IBPP1/443-547/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-547/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 3 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-547/13/MS z dnia 13 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży działki o numerze 2158 wraz z posadowionymi na niej budynkami, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Budynki, budowle i urządzenia budowlane (ogrodzenie), zostały wybudowane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie. Nieruchomości będące obecnie przedmiotem sprzedaży są przez Wnioskodawcę wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno na własne potrzeby (pomieszczenia biurowe i produkcja - do 31 grudnia 2010 r.), jak i również całkowicie lub częściowo do celów najmu.

Wnioskodawca wliczył wartość urządzeń budowlanych (ogrodzenia), do wartości działek. Urządzenia budowlane w księgach spółki znajdują się w grupie drugiej razem z budowlami.

Następnie dla ustalenia wartości danego budynku i budowli dokonał alokacji wartości działki do budynków i budowli poprzez zastosowanie klucza wartościowego (poniżej przedstawiono opis zastosowanego klucza wartościowego). W celu ustalenia stawki podatku VAT dla poszczególnych budynków i budowli Wnioskodawca dokonał analizy pod kątem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a więc oceny w jaki sposób, czy i kiedy były wynajmowane budynki i budowle, biorąc również pod uwagę najem po dokonanym ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej środka. Wnioskodawca porównał obecne powierzchnie budynków i budowli z zapisami powierzchni w zawieranych przed laty umowach najmu. Powstały różnice związane z pomiarami dokonanymi w różnych odstępach czasowych. W 2007 r. Wnioskodawca dokonał bowiem inwentaryzacji powierzchni użytkowych i wszystkie umowy zawarte przed tą datą będą zawierały inne powierzchnie niż po dokonanej inwentaryzacji. W związku z tym czy budynek, budowla były wynajmowane w całości, Wnioskodawca wie tylko na podstawie oświadczenia osoby, która dokonywała naliczania czynszów. Osoba ta jest również w posiadaniu dokumentacji związanej z naliczanymi czynszami. W umowach w przypadku budowli nie ma określonych powierzchni i Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy był najem częściowy czy całkowity, ponieważ umowa zawiera tylko nazwę danej budowli. Poza tym w wynajmowanych budynkach były pomieszczenia, w których zainstalowane były urządzenia służące do obsługi różnych budynków np. w zakresie dostarczania mediów - powierzchnia użytkowa tych pomieszczeń nie była przedmiotem najmu. Nie wliczano również do przedmiotu najmu korytarzy, klatek schodowych i pomieszczeń sanitarnych. W sprzedawanych budynkach jest wmontowane na stałe trwałe wyposażenie z grupy 3, 4, 6 i 8 środków trwałych typu: klimatyzacja, czynne urządzenia sieciowe, ścianki działowe, przełączniki oraz inne.

Wnioskodawca dokona analizy pod kątem zastosowania odpowiednich przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, celem określenia prawidłowej stawki podatku VAT. Jeśli sprzedaż budynku, budowli będą podlegać stawce zw. zgodnie z art. 43 ust. pkt 10, Wnioskodawca zrezygnuje ze zwolnienia od podatku składając w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie i opodatkuje sprzedaż budynków, budowli stawką 23% podatku VAT.

Opis zastosowanego klucza wartościowego:

1. Ustalenie wartości budowli (budynku) oraz działki, na której są one zlokalizowane (wartość = cena sprzedaży netto);

2. Ustalenie jaki procent w łącznej wartości wszystkich budowli (budynków) stanowi wartość danej budowli (budynku) poprzez:

a.

ustalenie łącznej wartości wszystkich budynków, budowli posadowionych na danej działce,

b.

ustalenie jaki procent w łącznej wartości wszystkich budynków i budowli na danej działce stanowi jedna pozycja budynku, budowli;

3. Zastosowanie wartości procentowej z pkt 2b do wyliczenia wartości działki (ściślej: jej części), która powinna zostać doliczona do podstawy opodatkowania danej budowli (budynku);

4. Podstawę opodatkowania z tytułu dostawy danej budowli (budynku) stanowi suma: wartości owej budowli (budynku) oraz wartości działki (albo jej części), na której jest ona posadowiona.

Wnioskodawca zastosował klucz wartościowy dla budynków i budowli, ponieważ zastosowanie klucza powierzchniowego byłoby mało wiarygodne lub niemożliwe ze względu na brak aktualnej powierzchni (obrys bryły budynku) - dla budynków oraz brak wartości powierzchni dla budowli.

OPIS SZCZEGÓŁOWY.

Na działce o numerze 2158 znajdują się:

TABELA - załącznik pdf - s. 4

Budowle przebiegają przez działkę 2158 i 2159.

Na działce znajduje się również urządzenie budowlane: 102000051 ogrodzenie. Wartość ogrodzenia została wliczona do wartości działki 2158.

Poniżej opis poszczególnych budynków i budowli sprzedawanych wraz z działką 2158.

1. 101000035 - BUDYNEK ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

a. Budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę.

b. Oddany do użytkowania 10 grudnia 1982 r.

c. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej.

d. Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: od 15 maja 2006 r. do nadal.

e. Wynajęta była część budynku około 37,87% (procent obliczony jako stosunek powierzchni obecnej do powierzchni zawartej w umowie najmu).

f. W budynku wmontowane są również instalacja klimatyzacji, komplety ścianek działowych, sieć przeciwpożarowa, przełączniki, klimatyzatory, czynne urządzenia sieciowe, centrala telefoniczna jest to wyposażenie zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

2. 101000037 - BUDYNEK ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

a. Budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę.

b. Oddany do użytkowania 10 grudnia 1967 r.

c. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1997 r.

d. Po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

e. Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: 31 styczeń 1996 r. - 31 styczeń 2002 r.

f. Wynajęta była część budynku około 19,22% (procent obliczony jako stosunek powierzchni obecnej do powierzchni zawartej w umowie najmu).

3. 102000031 - PRZEWODY SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ I DESZCZOWEJ - BUDOWLA.

a. Budowla została wybudowana przez Wnioskodawcę.

b. Oddana do użytkowania 10 grudnia 1994 r.

c. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej.

d. Budowla nie była wynajmowana.

4. 102000032 - PRZEWODY SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ KOŁO GALWANIZERNI - BUDOWLA.

a. Budowla została wybudowana przez Wnioskodawcę.

b. Oddana do użytkowania 10 grudnia 1994 r.

c. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej.

d. Budowla nie była wynajmowana.

5. 10200049 SIEĆ TELEKOMUNIKACYJNA WEWNĘTRZNA - BUDOWLA.

a. Budowla została wybudowany przez Wnioskodawcę.

b. Oddana do użytkowania 10 grudnia 1975 r.

c. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1996 r.

d. Po modernizacji budowla była wynajmowana przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

e. Budowla była wynajmowana między innymi w okresie: 31 lipca 1997 r. - 31 stycznia 1999 r.

f. Budowla była wynajmowana w 100%.

6. 201020002 BUDYNEK SOCJALNO - ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

a. Budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę.

b. Oddany do użytkowania 10 kwietnia 1990 r.

c. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1999 r.

d. Po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

e. Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: 1 luty 2006 r. - 31 sierpnia 2011 r.

f. Budynek wynajmowany w 100% zgodnie z oświadczeniem osoby dokonującej obliczeń czynszu.

1. Tabela z PKOB budynków i budowli jak poniżej:

TABELA - załącznik pdf - s. 14

2. W odniesieniu do budynku administracyjnego - 101000035.

Poniżej wykaz najemców budynku 101000035. Najemcy się zmieniają i zmienia się również powierzchnia wynajmowana budynku. Wnioskodawca nie zna daty ewentualnej sprzedaży a więc na dzień pisania odpowiedzi na wezwanie zmienił się również procent wynajmowanej powierzchni na 41,77% (od zawartej umowy z e-biznes we wrześniu 2013 r. upłynie dwa lata).

Wnioskodawca nie ma pewności czy są to wszystkie umowy, rejestr zawieranych umów najmu nie był prowadzony, poza tym dla wielu umów skończył się również okres archiwizacji.

Budynek administracyjny -101000035 przez ostatnie lata przeznaczony głównie pod wynajem.

TABELA - załącznik pdf - s. 15

3. W odniesieniu do budynku administracyjnego - 101000037.

Poniżej wykaz najemców budynku 101000037. Najemcy się zmieniają i zmienia się również powierzchnia wynajmowana budynku. Wnioskodawca nie zna daty ewentualnej sprzedaży a więc na dzień pisania odpowiedzi na wezwanie zmienił się również procent wynajmowanej powierzchni na 20,05% (od zawartej umowy z C. - W. w listopadzie 2013 r. upłynie dwa lata).

Wnioskodawca nie ma pewności czy są to wszystkie umowy, rejestr zawieranych umów najmu nie był prowadzony, poza tym dla wielu umów skończył się również okres archiwizacji. W związku z tym Wnioskodawca nie ma również pewności czy powierzchnie zawieranych kolejnych umów w pewnej części się nie pokrywały ze względu na ogólne zapisy wynajmowanych powierzchni w umowach najmu.

Budynek administracyjny - 101000037 wykorzystywany był i jest przez administrację Wnioskodawcy. W związku z przekształceniami Wnioskodawcy działy administracyjne zajmowały coraz mniejsze powierzchnie, w związku z tym coraz większe powierzchnie były przeznaczone pod wynajem.

TABELA - załącznik pdf - s. 15

4. W odniesieniu do - przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej -102000031.

W związku z wybudowaniem i oddaniem do użytkowania 10 grudnia 1994 r. przez Wnioskodawcę przedmiotowych przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i najprawdopodobniej z tego prawa skorzystał (Wnioskodawca nie posiada faktur, rejestrów VAT z tamtego okresu ze względu na zakończony okres archiwizacji).

5. W odniesieniu do - przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni -102000032.

W związku z wybudowaniem i oddaniem do użytkowania 10 grudnia 1994 r. przez S.A. przedmiotowych przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i najprawdopodobniej z tego prawa skorzystał (Wnioskodawca nie posiada faktur, rejestrów VAT z tamtego okresu ze względu na zakończony okres archiwizacji).

6. W odniesieniu do - sieci telekomunikacji wewnętrznej - 102000049.

Wnioskodawca w 1996 r. dokonał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej budowli. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i prawdopodobnie takiego odliczenia dokonał (Wnioskodawca nie posiada faktur, rejestrów VAT z tamtego okresu ze względu na zakończony okres archiwizacji).

7. W odniesieniu do - budynku socjalno - administracyjnego - 201020002.

Wnioskodawca w 1999 r. dokonał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej budynku. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i prawdopodobnie takiego odliczenia dokonał (Wnioskodawca nie posiada faktur, rejestrów VAT z tamtego okresu ze względu na zakończony okres archiwizacji).

8. Wnioskodawca nie posiada dokumentacji potwierdzającej i wskazującej w których budynkach znajdowały się pomieszczenia gdzie zainstalowane były urządzenia, które obsługiwały inne budynki.

9. Umowy najmu zawierały ogólne zapisy np. w przypadku wynajmowania budynku administracyjnego - 101000035: "umowa najmu powierzchni biurowych: X m2". W umowie brak zapisów czy korytarze zostały wliczone do powierzchni wynajmowanej. Powierzchnie wspólne (np. korytarze, pomieszczenia sanitarne), mogły nie być wliczane do powierzchni umów najmu. Jeśli z umowy, wskazanej powierzchni, oświadczenia osoby naliczającej wówczas czynsz za najem wynika, że budynek był w 100% wynajmowany więc korytarze również do spisywanej umowy były wkalkulowywane w czynsz.

10. Wymontowanie trwałego wyposażenie wmontowanego w budynku administracyjnym 101000035 spowoduje uszkodzenie budynku lub wymontowanych elementów.

11. Zarówno działka 2158 jak i 2159 mogą w przyszłości być przeznaczone do sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży będzie zarówno część przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni i sieci telekomunikacyjnej, która posadowiona jest na działce 2158, jak i część posadowiona na działce 2159. Jeżeli jeden kupiec zakupi dwie działki to zakupi i część sieci biegnącą przez działkę 2158 i 2159. Natomiast jeżeli będą to dwaj różni kupcy to części sieci posadowione na działce 2159 zostaną sprzedane bez działki 2159 z działką 2158.

12. W księgach Wnioskodawcy ogrodzenie - 102000051 jest zaewidencjonowane jako budowla. PKOB ww. ogrodzenia to: 2420. Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 3 pkt 9 prawa budowlanego ogrodzenie 102000051, jest urządzeniem budowlanym. Przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniającym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zdaniem Wnioskodawcy urządzenia budowlane (w tym ogrodzenia) stanowią odrębną kategorię względem budynków i budowli. Ogrodzenie nie jest więc budowlą w rozumieniu przepisów o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

I. Czy opisany przez Wnioskodawcę sposób postępowania jest właściwy w zakresie wliczenia wartości urządzeń budowlanych do wartości działki... (pytanie nr I objęte zostało odrębnym rozstrzygnięciem).

II. Czy opisany przez Wnioskodawcę sposób postępowania jest właściwy w zakresie dokonania alokacji wartości działki do budynków i budowli poprzez zastosowanie opisanego klucza wartościowego.

III. Czy Wnioskodawca prawidłowo określił, że miało miejsce pierwsze zasiedlenie w stosunku do całego budynku, budowli jeśli są sytuacje że:

* były one wynajmowane tylko w pewnej części,

* pomieszczenia, w których stały urządzenia obsługujące inne budynki, a także korytarze, chodniki nie były wliczane do umów najmu,

* powierzchnia użytkowa wynikająca z umowy jest mniejsza niż powierzchnia użytkowa obecnie, a pracownik, który w tamtym czasie dokonywał naliczania czynszów potwierdzi, że budynek, budowla były wynajmowane w całości,

* umowa zawiera tylko nazwę budowli.

IV. Czy Wnioskodawca prawidłowo określił stawkę podatku VAT dla poszczególnych budynków i budowli.

V. zy Wnioskodawca prawidłowo określił stawkę podatku VAT dla wyposażenia-zapewniającego możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem jeśli-przypisał taką samą jak dla budynku.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr II.

W przypadku sprzedaży gruntu, na którym posadowiony jest budynek/budowla, tego typu transakcja podlega opodatkowaniu według zasad przewidzianych dla dostawy powyższych obiektów (tekst jedn.: budynków, budowli usytuowanych na danym gruncie). Uzasadnione jest to treścią art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W związku z powyższym niezbędnym staje się dokonanie alokacji wartości gruntu do poszczególnych budynków/budowli na nim posadowionych. Wnioskodawca dokonał alokacji przy pomocy klucza wartościowego, który w sposób najbardziej optymalny pozwolił na przyporządkowanie części sprzedawanego gruntu do poszczególnych budynków/budowli na nim posadowionych. Zastosowanie klucza powierzchniowego byłoby mało wiarygodne lub niemożliwe ze względu na brak aktualnej powierzchni (obrys bryły budynku) dla budynków oraz braku wartości powierzchni dla budowli.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr III, IV i V.

Jeżeli składnikiem majątku będącym przedmiotem sprzedaży jest budynek, budowla lub ich cześć, należy ustalić, czy:

a.

sprzedaż budynku, budowli lub ich części jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim albo

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pierwsze zasiedlenie - oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku, budowli lub ich części po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku, budowli lub ich części.

Odnośnie kwestii uznania, iż w wyniku wynajmu części budynku/budowli nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie (w całości), zasadnym jest tutaj odwołanie się do wykładni literalnej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się "oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (tekst jedn.: np. w ramach umowy najmu) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli, lub ich części (...)". Poprzez użycie w powyższym przepisie alternatywy łącznej "budynków, budowli lub ich części" uznać trzeba, że już wynajem części budynku pozwala stwierdzić, iż doszło do jego pierwszego zasiedlenia (jako całości). Jedynie w sytuacji, gdy w budynku usytuowane byłyby lokale stanowiące odrębne nieruchomości, koniecznym staje się odrębne ustalenie, czy zostały one po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT). Nieprawidłowym jest jakoby wynajem części budynku (np. jednego pietra) oznacza, iż doszło do pierwszego zasiedlenia tylko tej części. Otóż, w przypadku gdy przedmiotem transakcji jest cały budynek nieuprawnionym staje się "dzielenie" przedmiotu, a zarazem podstawy opodatkowania, celem stosowania dwóch różnych stawek VAT. Tytułem przykładu, jak stwierdzono, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 stycznia 2011 r. (sygn. I FSK 310/10): "(...) nie można dzielić przedmiotu sprzedaży na poszczególne składniki tylko i wyłącznie z przyczyn leżących po stronie przepisów podatkowych (możliwość zastosowania różnych stawek podatku), skoro przepisy cywilno prawne traktują taki przypadek jako jeden przedmiot sprzedaży (...)".

W związku z powyższym prawidłowym jest podejście Wnioskodawcy, że wynajem części budynku, budowli lub wynajem budynku bez korytarzy i klatek schodowych powoduje, że doszło do pierwszego zasiedlenia budynku/budowli w całości.

Odnośnie kwestii zebrania dowodów potwierdzających fakt oddania budynków w najem, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Tym samym organ, co do zasady, winien dopuścić każdy dowód, który nie jest sprzeczny z prawem. Chyba, że dany dowód, w sposób oczywisty i niebudzący najmniejszych wątpliwości, nie ma związku z prowadzonym postępowaniem bądź dana okoliczność zastała już stwierdzona na korzyść podatnika innym dowodem (art. 188 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa). W związku z powyższym Wnioskodawca może posłużyć się każdym możliwym dowodem w celu poświadczenia faktu oddania budynków do używania w ramach umów najmu. Dowodem tym może być zarówno oświadczenie pracownika Wnioskodawcy, który w tym czasie dokonywał naliczania czynszów i stwierdzi, że budynek był wynajmowany w całości, jak i umowa zawierająca nazwę budowli. Oświadczenie pracownika oraz umowa najmu, w której wynajmowaną budowlę wymieniono stanowi podstawę do stwierdzenia, że w przypadku budynku/budowli doszło do pierwszego zasiedlenia w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę informacje dla:

1. 10100035 BUDYNEK ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

Odpowiedź dotyczy pytania III.

a.

doszło do pierwszego zasiedlenia budynku:

* oddanie części budynku (około 37,87%) do użytkowania, w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi nastąpiło od 15 maja 2006 r.

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, (części budynku) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

c. Wnioskodawcy w stosunku do budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 grudnia 1982 r.).

d. Budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź dotyczy pytania IV. Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku VAT - zw. - dla sprzedawanego budynku wraz z częścią działki (której wartość związana z budynkiem została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie określona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Przed dniem dokonania dostawy dostawca i nabywca złożą w US zgodne oświadczenie i zrezygnują ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT, dokonując opodatkowania sprzedawanego budynku stawką podatku 23%.

Odpowiedź dotyczy pytania V. Zdaniem Wnioskodawcy dla wmontowanych w budynek środków zapewniających możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem stawka podatku powinna być taka sama jak dla budynku - 23%. Obowiązujące przepisy na gruncie podatku VAT nie przewidują szczególnych zasad rozliczania dostawy wymienionych w stanie faktycznym środków. W związku z tym wartość tych środków w momencie ich sprzedaży powinna być wliczona do wartości budynku i automatycznie opodatkowana tą samą stawką podatku VAT, którą opodatkowany jest budynek. Wnioskodawca wystawiając fakturę na sprzedaż budynku powinien dokonać zapisu: "dostawa budynku XXX z wyposażeniem i z działką YYY" bez konieczności wyszczególniania wszystkich pozycji wyposażenia, w tym przypadku wentylacji.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę informacje dla:

2. 10100037 BUDYNEK ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

Odpowiedz dotyczy pytania III.

a.

doszło do pierwszego zasiedlenia budynku:

* oddanie części budynku (około 19,22%) do użytkowania, w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi nastąpiło w latach 1996 - 2002.

* po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku (części budynku) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

c. Wnioskodawcy w stosunku do budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 grudnia 1967 r.).

d. Wnioskodawca miał prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących modernizację, która wynosiła ponad 30% wartości początkowej budynku. Wnioskodawca nie jest już w posiadaniu faktur dokumentujących VAT naliczony - okres archiwizacji 5 lat.

e. Budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź dotyczy pytania IV.

Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku VAT - zw. - dla sprzedawanego budynku wraz z częścią działki (której wartość związana z budynkiem została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie określona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Przed dniem dokonania dostawy dostawca i nabywca złożą w US zgodne oświadczenie i zrezygnują ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT, dokonując opodatkowania sprzedawanego budynku stawką podatku 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę informacje dla:

3. 102000031 PRZEWODY SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ I DESZCZOWEJ - BUDOWLA.

Odpowiedź dotyczy pytania III.

a. Nie doszło do pierwszego zasiedlenia budowli, budowla nie była wynajmowana;

b. Wnioskodawcy w stosunku do budynku przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 grudnia 1994 r.). Wnioskodawca nie jest już w posiadaniu faktur dokumentujących VAT naliczony - okres archiwizacji 5 lat.

c. Budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź dotyczy pytania IV.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż budynku wraz z częścią działki (której wartość związana z budynkiem została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie opodatkowana stawką podatku VAT-23%.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę informacje dla:

4. 102000032 PRZEWODY SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ K. GALWANIZERNI - BUDOWLA.

Odpowiedź dotyczy pytania III.

a. Nie doszło do pierwszego zasiedlenia budowli, budowla nie była wynajmowana:

b. Wnioskodawcy w stosunku do budynku przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 grudnia 1994 r.). Wnioskodawca nie jest już w posiadaniu faktur dokumentujących VAT naliczony - okres archiwizacji 5 lat.

c. Budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź, dotyczy pytania IV.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż budynku wraz z częścią działki (której wartość związana z budynkiem została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie opodatkowana stawką podatku VAT - 23%.

5. 102000049 SIEĆ TELEKOMUNIKACYJNA WEWNĘTRZNA - BUDOWLA.

Odpowiedź dotyczy pytania III.

a. Doszło do pierwszego zasiedlenia budowli,

* oddanie budowli (100%) do użytkowania, w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi nastąpiło w latach 1997 - 1999,

* po modernizacji budowla była wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

b. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli (części budowli) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

c. Wnioskodawcy w stosunku do budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 grudnia 1975 r.).

d. Wnioskodawca miał prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących modernizację, która wynosiła ponad 30% wartości początkowej budowli. Wnioskodawca nie jest już w posiadaniu faktur dokumentujących VAT naliczony - okres archiwizacji 5 lat.

e. Budowla w stanie ulepszonym była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź dotyczy pytania IV.

Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku VAT - zw. - dla sprzedawanej budowli wraz z częścią działki (której wartość związana z budowlą została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie określona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Przed dniem dokonania dostawy dostawca i nabywca złożą w US zgodne oświadczenie i zrezygnują ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT, dokonując opodatkowania sprzedawanej budowli stawką podatku 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę informacje dla:

6. 201020002 BUDYNEK SOCJALNO - ADMINISTRACYJNY - BUDYNEK.

Odpowiedź dotyczy pytania III.

a.

doszło do pierwszego zasiedlenia budynku:

* oddanie budynku (100%) do użytkowania, w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi nastąpiło w latach 2006 - 2011,

* po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku (części budynku) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

c. Wnioskodawcy w stosunku do budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu (10 kwietnia 1990 r.).

d. Wnioskodawca miał prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących modernizację, która wynosiła ponad 30% wartości początkowej budynku. Wnioskodawca nie jest już w posiadaniu faktur dokumentujących VAT naliczony - okres archiwizacji 5 lat.

e. Budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź dotyczy pytania IV.

Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku VAT - zw. - dla sprzedawanego budynku wraz z częścią działki (której wartość związana z budynkiem została obliczona na podstawie klucza wartościowego), będzie określona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Przed dniem dokonania dostawy dostawca i nabywca złożą w US zgodne oświadczenie i zrezygnują ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 -11 ustawy o VAT, dokonując opodatkowania sprzedawanego budynku stawką podatku 23%.

W świetle powyższego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił odpowiedzi na nie w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt oraz budynek i budowla spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości, na którą składają się budynek administracyjny nr inwentarzowy 1010000035, budynek administracyjny nr inwentarzowy 1010000037, przewody sieci sanitarnej i deszczowej, przewody sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni, sieć telekomunikacyjna wewnętrzna, budynek socjalno-administracyjny wraz z przynależnymi tym budynkom i budowlom częściami działek nr 2158 i 2159.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Zgodnie z PKOB budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 1, 2, 3 i 3a ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3.

budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3a.obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Natomiast art. 3 pkt 9 ww. ustawy wskazuje, iż przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej".

W sekcji Budynki znajdują się:

* Grupa 122 - budynki biurowe obejmująca klasę 1220 - budynki biurowe, klasa obejmuje: Budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, ministerstw, itp. lokali administracyjnych; - Budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów, klasa nie obejmuje: Biur w budynkach przeznaczonych głównie do innych celów.

Natomiast w sekcji obiekty inżynierii lądowej i wodnej znajduje się:

* Grupa 222 Rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze obejmująca klasę 2223 - rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy o VAT (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku i budowli jest ustalenie, kiedy nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała czy używana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku lub budowli do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonując analizy, czy sprzedaż budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, zobowiązany jest do prawidłowego określenia momentu pierwszego zasiedlenia.

Analizując powołaną definicję pierwszego zasiedlenia zauważyć należy, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Odpowiadając na pytanie nr II Wnioskodawcy wskazać należy, iż stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dostawy dotyczy częściowo nieruchomości opodatkowanej podatkiem VAT, a częściowo nieruchomości korzystającej ze zwolnienia od tego podatku. Zatem w tej sytuacji można przyjąć różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwe stawki, lub według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części - opodatkowane VAT i korzystające ze zwolnienia od podatku. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, jest właściwa.

Również w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę we wniosku, gdy na jednej działce znajduje się kilka budynków i budowli, Wnioskodawca winien przyporządkować dostawę części gruntu do poszczególnych budynków i budowli na nim posadowionych, przy czym przyjęcie rozwiązania według klucza wartościowego, który zdaniem Wnioskodawcy w sposób najbardziej optymalny pozwoli dokonać tego przyporządkowania, jest możliwy do przyjęcia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy zawarta w pytaniu nr III, dotyczy prawidłowego określenia momentu powstania pierwszego zasiedlenia w stosunku do całego budynku lub budowli w konkretnych sytuacjach przedstawionych we wniosku oraz prawidłowego określenia stawki podatku VAT dla poszczególnych budynków i budowli (pytanie nr IV).

Odnośnie kwestii dotyczącej pierwszego zasiedlenia tut. organ zauważa, że ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, wyraźnie określił, iż przez "pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części (...)" (podkreślenie tut. organu). Ustawodawca nie posługuje się stwierdzeniem, iż pierwsze zasiedlenie budynku lub budowli jest to oddanie części budynku lub budowli do użytkowania w czynnościach opodatkowanych pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Tym samym, aby uznać budynek lub budowlę za zasiedlone w całości, muszą być one wydane w całości w celu wykonania czynności opodatkowanych, tj. czynności wymienionych w art. 5 ustawy, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, wówczas obiekt taki będzie mógł spełniać definicję pierwszego zasiedlenia.

Natomiast w przypadku wydania budynku do użytkowania np. w ramach umowy najmu tylko w części, wówczas jedynie w odniesieniu do tej części budynku można mówić o jego pierwszym zasiedleniu. Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przewidział bowiem pierwsze zasiedlenie tylko tej części budynku, która została oddana do użytkowania w ramach wykonania czynności opodatkowanych.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wyroku WSA z dnia 15 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1228/11, w którym rozstrzygnięto, iż "zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jak i art. 2 pkt 14 tej ustawy odnoszą się do budynków, budowli lub ich części. Oznacza to, że definicję pierwszego zasiedlenia może spełnić zarówno cały budynek, cała budowla jak i ich części w zależności od tego czy pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi oddano w użytkowanie w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu budynek budowlę czy ich części. Podobnie skonstruowano zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT." Natomiast NSA w wyroku z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I FSK 1605/10 stwierdził, iż "prawodawca w definicji ustawowej zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wskazuje, że pierwsze zasiedlenie może dotyczyć budowli, budynków lub ich części. A zatem przyjęcie w rozpatrywanej sprawie, że nastąpiła kompleksowa dostawa całego budynku bez zróżnicowania poszczególnych jego części w sytuacji, gdy podatnik we wniosku o interpretacje wyraźnie wskazuje na odmienny charakter tej części jednego piętra budynku, które przed otrzymaniem przez spółkę całego budynku, w wyniku wniesienia aportu zostało wydzierżawione lub wynajmowane, było nie tylko naruszeniem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ale również wyjściem poza przedstawiony przez stronę stan faktyczny."

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wynajem części budynku, budowli lub wynajem budynku bez korytarzy i klatek schodowych powoduje, że doszło do pierwszego zasiedlenia budynku/budowli w całości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że na przedmiotowych działkach nr 2158 i 2159 mającej być przedmiotem sprzedaży znajdują się następujące budynki i budowle:

1.

budynek administracyjny - nr inwentarzowy 101000035 - PKOB 1220,

2.

budynek administracyjny - nr inwentarzowy 101000037 - PKOB 1220,

3.

przewody sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej - PKOB 2223,

4.

przewody sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni - PKOB 2223,

5.

sieć telekomunikacyjna wewnętrzna - PKOB 2223,

6.

budynek socjalno-administracyjny - PKOB 1220.

Budynek administracyjny - nr inwentarzowy 101000035 został wybudowany przez Wnioskodawcę i oddany do użytkowania 10 grudnia 1982 r. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej. Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: od 15 maja 2006 r. do nadal. Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 września 2013 r. wynajęta była część budynku około 41,77% (procent obliczony jako stosunek powierzchni obecnej do powierzchni zawartej w umowie najmu). W budynku wmontowane są również instalacja klimatyzacji, komplety ścianek działowych, sieć przeciwpożarowa, przełączniki, klimatyzatory, czynne urządzenia sieciowe, centrala telefoniczna jest to wyposażenie zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. W piśmie z dnia 19 września 2013 r. Wnioskodawca stwierdził, że wymontowanie trwałego wyposażenie wmontowanego w budynku administracyjnym 101000035 spowoduje uszkodzenie budynku lub wymontowanych elementów.

Budynek administracyjny - nr inwentarzowy 101000037 również został wybudowany przez Wnioskodawcę i oddany do użytkowania 10 grudnia 1967 r. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1997 r. Po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata. Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: 31 stycznia 1996 r. - 31 stycznia 2002 r. Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 września 2013 r. wynajęta była część budynku około 20,05% (procent obliczony jako stosunek powierzchni obecnej do powierzchni zawartej w umowie najmu).

Przewody sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej (budowla) zostały wybudowane przez Wnioskodawcę i oddane do użytkowania 10 grudnia 1994 r. W piśmie z dnia 19 września 2013 r. stwierdzone zostało, że w związku z wybudowaniem i oddaniem do użytkowania 10 grudnia 1994 r. przez Wnioskodawcę przedmiotowych przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej. Budowla nie była wynajmowana.

Przewody sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni (budowla) zostały wybudowane przez Wnioskodawcę i oddane do użytkowania 10 grudnia 1994 r. W piśmie z dnia 19 września 2013 r. stwierdzone zostało, że w związku z wybudowaniem i oddaniem do użytkowania 10 grudnia 1994 r. przez Wnioskodawcę przedmiotowych przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej.

Budowla nie była wynajmowana.

Sieć telekomunikacyjna wewnętrzna (budowla) została wybudowany przez Wnioskodawcę i oddana do użytkowania 10 grudnia 1975 r. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1996 r.

W piśmie z dnia 19 września 2013 r. stwierdzone zostało, że Wnioskodawca w 1996 r. dokonał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej budowli. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Po modernizacji budowla była wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata. Budowla była wynajmowany między innymi w okresie: 31 lipca 1997 r. - 31 stycznia 1999 r. Budowla była wynajmowana w 100%.

Budynek socjalno-administracyjny został wybudowany przez Wnioskodawcę i oddany do użytkowania 10 kwietnia 1990 r. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia, przekraczające 30% wartości początkowej w 1999 r. W piśmie z dnia 19 września 2013 r. stwierdzone zostało, że Wnioskodawca w 1999 r. dokonał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej budynku. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Po modernizacji budynek był wynajmowany przez Wnioskodawcę, czyli doszło do pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły 2 lata.

Budynek był wynajmowany między innymi w okresie: 1 luty 2006 r. - 31 sierpnia 2011 r.

Budynek był wynajmowany w 100%.

Jak już wcześniej wskazano, dla dostawy nieruchomości - budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział możliwość stosowania zwolnienia od podatku w oparciu o jedną z dwóch podstaw prawnych: art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o VAT. Dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT istotne jest czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, czy też nie.

Analizując powołaną w niniejszej interpretacji definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując zagadnienie pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do budynku administracyjnego (101000035) stwierdzić należy, że dla budynku, który po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania 10 grudnia 1982 r. nie podlegał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej a który był w 41,77% wynajmowany (zgodnie z informacjami zawartymi w piśmie z dnia 19 września 2013 r.), pierwsze zasiedlenie tej części budynku nastąpiło z chwilą oddania jej w najem (w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi) po wybudowaniu i oddaniu tego budynku do użytkowania.

Zatem planowana sprzedaż części budynku administracyjnego (101000035), która została oddana w najem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Należy w tym miejscu zauważyć, że z uzupełnienia wniosku z dnia 19 września 2013 r. wynika, że 19,75 m2 powierzchni budynku zostało wynajęte w dniu 27 września 2011 r., jednocześnie Wnioskodawca w piśmie tym stwierdził, że nie zna daty ewentualnej sprzedaży, zatem stwierdzić należy, że w stanie prawnym obowiązującym w momencie wydania niniejszej interpretacji, przy założeniu, że dostawa nie została jeszcze dokonana, również dostawa części budynku wynajętej w dniu 27 września 2011 r. będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą tej części budynku nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast planowana dostawa pozostałej części budynku, tj. 58,23%, która nie była wynajmowana, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie została wydana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Należy zatem dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku VAT dostawy niewynajmowanej części budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie tego budynku, gdyż budynek ten został oddany do użytkowania 10 grudnia 1982 r., a więc w okresie gdy nie obowiązywały jeszcze przepisy dotyczące podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, przekraczające 30% wartości początkowej budynku.

W związku z powyższym planowana sprzedaż niewynajmowanej części budynku administracyjnego (101000035) będzie spełniała warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i lit. b ustawy o VAT determinujące zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla dostawy tej części budynku.

Tym samym dostawa niewynajmowanej części 58,23% budynku administracyjnego (101000035) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym, również dostawa części gruntu przyporządkowanej do dostawy wynajmowanej części tego budynku (przy zastosowaniu klucza wartościowego), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, natomiast dostawa części gruntu przyporządkowanej do niewynajmowanej części tego budynku (przy zastosowaniu klucza wartościowego), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego zasiedlenia całego budynku administracyjnego (101000035) oraz w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy całości tego budynku wraz z częścią gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast dostawy wyposażenia wmontowanego w budynek administracyjny (101000035), zapewniającego możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem (instalacja klimatyzacji, komplety ścianek działowych, sieć przeciwpożarowa, przełączniki, klimatyzatory, czynne urządzenia sieciowe, centrala telefoniczna), które jest trwale związane z budynkiem a jego wymontowanie spowoduje uszkodzenie budynku lub wymontowanych elementów, stwierdzić należy, że wartość tego wyposażenia powinna być wliczona do wartości budynku i polegać będzie opodatkowaniu tak jak budynek. Zauważyć bowiem należy, iż jak wynika z objaśnień zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie - Prawo budowlane, przywołanej w niniejszej interpretacji, wynika, iż przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jeśli chodzi o kwestię wskazania przez Wnioskodawcę na fakturze zapisu: "dostawa budynku XXX z wyposażeniem i z działką YYY" bez konieczności wyszczególniania wszystkich pozycji wyposażenia, to należy powołać przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Jeżeli zatem przedmiotem sprzedaży jest budynek, a wbudowane instalacje i urządzenia techniczne stanowią integralną część tego budynku, to Wnioskodawca nie może na fakturze jako przedmiot sprzedaży wpisać, że dokonuje dostawy budynku z wyposażeniem, gdyż sugerowałoby to, że przedmiotem sprzedaży oprócz budynku jest jeszcze jakieś odrębne od budynku wyposażenie (np. rzeczy ruchome jak szafy itp.). Wskazane przez Wnioskodawcę trwale związane z budynkiem i zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wymienione przez Wnioskodawcę we wniosku wyposażenie, nie może zatem zostać wskazane w nazwie towaru na fakturze, natomiast jeżeli Wnioskodawca chce, to może takie elementy wyszczególnić w części informacyjnej faktury.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że wartość wyposażenia powinna być wliczona do wartości budynku i opodatkowana taką samą stawką podatku VAT, oraz że nie ma konieczności wyszczególniania na fakturze wszystkich pozycji wyposażenia należało uznać za prawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy odnośnie wskazanego przez niego zapisu na fakturze należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że wartość wyposażenia powinna być wliczona do wartości budynku i opodatkowana tą samą stawką podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Analizując zagadnienie pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do budynku administracyjnego (101000037) stwierdzić należy, że dla budynku, który po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania 10 grudnia 1967 r. podlegał w 1997 r. modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej i który był w 20,05% wynajmowany po dokonanej modernizacji, pierwsze zasiedlenie tej wynajmowanej części budynku nastąpiło z chwilą oddania tej części w najem (w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi) po modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku.

W przedmiotowej sprawie, wskazane przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu z dnia 19 września 2013 r. części budynku administracyjnego (101000037) były wynajmowane w różnych okresach różnym podmiotom. Do pierwszego zasiedlenia poszczególnych powierzchni tego budynku wynajmowanych w okresach:

1.

od 29 listopada 2011 r. do nadal,

2.

od 15 listopada 2007 r. do nadal,

3.

od 1 stycznia 1996 r. do 10 stycznia 2002 r. (przyjęto terminy wynajmu z uzupełnienia, a nie z pierwotnego wniosku),

4.

od 1 listopada 2006 r. do 31 października 2008 r.,

5.

od 10 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2011 r.,

6.

od 1 grudnia 2006 r. do 3 listopada 2008 r.,

doszło w momencie ich wynajęcia po dokonanej w 1997 r. modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym planowana przez Wnioskodawcę dostawa wynajmowanych części budynku wymienionych wyżej w punktach od 2 do 6, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, zatem dostawa tych części budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że nie zna daty ewentualnej sprzedaży, dlatego odnośnie wymienionej w punkcie nr 1 części nieruchomości, w odniesieniu do której pierwsze zasiedlenie nastąpiło w momencie oddania tej części budynku w najem, a więc 20 listopada 2011 r., stwierdzić należy, że jeżeli sprzedaż nie zostanie dokonana w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia, to dostawa ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast sprzedaż budynku zostanie dokonana w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia tej części budynku (do pierwszego zasiedlenia tej części budynku doszło 29 listopada 2011 r.), to dostawa ta nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast planowana dostawa pozostałej części budynku, tj. 79,95%, która nie była wynajmowana, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie została wydana w ramach pierwszego zasiedlenia (po dokonanej w 1997 r. modernizacji).

Należy zatem dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku VAT dostawy niewynajmowanej części budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie tego budynku, gdyż budynek ten został oddany do użytkowania 10 grudnia 1967 r., a więc w okresie gdy nie obowiązywały jeszcze przepisy dotyczące podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca w 1997 r. ponosił wydatki na ulepszenie, przekraczające 30% wartości początkowej budynku.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że mimo wezwania w tym zakresie, Wnioskodawca nie odpowiedział, czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku przekraczających 30% wartości początkowej, jednak we własnym stanowisku Wnioskodawca stwierdził, że miał prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących modernizację, która wynosiła ponad 30% wartości początkowej budynku, zatem tut. organ przyjął dla potrzeb tej interpretacji, że Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie wyższe niż 30% wartości początkowej budynku, od których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym planowana sprzedaż niewynajmowanej części budynku administracyjnego (101000037) będzie spełniała warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT, natomiast nie będzie spełniała warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla dostawy tej części nieruchomości.

Jednak z wniosku wynika, że budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (w piśmie z dnia 19 września 2013 r. stwierdzone zostało bowiem, że budynek administracyjny - 101000037 wykorzystywany był i jest przez administrację Wnioskodawcy oraz przeznaczony jest pod wynajem).

Zatem zgodnie z ww. art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Tym samym dostawa niewynajmowanej części 79,95%, budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT będzie również korzystać dostawa wynajmowanej od 20 listopada 2011 r. części budynku, jeżeli dostawa tej części budynku zostałaby dokonana w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym, ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT będzie również korzystać dostawa części gruntu przyporządkowanej (przy zastosowaniu klucza wartościowego) do dostawy części budynku, która będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, natomiast ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT będzie korzystać dostawa części gruntu przyporządkowanej (przy zastosowaniu klucza wartościowego) do dostawy części budynku, która będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego zasiedlenia całego budynku administracyjnego (101000037) oraz w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy całości tego budynku wraz z częścią gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie stwierdzenia Wnioskodawcy zawartego w uzupełnieniu z dnia 19 września 2013 r. dotyczącego wynajmu tego budynku, że nie ma pewności, czy są to wszystkie umowy, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) spoczywa na Wnioskodawcy i to Wnioskodawca ponosi konsekwencje przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), który nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Tut. organ dokonał zatem rozstrzygnięcia na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. oraz w uzupełnieniu z dnia 19 września 2013 r.

Odnośnie natomiast stwierdzenia Wnioskodawcy zawartego w uzupełnieniu z dnia 19 września 2013 r. dotyczącego wynajmu tego budynku, że nie ma pewności czy powierzchnie zawieranych umów w pewnej części się nie pokrywały, należy stwierdzić, że dokonując przedmiotowego rozstrzygnięcia, tut. organ przyjął za Wnioskodawcą, że wynajmowi podlegało wyliczone przez Wnioskodawcę 20,05% powierzchni budynku administracyjnego 101000037. Jeżeli natomiast wynajmowane powierzchnie budynku pokrywały się, oznacza to, że odpowiednio mniejsza część powierzchni budynku była wynajmowana i doszło do pierwszego zasiedlenia mniejszej części budynku, a co za tym idzie nie 20,05% powierzchni będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Tut. organ nie może przeprowadzać postępowania dowodowego co do tego jakie powierzchnie budynku były wynajmowane, a jakie nie, tylko opiera się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i wszelkie konsekwencje przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), który nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym ponosi Wnioskodawca. W związku z tym dla potrzeb niniejszej interpretacji tut. organ przyjął za Wnioskodawcą, że przedmiotem wynajmu było 20,05% powierzchni budynku administracyjnego 101000037.

Odnosząc się natomiast do dostawy budowli wymienionych we wniosku, tj.:

* przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

* przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni,

należy stwierdzić, iż nie będą one mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż planowana dostawa tych budowli będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia (z wniosku wynika, że od chwili ich wybudowania i oddania do użytkowania w grudniu 1994 r. przedmiotowe budowle nie były wynajmowane).

Z wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wybudowaniu tych budowli.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia przedmiotowych budowli przekraczające 30% wartości początkowej.

Zatem planowana sprzedaż przedmiotowych budowli nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż dostawa tych budowli nie będzie spełniała warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT determinującego zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla tych dostaw. W konsekwencji dostawa przedmiotowych budowli podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, również dostawa części gruntu (części działek 2158 i 2159 w sytuacji gdy podlegać będą sprzedaży) przyporządkowanych do dostawy tych budowli (przy zastosowaniu klucza wartościowego), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podatku VAT w wysokości 23% w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii pierwszego zasiedlenia tych budowli oraz w kwestii opodatkowania ich sprzedaży wraz z częściami działek stawką podatku w wysokości 23% należało uznać za prawidłowe. Zaznaczyć jednak należy, iż stanowisko to uznano za prawidłowe, mimo, że Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska dla tych budowli posługuje się pojęciem budynków.

Należy również w tym miejscu zauważyć, że dwie budowle, tj.:

* przewody sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

* przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni,

znajdują się zarówno na działce 2158 jak i na działce 2159.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 czerwca 2013 r. stwierdził, że zarówno działka 2158 jak i 2159 mogą w przyszłości być przeznaczone do sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży będzie zarówno część przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło/galwanizerni, które posadowione są na działce 2158, jak i części posadowione na działce 2159. Jeżeli jeden kupiec zakupi dwie działki to zakupi i część sieci biegnącą przez działkę 2158 i 2159. Natomiast jeżeli będą to dwaj różni kupcy to części sieci posadowione na działce 2159 zostaną sprzedane bez działki 2159 z działką 2158.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przyporządkowania wartościowego planowanej dostawy części działki nr 2158 Wnioskodawca może dokonać jedynie do tej części tych budowli, które znajdują się na tej działce i Wnioskodawca nie może dokonać przyporządkowania dostawy części działki nr 2158 do dostawy części budowli znajdujących się na działce nr 2159. Natomiast przyporządkowania wartościowego planowanej dostawy działki 2159 Wnioskodawca może dokonać jedynie do tych części budowli, które znajdują się na tej działce 2159.

W przypadku zatem, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, sprzedaży jednemu kupcowi dwóch działek, dostawę części działek nr 2158 i 2159 należy przyporządkować do dostawy poszczególnych części budowli (przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni) znajdujących się odpowiednio na tych działkach.

Natomiast w przypadku, jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, sprzedaży działek dwóm różnym kupcom, gdy części budowli posadowione na działce 2159 zostaną sprzedane bez działki 2159, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać przyporządkowania dostawy działki nr 2158 do dostawy części przewodów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz części przewodów sieci kanalizacji sanitarnej koło galwanizerni znajdujących się na działce 2159, gdyż ta część budowli nie znajduje się na działce nr 2158.

Analizując zagadnienie pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej stwierdzić należy, że dla budowli, która po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania 10 grudnia 1975 r. podlegała w 1996 r. modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej a która była w 100,00% wynajmowana w okresie od 31 lipca 1997 r. do 31 stycznia 1999 r., pierwsze zasiedlenie tej budowli nastąpiło z chwilą oddania jej w najem (w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi) po modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku (tekst jedn.: do pierwszego zasiedlenia doszło z dniem 31 lipca 1997 r.).

Zatem planowana sprzedaż sieci telekomunikacyjnej, która została oddana w najem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W związku z powyższym, również dostawa części gruntu przyporządkowanej do dostawy tej budowli (przy zastosowaniu klucza wartościowego), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego zasiedlenia sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej oraz w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy tej budowli wraz z częścią gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Również odnośnie dostawy sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej, znajdującej się na działkach 2158 i 2159 należy stwierdzić, że przyporządkowania wartościowego planowanej dostawy działki nr 2158 Wnioskodawca może dokonać jedynie do tej części tej budowli, która znajduje się na tej działce i Wnioskodawca nie może dokonać przyporządkowania dostawy części działki nr 2158 do dostawy części sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej znajdującej się na działce nr 2159. Natomiast przyporządkowania wartościowego planowanej dostawy działki 2159 Wnioskodawca może dokonać jedynie do tej części budowli, która znajduje się na tej działce 2159.

W przypadku zatem, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, sprzedaży jednemu kupcowi dwóch działek, dostawę części działek 2158 i 2159 należy przyporządkować do dostawy poszczególnych części budowli znajdujących się odpowiednio na tych działkach.

Natomiast w przypadku, jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, sprzedaży działek dwóm różnym kupcom, gdy części budowli posadowione na działce 2159 zostaną sprzedane bez działki 2159, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać przyporządkowania dostawy działki nr 2158 do dostawy części sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej znajdującej się na działce 2159, gdyż ta część budowli nie znajduje się na działce nr 2158.

Analizując zagadnienie pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do budynku socjalno-administracyjnego stwierdzić należy, że dla budynku, który po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania 10 kwietnia 1990 r. podlegał modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej w 1999 r., a który był w całości (jak wskazał Wnioskodawca w 100%) wynajmowany w okresie od 1 lutego 2006 r. do 31 sierpnia 2011 r., pierwsze zasiedlenie tego budynku nastąpiło z chwilą oddania go w najem (w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi) po modernizacji przekraczającej 30% jego wartości początkowej (tekst jedn.: w 1999 r.).

Zatem planowana sprzedaż budynku socjalno-administracyjnego, który został oddany w najem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W związku z powyższym, również dostawa części gruntu przyporządkowanej do dostawy tego budynku (przy zastosowaniu klucza wartościowego), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego zasiedlenia budynku socjalno-administracyjnego oraz w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy tego budynku wraz z częścią gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że we własnym stanowisku, w odniesieniu do dostawy:

1.

budynku administracyjnego - nr inwentarzowy 101000035,

2.

budynku administracyjnego - nr inwentarzowy 101000037,

3.

sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej,

4.

budynku socjalno-administracyjnego,

Wnioskodawca wskazał, że przed dniem dokonania dostawy dostawca i nabywca złożą w US zgodne oświadczenie i zrezygnują ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT, dokonując opodatkowania sprzedawanego budynku stawką podatku 23%.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wybrać opodatkowanie dostawy:

* wynajmowanej części budynku administracyjnego (101000035),

* wynajmowanej części budynku administracyjnego (101000037), w odniesieniu do której pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata,

* sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej,

* budynku socjalno-administracyjnego,

których dostawy będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT i opodatkowania (na warunkach określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT) dostawy sieci telekomunikacyjnej wewnętrznej i budynku socjalno-administracyjnego, należało uznać za prawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy odnośnie rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT i opodatkowania dostawy całego budynku administracyjnego (101000035) oraz całego budynku administracyjnego (101000037) należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało je uznać za nieprawidłowe, gdyż organ nie podzielił zdania Wnioskodawcy we wszystkich przedstawionych we wniosku kwestiach.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zaznaczyć, że w związku z wydaniem w odniesieniu do części wniosku postanowienia znak: IBPP1/443-889/13/MS z dnia 7 października 2013 r. o pozostawieniu go bez rozpatrzenia w zakresie stwierdzenia, czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży nieruchomości zabudowanej postępuje właściwie wliczając wartość ogrodzenia do wartości działki, z uwagi na nieuzupełnienie opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) odnośnie ogrodzenia (tekst jedn.: brak jednoznacznego wskazania przez Wnioskodawcę czy ogrodzenie jest budowlą czy też nie jest budowlą), niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania dostawy ogrodzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawca dokonując wskazanej we wniosku transakcji winien mieć na uwadze, że jeśli ogrodzenie jest budowlą, to należy również rozstrzygnąć kwestię jego opodatkowania z uwzględnieniem regulacji art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, co będzie też rzutowało na opodatkowanie dostawy części gruntu przyporządkowanego proporcjonalnie do budowli jaką ewentualnie byłoby ogrodzenie.

Odnośnie powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 stycznia 2011 r. (sygn. I FSK 310/10) należy stwierdzić, że dotyczy odmiennego stanu faktycznego, tj. odpowiedniej stawki podatkowej robót budowlanych wykonywanych w części garażowej obiektu mieszkalnego, tym samym nie może on wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii zwartej w przedmiotowym wniosku. Nie negując tego orzeczenia jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Ponadto wskazać należy, iż z wyroku tego nie należy wyciągać wniosku o ukształtowaniu się określonej linii orzeczniczej. Kształtowanie się orzecznictwa jest procesem rozłożonym w czasie i co do zasady wymaga większej liczby wyroków poszczególnych składów orzekających.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku wskazania przez Wnioskodawcę niezgodnego z rzeczywistością sposobu wykorzystania poszczególnych części powierzchni budynków) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Odnośnie kwestii poświadczania faktu oddania budynków w najem (oświadczenie pracownika i umowa zawierająca nazwę budowli) oraz tego, że organ podatkowy na podstawie art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej powinien dopuścić każdy dowód, który nie jest sprzeczny z prawem, stwierdzić należy, że ocena dowodów możliwa jest tylko na etapie prowadzonego postępowania podatkowego. Natomiast wydawanie interpretacji indywidualnych jest odrębnym postępowaniem od postępowania podatkowego. Przepisy dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych w art. 14h nie odwołują się do przepisów art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z czym organ podatkowy przy wydawaniu interpretacji nie może prowadzić postępowania dowodowego, tylko opiera się na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Tut. organ nie może dokonać oceny dowodów mających przemawiać za faktem oddania budynków w najem, ani stwierdzić, czy na podstawie art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zostaną one dopuszczone jako dowód, gdyż nie prowadzi postępowania podatkowego w tym zakresie. W związku z powyższym to Wnioskodawca winien przedstawić wyczerpująco stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) co do tego które budynki/budowle i w jakiej części zostały wynajęte.

W zakresie kwestii objętej pytaniem nr I tj. wliczenia wartości ogrodzenia do wartości działki wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl