IBPP1/443-558/07/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-558/07/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 marca 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-558/07/ES z dnia 5 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny - zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1.

usług związanych z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacji grobów (PKWiU 93.03.11-00.00),

2.

sprzedaży trumien i utensyliów pogrzebowych (bez kompleksowej usługi pogrzebowej) - PKWiU 52.63.10-00.90,

- wiązanki pogrzebowe, wieńce pogrzebowe na gotowych podkładach oraz palmy wykonane ze sztucznych kwiatów, nawet jeśli posiadają dodatki innych materiałów (wstążki, papierowe ozdoby itd.)

- wiązanki pogrzebowe, wieńce pogrzebowe na gotowych podkładach oraz palmy wykonane z żywych kwiatów, nawet jeśli posiadają dodatki innych materiałów (wstążki, papierowe ozdoby itd.)

3.

usług w zakresie handlu detalicznego kwiatami, roślinami, nasionami (PKWiU 52.48.32-00.10)

Odbiorcami są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też w niewielkiej części (kilkaset zł) sprzedaż prowadzona jest na rzecz szkół i urzędu gminy. Obrót ze sprzedaży za 2006 r. wyniósł 15.026 zł W grudniu 2007 r. Wnioskodawca osiągnie obrót przekraczający kwotę 40.000 zł, w tym:

* sprzedaż usług pogrzebowych około 27.000 zł,

* sprzedaż pozostałych akcesoriów pogrzebowych około 18.000 zł.

W pierwszym półroczu 2007 r. wskaźnik obrotów z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych usług pogrzebowych w obrotach ogółem z tytułu działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 99%, natomiast w poprzednim roku podatkowym (2007 r.) wyniósł również 99%.

Wnioskodawca nie utracił zwolnienia z ewidencjonowania, na podstawie § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) oraz nie powstał wobec Wnioskodawcy wcześniej obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów, po przekroczeniu kwoty obrotu 40 000 zł. Wnioskodawca zobowiązany będzie zainstalować kasę fiskalną.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi pogrzebowe są zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej, w związku z tym kwota obrotu ze sprzedaży tych usług nie jest wliczana do limitu ustalonego dla osób kontynuujących działalność w 2007 r., którzy nie mieli do tej pory obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej tj. kwoty 40 000 zł. Ustalając obrót zgodnie z art. 111 ustawy o VAT uwzględniam tylko obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, który nie jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. W przypadku Wnioskodawcy będzie to kwota 18 000 zł, co nadal zwalnia go z obowiązku instalacji kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

W myśl § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 6 tego rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 1 stycznia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2007 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2007 r.

W poz. 30 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU 90.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 30 czerwca 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

1.

sprzedaż usług związanych z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacji grobów (PKWiU 93.03.11-00.00),

2.

sprzedaż trumien i utensyliów pogrzebowych (bez kompleksowej usługi pogrzebowej) - PKWiU 52.63.10-00.90,

- wiązanki pogrzebowe, wieńce pogrzebowe na gotowych podkładach oraz palmy wykonane ze sztucznych kwiatów, nawet jeśli posiadają dodatki innych materiałów (wstążki, papierowe ozdoby itd.)

- wiązanki pogrzebowe, wieńce pogrzebowe na gotowych podkładach oraz palmy wykonane z żywych kwiatów, nawet jeśli posiadają dodatki innych materiałów (wstążki, papierowe ozdoby itd.)

3.

handel detaliczny kwiatami, roślinami, nasionami (PKWiU 52.48.32-00.10)

Odbiorcami są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też w niewielkiej części (kilkaset zł) sprzedaż prowadzona jest na rzecz szkół i urzędu gminy.

Wnioskodawca wskazał również, że w pierwszym półroczu 2007 r. wskaźnik obrotów z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych usług pogrzebowych w obrotach ogółem z tytułu działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 99%, podobnie w poprzednim roku podatkowym (2007 r.) wyniósł również 99%.

Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie utracił też zwolnienia z ewidencjonowania, na podstawie § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) oraz nie powstał wobec Wnioskodawcy wcześniej obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca, będzie zwolniony w 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, ponieważ spełnia warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowana określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, tzn. w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70% (w przypadku Wnioskodawcy wynosi około 99%).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od dnia 30 czerwca 2008 r., jeżeli udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy będzie w pierwszym półroczu 2008 r. równy lub niższy niż 70%.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że osiągnięcie przez Wnioskodawcę w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł, w tym na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej w wysokości 18.000 zł, nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia, gdyż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej z innej podstawy prawnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl