IBPP1/443-561/11/KW - Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-561/11/KW Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy wykonując usługi dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia na mocy ww. przepisu i wykonując świadczenie w tym samym zakresie co działalność podmiotu głównego, Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności z posiadanym wpisem do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. oraz w przypadku nie uzyskania tegoż wpisu - jest nieprawidłowe,

* czy posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy wykonując usługi dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia na mocy ww. przepisu i wykonując świadczenie w tym samym zakresie co działalność podmiotu głównego, Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności z posiadanym wpisem do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. oraz w przypadku nie uzyskania tegoż wpisu,

* czy posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2011 r. znak: IBPP1/443-561/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do działalności gospodarczej głównie w zakresie edukacji, szkoleń a także śladowo usługi doradztwa.

Obecnie wykonuje świadczenia w zakresie edukacji dla podmiotu, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zwrócił się również do Miejskiego Zarządu Oświaty w B. z prośbą o dokonanie wpisu jego firmy do ewidencji jako placówki niepublicznej w myśl art. 82 ustawy o systemie oświaty i obecnie oczekuje na odpowiedź.

W uzupełnieniu z dnia 14 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od maja 2003 r. gdyż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzone były również usługi doradcze.

2.

Zadaniem podstawowym jest poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i doskonalenie w przyjętych odpowiednio formach, w zakresie problematyki i zagadnień technik sprzedaży i negocjacji, zarządzania firmą, w tym produkcją i personelem, a także rozwoju kompetencji przywódczych na różnych poziomach zaawansowania. Doskonalenie i szkolenie odbywa się na zlecenia zainteresowanych firm i organizacji na ich terenie albo w innej uzgodnionej lokalizacji w ramach zajęć indywidualnych i zbiorowych prowadzonych na rzecz pracodawców i pracowników. Szkolenia i doskonalenia odbywają się w oparciu o programy opracowane na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa z ich adekwatnym dostosowaniem do warunków lokalnych i indywidualnych uwarunkowań techniczno-organizacyjnych zleceniodawców i organizatorów, a także specyficznych oczekiwań klientów. Szkolenia prowadzone są w formie kursów, samokształcenia kierowanego, kształcenia na odległość a również w formie seminariów i instruktaży, jeżeli obowiązujące prawo na to wskazuje i pozwala, a w szczególności:

* techniki sprzedaży,

* techniki negocjacji handlowych,

* techniki negocjacji kupieckich,

* techniki obsługi klienta,

* autoprezentacja,

* wystąpienia publiczne,

* narzędzia marketingu,

* przedsiębiorczość,

* tworzenie business planów,

* obsługa reklamacji,

* techniki zarządzania czasem,

* komunikacja w organizacji,

* zarządzanie personelem,

* zarządzanie procesami produkcji,

* zarządzanie poprzez narzędzia lean manufacturing,

* zarządzanie projektami,

* zarządzanie firmą,

* techniki motywowania,

* techniki motywowania pozafinansowego,

* windykacja należności,

* techniki asertywności,

* techniki radzenia sobie ze stresem,

* rozwój osobisty,

* kadry i płace.

3.

Wszystkie usługi świadczone będą przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że z dniem 25 marca bieżącego roku został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez miasto B. nr zaświadczenia: XXX.

4.

Wszystkie wymienione usługi mieszczą się w ramach art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

5.

Szkolenia prowadzone są w następujących formach i zasadach: Kursy i seminaria będą prowadzone wyłącznie zgodnie z przepisami o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.Czas trwania całego kursu lub seminarium, a także poszczególnych jednostek lekcyjnych, ustalany jest przez prowadzącego placówkę i podawany do wiadomości uczestników przez uprawnionego pracownika przed podpisaniem zgłoszenia na kurs (w trakcie prezentacji oferty). Kursy i seminaria przeprowadzane są na podstawie programów autorskich opracowanych przez pracowników dydaktycznych placówki i zatwierdzonych przez dyrektora ds. dydaktycznych. Kursy odbywają się w salach dydaktycznych wynajmowanych przez placówkę w innych placówkach oświatowych lub siedzibach firm.

6.

Wnioskodawca informuje, że z dniem 25 marca bieżącego roku został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez miasto B. nr zaświadczenia:XXX.

7.

W zależności od rodzaju klienta świadczone usługi przez firmę Wnioskodawcy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości przez placówkę lub firmę zlecającą szkolenie, seminarium lub kurs albo też spełniają warunek finansowania co najmniej w 70% ze środków publicznych.

8.

Na seminariach i kursach uczestnicy nabywają praktyczną wiedzę i umiejętności, które służą doskonaleniu w wywiązywaniu się z obowiązków zawodowych. Umożliwiają także zmianę miejsca i form zatrudnienia (przekwalifikowanie).

9.

Nauczanie pozostaje zarówno w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wykonując usługi dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia na mocy ww. przepisu i wykonując świadczenie w tym samym zakresie co działalność podmiotu głównego, Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności z posiadanym wpisem do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. oraz w przypadku nie uzyskania tegoż wpisu.

2.

Czy posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Jeżeli podmiot współpracujący z podmiotem głównym korzystającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonuje na jego rzecz świadczenie w takim samym zakresie co podmiot korzystający ze zwolnienia, to sam także ma prawo skorzystać ze zwolnienia co do przychodu uzyskanego w ramach tej współpracy - umowy.

2.

Posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie stwierdzenia:

* czy wykonując usługi dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia na mocy ww. przepisu i wykonując świadczenie w tym samym zakresie co działalność podmiotu głównego, Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności z posiadanym wpisem do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. oraz w przypadku nie uzyskania tegoż wpisu - za nieprawidłowe,

* czy posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy o VAT dodany do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 28 lutego 2011 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do działalności gospodarczej głównie w zakresie edukacji, szkoleń a także śladowo usługi doradztwa. Obecnie Wnioskodawca wykonuje świadczenia w zakresie edukacji dla podmiotu, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszystkie usługi świadczone będą przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że z dniem 25 marca bieżącego roku został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzony przez miasto B. nr zaświadczenia: XXX. Wszystkie wymienione usługi mieszczą się w ramach art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenia prowadzone są w następujących formach i zasadach:

Kursy i seminaria będą prowadzone wyłącznie zgodnie z przepisami o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Czas trwania całego kursu lub seminarium, a także poszczególnych jednostek lekcyjnych, ustalany jest przez prowadzącego placówkę i podawany do wiadomości uczestników przez uprawnionego pracownika przed podpisaniem zgłoszenia na kurs (w trakcie prezentacji oferty).

Kursy i seminaria przeprowadzane są na podstawie programów autorskich opracowanych przez pracowników dydaktycznych placówki i zatwierdzonych przez dyrektora ds. dydaktycznych. Kursy odbywają się w salach dydaktycznych wynajmowanych przez placówkę w innych placówkach oświatowych lub siedzibach firm.

W zależności od rodzaju klienta świadczone usługi przez firmę Wnioskodawcy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości przez placówkę lub firmę zlecającą szkolenie, seminarium lub kurs albo też spełniają warunek finansowania co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Na seminariach i kursach uczestnicy nabywają praktyczną wiedzę i umiejętności, które służą doskonaleniu w wywiązywaniu się z obowiązków zawodowych. Umożliwiają także zmianę miejsca i form zatrudnienia (przekwalifikowanie).

Nauczanie pozostaje zarówno w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólno zawodowego, w jakich szkoła kształci.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i prowadzi działalność w zakresie edukacji i szkoleń. Z dniem 25 marca 2011 r. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzony przez miasto B.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia, tj. polegają na uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny oraz są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych to są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia także z podatku dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami wymienionymi w tym przepisie. Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z powyższymi usługami, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), "związek" to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.

Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Frlesland - Horizon College).

Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia).

Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Przykładowo bez wykorzystania tych towarów i usług nie byłoby gwarancji, że nauczanie miałoby taką samą wartość.

Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.

Biorąc to pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa.

Zgodnie z tą regulacją zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo edukacyjnymi) mają zastosowanie, jeżeli:

* usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,

* usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wykonując usługi dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (czy to mając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B., czy też nie mając tego wpisu) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT tylko dlatego, że świadczy dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia usługi w takim samym zakresie jak podmiot korzystający ze zwolnienia. Ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT korzystają bowiem usługi świadczone przez podmioty wymienione w tym przepisie (tj. świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym). Ze zwolnienia na podstawie tego przepisu nie mogą natomiast korzystać usługi wykonywane w tym samym zakresie przez podmioty współpracujące z podmiotem głównym. Świadczenie takich usług przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie stanowi również świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych. Jak wynika bowiem z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienie od podatku usług ściśle związanych z usługami podstawowymi ma zastosowanie jedynie do podmiotu świadczącego usługi podstawowe. Zatem każdy podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT musi indywidualnie spełniać wskazane w tym przepisie wymagania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli podmiot współpracujący z podmiotem głównym korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT wykonuje na jego rzecz świadczenie w takim samym zakresie co podmiot korzystający ze zwolnienia, to sam także ma prawo skorzystać ze zwolnienia co do przychodu uzyskanego w ramach tej współpracy - umowy należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć jednak w tym miejscu należy, iż ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, iż od dnia 25 marca 2011 r. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto B. Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT są świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia wówczas Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, jednak nie dlatego, że świadczy usługi na rzecz podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, tylko dlatego, że sam spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Natomiast w okresie, kiedy Wnioskodawca nie był wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ponieważ jednak ze stanu faktycznego wynika, iż usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w zależności od rodzaju klienta finansowane są w całości przez placówkę lub firmę zlecającą szkolenie, seminarium lub kurs albo też spełniają warunek finansowania w 70% ze środków publicznych, zauważyć należy, iż jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w całości finansowanymi ze środków publicznych, wówczas w okresie kiedy nie były wykonywane przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Jeżeli natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w co najmniej 70% ze środków publicznych, to w okresie, kiedy Wnioskodawca nie świadczył ich jako jednostka objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 22 grudnia 2010 r. (pod warunkiem, że Wnioskodawca nie posiadał akredytacji na świadczone usługi i nie były one prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach).

Jednocześnie w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi świadczone na rzecz podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT na podstawi art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT w okresie gdy Wnioskodawca nie był wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie były finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych, wówczas świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegały w tym zakresie finansowania opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy (pytanie nr 2 we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2011 r.) dotyczących kwestii, czy posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności, należy zwrócić uwagę, jak już wspomniano wyżej, iż jeśli wszystkie szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia oraz są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych to są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż posiadając wpis do ewidencji Miejskiego Zarządu Oświaty w B. i wykonując bezpośrednio usługi szkoleniowe dla podmiotu bliżej nieokreślonego również Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w wyniku przedmiotowej czynności należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych gdyż w piśmie uzupełniającym z dnia 14 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż usługi doradcze nie są przedmiotem wniosku o interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl