IBPP1/443-556/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-556/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) oraz z dnia 1 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych środków finansowych z Urzędu Miasta dla jednostki budżetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) oraz z dnia 1 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych środków finansowych z Urzędu Miasta dla jednostki budżetowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego prowadzi działalność polegającą na obsłudze finansowo-księgowej i administracyjnej przedszkoli i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina. Ponadto Wnioskodawca wykonuje usługi związane z rekreacją i sportem tj. obsługuje basen kryty należący do gminy. Jednostka budżetowa z uwagi na usługi związane z basenem jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach działalności basenu występuje podatek w wysokości 7%, 22% oraz zwolniony z uwagi na usługi między jednostkami budżetowymi. Basen stanowi samodzielną nieruchomość (nie ma tam też siedziby Wnioskodawca), dlatego wszystkie koszty ponoszone na jego utrzymanie są związane bezpośrednio z tą działalnością. Jednostka otrzymuje na swoją działalność 100% wydatków zgodnie z ustawą o finansach publicznych od organu prowadzącego, natomiast otrzymane środki ze sprzedaży usług odprowadza jako dochody na rachunek gminy.

Wobec faktu, że towary i usługi zakupione na prowadzenie basenu wykorzystywane są do wykonywania czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, a wyodrębnienie nie jest możliwe, jednostka zobowiązana jest ustalić odpowiednią proporcję.

Problem polega na określeniu jakie dane przyjąć do wyliczenia obrotu, aby wyliczyć proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż usługi basenu należącego do Gminy prowadzone są jako zadania własne gminy. Sam basen nie prowadzi żadnej samodzielnej działalności tylko wchodzi w skład jednostki budżetowej pod nazwą Zespół Obsługi Placówek Oświatowych (jedynie mieści się w innym budynku). Pracodawcą dla pracowników obsługujących basen jest Wnioskodawca. W Zespole Obsługi Placówek Oświatowych oprócz usług basenu (opodatkowanych i zwolnionych) występują usługi opodatkowane podatkiem VAT z tytułu korzystania przez pracowników z telefonu służbowego dla celów prywatnych (bardzo niskie kwoty - kilkadziesiąt złotych rocznie).

Dla zobrazowania Wnioskodawca podał dane za 3 miesiące 2008 r.

Z tytułu działalności basenu Wnioskodawca uzyskał:

* przychody ze sprzedaży zwolnionej - 18 800 zł (środki odprowadzone do Urzędu Miasta jako dochód)

* przychody ze sprzedaży opodatkowanej - 14 935,25 zł (środki odprowadzone do Urzędu Miasta jako dochód)

* środki z Urzędu Miasta dla jednostki budżetowej na bieżące wydatki basenu - 62 500 zł

* podatek należny odprowadzony do Urzędu Skarbowego - 1374 zł

* w tym czasie nie odliczono podatku naliczonego z tytułu wydatków.

Z tytułu podstawowej działalności Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych (obsługi administracyjno - finansowej gmin szkół) otrzymano środki z Urzędu Miasta dla jednostki budżetowej na wydatki bieżące 162 850 zł. Cała działalność podstawowa w tym okresie jest zwolniona z podatku VAT. Nie wystąpił podatek należny i naliczony.

Wyliczając strukturę tylko dla działalności basenu:

a.

ujmując środki z Urzędu Miasta na wydatki bieżące wynosiłaby: 14.935,25: 96.235,25 = 15,52%,

b.

nie ujmując środków z Urzędu Miasta na wydatki bieżące wynosiłaby: 14.935,25: 33.735,25 = 44,27%.

Należy podkreślić, że bilety ustalone przez organ prowadzący są na niskim poziomie i nigdy nie wystąpi zysk, a zawsze strata. Ponadto środki otrzymane od organu prowadzącego nie wpływają na cenę świadczonych usług (bilety, najem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do rocznego obrotu potrzebnego do wyliczenia proporcji w celu ustalenia wysokości obniżenia kwoty podatku należnego od zakupu towarów i usług, od których nie jest możliwe wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wliczyć środki otrzymane od organu prowadzącego na utrzymanie jednostki budżetowej.

Zdaniem Wnioskodawcy środki otrzymane z budżetu gminy są przeznaczone na utrzymanie jednostki budżetowej i nie zmniejszają ceny świadczonych usług, wobec powyższego nie powinny wchodzić w obrót stanowiący podstawę opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako jednostka budżetowa otrzymuje na swoją działalność (100% wydatków) środki finansowe (dotacje) od organu prowadzącego, zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Kwota dofinansowania jest udzielana na pokrycie bieżących wydatków Wnioskodawcy przy czym dotacja ta nie wpływa na ceny świadczonych usług (bilety, najem).

Podsumowując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zatem nie podlega ona opodatkowaniu.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ust. 2 art. 90 stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja i zaokrągla się ją w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Przepis art. 90 ust. 7 ustawy stanowił, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Powyższy przepis art. 90 ust. 7 ustawy w takim brzmieniu obowiązywał do dnia 31 maja 2005 r., gdyż został z dniem 1 czerwca 2005 r. uchylony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). Zatem począwszy od 1 czerwca 2005 r. do przedmiotowego obrotu takich (subwencji) dotacji nie należało już uwzględniać.

Zatem obecnie przy ustalaniu proporcji, o której mowa wyżej nie należy uwzględniać dotacji (subwencji) otrzymywanych od organu prowadzącego Wnioskodawcy na pokrycie kosztów jego bieżącej działalności (niemających bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl