IBPP1/443-557/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-557/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów (geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp.) dla uczniów w wieku szkolnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów (geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp.) dla uczniów w wieku szkolnym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność szkoleniową na podstawie wpisu do KRS, nie jest wpisany do rejestru placówek kształcenia ustawicznego prowadzonego przez Kuratorium Oświaty. Obecnie prowadzi jako podwykonawca zajęcia z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów takich jak geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp. dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Realizację części zajęć rozpoczęto w 2010 r., część rozpocznie się w 2011 r. Zajęcia te realizowane są na zlecenie... jako zajęcia rozwijające, w ramach projektu unijnego, a więc w 100% finansowanego ze środków publicznych.... jest projektodawcą projektu jako organ prowadzący dla szkół publicznych, których uczniowie są objęci tym projektem. Zajęcia prowadzone są na terenie szkół w odniesieniu do uczniów tych szkół. Prowadzone przez Spółkę zajęcia mają charakter zajęć dodatkowych (rozwijających wiedzę), zajęć wyrównujących (dla uczniów mających trudności z opanowaniem materiału) lub wspomagających (np. techniki koncentracji). Spółka świadczy usługę szkoleniową w ramach projektu unijnego, którego celem jest realizacja programów rozwojowych przez szkoły objęte projektem. Zatrudniona przez Spółkę do realizacji zajęć kadra to nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem MENiS.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca powtórzył, iż Spółka prowadzi działalność szkoleniową. W wyniku postępowania przetargowego zawarto umowę z gminną jednostką samorządową na prowadzenie szkoleń z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji, technik pamięciowych oraz zajęć z różnych przedmiotów (np. geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp.). Zajęcia te prowadzone są w szkołach, których organem prowadzącym jest gmina, z którą zawarto umowę. Słuchaczami tych zajęć są uczniowie tych szkół. Zajęcia w 100% finansowane są ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wobec niepewności co do zastosowania stawki VAT zarejestrował się jako płatnik tego podatku we właściwym US.

Zleceniodawcą jest Jednostka Samorządu Terytorialnego, która jako projektodawca otrzymała środki na realizację projektu szkoleniowego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W myśl umowy... powierza Spółce przeprowadzenie zajęć wymienionych powyżej w ramach ustalonej w drodze postępowania stawki za jedną godzinę zajęć. Umowa została zawarta w 2010 r. i realizowana jest od końca 2010 r. W ramach usługi Spółka ma dostarczyć nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach, wyposażyć uczniów w materiały dydaktyczne, przeprowadzić egzaminy końcowe w tym egzaminy zewnętrzne zakończone wydaniem zewnętrznych certyfikatów potwierdzających poziom wiedzy ucznia.

Świadczone przez Spółkę usługi nie są usługami w zakresie opieki nad dziećmi wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej lub o systemie oświaty. Spółka nie jest podmiotem działającym w oparciu o te przepisy.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że zajęcia prowadzone są w udostępnionych w tym celu salach szkolnych, a w trakcie zajęć jest odpowiedzialny za opiekę nad uczniami.

Wnioskodawca nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3.

Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty i swoich usług opisanych w zapytaniu nie realizuje jako taka jednostka.

Prowadzone zajęcia mają charakter wiedzy ogólnej, a nie zawodowej.

Zajęcia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę nie są objęte akredytacją.

Świadczone usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, choć są w 100% finansowane ze środków publicznych.

O dofinansowanie projektu ubiegała się Jednostka Samorządu Terytorialnego będąca organem prowadzącym dla szkół objętych projektem, która następnie podpisała ze Spółką umowę o świadczenie usług szkoleniowych.

Projekt realizowany jest w ramach poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu jest poprawa szans edukacyjnych dzieci z obszarów wiejskich i małych miast (uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji). Jego realizacja polega głównie na przeprowadzeniu zajęć dodatkowych (rozwijających i wyrównujących) dla uczniów, w celu rozwijania naturalnych zainteresowań, zmotywowania do podnoszenia wiedzy i docelowo - osiągnięcia przez uczniów lepszych wyników edukacyjnych i wzmocnienie ich aspiracji. W ramach projektu zajęcia prowadzą wykładowcy zatrudniani bezpośrednio przez projektodawcę, jak i wykładowcy zatrudnieni przez podwykonawcę (Spółkę). Sens zatrudnienia podwykonawcy leży w tym, że szkoły nie dysponują personelem o odpowiednich kwalifikacjach, zapleczem technicznym (część zajęć realizowana jest w systemie elearningowym) oraz uprawnieniami (Spółka jest m.in. certyfikowanym ośrodkiem egzaminacyjnym w zakresie j. obcych).

Projektodawca (...) otrzymuje środki na realizację projektu z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (część Europejskiego Funduszu Społecznego). Środki te wydaje zgodnie z zatwierdzonym przez Urząd Marszałkowski budżetem projektu. W stosunku do Spółki wynagrodzenie za usługi wypłacane jest transzami na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę rachunków oraz faktur.

Wnioskodawca jest "podwykonawcą" w tym znaczeniu, że "wykonawcą" projektu jest... jako projektodawca.... jest odpowiedzialna za realizację projektu, w ramach którego na podstawie postępowania przetargowego wyłoniła m.in. Spółkę do realizacji konkretnych zadań w ramach projektu. Wobec tego Spółka jest bezpośrednim wykonawcą usług w myśl umowy zawartej z... będącą projektodawcą i beneficjentem środków z UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując zajęcia z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów takich jak geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp. dla uczniów w wieku szkolnym, w ramach projektu unijnego w 100% finansowanego ze środków publicznych Spółka szkoleniowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do wymienionych w opisie stanu faktycznego usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji usługi realizowane przez Spółkę podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, jako usługi ściśle powiązane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a więc szkoły publiczne, gdyż opisane usługi edukacyjne świadczone przez spółkę realizowane są w szkołach i w odniesieniu do uczniów tych szkół, w ramach projektu unijnego w ramach którego realizowane są programy rozwojowe szkół objętych projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponad gimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ww. ustawy (dodanego do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 28 lutego 2011 r.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011 r.), zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe...oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową na podstawie wpisu do KRS. Obecnie prowadzi jako podwykonawca zajęcia z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów takich jak geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp. dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Realizację części zajęć rozpoczęto w 2010 r., część rozpocznie się w 2011 r. Zajęcia te realizowane są na zlecenie... jako zajęcia rozwijające, w ramach projektu unijnego, a więc w 100% finansowanego ze środków publicznych.... jest projektodawcą projektu jako organ prowadzący dla szkół publicznych, których uczniowie są objęci tym projektem. Zajęcia prowadzone są na terenie szkół w odniesieniu do uczniów tych szkół. Prowadzone przez Spółkę zajęcia mają charakter zajęć dodatkowych (rozwijających wiedzę), zajęć wyrównujących (dla uczniów mających trudności z opanowaniem materiału) lub wspomagających (np. techniki koncentracji). Spółka świadczy usługę szkoleniową w ramach projektu unijnego, którego celem jest realizacja programów rozwojowych przez szkoły objęte projektem. Zatrudniona przez Spółkę do realizacji zajęć kadra to nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem MENiS.

Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty i swoich usług opisanych w zapytaniu nie realizuje jako taka jednostka.

Prowadzone zajęcia mają charakter wiedzy ogólnej, a nie zawodowej.

Zajęcia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę nie są objęte akredytacją.

Świadczone usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, choć są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Zauważyć należy, iż w ocenie Wnioskodawcy usługi realizowane przez Spółkę podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 (przyjęto, iż Wnioskodawcy chodzi o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług), jako usługi ściśle powiązane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a więc szkoły publiczne, gdyż opisane usługi edukacyjne świadczone przez spółkę realizowane są w szkołach i w odniesieniu do uczniów tych szkół, w ramach projektu unijnego w ramach którego realizowane są programy rozwojowe szkół objętych projektem.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, koniecznym jest jednoczesne spełnienie obu przesłanek, mianowicie dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi mają zastosowanie, jeżeli:

* dostawa towarów/świadczenie usług jest wykonywane przez podmiot świadczący usługę podstawową,

* dostawa towarów/świadczenie usług jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej,

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Dokonując analizy stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi edukacyjne (prowadzenie zajęć dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych), jednakże Zleceniodawcą przedmiotowych usług jest Jednostka Samorządu Terytorialnego. Wprawdzie - jak podnosi Wnioskodawca - opisane usługi edukacyjne realizowane są w szkołach i w odniesieniu do uczniów tych szkół, jednak Wnioskodawca jest podmiotem odrębnym od szkoły, a zatem nie można uznać, iż w niniejszej sprawie jest podmiotem realizującym usługę podstawową (usługę kształcenia i wychowania świadczoną przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty).

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zatem zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest podmiotem objętym systemem oświaty i swoich usług opisanych w zapytaniu nie realizuje jako taka jednostka. Przedmiotowe usługi nie stanowią również usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Ponadto nie sposób uznać realizowanych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu zajęć z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów takich jak geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp. jako świadczenie usług ściśle związanych z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a więc usługami szkół publicznych, gdyż ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku. Skoro Wnioskodawca w niniejszej sprawie nie jest podmiotem świadczącym usługę podstawową (szkołą publiczną), zatem przedmiotowe zwolnienie nie znajduje zastosowania.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, bowiem nie są świadczone osobiście przez usługodawcę będącego nauczycielem, lecz przez jednostkę (Spółkę) zatrudniającą nauczycieli.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z powyższego wynika, iż istotnym w przedmiotowej sprawie jest stwierdzenie, czy przedmiotowe usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów takich jak geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp. wykonywane są dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Zajęcia te mają charakter zajęć dodatkowych (rozwijających wiedzę), zajęć wyrównujących (dla uczniów mających trudności z opanowaniem materiału) lub wspomagających (np. techniki koncentracji).

Zauważyć w tym miejscu należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (1777/2005 oraz 282/2011) kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie występuje taka sytuacja, gdyż - jak zaznacza sam Wnioskodawca - prowadzone zajęcia mają charakter wiedzy ogólnej, a nie zawodowej. Przyswojenie wiedzy przekazywanej na zajęciach nie prowadzi do uzyskania konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Również Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Taka kwalifikacja prawno podatkowa sprawia, iż brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Opisane przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać również ze zwolnienia na podstawie powołanych wyżej przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na niespełnienie warunków w nich zawartych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę zajęcia z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów (geografia, matematyka, fizyka, chemia, j. polski itp.) dla uczniów w wieku szkolnym nie korzystają ze zwolnienia od podatku, gdyż Wnioskodawca nie spełnia żadnego z warunków uprawniających do takiego zwolnienia określonego w przepisach znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl