IBPP1/443-563/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-563/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kupującego tytułem otrzymanego "Bonusa handlowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kupującego tytułem otrzymanego "Bonusa handlowego".

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 4 lipca 2011 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest producentem kotłów centralnego ogrzewania i betoniarek. W zakresie działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż hurtową wyprodukowanych wyrobów. Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami umowy, gwarantujące im otrzymanie premii pieniężnych rocznych w przypadku zrealizowania przez nich określonego w umowie poziomu zakupów. Wysokość premii zależy od rodzaju zakupionych wyrobów oraz osiągnięcia wymaganych obrotów.

Premia jest wypłacana na podstawie zestawienia sporządzanego przez Wnioskodawcę wykazującego obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym na wyrobach objętych premiowaniem i wyliczana poprzez pomnożenie tego obrotu przez wartość procentową premii, rosnącą wraz ze wzrostem wartości zakupów.

W umowach zawartych z odbiorcami jest zapis:

"W ramach przedmiotowej umowy Sprzedający zobowiązuje się sprzedawać Kupującemu towary wymienione w załączniku Nr 1 (dotyczy kotłów centralnego ogrzewania), zaś Kupujący zobowiązuje się je kupować w celu ich dalszej odsprzedaży oraz zobowiązuje się je promować. Kupujący zobowiązany jest dokonywać zakupu towarów określonych w załączniku wyłącznie od Sprzedającego. W ramach przedmiotowej umowy Sprzedający przekaże informacje o właściwościach oraz zastosowaniu towarów stanowiących przedmiot niniejszej umowy sprzedaży, zapewni stosowne doradztwo oraz pomoc w działaniach marketingowych i reklamowych. Kupujący zobowiązany jest zapewnić właściwe warunki do odpowiedniego eksponowania towarów Sprzedającego (warunki wystawiennicze zgodnie z sugestiami Sprzedającego), zapewnić odpowiednie warunki do składowania towarów w sposób zabezpieczający przed negatywnymi wpływami atmosferycznymi oraz zapewnić fachową obsługę klientów przez wykwalifikowany personel w dziedzinie techniki grzewczej i budowlanej, udzielający rzetelnej informacji o produkcie zgodnie z DTR, za co bierze na siebie pełną odpowiedzialność. Kupujący zobowiązany jest w miejscu prowadzenia działalności umieścić materiały reklamowe Sprzedającego".

Wypłata bonusa nastąpi wyłącznie w przypadku prawidłowo wystawionej faktury VAT przez Kupującego na podstawie zestawienia przedstawionego przez Sprzedającego tytułem "Bonus handlowy".

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną.

Wnioskodawca otrzymując fakturę zakupu tytułem "Bonus handlowy" odlicza zawarty w niej podatek VAT i księguje pomniejszając obroty ze sprzedaży.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. wynika, że w złożonym wniosku występuje Wnioskodawca - czynny podatnik VAT oraz jego kontrahenci (Kupujący), którzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Kontrahenci (Kupujący) to hurtownie i składy budowlane. Kupujący wykonują na rzecz Wnioskodawcy czynności zmierzające do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży poprzez reklamę i promocję towarów Wnioskodawcy. W Umowach Handlowych, w warunkach współpracy zawarto zapis o działaniach marketingowych, reklamowych, doradztwie, warunkach wystawienniczych zgodnych z sugestiami Sprzedającego. Wynagrodzeniem za zrealizowanie opisanych czynności jest bonus - premia pieniężna do której Kupujący wystawia fakturę VAT dla Sprzedającego. Kwotę bonusa - premii pieniężnych uzależniono także od poziomu obrotów.

Konkretne postanowienia umowy dotyczące udzielanej premii pieniężnej przez Sprzedającego (zapisy z umów):

Umowa Handlowa:

§ 1 - Przedmiot umowy:

1.

"Producent oświadcza, że jest producentem kotłów C.O., zwanych dalej Produktami. Po otrzymaniu każdego zamówienia od Kupującego, Producent dostarczy zamówione Produkty zgodnie z zasadami określonymi niniejsza umową.

2.

Kupujący kupuje i sprzedaje Produkty we własnym imieniu i na własny rachunek wyłącznie na terenie Polski.

3.

Kupujący zobowiązuje się sprzedawać Produkty w zakresie swojej działalności za pośrednictwem swojego salonu sprzedaży (sklepu) i nie będzie rozprowadzał Produktów za pośrednictwem portali internetowych.

4.

Kupujący zobowiązany jest do sporządzenia umowy współpracy ze swoimi Odbiorcami, w której zakaże sprzedaży kotłów C.O. przez portale internetowe.

5.

Kupujący zobowiązany jest zapewnić właściwe warunki do eksponowania Produktów oraz odpowiednie warunki do ich składowania w sposób zabezpieczający przed negatywnymi wpływami atmosferycznymi oraz zapewnić profesjonalną obsługę klientów przez wykwalifikowany personel w dziedzinie Produktów techniki grzewczej, udzielający rzetelnej informacji o produkcie zgodnie z DTR, za co bierze na siebie pełną odpowiedzialność.

6.

Kupujący zobowiązany jest do posiadania wystarczającego stanu magazynowego Produktów w celu zaspokojenia przewidywanego zapotrzebowania klientów.

7.

Kupujący chcąc wykorzystać logo firmy Producenta w reklamach, na stronie internetowej swojej firmy itp. winien wystąpić do Producenta o zgodę na piśmie. W wypadku wyrażenia zgody przez Producenta Strony podpiszą odrębna umowę regulująca zasady wykorzystania przez Kupującego logo Producenta.

8.

Kupujący zobowiązany jest w miejscu prowadzenia sprzedaży umieścić i rozprowadzać materiały reklamowe Producenta."

§ 4 - Warunki handlowe i bonusy:

1.

"Termin płatności, minima logistyczne, wysokość udzielonych rabatów oraz bonusów i formę ich rozliczenia określają tabele stanowiące załącznik do niniejszej umowy.

2.

Za zrealizowane czynności określonych w § 1 ustala się bonusy:

a.

Bonus kwartalny w wysokości 5% za obrót netto (dotyczy wyłącznie kotłów c.o.) Bonus kwartalny wynika z faktur VAT dokumentujących sprzedaż kotłów c.o. na rzecz Kupującego przez Sprzedającego i dotyczących faktycznie zrealizowanych dostaw w okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszelkich rabatów, upustów oraz korekt sprzedaży w szczególności spowodowanych zwrotem towarów.

b.

bonus roczny w wysokości 5% za obrót netto (dotyczy wyłącznie kotłów c.o.) Bonus roczny wynika z faktur VAT dokumentujących sprzedaż kotłów c.o. na rzecz Kupującego przez Sprzedającego i dotyczących faktycznie zrealizowanych dostaw w okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszelkich rabatów, upustów oraz korekt sprzedaży w szczególności spowodowanych zwrotem towarów.

3.

Zestawienie "Sprzedający" prześle najpóźniej do 15 dnia miesiąca po okresie rozliczeniowym przedstawionym w tabelkach do załącznika.

4.

Wypłata bonusa nastąpi wyłącznie w przypadku prawidłowo wystawionej faktury VAT na podstawie zestawienia przedstawionego przez "Sprzedającego" tytułem "Bonus handlowy za okres 3 miesięcy zgodnie z umową z dnia 04.01.2010.

5.

Wypłata bonusa nastąpi w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury VAT w formie przelewu bankowego lub kompensaty płatności.

6.

W przypadku, gdy "Kupujący" opóźnia się z zapłatą należności, "Sprzedający" może wstrzymać wypłatę bonusów wynikających z zapisu niniejszej umowy, do momentu uregulowania przeterminowanych należności.

7.

"Sprzedającemu" przysługuje prawo pomniejszania kwoty bonusa wynikającego z zapisu niniejszej umowy o wartości odsetek za nieterminowe regulowane płatności."

Przyznane bonusy - premie pieniężne do zawartych umów handlowych gdzie występuje świadczenie usług na rzecz Sprzedającego dokumentowane są fakturą VAT, wystawianą przez Kupującego.

Premia pieniężna jest wyliczana od realizowanych obrotów wg ściśle określonych progów ich wartości w danym okresie rozliczeniowym, zwykle przyjęty okres wynosi jeden rok kalendarzowy, im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Dokumentem sprzedaży w firmie Wnioskodawcy jest faktura sprzedaży VAT oraz faktura korekta sprzedaży VAT. Na podstawie wystawionych faktur sprzedaży VAT w zintegrowanym systemie finansowo-księgowym, sporządza się wydruk - zestawienie z konta analitycznego danego kontrahenta, które jest podstawą do wypłacenia premii za dany okres.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem (Kupującym) są zawarte umowy regulujące warunki udzielania premii pieniężnej od takich działań jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów, dokonywanie zakupu wskazanych towarów, zapewnienie stosownego doradztwa itp.

Zawarta umowa określa zasady wypłaty premii pieniężnej oraz ustala jakie działania ma podjąć kontrahent (Kupujący) w zakresie intensyfikacji sprzedaży. Działania te potwierdzane są na bieżąco - sprawdzane - przez Przedstawicieli Handlowych Wnioskodawcy.

W Umowie Handlowej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Kupującym, umieszczono zapis dotyczący warunków przyznawanego bonusa. Bonus - premia pieniężna jest wynagrodzeniem za zrealizowanie czynności na rzecz Sprzedającego plus obrót ze sprzedaży. W każdym z punktów sprzedaży jest prowadzona reklama produktów Wnioskodawcy.

Wypłacane premie pieniężne związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od faktur VAT wystawionych przez Kupującego tytułem "Bonus handlowy" w sytuacji zrealizowania odpowiedniego progu obrotu - zakupu i towarzyszącemu świadczeniu dodatkowych usług w celu reklamy i zwiększenia intensyfikacji sprzedaży określonego w umowie - Wnioskodawca może odliczać podatek VAT.

2.

Jeżeli opisany wyżej przypadek jest błędnie dokumentowany to jakimi dokumentami ta czynność powinna być potwierdzona.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r.), jest on producentem kotłów centralnego ogrzewania i betoniarek. W zakresie działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż hurtową wyprodukowanych wyrobów. Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami Umowy Handlowe gdzie oprócz zrealizowania odpowiedniego poziomu zakupów uprawniającego ich do przyznania premii pieniężnej zobowiązani są do wykonania usług na rzecz Sprzedającego. Premia jest wypłacana na podstawie zestawienia sporządzanego przez Wnioskodawcę na podstawie faktur VAT, wykazującego obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym na wyrobach objętych premiowaniem i wyliczana jest poprzez pomnożenie wysokości obrotu przez wartość procentową premii rosnącą wraz ze wzrostem wartości zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Umowy Handlowej gdzie Kupujący świadczy usługi reklamy, promowania wyrobów Wnioskodawcy oraz realizuje inne zapisy określone w umowie, zasadne jest dokumentowanie wypracowanego bonusa fakturą VAT. Z umowy zawartej pomiędzy Sprzedającym a Kupującym wynika bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Wnioskodawca z faktur VAT dokumentujących ten sposób rozliczenia bonusa - premii pieniężnej poprzez świadczenie wzajemnych usług odlicza VAT, co w swojej ocenie Wnioskodawca uważa za prawidłowe. Umowy handlowe zawarte z Kupującymi kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT te usługi winny być udokumentowane fakturą VAT z wykazanym podatkiem należnym a nabywcy stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takiej fakturze.

Kolejne pytanie zadano z uwagi na obecne wątpliwości interpretacyjne dotyczące podatkowej klasyfikacji wypłacanych premii pieniężnych - bonusów za osiągnięcie progu obrotów. Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowo dokumentuje on przyznawane bonusy - premie pieniężne. W sytuacji świadczenia usług przez Kupującego w zakresie intensyfikacji sprzedaży premię pieniężną dokumentuje się fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami umowy, gwarantujące im otrzymanie premii pieniężnych rocznych w przypadku zrealizowania przez nich określonego w umowie poziomu zakupów. Wysokość premii zależy od rodzaju zakupionych wyrobów oraz osiągnięcia wymaganych obrotów.

W umowach zawartych z odbiorcami jest zapis: "W ramach przedmiotowej umowy Sprzedający zobowiązuje się sprzedawać Kupującemu towary wymienione w załączniku Nr 1 (dotyczy kotłów centralnego ogrzewania), zaś Kupujący zobowiązuje się je kupować w celu ich dalszej odsprzedaży oraz zobowiązuje się je promować. Kupujący zobowiązany jest dokonywać zakupu towarów określonych w załączniku wyłącznie od Sprzedającego. W ramach przedmiotowej umowy Sprzedający przekaże informacje o właściwościach oraz zastosowaniu towarów stanowiących przedmiot niniejszej umowy sprzedaży, zapewni stosowne doradztwo oraz pomoc w działaniach marketingowych i reklamowych. Kupujący zobowiązany jest zapewnić właściwe warunki do odpowiedniego eksponowania towarów Sprzedającego (warunki wystawiennicze zgodnie z sugestiami Sprzedającego), zapewnić odpowiednie warunki do składowania towarów w sposób zabezpieczający przed negatywnymi wpływami atmosferycznymi oraz zapewnić fachową obsługę klientów przez wykwalifikowany personel w dziedzinie techniki grzewczej i budowlanej, udzielający rzetelnej informacji o produkcie zgodnie z DTR, za co bierze na siebie pełną odpowiedzialność. Kupujący zobowiązany jest w miejscu prowadzenia działalności umieścić materiały reklamowe Sprzedającego".

Wypłata bonusa nastąpi wyłącznie w przypadku prawidłowo wystawionej faktury VAT przez Kupującego na podstawie zestawienia przedstawionego przez Sprzedającego tytułem "Bonus handlowy".

Kontrahenci (Kupujący) wykonują na rzecz Wnioskodawcy czynności zmierzające do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży poprzez reklamę i promocję towarów Wnioskodawcy. W Umowach Handlowych, w warunkach współpracy zawarto zapis o działaniach marketingowych, reklamowych, doradztwie, warunkach wystawienniczych zgodnych z sugestiami Sprzedającego. Wynagrodzeniem za zrealizowanie opisanych czynności jest bonus - premia pieniężna do której Kupujący wystawia fakturę VAT dla Sprzedającego. Kwotę bonusa - premii pieniężnych uzależniono także od poziomu obrotów.

Przyznane bonusy - premie pieniężne do zawartych umów handlowych gdzie występuje świadczenie usług na rzecz Sprzedającego dokumentowane są fakturą VAT, wystawianą przez Kupującego.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem (Kupującym) są zawarte umowy regulujące warunki udzielania premii pieniężnej od takich działań jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów, dokonywanie zakupu wskazanych towarów, zapewnienie stosownego doradztwa itp.

Zawarta umowa określa zasady wypłaty premii pieniężnej oraz ustala jakie działania ma podjąć kontrahent (Kupujący) w zakresie intensyfikacji sprzedaży. Działania te potwierdzane są na bieżąco - sprawdzane - przez Przedstawicieli Handlowych Wnioskodawcy.

W Umowie Handlowej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Kupującym, umieszczono zapis dotyczący warunków przyznawanego bonusa. Bonus - premia pieniężna jest wynagrodzeniem za zrealizowanie czynności na rzecz Sprzedającego plus obrót ze sprzedaży. W każdym z punktów sprzedaży jest prowadzona reklama produktów Wnioskodawcy.

Wypłacane premie pieniężne związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca jego kontrahenci (Kupujący) są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Z powyższego wynika zatem, iż oprócz zobowiązania się kontrahentów (Kupujących) do dokonywania zakupów danego rodzaju towarów o określonej wartości w określonym czasie w firmie Wnioskodawcy, podejmują oni również - na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów handlowych - czynności zmierzające do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży poprzez reklamę i promocję towarów Wnioskodawcy. Kupujący zobowiązany jest bowiem do zapewnienia właściwych warunków do odpowiedniego eksponowania towarów Sprzedającego (warunków wystawienniczych zgodnie z sugestiami Sprzedającego), zapewnienia odpowiednich warunków do składowania towarów w sposób zabezpieczający przed negatywnymi wpływami atmosferycznymi oraz zapewnienia fachowej obsługę klientów przez wykwalifikowany personel w dziedzinie techniki grzewczej i budowlanej, udzielający rzetelnej informacji o produkcie zgodnie z DTR, za co bierze na siebie pełną odpowiedzialność. Kupujący zobowiązany również do umieszczenia w miejscu prowadzenia działalności materiałów reklamowych Sprzedającego, posiadania pełnego asortymentu towarów, czy też zapewnienia stosownego doradztwa.

Prowadzone przez Kupującego działania na rzecz Wnioskodawcy mają wpływ na wypłatę przez Wnioskodawcę wynagrodzenia w postaci premii pieniężnej, bowiem zawarta umowa określa zasady wypłaty premii pieniężnej oraz ustala jakie działania ma podjąć kontrahent (Kupujący) w zakresie intensyfikacji sprzedaży. Działania te potwierdzane są na bieżąco - sprawdzane - przez Przedstawicieli Handlowych Wnioskodawcy.

Zatem w tej konkretnej sytuacji otrzymana przez Kupującego premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania dodatkowe podejmowane przez kontrahenta (Kupującego) należy uznać w tej sytuacji jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonane usługi dodatkowe kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego zachowanie podmiotu (kontrahenta) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną), obejmujące - oprócz dokonywania zakupów w firmie Wnioskodawcy - wykonanie działań dodatkowych w postaci zapewnienia warunków wystawienniczych zgodnie z sugestiami Sprzedającego, odpowiedniego eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu towarów, reklamy i promowania towarów Wnioskodawcy, zapewnienia stosownego doradztwa, zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przypadku, gdy podmiot otrzymujący premie pieniężne będące wynagrodzeniem za świadczenie przez niego usług na rzecz wypłacającego premie pieniężne jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT.

Odnośnie kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacana jest premia pieniężna, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie wynagrodzenie jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci ww. premii pieniężnej. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz treść wskazanych przepisów, stwierdzić należy, że o ile wypłacone premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za określone działania kontrahentów obejmujące - oprócz dokonywania zakupów w firmie Wnioskodawcy - również wykonanie czynności dodatkowych w postaci usług reklamy, promowania wyrobów Wnioskodawcy oraz realizacji innych zapisów określonych w umowie (zapewnienie warunków wystawienniczych zgodnie z sugestiami Sprzedającego, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, zapewnienie stosownego doradztwa) oraz ww. usługi nie są dokumentowane odrębnymi fakturami VAT, wówczas Wnioskodawcy przysługuje (będzie przysługiwało) prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie ww. usług, za które przyznane zostało wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż Wnioskodawca zadał również pytanie, czy jeżeli opisany wyżej przypadek jest błędnie dokumentowany to jakimi dokumentami ta czynność powinna być potwierdzona.

Ze względu jednak na fakt, iż tut. organ w wydanym rozstrzygnięciu ocenił stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe stwierdzając, że zachowanie podmiotu (kontrahenta) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną) należy w tej konkretnej sytuacji uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające udokumentowaniu - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT, a w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje (będzie przysługiwało) prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, odpowiedź na pytanie drugie stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl