IBPP1/443-550/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-550/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 2 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami kształcenia zawodowego fryzjerów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami kształcenia zawodowego fryzjerów.

Wniosek uzupełniono pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 2 czerwca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostaw artykułów kosmetycznych dla branży fryzjerskiej i świadczy również usługi kształcenia zawodowego fryzjerów, na które w roku 2011 otrzymał dotację w ramach programu operacyjnego "Kapitał ludzki" 2007 - 2013. Szkolenia finansowane są w kwocie netto w 90% ze środków publicznych, w 10% ze środków własnych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji kuratorium oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Koszty związane z organizacją szkoleń zwracane są na zasadzie refundacji w kwocie netto bez podatku VAT. W miesiącu styczniu Wnioskodawca otrzymał zaliczkę, z której jest zobowiązany się rozliczyć po przedstawieniu odpowiedniej dokumentacji. Część dotacji przeznaczona jest na zakup środków i wyposażenia, pozostała na finansowanie kosztów szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że:

* jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od początku prowadzenia działalności czyli od 11 kwietnia 1996 r.

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia,

* usługa kształcenia zawodowego fryzjerów jest usługą kształcenia zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,

* brak jest odrębnych przepisów dla form i zasad prowadzenia usług kształcenia zawodowego fryzjerów,

* nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników kursu,

* nauczanie ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych,

* pracodawca nie kieruje uczestnika, kwalifikacje są podnoszone kompleksowo i wykorzystywane w zakresie wykonywanego zawodu,

* usługa kształcenia fryzjerów świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą kształcenia zawodowego dla osób pracujących w zawodzie fryzjera. Osoby korzystające z usług muszą mieć ukończony 18-ty rok życia. Finansowana jest w 90% ze środków publicznych,

* otrzymana dotacja jest dotacją podmiotową ponieważ ma służyć pokryciu szeroko pojętych kosztów związanych z świadczeniem usług kształcenia zawodowego. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym pkt IV Budżet Projektu podpunkt 4.5 mówi, że kwota dotacji nie zawiera podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowalny. Dotacja jest wydatkowana w kwotach netto. Transze dofinansowania są przekazywane jako refundacja prowadzonych działań projektowych,

* klient docelowy płaci za usługę szkolenia 10% wartości. Przeznaczenie dotacji wynika z zawartych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ pokrywa tylko koszty netto związane ze szkoleniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub usług świadczonych przez podatnika.

Dokonana analiza wskazuje, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które przekazywane są w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną.

Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi (o ile zostanie stwierdzony) będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT) jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostaw artykułów kosmetycznych dla branży fryzjerskiej i świadczy również usługi kształcenia zawodowego fryzjerów, na które w roku 2011 otrzymał dotację w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał ludzki" 2007 - 2013.

Szkolenia finansowane są w kwocie netto w 90% ze środków publicznych, w 10% ze środków własnych. Koszty związane z organizacją szkoleń zwracane są na zasadzie refundacji w kwocie netto bez podatku VAT. W miesiącu styczniu Wnioskodawca otrzymał zaliczkę, z której jest zobowiązany rozliczyć się po przedstawieniu odpowiedniej dokumentacji. Część dotacji przeznaczona jest na zakup środków i wyposażenia, pozostała na finansowanie kosztów szkolenia.

Otrzymana dotacja jest dotacją podmiotową ponieważ ma służyć pokryciu szeroko pojętych kosztów związanych z świadczeniem usług kształcenia zawodowego. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym pkt IV Budżet Projektu podpunkt 4.5 mówi, że kwota dotacji nie zawiera podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowalny. Dotacja jest wydatkowana w kwotach netto. Transze dofinansowania są przekazywane jako refundacja prowadzonych działań projektowych.

Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne należy stwierdzić, że jak wskazał Wnioskodawca otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na pokrycie szeroko pojętych kosztów związanych ze świadczeniem usług kształcenia zawodowego fryzjerów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług szkolenia, gdyż część dotacji przeznaczona jest na zakup środków i wyposażenia, pozostała na finansowanie kosztów szkolenia, zatem jako nie związana z konkretną dostawą lub usługą nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

A zatem stwierdzić należy, iż przedmiotowa dotacja ma charakter ogólny, w związku z tym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, gdyby dotacja stanowiła bezpośrednią dopłatę do ceny) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie tj. opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego fryzjerów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl