IBPP1/443-567/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-567/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w S., przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 13 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego przekazania praw do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego przekazania praw do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-567/07/EA z dnia 3 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność od dnia 31 grudnia 1998 r. Przedmiotem działalności jest zgodnie ze statutem udzielanie świadczeń zdrowotnych (wykaz komórek organizacyjnych pionu medycznego SP ZOZ w załączeniu) w tym: w zakresie Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej, prowadzenie oświaty zdrowotnej w zakresie promocji zdrowia oraz organizowanie w ustalonym zakresie opieki medycznej w sytuacjach awaryjnych i klęsk żywiołowych. Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia od dializowanych pacjentów, a należności wynikające z prowadzonej dializoterapii finansowane są na podstawie podpisanego kontraktu z Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.

W ramach reorganizacji oddziałów szpitalnych dokonano wydzielenia Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej i na podstawie umowy o świadczenie usług zdrowotnych z zakresu hemodializ i opieki specjalistycznej poprzez Poradnię Nefrologiczną przekazano na rzecz firmy G. Sp. z o.o. prawa i obowiązki w tym zakresie, a wynikające z umów P O W NFZ.

Dla potrzeb zrealizowania obowiązków wynikających z scedowanych umów z NFZ SP ZOZ wydzierżawił pomieszczenia istniejącej Stacji Dializ, jak również ruchomości (aparaturę medyczną oraz podstawowe wyposażenie stacji). W ramach przedmiotowej umowy spółka G. zobowiązała się również do przejęcia pracowników Stacji Dializ w trybie art. 23 Kodeksu Pracy.

Zgodnie z zawartą umową w zamian za przejęcie praw do świadczenia usług medycznych - dializoterapii i poradni nefrologicznej Spółka G. zobowiązała się do zapłaty określonej kwoty na rzecz SP ZOZ w S. pod warunkiem uzyskania zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków do kontraktu.Przejęcie praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (wg PKWiU nr 85) w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej dotyczyło umów o udzielenie świadczeń odrębnie kontraktowanych w zakresie hemodializoterapii oraz w rodzaju ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne w zakresie poradni nefrologicznej - zawartych przez SP ZOZ S. z Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia pismem z dnia 23 października 2007 r. działając zgodnie z art. 155 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) wyraził zgodę na przeniesienie praw i obowiązków z ww. umów na rzecz NZOZ G. w S. Z dniem 1 listopada 2007 r. firma G. przejęła prawa do ww. umów na okres od dnia 1 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. Po tym okresie z uwagi na zakończenie działalności medycznej w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej przez SP ZOZ S. a to zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w S. z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie ograniczenia działalności SP ZOZ w S. w zakresie prowadzenia Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej dalsze udzielanie świadczeń zdrowotnych będzie prowadzone przez NZOZ G.

Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy z dnia 10 sierpnia 2007 r. na udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu hemodializoterapii i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej - poradnia nefrologiczna zawartej pomiędzy SP ZOZ w S. a G. Sp. z o.o. Spółka zobowiązana była do zapłaty określonej kwoty z tytułu przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (wg PKWiU nr 85) w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w określonym stanie faktycznym SP ZOZ z tytułu odpłatnego przekazania praw na rzecz Spółki G. ma obowiązek naliczyć podatek VAT, wystawić fakturę VAT w sytuacji, gdy z definicji (art. 43 ust. 1) usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej są od tego podatku zwolnione, czy też zaksięgować wpłatę w oparciu o dokument - umowę.

Zdaniem Wnioskodawcy, SP ZOZ jako jednostka ochrony zdrowia prowadząca działalność non profit nie generuje zysku, a wszelkie dochody przeznacza na działalność statutową zespołu. Z tytułu świadczonych usług medycznych wynagrodzenie które otrzymuje nie jest objęte podatkiem VAT, a zatem brak jest możliwości dokonywania odliczeń podatkowych. Odstąpienie prawa do świadczenia tych usług z braku technicznych możliwości do ich wykonywania (na poziomie standardu kontraktu z NFZ) w trakcie jego trwania generuje stratę, która ma być zrekompensowana stosownym zadośćuczynieniem finansowym ze strony przejmującej te prawa Spółki G.

Reasumując, to SP ZOZ utraci zysk niepodlegający opodatkowaniu otrzymując w zamian stosowną rekompensatę, która w określonym stanie faktycznym stanowi surogat usługi w zakresie ochrony zdrowia.

Usługi zdrowotne (w tym w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej) określone z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod nr 85 zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwolnione są od podatku od towarów i usług, dlatego też odpłatne przejęcie praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (wg PKWiU nr 85) w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej zwolnione jest z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Dlatego też SP ZOZ jako płatnik podatku VAT powinien wystawić fakturę VAT i wykazać PKWiU nr 85, czyli zastosować zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.Ustawodawca sformułował wprost, że świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu są wszelkie odpłatne świadczenia, w tym czynności polegające na przeniesieniu praw.

W świetle powyższego, czynność odpłatną polegającą na przeniesieniu praw na inny podmiot, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie, uznać należy za świadczenie usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi swoją działalność, której przedmiotem zgodnie ze statutem jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w tym: w zakresie Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej, prowadzenie oświaty zdrowotnej w zakresie promocji zdrowia oraz organizowanie w ustalonym zakresie opieki medycznej w sytuacjach awaryjnych i klęsk żywiołowych.W ramach reorganizacji oddziałów szpitalnych dokonano wydzielenia Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej i na podstawie umowy o świadczenie usług zdrowotnych z zakresu hemodializ i opieki specjalistycznej poprzez Poradnię Nefrologiczną przekazano na rzecz firmy G. Sp. z o.o. prawa i obowiązki w tym zakresie, a wynikające z umów P O W NFZ.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku, zgodnie z zawartą umową w zamian za przejęcie praw do świadczenia usług medycznych - dializoterapii i poradni nefrologicznej Spółka G. zobowiązała się do zapłaty określonej kwoty na rzecz Wnioskodawcy pod warunkiem uzyskania zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków do kontraktu.Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia pismem wyraził zgodę na przeniesienie praw i obowiązków z ww. umów na rzecz NZOZ G. w S.,. Z dniem 1 listopada 2007 r. firma G. przejęła prawa do ww. umów na okres od dnia 1 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sytuacji wystąpiło świadczenie usługi polegające na odpłatnym przekazaniu praw do świadczenia usług medycznych.Tym samym odpłatne przekazanie praw do świadczenia usług medycznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż w przedmiotowej sprawie zasadne jest wyodrębnienie świadczenia usług polegającego na odpłatnym przekazaniu praw do świadczenia usług medycznych oraz świadczenia usług medycznych (PKWiU nr 85).W opisanym stanie faktycznym kontrahent nabywający od Wnioskodawcy prawo majątkowe w postaci prawa do świadczenia usług medycznych, nie jest nabywcą usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU ex 85) świadczonej przez Wnioskodawcę.Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Należy zauważyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia opodatkowania usług w zakresie ochrony zdrowia, lecz zapytanie dotyczy opodatkowania usługi polegającej na odpłatnym przekazaniu praw do świadczenia usług medycznych.W myśl przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z ust. 13 cyt. przepisu towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jak stanowi art. 8 ust. 3 cyt. wyżej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony ani też zobowiązany do odpowiedniego przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego.

W myśl bowiem pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

* Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

* Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

* Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),

* Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),

* Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB)

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych (pkt 2 tegoż Komunikatu).

Reasumując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca z tytułu odpłatnego przekazania praw na rzecz kontrahenta obowiązany jest do "naliczenia" podatku VAT, stosując odpowiednią stawkę tegoż podatku. Zaznaczyć należy również, że niniejsza interpretacja nie obejmuje wskazania właściwej stawki podatkowej dla ww. czynności, gdyż nie sformułowano zapytania w tym zakresie.

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT reguluje m.in. art. 106 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca jest obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej usługę odpłatnego przekazania praw do świadczenia usług medycznych wykazując na niej stawkę właściwą dla tej czynności, a nie zwolnienie jak przyjął Wnioskodawca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl