IBPP1/443-562/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-562/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania premii pieniężnej (bonusa) wypłacanej przez Wnioskodawcę kontrahentowi za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe,

* sposobu dokumentowania premii pieniężnej (bonusa) wypłacanej przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania premii pieniężnej za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz sposobu dokumentowania premii pieniężnej ("bonusa") wypłacanej przez Wnioskodawcę.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 4 lipca 2011 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest producentem kotłów centralnego ogrzewania i betoniarek. W zakresie działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż hurtową wyprodukowanych wyrobów. Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami umowy, gwarantujące im otrzymanie premii pieniężnych rocznych w przypadku zrealizowania przez nich określonego w umowie poziomu zakupów. Wysokość premii zależy od rodzaju zakupionych wyrobów oraz osiągnięcia wymaganych obrotów.

Premia jest wypłacana na podstawie zestawienia sporządzanego przez Wnioskodawcę wykazującego obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym na wyrobach objętych premiowaniem i wyliczana poprzez pomnożenie tego obrotu przez wartość procentową premii, rosnącą wraz ze wzrostem wartości zakupów. W umowach zawartych z odbiorcami jest zapis:

(sytuacja oznaczona przez Wnioskodawcę jako 1 przypadek) - "w celu zwiększenia wzajemnych obrotów handlowych Dostawca gwarantuje odbiorcy wypłatę bonusa za rok 2010 w wysokości 1% wynikającego z faktu zakupu, po zamknięciu 2010 r. Bonus dotyczyć będzie wyłącznie sprzedaży kotłów centralnego ogrzewania sprzedanych i zafakturowanych w 2010 r. Dostawca wystawia Odbiorcy notę uznaniową w wysokości wypracowanego bonusa".

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. wynika, że w złożonym wniosku występuje Wnioskodawca - czynny podatnik VAT oraz jego kontrahenci (Kupujący), którzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Kontrahenci (Kupujący) to hurtownie i składy budowlane.

Konkretne postanowienia umowy dotyczące udzielanej premii pieniężnej przez Sprzedającego (zapisy z umów):

Umowa Bonusowa:

1 - W celu zwiększenia wzajemnych obrotów handlowych Dostawca (Wnioskodawca) gwarantuje Odbiorcy (Kupującemu) zapłatę bonusa za wykonanie określonego w paragrafie 2 zakupu towarów w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. (okres rozliczeniowy).

2 - Odbiorca zobowiązuje się w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. dokonywać zakupów od Dostawcy na łączną kwotę netto powyżej 1 000 000 PLN (słownie jeden milion złotych).

3 - Bonus uzależniony od wartości obrotów netto (nie uwzględniając obrotów z tytułu sprzedaży betoniarek i części zamiennych) wynosić będzie:

a.

Przy wykonaniu obrotu powyżej 1 000 000 PLN - 1%

b.

Przy wykonaniu obrotu powyżej 2 000 000 PLN - 2%

c.

Przy wykonaniu obrotu powyżej 3 000 000 PLN - 3%

d.

Przy wykonaniu obrotu powyżej 4 000 000 PLN - 4%.

Przyznane bonusy - premie pieniężne do zawartych umów bonusowych gdzie nie występuje umowne świadczenie usług na rzecz Sprzedającego dokumentowane są notami księgowymi.

Premia pieniężna jest wyliczana od realizowanych obrotów wg ściśle określonych progów ich wartości w danym okresie rozliczeniowym, zwykle przyjęty okres wynosi jeden rok kalendarzowy, im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Dokumentem sprzedaży w firmie Wnioskodawcy jest faktura sprzedaży VAT oraz faktura korekta sprzedaży VAT. Na podstawie wystawionych faktur sprzedaży VAT w zintegrowanym systemie finansowo-księgowym, sporządza się wydruk - zestawienie z konta analitycznego danego kontrahenta, które jest podstawą do wypłacenia premii za dany okres.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. wynika, że występują umowy, które nie zobowiązują Kupującego do jakichkolwiek działań marketingowych oraz innych czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży na rzecz Sprzedającego. Jedynym zapisanym warunkiem w tych umowach jest osiągnięcie poziomu obrotu uprawniającego do przyznania bonusa - premii pieniężnej.

Pomiędzy Sprzedającym (Wnioskodawcą) a Kupującym są zawarte umowy, z których wynika, że Kupujący uzyska bonus za zakupione wyroby jedynie poprzez uzyskanie odpowiednich poziomów obrotów. Kupujący nie jest zobowiązany poprzez umowę do wykonywania jakichkolwiek działań prowadzących do intensyfikacji sprzedaży na rzecz Sprzedającego, ponieważ umowy te nie zawierają takich zapisów.

Umowy dotyczące wypłaty bonusa - premii pieniężnych nie zawierają zapisów dotyczących takich działań jak: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów, reklamy towarów, posiadania pełnego asortymentu, częstotliwości takich działań itp.

W zawartych umowach brak zapisu sytuacji, gdzie Kupujący - strona umowy nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług premia pieniężna nie będzie wypłacona. Te umowy nie mają zapisów uzależniających wypłatę bonusa od jakichkolwiek działań na rzecz Sprzedającego.

W przypadku Umowy Bonusowej Odbiorca (Kupujący) otrzymując premie pieniężne, nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Dostawcę (Sprzedającego) do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest wypłacanie premii za obrót - bonusa - na podstawie not księgowych, jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Jeżeli opisany wyżej przypadek jest błędnie dokumentowany to jakimi dokumentami ta czynność powinna być potwierdzona.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r.), jest on producentem kotłów centralnego ogrzewania i betoniarek. W zakresie działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż hurtową wyprodukowanych wyrobów. Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami Umowy Bonusowe, gwarantujące im otrzymanie premii pieniężnych rocznych w przypadku zrealizowania przez nich określonego w umowie poziomu zakupów. Premia jest wypłacana na podstawie zestawienia sporządzanego przez Wnioskodawcę na podstawie faktur VAT, wykazującego obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym na wyrobach objętych premiowaniem i wyliczana jest poprzez pomnożenie wysokości obrotu przez wartość procentową premii rosnącą wraz ze wzrostem wartości zakupów.

W przypadku Umowy Bonusowej Odbiorca (Kupujący) otrzymując premie pieniężne, nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Dostawcę (Sprzedającego) do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym, uzyskanie premii pieniężnej przez Odbiorcę nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Dostawcę świadczenia wzajemnego, gdyż takie świadczenie jak dokonanie zakupów nie można uznać za usługę. Zdaniem Wnioskodawcy ustalona premia pieniężna z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w przyjętym okresie rozliczeniowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie mamy tu do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Premia pieniężna - bonus - nie jest dostawą ani świadczeniem usług, dlatego samo rozliczenie za pomocą not księgowych w swojej ocenie Wnioskodawca uważa za prawidłowe. (Wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. o sygn. akt III SA/Wa 4080/6, wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 stycznia 2011 r. sygn. akt III SA/Gl 1783/10 w których Sądy te orzekły, że bonusy są obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług i nie powinny być wystawiane faktury VAT).

Kolejne pytanie zadano z uwagi na obecne wątpliwości interpretacyjne dotyczące podatkowej klasyfikacji wypłacanych premii pieniężnych - bonusów za osiągnięcie progu obrotów. Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowo dokumentuje on przyznawane bonusy - premie pieniężne. W sytuacji gdzie nie ma świadczenia usług przez Kupującego na rzecz Sprzedającego Wnioskodawca dokumentuje bonus notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie uznania premii pieniężnej (bonusa) wypłacanej przez Wnioskodawcę kontrahentowi za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie sposobu dokumentowania premii pieniężnej (bonusa) wypłacanej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 106 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2011 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. przedmiotowe kwestie uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca zawarł z niektórymi odbiorcami umowy, gwarantujące im otrzymanie premii pieniężnych rocznych w przypadku zrealizowania przez nich określonego w umowie poziomu zakupów. Wysokość premii zależy od rodzaju zakupionych wyrobów oraz osiągnięcia wymaganych obrotów.

W umowach zawartych z odbiorcami jest zapis, iż "w celu zwiększenia wzajemnych obrotów handlowych Dostawca gwarantuje odbiorcy wypłatę bonusa za rok 2010 w wysokości 1% wynikającego z faktu zakupu, po zamknięciu 2010 r. Bonus dotyczyć będzie wyłącznie sprzedaży kotłów centralnego ogrzewania sprzedanych i zafakturowanych w 2010 r. Dostawca wystawia Odbiorcy notę uznaniową w wysokości wypracowanego bonusa".

Umowy nie zobowiązują Kupującego do jakichkolwiek działań marketingowych oraz innych czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży na rzecz Sprzedającego. Jedynym zapisanym warunkiem w tych umowach jest osiągnięcie poziomu obrotu uprawniającego do przyznania bonusa - premii pieniężnej.

Pomiędzy Sprzedającym (Wnioskodawcą) a Kupującym są zawarte umowy, z których wynika, że Kupujący uzyska bonus za zakupione wyroby jedynie poprzez uzyskanie odpowiednich poziomów obrotów. Kupujący nie jest zobowiązany poprzez umowę do wykonywania jakichkolwiek działań prowadzących do intensyfikacji sprzedaży na rzecz Sprzedającego, ponieważ umowy te nie zawierają takich zapisów.

Umowy dotyczące wypłaty bonusa - premii pieniężnych nie zawierają zapisów dotyczących takich działań jak: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów, reklamy towarów, posiadania pełnego asortymentu, częstotliwości takich działań itp.

W zawartych umowach brak zapisu sytuacji, gdzie Kupujący - strona umowy nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług premia pieniężna nie będzie wypłacona. Te umowy nie mają zapisów uzależniających wypłatę bonusa od jakichkolwiek działań na rzecz Sprzedającego.

W przypadku Umowy Bonusowej Odbiorca (Kupujący) otrzymując premie pieniężne, nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Dostawcę (Sprzedającego) do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej wyłącznie od rodzaju zakupionych wyrobów oraz osiągnięcia przez kontrahenta wymaganych obrotów, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, Odbiorca (Kupujący) nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Dostawcę (Sprzedającego) do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Umowy dotyczące wypłaty bonusa - premii pieniężnych nie zawierają zapisów dotyczących takich działań jak: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów, reklama towarów, posiadanie pełnego asortymentu, częstotliwości takich działań itp. Z umowy wynika, iż warunkiem przyznania bonusa za zakupione wyroby jest jedynie uzyskanie odpowiednich poziomów obrotów. Umowa nie zobowiązuje natomiast Kupującego do jakichkolwiek działań marketingowych oraz innych czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży na rzecz Sprzedającego.

Wobec powyższego brak jest podstaw, aby uznać, że premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub za świadczenie usług. Tym samym należy uznać, iż skoro w tym konkretnym przypadku, otrzymujący premię nie dokonuje na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ani też nie świadczy na jego rzecz usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to w konsekwencji czynność ta u kontrahenta Wnioskodawcy nie podlega (nie będzie podlegała) opodatkowaniu.

Zatem kontrahent Wnioskodawcy, wyżej opisanego zdarzenia gospodarczego (otrzymania premii pieniężnej), nie może dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do dostawy towarów ani świadczenia usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Jednocześnie w świetle opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana kontrahentowi stanowi (stanowić będzie) w istocie rabat obniżający wartość konkretnych (wszystkich) dostaw stanowiących podstawę wyliczenia premii, udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej na podstawie sporządzanego przez niego zestawienia wykazującego obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym na wyrobach objętych premiowaniem i wylicza poprzez pomnożenie tego obrotu przez wartość procentową premii, rosnącą wraz ze wzrostem wartości zakupów. Dokumentem sprzedaży w firmie Wnioskodawcy jest faktura sprzedaży VAT oraz faktura korekta sprzedaży VAT. Na podstawie wystawionych faktur sprzedaży VAT w zintegrowanym systemie finansowo-księgowym, sporządza się wydruk - zestawienie z konta analitycznego danego kontrahenta, które jest podstawą do wypłacenia premii za dany okres.

Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw udokumentowanych fakturami VAT w danym okresie rozliczeniowym stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

Tak więc na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku (...) obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. (odpowiednio: rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2011 r.), należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające § 13 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. (odpowiednio: § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.)

Tym samym należy uznać, że premia pieniężna będzie obniżać proporcjonalnie cenę sprzedaży określonych towarów w danym okresie, za który jest przyznawana stanowiąc rabat.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż "premia pieniężna - bonus - nie jest dostawą ani świadczeniem usług" należało uznać za prawidłowe, gdyż - jak stwierdzono powyżej - brak jest podstaw, aby uznać, że w tej konkretnej sytuacji premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę kontrahentowi stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub za świadczenie usług.

Natomiast w kwestii dotyczącej prawidłowości dokumentowania wypłacanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonus) za pomocą not księgowych stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem - jak stwierdzono powyżej - premia pieniężna wypłacana kontrahentowi stanowi (stanowić będzie) w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zatem podlega udokumentowaniu fakturą korygującą zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzeń wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się zatem kwestii objętej pytaniem, czy "jeżeli opisany wyżej przypadek jest błędnie dokumentowany to jakimi dokumentami ta czynność powinna być potwierdzona..." należy powtórzyć, że przyznawane premie pieniężne (bonusy) podlegają udokumentowaniu przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie faktury korygującej, tak więc stanowisko Wnioskodawcy, iż "prawidłowo dokumentuje on przyznawane bonusy - premie pieniężne. W sytuacji gdzie nie ma świadczenia usług przez Kupującego na rzecz Sprzedającego Wnioskodawca dokumentuje bonus notą księgową" należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl