznych, na sprzedany towar lub na wpłaconą zaliczkę. Każda transakcja ewidencjonowana jest za pośrednictwem kasy rejestrującej. W przypadku wpłaty zaliczki przez klienta wartością faktury VAT jest wartość wpłaconej zaliczki.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru, powinna zawierać między innymi dane dotyczące zamówienia, a w szczególności nazwę (rodzaj) towaru, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia. Zdarza się, że po przyjęciu od klienta zaliczki i wystawieniu faktury VAT na tę zaliczkę, klient zmienia decyzję co do rodzaju zamawianego produktu, a tym samym zmianie może ulec wartość całego zamówienia, przy czym nie następuje zmiana wartości wpłaconej zaliczki. W powyżej wskazanej sytuacji Spółka wystawia korektę faktury VAT, a następnie wystawia nowy dokument ze zmienionymi danymi zamówienia - zgodnie z interpretacją indywidualną Nr PO1/443-43/06/2299 z dnia 12 stycznia 2007 r.

Spółka przymierza się do zmiany systemu sprzedażowego w jednostkach detalicznych i zamierza zmienić sposób wystawiania dokumentów. Spółka rozpatruje następujący sposób: w przypadku wpłaty przez klienta 100% zaliczki lub zaliczek przed wydaniem towaru, w momencie jego wydania Spółka wystawiałaby fakturę końcową, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że na fakturze końcowej byłby zakupiony i wydany klientowi towar (zsumowany cały zakupiony asortyment) oraz wymienione byłyby wszystkie faktury wystawione do danego zamówienia, a więc faktury zaliczkowe i ewentualne faktury korygujące zamówienie. Może się zdarzyć, iż do danego zamówienia będzie kilka faktur zaliczkowych oraz faktury korygujące. Wartość faktury końcowej byłaby zerowa, jednak faktura ta jest potrzebna celem rozliczenia przychodów z tytułu sprzedaży pod kątem informatycznym. Moment wydania całości towaru następowałby z chwilą wystawienia faktury końcowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wpłaty przez klienta 100% zaliczki lub zaliczek przed wydaniem towaru, Spółka może w momencie wydania towaru wystawiać fakturę końcową, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wpłaty przez klienta 100% zaliczki lub zaliczek przed wydaniem towaru, w momencie jego wydania, Spółka mogłaby wystawiać fakturę końcową, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu. Obecnie Spółka zgodnie z § 10 ust. 6 ww. rozporządzenia, nie wystawia faktury końcowej gdy wartość wpłaconych zaliczek jest równa wartości zamówienia. Jednakże w związku z licznymi zapytaniami klientów, Spółka uważa, iż nie byłoby niepoprawnym wystawianie faktury końcowej z wartością zerową. Faktura ta potwierdzałaby jedynie moment, asortyment i wartość wydanego towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Stosownie do powołanego przepisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponadto, zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Jak stanowi przepis § 10 ust. 4 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3.

datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" lub "FAKTURA VAT-MP", kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;

4.

stawkę podatku;

5.

kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

ZB x SP

KP = --------

100 + SP

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

6.

dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

7.

datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

W myśl § 10 ust. 5 powyższego rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast stosownie do § 10 ust. 6 tego rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9 (tj. nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi).

Zgodnie z § 10 ust. 7 rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 6 i 7 oraz § 7 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka Akcyjna) jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Spółka oferuje klientom do sprzedaży zarówno towary będące na składzie i eksponowane w sklepach jak też meble zamawiane i dostarczane na indywidualne zamówienia klientów. Klient zobowiązany jest wpłacić zaliczkę na zakup mebli, a przed wydaniem towarów uzupełnić ją do wysokości 100% wartości zamówienia.

Zgodnie z § 5 ust. 1, § 7 ust. 1 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Spółka wystawia faktury VAT dla podmiotów gospodarczych, a także na życzenie klienta dla osób fizycznych, na sprzedany towar lub na wpłaconą zaliczkę. Każda transakcja ewidencjonowana jest za pośrednictwem kasy rejestrującej. W przypadku wpłaty zaliczki przez klienta wartością faktury VAT jest wartość wpłaconej zaliczki.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru, powinna zawierać między innymi dane dotyczące zamówienia, a w szczególności nazwę (rodzaj) towaru, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia. Zdarza się, że po przyjęciu od klienta zaliczki i wystawieniu faktury VAT na tę zaliczkę, klient zmienia decyzję co do rodzaju zamawianego produktu, a tym samym zmianie może ulec wartość całego zamówienia, przy czym nie następuje zmiana wartości wpłaconej zaliczki. W powyżej wskazanej sytuacji Spółka wystawia korektę faktury VAT, a następnie wystawia nowy dokument ze zmienionymi danymi zamówienia.

Spółka przymierza się do zmiany systemu sprzedażowego w jednostkach detalicznych i zamierza zmienić sposób wystawiania dokumentów. Spółka rozpatruje następujący sposób: w przypadku wpłaty przez klienta 100% zaliczki lub zaliczek przed wydaniem towaru, w momencie jego wydania spółka wystawiałaby fakturę końcową, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu.

Na fakturze końcowej byłby zakupiony i wydany klientowi towar (zsumowany cały zakupiony asortyment) oraz wymienione byłyby wszystkie faktury wystawione do danego zamówienia, a więc faktury zaliczkowe i ewentualne faktury korygujące zamówienie. Może się zdarzyć, iż do danego zamówienia będzie kilka faktur zaliczkowych oraz faktury korygujące. Wartość faktury końcowej byłaby zerowa, jednak faktura ta jest potrzebna celem rozliczenia przychodów z tytułu sprzedaży pod kątem informatycznym. Moment wydania całości towaru następowałby z chwilą wystawienia faktury końcowej.

Biorąc pod uwagę powyżej opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że cytowany wcześniej przepis § 10 ust. 6 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. wyraźnie sprzeciwia się wystawianiu faktur końcowych, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3 tego przepisu (tj. faktury zaliczkowe), obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi.

Zatem w przypadku wpłaty przez klienta 100% zaliczki lub zaliczek przed wydaniem towaru, Wnioskodawca nie może w momencie wydania towaru wystawiać faktury końcowej, której wartość byłaby zerowa, a zawierałaby listę towarów podlegających wydaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się również, że w pozostałym zakresie opisanym we wniosku, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl